|
Autor |
Wiadomość |
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 62 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Czw 23:59, 15 Gru 2016 |
|
Szanowni, jak już większość z Was wie, jako "dzieciak" miałem przyjemność jeździć różnymi prototypami robionymi w Nysie z racji pracy mojego Taty jako konstruktora w Fabryce Samochodów Dostawczych, zwanej później Zakładem Samochodów Dostawczych, a jeszcze później Nysa Motor.
Podczas niedawnej wizyty u rodziców, znalazłem stare pódełko ze slajdami na których znalazłem ujęcie jednej z takich "perełek", o której podejrzewam zdecydowana większość z Was nawet nie słyszała, a ja miałem przyjemność wozić się tym.
Mianowicie na początku lat '90 - tych, kiedy to zakład w Nysie był już filią FSO Warszawa i produkcja Poloneza Trucka rosła z dnia na dzień, Nyskie biuro konstrukcyjne próbowało w jakiś sposób "unowocześnić" tanim kosztem przestarzałą już Nyskę i mimo wszystko utrzymać jej produkcję. Jedną z takich prób, było jej "spolonezowanie".
Ze "starej" Nyski, zostało nadwozie i rama, a praktycznie cała reszta była "przeszczepiona" z Poloneza, czyli począwszy od silnika wraz ze skrzynią biegów - co było największą porażką, bo samochód ten kompletnie nie miał mocy, żeby jechać, poprzez deskę rozdzielczą, kolumnę kierowniczą wraz z kierownicą no i oczywiście fotele - to było najprzyjemniejsze w tym wszystkim. Zawieszenie i tylny most też były w jakiś sposób modyfikowane, ale niestety nie jestem w stanie już powiedzieć w jaki (tzn, tato mój już nie pamięta ). Koła były od Tarpana, czyli o rozmiar mniejsze.
Charakterystyczne dla tego prototypu było to, że miał on specyficzne "przetłoczenie" wzdłuż boków i na tylnych drzwiach (nadwozie było z sanitarki i posiadało z tyłu podwójne otwierane na przeciwległe boki drzwi), oraz wydłużone tylne lampy do których zintegrowano światło cofania.
Polonezo-Nyska była dodatkowo wygłuszona i niezmiernie estetycznie i dokładnie wykończona, co w połączeniu z fotelami z Poldka dawało efekt niesamowitego komfortu podczas jazdy.
Na tym zachowanym ujęciu nie widać większości z tych rzeczy o których piszę, więc musicie uwierzyć mojej pamięci i wspomnieniom mojego ojca.
No i jak to ja, po powrocie do domu, postanowiłem powiększyć moją "mini kolekcję" Nysek o ten właśnie prototyp.
Po zakupie "Erki" , wybebeszeniu jej, zdjęciu lakieru etz., zacząłem robić charakterystyczne "przetłoczenia"
Jak z tym się uporałem, to trzeba było przystąpić do robienia poprawnego wnętrza, tak więc wszystkie fotele, kolumna kierownicza wraz z kierownicą i deska rozdzielcza z Nyki poszło sobie do "bezpiecznego" pudełeczka, a w to miejsce zagościły elementy z Poloneza
No i trzeba było zacząć malować.
Oryginalny kolor lakieru jakim była malowana w dolnej części jest dzisiaj nie do ustalenia, więc chciałem dobrać coś podobnego, specjalnie podjechałem do punktu gdzie "mieszają" lakiery i po znalezieniu odcienia jaki wydawało mi się że pamiętam, zleciłem zrobienia puchy w sprayu
(kosztowała niemało), ale zeźliłem się niesamowicie jak zacząłem nim malować, nie dość, że odcień znacząco odbiegał od tego jaki określiłem, to jeszcze cholerny szprey "pluł" i dosłownie "rzygał" tą farbą, niestety zareklamowć już nie zdążyłem, bo punkt się zamknął (teraz to i ja wiem dlaczego )
Wyszło jak wyszło
Wnętrze też trzeba było oczywiście "malnąć"
Po zrobienu tych zdjęć i przed finalnym montażem, po telefonicznej "konsultacji" z tatą, zmieniłem trochę układ foteli wewnątrz, ponieważ dołożyłem jeszcze jeden fotel z lewej strony i przesunąłem układ foteli po prawej, niestety nie mam zdjęć finalnych
Po złożeniu wszystkiego do kupy, trzeba było pobawić się z wykończeniówką.
Po wypolerowaniu bocznych i tylnych szybek z "mlecznego" Erkowego zaszronienia i kilku jeszcze pierdółkach, efekt finalny prezentuje się tak:
Mam nadzieję, że nie zamęczyłem Was
P.S.
Sorry za jakość zdjęć, nie dość że robione telefonem, to jeszcze chyba nigdy nie nauczę się ich robić poprawnie - no cóż |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez RAFLAB dnia Pon 19:47, 02 Kwi 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1423 Przeczytał: 83 tematy
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Pią 10:35, 16 Gru 2016 |
|
ciekawa historia wsparta zdjęciami
i co najważniejsze zilustrowana
budową modelu w skali 1:43
...
godne podziwu
gratuluję |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3642 Przeczytał: 67 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Pią 11:27, 16 Gru 2016 |
|
Rafale, również gratuluję pomysłu i wykonania, szczególnie że dotyczy polskiej myśli technicznej a tego u nas mało a właśnie prototypy
pokazywały na co stać polskich konstruktorów, niezależnie czy było
to lepsze czy też trochę "bez sensu" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
arekgru
User
Dołączył: 10 Lut 2013
Posty: 251 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Swarzędz
|
Wysłany:
Pią 12:52, 16 Gru 2016 |
|
Kawał dobrej roboty |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
wtk
User
Dołączył: 02 Sty 2016
Posty: 224 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: okolice Wrocławia
|
Wysłany:
Pią 19:38, 16 Gru 2016 |
|
To się nazywa pasja!! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 62 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Pią 20:17, 16 Gru 2016 |
|
Dziękuje za miłe słowa, budują dusze
może uda mi się jutro zrobić zdjęcia przy dziennym świetle, to podmienię te finałowe, które są fatalne
Andrzeju co do polskiej myśli technicznej to masz aż nadto racji, ponieważ mieliśmy ( i mamy nadal - rozwinę to za chwilę) bardzo dobrych i zdolnych konstruktorów, ale panujący wtedy układ polityczny nie do końca pozwalał na finalizowanie ich prac, ale pozytywne jest to że mogli to robić - przykładami są właśnie te różnorakie prototypy, a dzisiaj ci równie zdolni i kreatywni inżynierowie których Polska wykształciła, pracują dla firm, nie zawsze pozostawiających owoce ich pomysłów u nas, ale takie mamy teraz kapitalistyczne czasy, gdzie głównym wykładnikiem jest ekonomia i rachunek ekonomiczny - czyli generalnie chodzi mi o to, że jakby się dobrze temu przyjrzeć, to za "komuny" nasi konstruktorzy mogli bez oglądania się na "koszty" tworzyć jeżdżące prototypy - to czy byłe wdrażane do seryjnej produkcji jest zupełnie osobnym tematem - , natomiast dzisiaj ????, kto wyłoży na to kasę ????, czemu w okolicach Gliwic nie widzimy jakiś prototypów Opla, w Tychach, czy w Bielsku prototypów Fiata, w Poznaniu VW ???, ale rozpisałem się nie na temat
Zdradze tylko, że na "warsztacie" jeszcze jedna Nyska, ale nie prototyp, tylko seryjna, z tym że - jak to się mówiło - niskonakładowa |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
psotec
User
Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 610 Przeczytał: 66 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew
|
Wysłany:
Sob 1:12, 17 Gru 2016 |
|
Bardzo mnie się podoba ta Nyska, kawał dobrej roboty i co więcej...
to hołd oddany Ojcu i inżynierom, którzy tworzyli i do dziś mogli by tworzyć.
Myślę tu o Twoim i moim Ojcu Rafale, a także wielu innych, o których wiemy i też nie wiemy. O wykonawcach, którzy budowali prototypy bo mieli na to chęć pomimo tego, że im tego nie zlecił, albo mieli takie wytyczne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
autobusy_prl
User
Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1444 Przeczytał: 69 tematów
Pomógł: 45 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 22:30, 01 Kwi 2018 |
|
Sorki za odgrzebanie wątku, tak sobie ostatnio czytam i oglądam "starości"
Mam prośbę Rafale, czy mógłbyś przesłać mi zdjęcia tej nyski prototypu na @ : [link widoczny dla zalogowanych]
tutaj już zdjęcia wygasły, chętnie również przypomniałbym sobie wygląd Twojego modelu .
Jeżeli to nie problem dla Ciebie to proszę o "transfer" plików
Pozdrawiam |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
imagines7
User
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 609 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WARSZAWA
|
Wysłany:
Pon 5:44, 02 Kwi 2018 |
|
Niestety, nie widzę zdjęć
Błąd! - Error 404
Strona lub plik, którego szukasz nie istnieje.
Czy tylko ja ? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cochise
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1278 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany:
Pon 7:43, 02 Kwi 2018 |
|
Nie nie tylko ty, miło by było gdyby Rafał odświeżył fotki. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 108 tematów
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:41, 02 Kwi 2018 |
|
Dołączam się do prośby |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
MARCO
User
Dołączył: 21 Lip 2009
Posty: 3966 Przeczytał: 33 tematy
Pomógł: 80 razy Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pon 13:48, 02 Kwi 2018 |
|
Nie wyrażę pochwały dopóki nie zobaczę fotek. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 62 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Pon 19:52, 02 Kwi 2018 |
|
No to udało się przywrócić foki - niestety nie wiem, czemu tak rozjeżdżają forum, rozmiar nie jest duży, a wygląda to jak wygląda
autobusy_prl - jak pisałem wyżej, udało mi się znaleźć jeden slajd, który widać jako pierwsze zdjęcie - więcej nie posiadam. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
matiko98
User
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 12 Przeczytał: 30 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole
|
Wysłany:
Wto 16:22, 03 Kwi 2018 |
|
Kiedyś na stronie oldtimery.com wypłynęło zdjęcie nysek, na którym na drugim planie znajduje się chyba ten sam egzemplarz:
Poza tym na pierwszym planie jest kolejne ciekawe dzieło inżynierów z Nysy |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez matiko98 dnia Wto 16:25, 03 Kwi 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 62 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Wto 16:36, 03 Kwi 2018 |
|
Ooo, tego zdjęcia nie widziałem, to chyba z tego samego dnia co moje , niewątpliwie to samo miejsce ( jakieś 100 metów od domu moich rodziców), a ta skrzyniowa Polonyska, to z tego samego projektu - środek i silnik z Poloneza, ta dodatkowo miała jeszcze koła, skrzynie, boczne kierunkowskazy i klamki od Trucka |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|