|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
selviano
User
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 243 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 11:21, 22 Sie 2014 |
|
Aż dziw bierze że jeszcze do tej pory nikt nie wspomniał o tej firmie i modelach przez nią produkowanych. Zapewne każdy się z nią spotkał w czasie swojej przygody z miniaturową motoryzacją. Ja zbieram tylko Fiaty i Alfy Romeo, ale innych modeli ta firma miała na pęczki w swojej ofercie. A wszystko zaczęło się w roku 1973, kiedy to Mario Besana /to ten od modeli Mebetoys/ wraz ze swoimi braćmi Ugo i Martino, założył firmę Martoys, jednak spory dotyczące nazwy, a wynikające z częstych pomyłek z firmą Markstoys doprowadziły do tego, że dwa lata później zmieniono nazwę na Bburago gdzie do Burago, nazwy miejscowości, gdzie mieścił się zakład produkcyjny, również niedaleko Milano, dodano literkę B od nazwiska założycieli Besana. Nazwa Bburago szybko stała się sławna ponieważ to co legło u podstaw sukcesu Mebetoys stanowiło tez podwaliny nowej firmy, zarządzanej już przez samego pana Mario, przy wsparciu rodziny. Niedługo nazwa małego miasteczka na północy Włoch stała się sławna na całym świecie. A dlaczego , a dlatego że oprócz tego, że modele były wykonane naprawdę na wysokim poziomie to były do tego relatywnie tanie, a mówimy tu o większych skalach niż 1:43. Coś co dziś nie mieści się w głowie jak może być tanie to co jest dobre, wtedy stało się faktem . Każdy chłopiec miał w swoim posiadaniu model Bburago. Ja nie byłem wyjątkiem, nawet w takim szarym i ponurym kraju jak Polska, można było kiedyś, gdzie nic nie było, kupić w sklepie zabawkarski piękne kolorowe modele, przedstawiające samochody z innego świata. Miałem taki, był to model Porche, ileż on miał gadżetów, do dziś pamiętam jak z wypiekami na twarzy oglądałem to auto. Ale wróćmy historii. Przyszedł czas na lata 80 i stopniowy zanik tego co kiedyś było ważne, wszędobylska ekonomia i konkurencja powodowały, że mało kto już się zajmował duszą, wszystko musiało mieć klauzule "opłacalny" żeby istnieć. Ten proces owocuje dziś, tym co mamy, tysiące rzeczy nijakich, ale tanich. Modele Bburago tez powoli zaczęły stawać się co tu mówić, tanie w sobie, choć wśród całej tandety lat 90 miały to "coś" co je wyróżniało z mnóstwa chińskiego badziewia zalewającego rynek. Skończyło się na tym, że Bburago było wszędzie, do kupienia za śmieszne pieniądze. Jednak jakość była równie śmieszna. No i stało się w roku 2005 firma ogłosiła bankructwo i została przejęta przez chińskiego potentata w branży zabawkarskiej firmę Maisto. Skończył się sen, bo mimo że nazwa pozostała, to to co jest w środku znakomicie rozpoznawalnego opakowania jest po prostu koszmarem. Niestety 17 maja 2009 roku odszedł na zawsze pan Mario Besana człowiek, który na zawsze zapisał swoje nazwisko w historii miniaturowego świata. Firma przez niego prowadzona do samego końca walczyła jak heroiczny bojownik, opierając swoje istnienie na dawno wymarłym schemacie rodzinnego interesu, bez żadnych związków zawodowych w 100% włoskim, opartym o włoskich robotników, produkująca wyłącznie w Italii, a rozsyłająca swoje towary na cały świat. A dziś kupując modele o nazwie Bburago mało kto pamięta tą historię. Na początek zaprezentuje mój ulubiony model w skali 1:43. Piękny oryginał, całkiem niezła miniatura . Alfa Romeo Giulietta . Model jak i prawdziwy samochód to kwintesencja lat 80 jak dla mnie.
|
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez selviano dnia Pią 11:26, 22 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
mp91
User
Dołączył: 05 Sie 2012
Posty: 598 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Sob 0:30, 23 Sie 2014 |
|
Rzeczywiście dziwne, że nikt w tym dziale nie poruszył jeszcze tematu Bburago.. tak jak piszesz chyba każdy je miał w dzieciństwie
były ogólnodostępne właściwie w każdym sklepie z zabawkami, pamiętam takie obrotowe stojaki z modelami w 1:43 i te oglądanie, wybieranie, poważna decyzja, którego tym razem kupić
Jakis czas temu zbierałem stare Bburago, tak z sentymentu, ale w końcu je sprzedałem na poczet innych firm.. Fajne było to, ze były to zazwyczaj takie zwykłe auta, znane, spotykane na co dzień na ulicach.
Stare modele to już klasyki niektóre sa obecnie rzadkie, głównie mam na mysli te najstarsze egzemplarze jak Fiat Regata, Ritmo, Panda czy Uno, Alfa 33 i pow. Giulietta, Saab 900, Renault 9, Audi Quattro czy Range Rover ciężko je teraz dostać, szczególnie z oryg. pudełkami.. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mp91 dnia Sob 0:31, 23 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
selviano
User
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 243 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 1:17, 23 Sie 2014 |
|
Jest w necie kilka for i stronek które lubują się w temacie. Widziałem gdzieś nawet stronkę bodajże chyba z Czech, gdzie właściciel zbierał różne odmiany modeli ze względu na ocień lakieru i plastiku. W życiu bym nie pomyślał, że jest tyle odmian modeli i to wszystko w skali 1:43. Jednak stare modele w skalach większych to po prostu bajka, jak napisałem wcześniej zważywszy jeszcze na lata w jakich się pojawiały. Interesuje mnie tylko 1:43 więc na tym się skupiam i wiele modeli już mam, choć bez pudełek bo z pudełkami to potrafią osiągać niebotyczne ceny, a same modele w tej skali no co tu dużo ukrywać daleko im do innych staroci z Italii. Ale wracając do samego Bburago , zawsze zastanawiało mnie dlaczego nie mają kierownic i są jakby co tu nie mówić za duże. I co najśmieszniejsze, są wśród nich modele, które w ogóle są po za skalą . Prawidłowość ta dotyczy nie tylko starych modeli, ale praktyczne przez cały czas produkcji. A największy ból jest taki, że to naprawdę niezłe odwzorowania / choćby model Fiata Ritmo /Fenomenem jest też mocowanie kół , a co ja tam pisze, całego podwozia. Praktycznie przez cały "włoski" czas niezmienianego. Do dziś jestem pełen podziwu ile te kółka mogły wytrzymać: wyrywania, deptania czy naciskania, a przy nawet delikatnej próbie naprawy ośki pękały jak krucha porcelana. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Sob 7:43, 23 Sie 2014 |
|
Od Bburago zaczynałem , choć od 1:24 nie 1:43. Jakiś sentyment do tej firmy pozostał. Choć jedyne, co mam w domu ( może bardziej w piwnicy ) to metalowy stojak na modele 1:43 z tej firmy Sam nie wiem po co go trzymam |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
selviano
User
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 243 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 8:20, 23 Sie 2014 |
|
Może żeby go odsprzedać np. mi . Chętnie przygarnę za jakąś rozsądną cenę, bo trochę modeli Bburago mam. A tak naprawdę to zobaczcie sami jak to Ritmo wygląda kurcze ciekawy model, lecz skala z kosmosu, choć na blistrze wyraźnie napisane 1:43. Suwmiarki im się rozkalibrowały czy co. Na pocieszenie przynajmniej kierownica jest w modelu, choć przyznam szczerze lepiej, żeby jej nie było.....
tak na szybko telefonem porównanie z Ritmo Solido |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
grzegorz106
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 211 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 8:39, 23 Sie 2014 |
|
Bburago 1:24 Brabham BT 52
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mp91
User
Dołączył: 05 Sie 2012
Posty: 598 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Sob 9:21, 23 Sie 2014 |
|
selviano napisał: |
Jest w necie kilka for i stronek które lubują się w temacie. Widziałem gdzieś nawet stronkę bodajże chyba z Czech, gdzie właściciel zbierał różne odmiany modeli ze względu na ocień lakieru i plastiku. |
To jest ta czeska stronka "Muzeum Bburago" - [link widoczny dla zalogowanych] zbiór robi ogromne wrażenie..
Z tym skalowaniem modeli do 1:43 rzeczywiście nie było najlepiej... niektóre modele zupełnie tak jak piszesz nie trzymają skali, Ritmo to dobry przykład, kolejny to jego późniejszy następca Fiat Bravo, tez za duży, z kolei np BMW 535i jest za małe i zbyt wąskie, jakies takie dziwne wymiarowo. Jak dobrze pamiętam jedynie Range Rover'y były słusznie mniejsze, bo w skali 1:47, w realnym 1:43 nie zmieściłyby się do pudełka. Niestety to jakby nie było są jednak tylko zabawki, nie ma co oczekiwać od nich cudów, są modele lepsze, są gorsze, ale ogólnie mowiąc stare Bburago mają ten klimat i to "coś" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
selviano
User
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 243 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 9:52, 23 Sie 2014 |
|
Zabawki nie zabawki, ale klimat mają i wspomnienia rzecz bezcenna.A ta strona którą przedstawiłeś to właśnie ta o której pisałem. No po prostu niby takie nic zwykłe modeliki - zabawki, a materiał co najmniej na książkę jest i to właśnie jest piękne w historii tych dawnych marek. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mp91
User
Dołączył: 05 Sie 2012
Posty: 598 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Sob 23:25, 23 Sie 2014 |
|
Może jeszcze przy okazji przedstawię znaleziona u mnie na dysku liste modeli Bburago w skali 1:43 - chronologicznie od najstarszych wydań
Seria "4100":
bb001 4101 - Saab 900 Turbo
bb002 4102 - Mercedes 450 SC
bb003 4103 - Porsche 924 Turbo
bb004 4156 - Range Rover
bb005 4105 - BMW M1
bb006 4133 - Ferrari 512 BB
bb007 4166 - Lancia Stratos
bb008 4112 - Renault 9
bb009 4164 - Alfa Romeo Giulietta
bb010 4159 - Audi Quattro GT
bb011 4160 - Renault 5 Turbo
bb012 4142 - Porsche 935
bb013 4113 - Fiat Panda Rally
bb014 41?? - Fiat Ritmo Abarth
bb015 4170 - Lancia Beta Monte Carlo
bb016 4148 - Ferrari 308 GTB Rally
bb017 4118 - Mazda RX7
bb018 4121 - Fiat Regata
bb019 4119 - Fiat Uno
bb020 4122 - Jeep CJ-7
bb021 4116 - Peugeot 205 Safari
bb022 4124 - Alfa Romeo 33 Rally
bb023 4102 - Mercedes 190E Rally
bb024 4104 - Ferrari Testarossa
bb025 4175 - Ferrari GTO
bb026 4135 - Lancia Delta S4
bb027 4114 - Porsche 911
bb028 4150 - Peugeot 405 Raid
bb029 4161 - Porsche 959
bb030 4137 - Lamborghini Countach
bb031 4108 - Ferrari F40
bb032 4134 - Fiat Tipo
bb033 4158 - BMW 535i
bb034 4109 - Mercedes 300 SL
bb035 4131 - Land Rover
bb036 4183 - Ford Sierra Rally
bb037 4152 - Chevrolet Corvette
bb038 4191 - Porsche 928
bb039 4112 - Suzuki Vitara Raid
bb040 4129 - Ferrari 348tb Evoluzione
bb041 4193 - Fiat Cinquecento
bb042 4160 - Renault Clio 16V
bb043 4151 - Lamborghini Diablo
bb044 4140 - MCA Centenaire
bb045 4144 - Fiat Punto
bb046 4155 - Citroen Xantia
bb047 4146 - Ferrari 456 GT
bb048 4185 - Porsche 911 Carrera '93
bb049 4167 - BMW M3 G.T. Cup
bb050 4145 - Fiat Bravo
bb051 4105 - Dodge Viper RT/10
bb052 4151 - Ferrari F50
bb053 4115 - Dodge Viper GTS Coupe
bb054 4182 - Ferrari F50 Hardtop
bb055 4163 - Ford Escort Cosworth
bb056 4171 - Renault Clio Cup '98
bb057 4121 - Alfa Romeo 156
bb058 4118 - Porsche 911 Carrera '97
bb059 4176 - Chevrolet Corvette Convertible '98
bb060 4169 - BMW M Roadster
bb061 4164 - Ferrari 550 Maranello
bb062 4156 - Chevrolet Corvette '97
I osobno nowsza seria "StreetFire" (niektóre modele z pow. listy były kontynuowane w tej serii)
Bb063 Volkswagen Golf
Bb064 Ford Focus Rally
Bb065 Porsche 911 GT3
Bb066 Volkswagen New Beetle
Bb067 Renault Super Clio
Bb068 Range Rover
Bb069 Shelby Series I
Bb070 Land Rover Freelander
Bb071 Fiat 500 (‘65)
Bb072 Volkswagen New Beetle Cup
Bb073 Ford SVT F150 Lighting
Bb074 Mini Cooper
Bb075 Renault Buggy Schlesser
Bb076 BMW Z8
Bb077 Giugiaro Prima
Bb078 Dodge Viper SRT/10
Bb079 Ford StreetKa
Bb080 Mini Cooper (’60)
Bb081 Lamborghini Murcielago
Bb082 Fiat Panda Nouva
Bb083 Giugiaro Prima Cabriolet
Bb084 Lancia Ypsilon
Bb085 Smart Roadster Coupe
Bb100 Mercedes SL
Bb101 Lamborghini Gallardo
Bb102 Mini Cooper v2
Bb103 Fiat Marea
Bb104 Dodge Viper SRT/10
Bb105 Subaru Impreza
Bb106 Citroen Xsara Picasso
Bb107 Dodge Magnum R/T
Bb108 Chrysler 300C Hemi
Bb109 Dodge Charger
Bb110 Chevrolet Corvette Coupe
Bb111 Chevrolet Corvette Convertible
Bb112 BMW 545i
Bb114 Ford Mustang GT
Bb115 Fiat Marea Weekend
Bb116 Citroen C1
Bb122 Citroen C4
Bb123 Peugeot 207
Bb124 BMW X5
Bb125 Ford Focus ST
Bb126 Land Rover Freelander 2
Bb127 Hummer HX Concept
Bb128 Lamborghini Reventon
Bb130 Alfa Romeo Brera
Bb131 Saab Aero-X
Bb133 Maserati GranTurismo
Bb134 Lamborghini Murcielago LP640
Bb135 Fiat 500 Nuova
Bb136 BMW 1 Series
Bb137 Alfa Romeo GT
Bb138 Audi R8
Bb140 Renault R4L
Bb141 Ford Mustang GT
Bb142 Land Rover LRX
Bb143 Seat Leon
Bb144 Ford Kuga
Bb145 Nissan GT-R
Bb146 Fiat 131 Abarth
Bb147 Fiat 500 Nouva Abarth
Bb148 Fiat Grande Punto Abarth
Bb149 Seat Ibiza
Bb153 BMW 3 Series
Bb155 Porsche Cayenne
Bb156 Alfa Romeo MiTo
Bb175 Fiat Croma
Bb176 Fiat Punto Evo
Bb177 Ford Focus Combi
+ więcej nowszych modeli, których już nie miałem na liście..
Jak widać trochę tego Bburago przez lata wyprodukowało |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Halik
User
Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 96 Przeczytał: 38 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sz-ły
|
Wysłany:
Nie 8:56, 24 Sie 2014 |
|
Bburago nadal produkuje wiele modeli i zaskakuje swoich miłośników wieloma nowościami, o których nie wspomnieli w katalogach
Kiedyś na kartonikach serii 4000 i 4100 była umieszczana lista modeli. Ułatwiało to poszukiwanie kolejnych egzemplarzy do kolekcji. Nie dawno powrócili do niej w modelach serii Ferrari Race&Play 1/43. Szkoda, że nie umieszczają jej na innych mniejszych seriach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
selviano
User
Dołączył: 07 Maj 2012
Posty: 243 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 11:39, 24 Sie 2014 |
|
Jakoś to chińskie bburago mnie nie przekonuje. I tak się zastanawiam dlaczego bo przecież profil produkcji nie zmienił się i czasem też uda im się wydać całkiem ciekawe rzeczy w skali 1:43. To chyba alergia na napis "made in PRC" choć powiem, że jak zobaczyłem tego Fiata z logo BBurago to aż usiadłem
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
LGD
User
Dołączył: 23 Paź 2011
Posty: 1080 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 106 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sopot
|
Wysłany:
Nie 18:00, 12 Paź 2014 |
|
FIAT TIPO
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Czw 4:48, 11 Gru 2014 |
|
Doskonale pamiętam Bburago W dzieciństwie sporo bawiło się tym. Z tego co pamiętam, to nie były one rewelacyjnej jakości (nawet niektóre resorówki były lepiej wykonane), nie miały lusterek, otwierane drzwi czy klapa była marzeniem Ale jednak miały w sobie to "coś", szczególnie te starsze. Moje ulubione marki to Audi i VW ale jakoś nigdy nie udało mi się ich zdobyć. Miałem za to sporo Fiatów, Ferrari, Fordów czy BMW, bo tego było sporo.
Audi Quattro GT brzmi ciekawie. Nie widziałem go na oczy ale chętnie bym kupił nawet używane w dobrym stanie |
|
|
|
|
przemotz280
User
Dołączył: 11 Sie 2016
Posty: 49 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 4:44, 23 Gru 2016 |
|
Według mnie w dziedzinie zabawek siermiężność Bburago, ten brak lusterek i innych dupereli, które łatwo można urwać przy pierwszym użyciu, to był wielki plus.
Choć w sumie zdarzały się modele z lusterkami, jak choćby Ford Escort Coswort RS. Sprytnie zrobiono je w postaci wypustek z bryły nadwozia i są metalowe, na stałe zespolone, więc nie da się ich urwać.
Z czasów dzieciństwa mam takie doświadczenia: albo bawiłem się resorakami, albo większą skalą, czyli 1:43, a w niej miałem auta zarówno Bburago, jak i te rosyjskie. Te drugie były ekstra, bo miały lusterka, wycieraczki, wszystko się otwierały, koła się skręcały i miały gumowe opony (oczywiście nie wszystko w każdym modelu) tyle, że większość Bburago przetrwało bez szwanku (nie licząc odprysków lakieru i zużycia naklejek), a te rosyjskie stoją zdekompletowane u taty na warsztacie, bo może je kiedyś naprawi
W Bburago zdarzyło mi się urwać koło, raz w 1:43, 2 razy w 1:24, ale tak to jest jak się lata bokiem. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez przemotz280 dnia Pią 5:46, 23 Gru 2016, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|