|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Historyk1985
User
Dołączył: 04 Paź 2020
Posty: 340 Przeczytał: 65 tematów
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dobrodzień / Lubliniec / Kluczbork
|
Wysłany:
Czw 21:51, 08 Paź 2020 |
|
Pragnę się tutaj z Wami podzielić akcesoriami modelarskimi / modelami kartonowymi, które sam zaprojektowałem.
Dotychczas wrzucałem to na serwer "Polskich Dostawczaków" bo głównie na tym forum się udzielałem, ale też i ma on tą zaletę, że ma własny hosting - to raz, a dwa, serwer ten nie zniekształca zdjęć (nie powiększa, ani nie pomniejszą grafiki) - czyli można ściągać grafiki z tych linków bez obaw, że się zmieni np. wielkość płyt chodnikowych
Na początek wątek "zbiorczo"
[link widoczny dla zalogowanych]
a teraz dokładniej:
a) fototapeta - płyty chodnikowe 35 cm x 35 cm w paru wariantach na arkuszach A4 (skala 1:43) :
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Wzorem dla kolorowych płytek był rynek w Dobrodzieniu, którego powierzchnię od lat 60-tych XX wieku pokrywały takowe wzory.
Grubość takich płyt to od 4,5 cm do 6 cm, a waga jednej płytki to od 12 kg do 16 kg
Celowo podaję te informacje, gdyby ktoś chciał zrobić płytki w formie ładunku na pace np. jakiegoś Żuka A11, żeby nie wyszła mu sterta płyt, która w "realu" powinna ważyć 10 ton
Ciekawostka też jest taka, że płytki z czasów PRL nie miały idealnych wymiarów 35 cm x 35 cm i często się zdarzały takie o wymiarach: 35 x 34, 35 x 33, a nawet 36 x 32 - stąd często układano je nie "w kratkę", a "w cegiełkę"
b) fototapeta - płyty chodnikowe 50 cm x 50 cm na arkuszach A4 (skala 1:43) :
[link widoczny dla zalogowanych]
W Późnym PRL-u bardzo często używano ich do wykładania powierzchni peronów na stacjach kolejowych i stanowiskach na dworcach autobusowych PKS, czy np. większej powierzchni głównego placu miasta.
"Powtarzalność" wymiarów płytki - podobnie, jak w przypadku tych "35-tek" - zdarzały się np. często takie o wymiarach 47 cm x 50 cm
grubość płyty to od 5 cm do 7 cm, a waga wynosi między 20 kg a 30 kg
c) fototapeta - trylinka (zwana też z racji kształtu: "plastry miodu")
Rodzaj nawierzchni opatentowany w Polsce w 1933 roku. Pasuje więc do dioram z okresu przedwojennego i wojennego, ale też i do późnego PRL-u, bo przez cały PRL był to bardzo popularny patent.
Idealna do "wyłożenia" powierzchni placu manewrowego dworca PKS, drogi dojazdowej w PGR-ach, podjazdów, okolic magazynów i innych obiektów przemysłowych i osiedli z czasów PRL-u
[link widoczny dla zalogowanych]
Grubość trylinki to ok 20 cm, a waga jednego bloczka to około 30 kg
Wiem, że fototapety mają tyle samo zwolenników, co i przeciwników. Przeciwnicy mają argument, że "powierzchnia fototapety jest płaska i nie ma szczelin między płytkami" i realistyczne są "tylko trójwymiarowe elementy wycinane laserowo/odlewane", ale jak już porównamy sobie "w realu" szczeliny między płytami, które są zasypane ziemią/piaskiem, to też są często prawie równe z powierzchnią płyt. Nawet, jeśli poziom gleby między płytkami jest niższy o te 5 mm, to ile to będzie, jak pomniejszymy wymiary chodnika o 43 razy?
----------------------------------------------------------------------------
...a teraz pora na coś bardziej trójwymiarowego
Pierwszy numer "Historii z kartonu"
Model kartonowy wieżowej stacji transformatorowej opracowany w skali 1:43
Budynek jest miniaturą stacji znajdującej się w Dobrodzieniu (woj. opolskie) przy ulicy Lublinieckiej, przy dawnej DK nr. 46
Identyczny obiekt (tyle, że w żółtym kolorze) można m.in. zobaczyć w Oleśnie przy stacji kolejowej i dawnym dworcu PKS (na terenie oleskiej mleczarni)
Model celowo zaprojektowałem w taki sposób, aby był na tyle solidny, żeby można było do niego wkręcić przyłącza energetyczne przy pomocy śrubek i dość stabilnie przykleić go do dioramy (jest po sklejeniu równie solidny, jak plastikowe modele do sklejania, albo wydruki 3D)
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak widać na zdjęciach - skleiłem już pierwszy egzemplarz, pomalowałem, porównałem z oryginałem a obecnie jest już przyklejony do dużej dioramy - fotki chętnie wrzucę niebawem w odpowiednim dziale
Ilość czasu potrzebnego do zrobienia modelu to kilkanaście roboczogodzin - czyli stosunkowo niewiele, jak na taki model. Skleiłem go w całości w jeden dzień 15 sierpnia 2018 - cały dzień dłubałem przy kartoniku i wieczorem gotowa wieża już stała u mnie na biurku
Model idealny, jak ktoś robi dioramy obiektów przemysłowych czy mieszkalnych z czasów PRL, a jak ktoś ma model np. Nyski energetycznej, czy Stara z podnośnikiem koszowym, to już pozycja obowiązkowa
-----------------------------------------------------------------------
W przygotowaniu mam:
a) różne modele kartonowe latarń w 1:43 z możliwością ich elektryfikacji (diodami w środku) - robię przymiarki na podstawie oryginalnych latarń odkupionych ze złomowisk!
b) kartonowych modeli polskich autobusów - Autosana serii H9-21 - w tym w wersji zmodernizowanej "Kleobusa", A0909, czy też autobusów Jelcz 080 czy Jelcz Pr110 Lux
niestety ciągły brak czasu sprawia, że nie mam kiedy tych pomysłów podokańczać (ale elementy tych autobusów ciągle zbieram "na wzór" ) |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Historyk1985 dnia Czw 22:22, 08 Paź 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|
|
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1423 Przeczytał: 83 tematy
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Sob 20:13, 10 Paź 2020 |
|
super ! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|