|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Nie 12:03, 11 Gru 2011 |
|
Cześć. Mam pytanie do osób znających temat. Sporo karetek już się przez forum przewinęło. Zasadniczo występowały w dwóch kolorach:
-biały-tu pytań nie mam;
-kremowy, jasny beż?-właśnie o to mi chodzi.
Czy wiecie konkretnie jaki kolor był wykorzystwany do lakierowania sanitarek? Może ktoś zetknął się z oryginałem i wie? Chodzi mi o nr np. wg RAL.
Odnoszę bowiem wrażenie, że warszawa ambulans jest polakierowana chyba zbyt ciemnym kolorem-mnie bardziej odpowiednio kojarzy się kolor z pobiedy z Avtolegend. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez simon2107 dnia Nie 12:55, 11 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
szjan-64
User
Dołączył: 27 Cze 2009
Posty: 2873 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków/CHICAGO
|
Wysłany:
Nie 12:27, 11 Gru 2011 |
|
Takie czasy były że malowano "jak się lakiernikowi zmieszało"
Nikt nie słyszał o profesjonalnych mieszalniach lakieru .
Mowa oczywiście o lakierowaniu pojazdów w warsztatach kolumn sanitarnych ,
Kolor nowych sanitarek trzeba przyjąć barwy w jakich wychodziły seryjne pojazdy z fabryki ,a to łatwo można sprawdzić . |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Nie 12:54, 11 Gru 2011 |
|
Właśnie o to mi chodzi. Bo warszawy, to rzeczywiście problem, ale np. duży fiat? Chociaż i tu z tego co pamietam, zdaje mi się były dwa odcienie-inaczej były malowane fiaty z kolumn transportu sanitarnego (bez oznaczeń i belek sygnałowych) a inaczej sanitarki.
A czy nysy były lakierowane tym samym kolorem co fiaty-pytań jak widać jest sporo |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
1313
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 2733 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Nie 13:23, 11 Gru 2011 |
|
Pytań sporo, odpowiedzi i tak nigdy nie będzie jasnych. Wiadomo, że część była robiona półchałupniczo. Wiadomo na 100%, że albo białe, albo odcienie kremu itd. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Nie 18:48, 11 Gru 2011 |
|
Po cichu liczyłem na odpowiedź specjalistów z Muzeum ratownictwa, ale chyba rzadko tu ostatnio zagladają. Zakładajac, że fiaty 125p były lakierowane fabrycznie, tak jak kombiaki, to o jaki kolor moze chodzić?
Czy to może być L87, czy raczej jakiś inny? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Pon 1:20, 12 Gru 2011 |
|
Wszystkie wozy w Polsce PRZED epoką Polskiego Fiata 125p (1968/69r. - to wraz z nim pojawiła sie pierwsza pełna linia lakiernicza w polskiej fabryce) to prawie rzemieślnicze lakierowanie. Biele, kremy, czasem beże. Wszystkie odcienie, ale z dominacją jasnych, pastelowych. Biały nigdy nie był całkowicie śnieżnobiały, zawsze minimalnie złamany szarością czy kremem.
(Dla orientacji, przykłady "poprawnych" kolorów są na takich między innymi modelach z serii "KAP", jak Warszawa Ambulasn, Syrena 105, Warszawa M20 najstarsza, Wartburg 353 sedan, Łada Samara, PF 125p sedan, Nysa 521, Tavria...).
Fiaty 125p -
kremowy to tak, jak piszesz, L87 "kość słoniowa" (wg "Nobilesa"), roczniki 1983-90;
inne lakiery to:
F233 "biały szary", roczniki 1968-80;
L74 "biały śnieżny", roczniki 1982-91;
F224 "biały corfu", roczniki 1984-86. / te oznaczenia kolorów są na sprayach Motipa.
Nysy - w zasadzie kolory jak 125p, ale bez przywiązania do rocznika i zauważalnie częściej jakieś białe niż kremowe. Odcienie jak na warsztacie, bo zakłady w Nysie profesjonalnej linii lakierniczej doczekały się dopiero za czasów Poloneza Trucka.
Tu wersja z obrazkami [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Pon 1:22, 12 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Pon 18:33, 12 Gru 2011 |
|
Dziekuję, o to mi własnie chodziło. Czyli reasumujac:
- karetka na bazie brązowego kombiaka powinna być polakierowana F234;
- karetka na bazie MR'a powinna w przybliżeniu być polakierowana L84;
- karetka na bazie FSO 125p powinna być polakierowana na L84.
P.S. Napisałem w tej sprawie do p. Piotra Wiewióry, prowadzącego stronę poświęconą polskiemu fiatowi 125p. Oto odpowiedź:
"Witam,
L87 jak najbardziej, w latach 1990-1991 stosowany był biały L74. Muszę jednak zaznaczyć, że L87 wprowadzono dopiero w 1983 roku, zatem starsze karetki były malowane na kolor F234.
Pozdrawiam serdecznie,
P. W. "
Czyli wszystko jasne. Mam nadzieje, że komus te informacje jeszcze się przydadzą. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez simon2107 dnia Pon 20:08, 12 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Pon 22:38, 19 Gru 2011 |
|
Zeby nie śmiecic i nie tworzyc nowych watków. zaintrygowany i zainspirowany dzialalnoscia forumowych lakierników nabyłem ostatnio akryle Motipa. I tu mam zagwozdkę. Bo L74 na nakrętce nie wygląda na taki biało śnieżny jak powinien. Czy to tylko przypadek, czy jednak oznaczenia motipów wprowadzaja w błąd i trzeba brać poprawkę? A jesli tak to jaki biały śnieżny do Fso/Poloneza? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Wto 2:00, 20 Gru 2011 |
|
"Śnieżny" to tylko nazwa Nie jest idealnie biały i po przyłożeniu np do kartki papieru różnicę widać wyraźnie. W porównaniu ze współczesną kartką np do ksero będzie lekko szary; cos z pogranicza bardzo jasnych szarego i kremowego - taki ma być
Przy okazji - te same kolory na obiektach dużych wydają się jaśniejsze, niż na małych. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
simon2107
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 779 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warmia i Mazury
|
Wysłany:
Wto 8:17, 20 Gru 2011 |
|
Dziękuję Magu, to juz jestem spokojny. W takim razie rozbieram dziady i do scansola |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Muzeum Ratownictwa
User
Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 415 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Nie 12:01, 25 Gru 2011 |
|
Kolory sanitarek z okresu PRL-u to rzeczywiście pojęcie względne. Jeśli chodzi np. o Pobiedy początkowo wersje sanitarne przychodziły od "wielkiego brata" i na tej podstawie u nas opracowywano różne wersje. Ciężko powiedzieć czy była jakaś standardowa linia montażowa/karosażowa. Na pewno WKTS Katowice zajmował się przerabianiem Warszaw, Skód do roli sanitarek na wszystkich WKTS-ów w Polsce. Były różne kolory w zależności od tego co przychodziło z FSO. Na pewno były białe, kość słoniowa ale też szare/popielate, "gołąbkowe" - z relacji kierowców WKTS Kraków. W Krakowie "malowaniem" sanitarek zajmował się oddział w Hucie i Proszowicach - tam doposażano i remontowano wszystkie pojazdy WKTS. "Gotowe" sanitarki z FSO (fiaciory) doposażano w oddziale przy ul. Berka Joselewicza - malowano niebieski pas, krzyże, numery. Nysy zazwyczaj również przychodziły z fabryki "sote" białe lub kość słoniowa, bez pasów, napisów itp. Wyjątkiem były fabryczne R-ki ale to już lata 80-te. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|