|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Czw 1:05, 04 Lut 2016 |
|
Zanim nastąpi prezentacja mojej kolekcji modeli Citroënów małe (ha, ha, ha – okazało się, że wcale nie takie małe) wprowadzenie.
Postscriptum (z pełną świadomością w tym miejscu): o kurcze, ale się rozpisałem. Obiecuję, że więcej nie będę (chyba, że znajdą się chętni np. na dalszą lekturę dziejów firmy po śmierci jej założyciela).
Aby zrozumieć filozofię firmy Citroën musimy poznać osobę, która tę firmę stworzyła. André Gustave Citroën (ur. 5 lutego 1878 r., zm. 3 lipca 1935 r.) był wizjonerem z otwartym umysłem, potrafił korzystać z odkryć naukowych, nieustanie poszukiwał innowacyjnych rozwiązań, przez całe życie był wierny duchowi odkryć, przygód i rywalizacji. Miał wyjątkowy dar wyszukiwania i zatrudniania wybitnych konstruktorów i stylistów oraz talent do kierowania ludźmi oraz fantastyczne zdolności organizacyjne.
Nie będę tutaj prezentował szczegółowego życiorysu (chyba, że macie na to ochotę?), ale przedstawię te wydarzenia, które miały wpływ na rozwój motoryzacji.
Jako ciekawostkę, na którą bardzo trudno trafić w źródłach, podam fakt, że 1 października 1885 r. André rozpoczął naukę w Liceum Condorcet (Lycée Condorcet – szkoła istniejąca do dziś) i poznał się tam z Luisem Renault (tak, tak to twórca marki Renault). Ciekawe jak był wyglądał świat motoryzacji gdyby, zamiast rywalizować, panowie rozpoczęli współpracę (ale to temat dla kontynuatorów prozy Philipa Dicka lub Stanisława Lema).
W 1900 r. André Citroën zakłada w Faubourg Saint Denis zakład o nazwie „Société des engrenages Citroën”, w którym produkuje walcowe koła zębate o uzębieniu daszkowym (historia z tym związana jest ogólnie znana). Tam też sam projektuje logo swojej firmy – podwójny szewron. Zakład się rozwija i w 1905 r. przekształca się w „Société des Engrenages Citroën, Hinstin & Cie.” oraz przenosi się do Essonnes. Ze względu na szybki rozwój motoryzacji i innych zastosowań, w których niezbędne jest przenoszenie napędu, firma wykorzystuje rosnące zapotrzebowanie na koła zębate i przekładnie. Pozwoliło to Citroënowi na spore inwestycje oraz dalszy rozwój firmy. Zakupuje najnowsze maszyny, wdraża system kontroli produkcji. Przekładnie Citroëna montowane były w większości ówczesnych francuskich samochodów, a także korzystały z nich inni producenci samochodów np. Rolls-Royce. Ciekawostką jest fakt, że przekładnie Citroëna użyto w oprzyrządowaniu steru Titanica.
W roku 1906 rozpoczyna się kontakt André Citroëna z produkcją „całych” samochodów. W tym roku mająca kłopoty firma „Société Nouvelle des Automobiles Mors” zajmująca się produkcją samochodów wyścigowych i ekskluzywnych powierzyła Citroënowi funkcję Członka Zarządu i Dyrektora Generalnego. Dzięki nowoczesnemu zarządzaniu i metodom opracowanym i stosowanym we własnej fabryce, Citroën szybko zreorganizował zakład, zwiększył jego produkcję do ponad 2000 sztuk samochodów w 1909 r., i wprowadził nowe modele aut. Produkcja w 1913 r. wyniosła już ponad 100 sztuk samochodów miesięcznie, co w tamtych czasach było imponującym osiągnięciem.
(więcej o firmie Mors: [link widoczny dla zalogowanych](motoryzacja))
Zarządzając firmą „Mors” nie zaniedbywał swojej własnej firmy i tak w roku 1912 spółka komandytowa „Engrenages Citroën-Hinstin” przeniosła swoją siedzibę do Paryża (adres: 31, Quai de Grenelle) i przekształciła się w „Société Anonyme des Engrenages Citroën".
Podczas I Wojny Światowej André Citroën zdobył kontrakt na dostawę amunicji i wybudował nową, bardzo nowoczesną wytwórnię na piętnastohektarowym terenie przy ulicy Quai de Javel w Paryżu. Wyposażył ją w nowoczesne, amerykańskie urządzenia.
Pod koniec wojny Citroën zaczął szukać nowych możliwości rozwoju i wykorzystania swojej nowoczesnej fabryki. Mając w pamięci swe wcześniejsze doświadczenia z fabryką Morsa Citroën wybrał motoryzację. Na początku 1917 roku zaczęto poszukiwania osób, które mogłyby zaprojektować auto. Po różnych testach i budowaniu próbnych modeli zdecydowano się na projekt Julesa Salomona. W ciągu 4 miesięcy przestawiono produkcję zakładu z amunicji na samochody.
I tak w 1919 r. rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna 10 HP Type A.
W 1925 r. André Citroën zastosował w zakładach technologię tłoczenia nadwozi. Na początku lat 30 XX w. udało mu się zrealizować większość marzeń wielkiego pioniera przemysłowego. Pierwszy stworzył katalog części zamiennych, stacje obsługi, system pomocy powypadkowej, tablice sygnalizacji drogowej, samochody dostawcze. Jako pierwszy w Europie zorganizował stanowiska pracy dla niepełnosprawnych. Założył korporację taksówkową, operatora autobusowego („Transports Citroën” założony w 1931 r.) i własne towarzystwo ubezpieczeń samochodowych. Citroën utworzył własną firmę wydawniczą, którą nazwał „Andre Citroën Editions”. Rozpoczęto też produkcję… zabawek. Wyprodukowano ponad 3 miliony zabawkowych samochodzików. Pozostając wierny swoim dziecięcym marzeniom wysłał swoje samochody z napędem gąsienicowym na podbój pustyń Afryki i Azji – wyprawy te z uwagą śledził cały świat. Ale kryzys gospodarczy go nie oszczędził. Z kłopotów finansowych miał Citroëna wybawić nowy, rewolucyjny model: Traction Avant. Jego projektowanie rozpoczęto w 1933 r. Miał on awangardową konstrukcję: było to pierwsze auto z przednim napędem (Traction Avant - z fr. „napęd przedni”), posiadało samonośne, stalowe nadwozie zbudowane na płycie ramowej, niezależne zawieszenie kół (według projektu Ferdynanda Porsche), hamulce hydrauliczne wszystkich kół, samonastawny silnik. Projekt nadwozia: Flaminio Bertoni (potem m.in. zaprojektował Boginię – DS19), nadwozie TA zapowiedziało stylistyczną rewolucję – nadwozia jednobryłowe. Z tego powodu samochód ten nie był tani, a wszedł na rynek w 1934 r. Niestety sukces Traction Avant’a przyszedł za późno i André Citroën musiał ogłosić bankructwo (kiedy banki w końcu odmówiły mu kredytu). Zapewne, te problemy miały też wpływ na pogarszający się stan zdrowia André Citroëna. Rok później zmarł na raka żołądka i spoczął na cmentarzu Montparnasse w Paryżu.
Francuski rząd, w obawie przed utratą pracy przez prawie 250000 pracowników, zachęcał Louisa Renault do przejęcia firmy największego rywala, ale Renault odmówił. Obie firmy dzieliła przepaść kulturowa i finansowa, a Renault obawiał się, czy uda mu się ją pokonać.
W końcu udziały w zakładach Citroëna objęli bracia Michelin (najwięksi wierzyciele), a następnie przejęli zarządzanie nimi.
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
|
|
emer
User
Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2373 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 60 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 1:18, 04 Lut 2016 |
|
No i proszę, znowu coś ciekawego do poczytania. To i coś ciekawego pewnie będzie też do pooglądania? I innego niż wszechobecne BMW. Francuzczyzny na forum niewiele... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Czw 1:22, 04 Lut 2016 |
|
Traktor Citroën 10HP - 1919
Po zakończeniu I Wojny Światowej André Citroën zauważył, że brakuje małych i tanich traktorów do zastosowania w gospodarstwach rolnych i winnicach. W 1919 roku wprowadził do sprzedaży traktor o wymiarach: szerokość - 0,86 m, długość - 2,50 m i wysokość - 1,50 m. Masa ok. 840 kg. Ciągnik był napędzany czterocylindrowym, benzynowym silnikiem o mocy 12 bhp przy 1600 obr./min. Skrzynia biegów trzy biegowa (dwa w przód, jeden w tył) prędkość max.: w przód 3,5 lub 4,8 km/h, w tył 3 km/h. Ciągnik był wyposażony w koło pasowe z przodu do napędu urządzeń zewnętrznych. W latach 1919 – 1920 zbudowano ok. 500 szt.
Żródło: [link widoczny dla zalogowanych] (oj niełatwo było znaleźć te informacje)
Na zdjęciach jest pokazany model 10HP Tracteur. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Citroën 10 HP Type A
Lata produkcji: 1919 – 1921
Łączna produkcja: 24 093 szt.
Podwozie: dwa warianty (wersja długa 4000 mm i krótka 3400 mm)
Nadwozie: 2-drzwiowe Torpedo (w 5 wersjach w tym van i lekka ciężarówka)
Silnik: rzędowy, benzynowy, 4-cylindrowy o pojemności 1327 ccm, chłodzony cieczą, moc 18 bhp przy 2100 obr./min.
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez 3-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulec nożny – bęben na wale napędowym; hamulec ręczny – koła tylne
Prędkość max.: 65 – 68 km/h
Masa własna: 680 – 810 kg
Standardowe wyposażenie: elektryczny rozrusznik, elektryczne światła i miękki dach; samochody konkurencji miały to wyposażenie jako opcja
W 1921 r. wprowadzono do sprzedaży model 10 HP Type A Spécial z silnikiem o poj. 1452 ccm, mocy 22 bhp przy 2100 obr./min. oraz prędkości max. 75 km/h
Był to pierwszy europejski masowo produkowany samochód (dzienna produkcja przekraczała 100 szt.). Wdrożenie do produkcji małego, lekkiego i taniego pojazdu, przeznaczonego dla czterech osób i bardzo ekonomicznego zaowocowało sukcesem komercyjnym – w ciągu dwóch tygodni od premiery zebrano 16 tys. zamówień.
Następca: Citroën Type B
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model 10 HP Type A z 1919 r. wersja długa, czteromiejscowa. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
|
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 0:57, 24 Lis 2019, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
HitFan
User
Dołączył: 15 Lip 2015
Posty: 749 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bytom
|
Wysłany:
Czw 7:01, 04 Lut 2016 |
|
Zapowiada się bardzo ciekawie. Na pewno będę tu zaglądał. Podobają mi się te szczegółowe opisy |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Długi
User
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601 Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn
|
Wysłany:
Czw 7:56, 04 Lut 2016 |
|
Wspaniała marka o dość smutnej historii (według mnie), ciekawe jak potoczyłyby się losy marki gdyby przetrwała kryzys.
Louis Renault również stracił markę ale to już przez II WŚ i rząd francuski.
PS. Będę z wielką chęcią śledził temat, bo jak pisali wyżej BMW to nie jest cały świat motoryzacyjny. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Czw 20:47, 04 Lut 2016 |
|
Również chętnie poczytam takie rozbudowane opisy - "lubię to" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 0:58, 05 Lut 2016 |
|
Dziękuję za słowa pocieszenia, że ktoś to będzie czytał.
Dziś ciąg dalszy modeli międzywojennych bazujących na Citroënach Typ A czyli Typ B i C.
Citroën 10 HP Type B (B2, B10, B12, B14 i B18)
Lata produkcji: 1921 – 1928; Łączna produkcja: 276639 szt.
Lata produkcji i ilość sztuk w rozbiciu na poszczególne wersje:
- B2: 1921 – 1925; 89841 szt.
- B10: 1924 – 1925; 27750 szt.
- B12: 1925 – 1927; 38381 szt.
- B14 i B18: 1927 – 1928; 120667 szt. w tym B18 – 1200 szt. (B18 było szczególną wersją B14 przygotowaną tylko na rynek chiński, miała wydłużony rozstaw osi, posiadała także bogato wyposażoną tablicę rozdzielczą i regulowane siedzenia)
Nadwozie: 25 różnych odmian nadwozia (użytkowej, turystycznej, sportowej i serii Luxe) i wiele wersji wyposażenia; Samochody produkowane od 1925 roku (B12, B14/1 posiadały całkowicie stalowe nadwozia tłoczone na prasach według technologii opracowanej przez amerykańską firmę Budd
Silnik: rzędowy, benzynowy, 4-cylindrowy, chłodzony wentylatorem
- pojemność 1452 ccm, moc 20 bhp przy 2100 obr./min. wersja B2
- pojemność 1452 ccm, moc 22 bhp przy 2100 obr./min. wersje: B2 Sport, B10 i B12
- pojemność 1539 ccm, moc 22 bhp przy 2300 obr./min. wersje: B14/B18
Układ zasilania: gaźnik typu Zenith lub Solex
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe tylko z tyłu, dodatkowo ręczny hamulec wału pędnego; w B12 i B14/18: bębnowe z przodu i z tyłu ze wspomaganiem systemu Westinghouse
Prędkość max.: 70 – 80 km/h
Masa własna: 810 – 1050 kg
Wymiary: długość 3680 mm / 4000 mm, szerokość 1410 mm, wysokość 1750 mm / 1830 mm
Rozstaw osi: 2830 mm / 2870 mm
Standardowe wyposażenie: elektryczny rozrusznik, elektryczne światła i pełne koło zapasowe
W czerwcu 1921 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu pokazano następcę modelu Citroën 10 HP Type A czyli Citroëna 10 HP Type B2. W ciągu kilku lat B2 był ciągle ulepszany i na rynek wprowadzano jego nowe wersje: B10, B12, B14 i B18.
Był to kolejny sukces Citroëna, w ciągu dwóch tygodni od wprowadzenia modelu B2 sprzedano 16000 egzemplarzy.
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model 10 HP Type B2 Torpedo z 1925 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Citroën 5 HP Type C (C, C2 i C3)
Lata produkcji: 1922 – 1926 (od 1923 C2; od 1925 C3)
Łączna produkcja: 80759 szt.
Nadwozie: 2 lub 3-miejscowe, otwarte, typu torpedo lub cabriolet
Silnik: rzędowy, benzynowy, 4-cylindrowy, dolnozaworowy, o pojemności 856 ccm, moc 11 bhp przy 2100 obr./min.
Układ zasilania: gaźnik typu Solex
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe tylko z tyłu, dodatkowo ręczny hamulec wału pędnego
Prędkość max.: 60 km/h
Masa własna: 550 kg
Wymiary: długość 3200 mm, szerokość 1400 mm, wysokość 1550 mm
Rozstaw osi: 2250 mm
Standardowe wyposażenie: prądnica, elektryczny rozrusznik, elektryczne światła i pełne koło zapasowe
W październiku 1922 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu pokazano Citroëna 5 HP Type
C. Samochód został skonstruowany specjalnie na potrzeby kobiet (prostota obsługi), co było wówczas nowością. Projekt nadwozia był nadzorowany przez Edmonta Moyeta. Zmiany wprowadzane w kolejnych modelach były niewielkie i dotyczyły praktycznie ilości siedzeń (model C był 2-miejscowy, model C2 miał zamontowane dodatkowe, składane trzecie siedzenie, w modelu C3 to trzecie siedzenie było montowane na stałe. W związku z tym kolejne modele różniły się nieznacznie długością.
Większość egzemplarzy Modelu C opuszczających fabrykę malowana była na krzykliwy żółty kolor, stąd też przylgnęło do niego pieszczotliwe określenie “Cytrynka”. Tu można zobaczyć zdjęcie modelu C w tym kolorze: [link widoczny dla zalogowanych]
Model C3 nazywany był „Trefle” czyli „Koniczynka” ze względu na układ siedzeń (dwa z przodu i trzecie z tyłu na środku).
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Niestety tego modelu nie ma jeszcze w mojej kolekcji, ale jak tylko się znajdzie to go pokażę.
cdn. obiecuję ! |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 16:38, 24 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 23:26, 12 Lut 2016 |
|
Citroën Typ AC4 i AC6 (od 1929 r. C4 i C6)
Lata produkcji: 1928 – 1932; Łączna produkcja: 315341 szt. (AC4/C4 – 243068 szt.; AC6/C6 – 72273 szt.)
Silniki: rzędowy, benzynowy, dolnozaworowy, AC4/C4: 4-cylindrowy, AC6/C6: 6-cylindrowy
AC4/C4:
- w latach 1928 – 1932: pojemność 1628 ccm, moc 30 bhp przy 3000 obr./min.
- w 1932: pojemność 1767 ccm, moc 32 bhp przy 2700 obr./min.
AC6/C6:
- w latach 1928 – 1931: pojemność 2442 ccm, moc 45 bhp przy 3000 obr./min.
- w latach 1931 – 1932: pojemność 2650 ccm, moc 53 bhp przy 3200 obr./min.
Prędkość max.: 90 km/h; 95 km/h; 105 km/h i 110 km/h
Układ zasilania: gaźnik Solex BFVB
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów bez synchronizacji
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła - system Westinghouse
Masa własna: 1180 kg / 1200 kg / 1275 kg / 1380 kg
Wymiary: długość 4100 mm, szerokość 1580 mm, wysokość 1740 mm
Rozstaw osi: 2850 mm (od 1932: 2780 mm)/ 2950 mm
W październiku 1928 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu pokazano Citroëny AC4 i AC6. Od 1929 r. nazywane były C4 i C6. Modele te przez cały okres produkcji były ulepszane i modyfikowane. Między innymi w 1931 r. w celu zmniejszenia hałasu i drgań przenoszonych z silnika na nadwozie zastosowano tzw. pływający silnik (ang.: Floating Power Engine; fr.: Moteur Flottant) na licencji Chryslera czyli elastyczne mocowanie silnika do ramy. Od tego momentu wszystkie Citroëny bez wyjątku będą miały tego typu mocowanie silnika.
Oba modele występowały w wielu wersjach nadwozia: nadwozie zamknięte dwu lub czterodrzwiowe typu kareta, nadwozie otwarte dwu lub czterodrzwiowe typu torpedo oraz nadwozia cabriolet i coupe. Na bazie samochodów osobowych wytwarzano również wersje użytkowe np. autobus C6 Bus oraz specjalnego przeznaczenia jak np. pojazdy pół-gąsienicowe.
I znów, pomimo kryzysu ekonomicznego, był to kolejny sukces Citroëna (sprzedano ponad 300 tys. egzemplarzy tych modeli).
Polski akcent związany z modelami C4 i C6
W 1928 roku André Citroën został zaproszony do Warszawy na oficjalne zaproszenie polskiego rządu. Tematem rozmów była budowa fabryki samochodów w Polsce. W ten sposób powstało „Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën”. W styczniu 1930 r. w Warszawie rozpoczęła działalność montownia samochodów osobowych Citroën C4 i C6 z nadwoziami zamkniętymi. Była to trzecia inwestycja Citroëna za granicą. Oprócz montażu aut przedsiębiorstwo prowadziło także import gotowych wyrobów francuskiego producenta oraz stację ich obsługi. Według różnych źródeł zmontowano od 1 tys. do 2,4 tys. samochodów.
Na początku 1931 roku podpisano kolejną umowę polsko – francuską. W ramach pożyczki wojskowej, jaką realizowała Francja na bazie porozumień z lat 20., dostarczono Polsce 94 samochody dla wojska z podwoziem półgąsienicowym w wersji C4 P14 i P17 oraz C6 P19.
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën C4 1000 kg z 1923 r. Producent modelu Ixo(?) dla wydawnictwa Altaya [Zeszyt nr 14; seria Michelin]. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën C4 500 kg z 1932 r. Producent modelu Ixo(?) dla wydawnictwa Altaya [Zeszyt nr 29; seria Michelin]. Skala 1:43.
cdn. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 16:46, 24 Lis 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Długi
User
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601 Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn
|
Wysłany:
Pią 23:37, 12 Lut 2016 |
|
Czy Citroen Typ. C4 i C6 (1929 r.) były pierwszymi modelami mającymi literę "C" w nazwie? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 23:46, 12 Lut 2016 |
|
W zasadzie tak. Modele Typ C, o których pisałem wcześniej literę C miały z kolejności alfabetycznej (typ A, typ B i typ C), natomiast nazwy AC4 i AC6 pochodziły od inicjałów Andre Citroëna i po roku przekształciły się w C4 i C6 - czyli C jak Citroën. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 16:49, 24 Lis 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 1:32, 14 Lut 2016 |
|
Citroën 8CV, 10CV i 15CV (od 1933 r. zwane Rosalie)
Lata produkcji: 1932 – 1934; Łączna produkcja: 95312 szt. (w tym: 8CV – 38835 szt.; 10CV – 49249 szt.; 15CV – 7228 szt.)
Silniki: rzędowy, benzynowy, dolnozaworowy, 8CV i 10CV: 4-cylindrowy, 15CV: 6-cylindrowy;
- 8CV: pojemność 1452 ccm, moc 32 bhp przy 3200 obr./min.
- 10CV: pojemność 1767 ccm, moc 36 bhp przy 3200 obr./min.
- 15CV: pojemność 2650 ccm, moc 56 bhp przy 3200 obr./min.
Prędkość max.:
- 8CV: 90 km/h
- 10CV: 100 km/h
- 15CV: 110 km/h
Układ zasilania: gaźnik opadowy
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów, 2 i 3 bieg z synchronizacją
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła sterowane mechanicznie
Masa własna:
- 8CV: 1165 kg
- 10CV: 1350 kg
- 15CV: 1450 kg
Wymiary:
- 8CV: długość 4240 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1670 mm
- 10CV: długość 4570 mm, szerokość 1720 mm, wysokość 1680 mm
- 15CV: długość 4720 mm, szerokość 1720 mm, wysokość 1690 mm
Rozstaw osi:
- 8CV: długość 4240 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1670 mm
- 10CV: długość 4570 mm, szerokość 1720 mm, wysokość 1680 mm
- 15CV: długość 4720 mm, szerokość 1720 mm, wysokość 1690 mm
W październiku 1932 r. tradycyjnie, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Citroën zaprezentował trzy nowe modele: 8CV, 10CV oraz 15CV. Dwa pierwsze zastąpiły model C4, trzeci zastąpił model C6. We wszystkich modelach stosowane było nadwozie dwu- lub cztero-drzwiowe w wersjach: kareta, kabriolet i coupe. Oparte ono było na stalowej ramie podłużnicowej z rurowymi poprzecznicami. Były to jedne z pierwszych nadwozi poddanych próbom aerodynamicznym.
Pod koniec 1932 r. na grilu pojawił się symbol Citroëna czyli szewrony. Od tego momentu wszystkie przedwojenne modele były tak ozdobione.
W lipcu 1933 r. specjalna wersja modelu 8CV nazwana „Małą Rozalią” [Petite Rosalie] wzięła udział w biciu rekordu na torze wyścigowym w Linas-Montlhéry. Auto przejechało 300 tys. km w 134 dni ze średnią prędkością 93 km/h. Rozgłos związany z pobitymi rekordami sprawił, że wszystkie trzy modele zyskały przydomek Rosalie.
Niestety, tym razem kryzys gospodarczy dotknął także Citroëna. Nowe modele były drogie w porównaniu z poprzednikami, co odbiło się a ich sprzedaży. Zbiegło się to również w czasie z nieudanymi operacjami finansowymi i sprowadziły na firmę poważne kłopoty.
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën 8CV „Le petite Rosalie” z 1933 r. Producent modelu Universal Hobbies, seria Passion Citroën. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën 8CV Rosalie z 1933 r. Producent modelu Universal Hobbies, seria Passion Citroën. Skala 1:43.
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 16:55, 24 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Śro 0:06, 17 Lut 2016 |
|
Citroën Traction Avant
Podczas pierwszego pobytu w USA André Citroën zwiedzał, oprócz fabryki Forda, m.in. fabrykę firmy Budd Company (dla zainteresowanych: [link widoczny dla zalogowanych]). Zobaczył tam proces tworzenia stalowych nadwozi (to rozwiązanie zastosowano już od modelu Type B). Podczas kolejnej wizyty w 1931 r. pokazano mu prototyp samochodu z przednim napędem. Citroën kupił licencję na to rozwiązanie i zastosował w rodzinie samochodów Citroën Traction Avant (traction avant - z fr. napęd przedni).
Citroën Traction Avant produkowany był w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. O nowoczesności jego konstrukcji najwymowniej świadczy fakt, że utrzymał się w produkcji przez 23 lata (z przerwą w okresie II wojny światowej) w praktycznie niezmienionej postaci.
18 kwietnia 1934 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Citroën pokazał nowy model Citroën Traction Avant. Ilość zastosowanych nowych, innowacyjnych rozwiązań wzbudziło olbrzymią sensację tym bardziej, że zaprezentowano je w modelu będącym w produkcji i przeznaczonym do sprzedaży, a nie w aucie koncepcyjnym. Traction Avant to pierwsze auto z przednim napędem, posiadało jednobryłowe (monokok), stalowe i samonośne nadwozie (karoseria była trwale przymocowana do ramowej płyty podłogowej), po raz pierwszy zrezygnowano ze stopni pod drzwiami, zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół z drążkami skrętnymi (według projektu Ferdynanda Porsche), zastosowano hydrauliczne hamulce wszystkich czterech kół, a jednostką napędową był samonastawny, górnozaworowy silnik mocowany elastycznie do nadwozia, w konstrukcji silnika zastosowano mokre, wymienne tuleje cylindrowe. Jak dobra była to konstrukcja świadczy fakt, że silnik ten prawie bez zmian wytwarzany był do 1965 r., a po modyfikacjach do końca lat 70-tych.
Jako pierwszy w sprzedaży (i to już 19 kwietnia 1934 r.) znalazł się model 7A. Już po dwóch miesiącach zastąpił go model 7B (zastosowano w nim silnik o większej pojemności i mocy), natomiast w 1935 r. zastąpiono go modelem 7C (znów zastosowano silnik o większej pojemności i mocy), który był produkowany aż do 1940 r. W lipcu (?) 1934 r. pojawia się model 7S (S od sport) z silnikiem o poj. 1911 ccm (46 KM), co przekłada się na prędkość max. 103 km/h. W odróżnieniu do modeli 7A i 7B oferowanych wyłącznie w wersji sedan (Limuzyna), modele 7C i 7S występowały w nadwoziach: limuzyna, kabriolet i coupe. Ponadto 7S został również zaprezentowany w wersji pseudo-kabrioletu typu spider z dwoma miejscami w kabinie i 2 miejscami w części odsłoniętej. Model 7S podczas październikowego Salonu Samochodowego w 1934 roku został przedstawiony jako Traction Avant 11L (Légère - lekki).
Podobnie jak Rosalie model TA 7 poddano próbie trwałościowej. I tak jak w 1933 r. test odbył się na torze wyścigowym w Linas-Montlhéry. Auto przejechało 400 tys. km w czasie 28 miesięcy, co w pełni spełniło oczekiwania firmy, a zdobyte doświadczenie znalazło zastosowanie w późniejszych modelach (w szczególności w Traction Avant 11BL).
Oprócz testu trwałościowego TA 7 przeszedł Cash-test. Jadąc 30 km/h spadł z wysokości 8 m. Skutek na zdjęciu poniżej.
Źródło foto: https://www.youtube.com/watch?v=0jXcDF_JIbM
W październiku 1934 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Citroën zaprezentował model Traction Avant 11. Bazą był model TA 7, ale TA 11 był dłuższy (o 20 cm) i szerszy (o 14 cm) oraz miał silnik o większej pojemności i mocy.
Podczas tej imprezy pokazano również prototyp prestiżowego Traction Avant 22, który miał „podwojony silnik” od TA 11 – podwójna ilość cylindrów ( w układzie widlastym i podwojona pojemność (3822 ccm), moc 90 - 100 KM; osiągał prędkość 140 km/h. W stosunku do modelu Traction 11 rozstaw osi został powiększony o 6 cm, przeprojektowana została osłona chłodnicy na bardziej masywną, a przednie reflektory zostały wbudowane w błotniki. Niestety zaniechano prac nad rozwojem tego modelu. Dopiero w 1938 r. pokazano następcę TA 22. Był to Traction Avant 15 Six (można spotkać taki zapis: 15/6) lub po prostu Traction Avant 15. „6” w nazwie pochodziło od zastosowanego w nim silnika sześciocylindrowego. Model ten był produkowany w różnych wersjach i modyfikacjach od 1938 r. aż do 1955 r. Do sprzedaży wszedł w lutym 1939 r.
Koszt wprowadzenia do sprzedaży w 1934 r. modelu Traction Avant chyba przypieczętował los André Citroëna. Firma nie była w stanie regulować należności. Na wniosek rządu francuskiego firmę przejmuje największy wierzyciel- firma Michelin. W 1935 r. André Citroën umiera.
Prezesem i dyrektorem generalnym firmy zostaje Pierre Boulanger.
W 1936 r. powstała wersja BL 11 UD z silnikiem wysokoprężnym o poj. 1767 ccm i mocy 40 KM (produkowana przez 3 lata).
Kiedy w 1939 roku Francja przystępuje do wojny z Niemcami, działalność zakładu przy quai de Javel jest kontynuowana w ograniczonym zakresie. Model TA15 jest montowany do 1940 roku, a model TA11 do 1942 roku (tylko w wersji sedan). Przerwa w produkcji aut osobowych trwa od 1943 do 1944 r. Nadal trwa produkcja nielicznych ciężarówek. Firma produkuje głównie narzędzia, rowery i innych użyteczne wyroby. Po wyzwoleniu zarząd firmy postanawia wznowić od czerwca 1945 roku produkcję najbardziej popularnego modelu Traction Avant 11 (w drugim kwartale produkcja wyniosła 1525 sztuk). Poczynając od 1946 roku do produkcji wraca Traction Avant 15. W 1946 roku taśmę produkcyjną opuszcza 12600 pojazdów. Następne lata nie przynoszą istotnych zmian. Trwa znakomita kariera handlowa Traction Avanta, a model coraz rzadziej poddawany jest korektom, z wyjątkiem nowej skrzyni biegów w modelu TA15 w 1947 roku i nowych gaźników w 1950 roku.
Dopiero w 1954 roku pojawia się istotna zmiana. Traction Avant 15 Six H (bo takie oznaczenie handlowe otrzymuje ta wersja) zostaje wyposażony w tylne zawieszenie oparte na technologii hydropneumatycznej. System ten umożliwia, dzięki pompie i specjalnym komorom, utrzymać stałą wysokość pojazdu, niezależnie od obciążenia.
Dane techniczne:
Lata produkcji: 1934 – 1957; w rozbiciu na poszczególne modele:
7A: 1934
7B: 1934 - 1935
7S: 1934 - 1935
7C: 1935 – 1940
11L/BL: 1935 - 1937 (Légère), 1937 - 1939 (BL)
11/11B: 1935 - 1937 (11), 1937 - 1939 (11B)
11BL Performance: 1939 - 1945
11B Performance: 1939 – 1946
11 Légère: 1946 – 1954
11 Normale: 1946 – 1955
11D Légère: 1955 – 1957
11D Normale: 1955 – 1957
15 Six G: 1938 - 1947
15 Six D: 1947 - 1955
15 Six H: 1954 - 1955
Łączna produkcja: 759123 szt.
Silniki:
- rzędowy, 4-cylindrowy, samonastawny, górnozaworowy, wał korbowy z 3 łożyskami
7A: pojemność 1303 ccm, moc 32 bhp przy 3200 obr./min.
7B: pojemność 1529 ccm, moc 35 bhp przy 3200 obr./min.
7C: pojemność 1628 ccm, moc 36 bhp przy 3800 obr./min.
7S, 11L/BL, 11/11B: pojemność 1911 ccm, moc 46 bhp przy 3800 obr./min.
11BL Performance, 11B Performance: pojemność 1911 ccm, moc 56 bhp przy 3800 obr./min.
11 Légère, 11 Normale: pojemność 1911 ccm, moc 57 bhp przy 3800 obr./min.
11D Légère, 11D Normale: pojemność 1911 ccm, moc 60 bhp przy 4000 obr./min.
- rzędowy, 6-cylindrowy, samonastawny, górnozaworowy, wał korbowy z 4 łożyskami
15 Six G, 15 Six D, 15 Six H: pojemność 2867 ccm, moc 77 bhp przy 3800 obr./min.
Prędkość max.:
7A: 95 km/h
7B: 100 km/h
7S: 105 - 110 km/h
7C: 100 km/h
11L/BL: 110 km/h
11/11B: 105 km/h
11BL Performance: 120 km/h
11B Performance: 115 km/h
11 Légère: 120 km/h
11 Normale: 115 km/h
11D Légère: 125 km/h
11D Normale: 120 km/h
15 Six G/D/H: 130 km/h
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła przednie poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów, drugi i trzeci bieg synchronizowany
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła sterowane hydraulicznie
Kończąc międzywojenną historię produkcji samochodów osobowych przez firmę Citroën należy wspomnieć o ukłonie w stronę klientów, którzy nadal byli zainteresowani autami z tylnym napędem (lub jak kto woli czuli lęk przed nowościami technicznymi). W 1935 r. Citroën wprowadził do sprzedaży dwa nowe modele: Citroën 7UA i Citroën 11UA. Oba modele bazowały na nadwoziach serii Rosalie (7UA na 8CV, 11UA na 10/15CV). Natomiast silniki pochodziły z modeli Traction Avant (w 7UA z TA 7C, w 11UA z TA 11). W 1937 r. wprowadzono model 11UD z silnikiem wysokoprężnym Diesla (?? poj. 1767 ccm, moc 40 KM). Na bazie tego modelu budowano również furgonetki i małe ciężarówki.
Oba modele miały przydomek MI (od fr. Moteur Inversé – odwrócony silnik). Konstruktorzy aut zastosowali dość ciekawe rozwiązanie mianowicie obrócili o 180 stopni zespół napędowy z Traction Avanta oraz przenieśli napęd na koła tylne.
Dane techniczne:
Lata produkcji: 1935 – 1939 (wg. innych źródeł do 1938 r.); Łączna produkcja: 7400 szt.
Silniki: rzędowy, benzynowy, 4-cylindrowy, górnozaworowy
- 7UA: pojemność 1628 ccm, moc 35 bhp przy 3500 obr./min.
- 11UA: pojemność 1911 ccm, moc 42 bhp przy 3500 obr./min.
Prędkość max.:
- 7UA: 95 km/h
- 11UA: 100 km/h
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła sterowane mechanicznie
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 7A z 1934 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 7A z 1934 r. Producent modelu Vitesse. Seria limitowana. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 7B cabriolet z 1934 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 7B Faux-cabriolet z 1934 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 22 cabriolet z 1934 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11A cabriolet z 1935 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11AL Francois Lecot z 1935 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11A z 1936 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11AL Roadster Pouderoux z 1936 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11B coupe z 1938 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11BL cabriolet z 1938 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11BL. Producent modelu IXO. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11CV. Producent modelu ?. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11 Commerciale. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11 Familiale Taxi z 1955 r. Producent modelu ?. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 15 six cabriolet z 1939 r. Producent modelu ?. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 15 six berline belge z 1949 r. Producent modelu ?. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 15 six Decouvrable E.D.M. z 1949 r. Producent modelu ?. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction roadster z 1939 r. Producent modelu ?. Skala 1:43.
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 16:43, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
z!x
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 748 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany:
Śro 19:55, 17 Lut 2016 |
|
Bardzo ciekawe i szczegółowe opisy, można się naprawdę sporo dowiedzieć.
Ale:
Cox.P napisał: |
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Traction Avant 11BL. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
|
To KAP, więc nie będzie to Universal Hobbies, tylko IXO. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
HitFan
User
Dołączył: 15 Lip 2015
Posty: 749 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bytom
|
Wysłany:
Śro 20:13, 17 Lut 2016 |
|
Kolego świetna kolekcja, naprawdę Jeśli modele mają otwierane elementy, mógłbyś otwierać je też do niektórych zdjęć? Bardzo mi się to podoba. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Śro 23:12, 17 Lut 2016 |
|
Zlx - masz rację, TA 11BL to Ixo. Dzięki za uważne czytanie moich opisów.
HitFan - Jak coś się otwiera to pokazuję (i będę), w do tej pory pokazanych modelach to tylko w Citroënie Traction Avant 11 Commerciale (taki śliczny błękitny) podnosi się tylna klapa co pokazałem.
Generalnie wielkie dzięki za czytanie tych długich opisów. Ale naprawdę jest to streszczenie. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Nie 11:00, 30 Kwi 2017, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|