|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
HitFan
User
Dołączył: 15 Lip 2015
Posty: 749 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bytom
|
Wysłany:
Śro 23:48, 17 Lut 2016 |
|
A, to przepraszam. Niektóre wyglądały, jakby były otwieralne, np. maska w Traction Avant 15 six cabriolet z 1939 r. A to po prostu wyraźnie zaznaczony podział karoserii.
A co do opisów to lubię przeczytać o samochodzie i jego historii, a jak jeszcze mam do tego zdjęcia w jednym miejscu to jest już idealnie |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Długi
User
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601 Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn
|
Wysłany:
Czw 0:09, 18 Lut 2016 |
|
Aaaaaa! Najwspanialszy samochód z okresu międzywojennego!
Sorry zawsze tak mam jak czytam o Citroenie Traction Avant. Cox's miałeś kiedyś możliwość przejechania się tym samochodem? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Czw 0:28, 18 Lut 2016 |
|
Filipie mam taką możliwość. Mój znajomy ma odrestaurowane 11BL i Rosalie. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 19:01, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 17:26, 21 Lut 2016 |
|
Citroën Typ 23
W październiku 1935 r. podczas Salonu Samochodowego w Paryżu pokazano lekką ciężarówkę Citroën Type 23. Był to samochód klasyfikowany przez Citroëna do grupy pojazdów użytkowych (fr. utilitaire) o masie własnej do 2300 kg (stąd U i 23 w nazwie handlowej). Konstruktorzy wykorzystali kabinę Rosalie zaprojektowaną przez Flaminio Bertoniego. Dopiero w 1956 r. została przebudowana kabina. Wraz z upływem czasu zmieniała się ładowność (od 1500 kg do 5000 kg). W 1953 r. wzmocniono podwozie, a od 1959 r. zaczęto montować silnik wysokoprężny Diesel Perkins o pojemności 3153 ccm i mocy 52 KM przy 2400 obr./min.
Dane techniczne:
Lata produkcji: 1935 – 1969; Łączna produkcja: 121902 szt.
Silniki (znane z Traction Avant 11L/11BL, ale mniejszej mocy):
- rzędowy, 4-cylindrowy, samonastawny, górnozaworowy, wał korbowy z 3 łożyskami, pojemność 1911 ccm, moc 42 bhp przy 3800 obr./min.
od 1936 r. również oferowany z silnikiem wysokoprężnym (licencja Ricardo)
- pojemność 1767 ccm, moc 40 bhp przy 3650 obr./min.
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła tylne poprzez manualną, 4-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła sterowane hydraulicznie (od września 1941 r.)
Masa własna: 2020 kg
Ładowność: 1500 kg – 2200 kg (zależne od wersji)
Prędkość max.: 70 km/h
Wersje nadwozia: platforma, skrzynia z plandeką, wywrotka, furgonetka, bus
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën Type 23 Armée Française z 1940 r. Producent modelu Ixo. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën T23RU Chassaing Autocar z 1947 r. Producent modelu Ixo. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën U23 cabine semi-avancée Plateau Baché z (?) 1958 r. / (?) 1961 r. Producent modelu Ixo. Skala 1:43.
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën U23 cabine semi-avancée Citerne z (?) 1958 r. / (?) 1961 r. Producent modelu Ixo. Skala 1:43.
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 17:02, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Długi
User
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601 Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn
|
Wysłany:
Nie 21:58, 21 Lut 2016 |
|
Cox's ty farciarzu, ja mogłem tylko posiedzieć w takim
Ciekawy ten autobus na bazie ciężarówki
Będziesz pisało o U55? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Długi dnia Nie 21:58, 21 Lut 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 23:44, 21 Lut 2016 |
|
Pewnie, że będę - "jadę" chronologicznie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Wto 16:35, 23 Lut 2016 |
|
Zaczyna się robić co raz ciekawiej. Z chęcią wrócę do tego tematu, bo francuska motoryzacja ( obok włoskiej ) ma jakiś magiczny klimat dla mnie. A jak już będą auta z lat 60-tych, to będzie samo piękno |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Wto 0:26, 01 Mar 2016 |
|
Citroën TUB
Jesienią 1937 r. Citroën pokazał (pewnie tradycyjnie na październikowym salonie w Paryżu), a w kwietniu 1939 r. wprowadził do produkcji furgonetkę Citroën TUB. Nazwa pochodzi od fr. Transport Utilitaire série B co po naszemu oznacza „seria B do transportu użytkowego”. Innym rozwinięciem skrótu TUB jest Transport Utilitaire Basse – „niski do transportu użytkowego”. Samochód charakteryzował się nowoczesną konstrukcją z kabiną wysuniętą do przodu nad napędową, przednią oś oraz zastosowaniem przesuwanych bocznych drzwi po raz pierwszy zastosowanych w samochodzie użytkowym. Część mechaniczna została zaimplementowana z modelu Traction Avant 9CV w tym: silnik, trzybiegowa skrzynia biegów i hamulce hydrauliczne. Ładowność: ok. 800 kg. Pomiędzy 1939 a 1941 r. wyprodukowano 1748 sztuk, ale informacja ta może być niepełna ponieważ nie ma danych o wielkości produkcji podczas okupacji niemieckiej. W tej liczbie zawarta jest również ilość około 50 sztuk modelu nazwanego Citroën TUC, który miał silnik od Citroëna Traction Avant 11CV i ładowność 1020 kg, jego produkcja rozpoczęła się w maju 1941 r.
Dane techniczne:
Lata produkcji: 1939 – 1941; Łączna (znana) produkcja: 1748 szt. (w tym 50 szt. wersji TUC)
Silniki:
- rzędowy, 4-cylindrowy, samonastawny, górnozaworowy, wał korbowy z 3 łożyskami, pojemność 1628 ccm, moc 36 bhp przy 3800 obr./min.
TUC: pojemność 1911 ccm, moc 46 bhp przy 3800 obr./min.
Układ przeniesienia napędu: napęd na koła przednie poprzez manualną, 3-biegową skrzynię biegów
Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła sterowane hydraulicznie
Masa własna: 1330 kg TUB; 1380 kg TUC
Ładowność: 500 -800 kg TUB; 1020 kg -1200 kg TUC
Wymiary: dł./szer./wys. – 404 cm/196 cm/213 cm
Przestrzeń ładunkowa: 6 m sześciennych (wysokość podłogi od ziemi 42 cm, wysokość w części ładunkowej 175 cm)
Prędkość max.: ? km/h
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën TUB. Producent modelu (?)Ixo dla wyd. Altaya; seria Michelin. Skala 1:43.
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 17:05, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 19:06, 13 Mar 2016 |
|
Dziś nietypowo bo: po pierwsze nie chronologicznie, po drugie trafił do mnie wyjątkowy model: Citroën GS Birotor a po trzecie mowa będzie o dwóch różnych modelach na dodatek produkowanych w różnych latach. Dziś o: Citroën M35 i Citroën GS Birotor. Co łączyło te dwa modele? Oba były napędzane silnikami z wirującym tłokiem czyli silnikami Wankla. Na koniec coś o zastosowaniu silnika Wankla w nietypowym produkcie Citroëna.
Historia planów Citroëna związanych z zastosowaniem silnika Wankla w swoich samochodach rozpoczęła się w roku 1964 utworzeniem firmy COMOBIL. Była to spółka joint venture pomiędzy NSU i Citroënem, której celem było stworzenie silnika z wirującym tłokiem do zastosowania w samochodach. W 1967 r. powołano następną spółkę joint venture NSU i Citroëna – COMOTOR, która produkowała i sprzedawała silniki Wankla. COMOTOR w 1969 r. uruchomił fabrykę silników w zagłębiu Saary.
Citroën M35
W 1963 r. Citroën rozpoczął prace nad projektem nowego, średniego samochodu. Jednym z efektów tego projektu był Citroën M35. Był to w zasadzie pojazd eksperymentalny. Nadwozie, którego produkcją zajmowała się należąca do Citroëna firma Heuliez, to czteromiejscowe, dwudrzwiowe coupe oparte na nadwoziu Citroëna AMI 8. Napęd stanowił jednotłokowy silnik Wankla o przeliczeniowej poj. skokowej 993 ccm, mocy 49 bhp przy 5500 obr./min., chłodzony cieczą. Skrzynia biegów: 4 biegowa, zsynchronizowana; napęd na koła przednie. Zawieszenie: hydropneumatyczne wszystkich kół. Hamulce: tarczowe – przód; bębnowe – tył. Wymiary: długość: 405 cm, szerokość: 155 cm, wysokość: 135 cm. Masa własna: 815 kg. Prędkość max.: 144 km/h.
Lata produkcji: 1969 – 1971
Łączna produkcja: 267 szt. (planowana: 500 szt.)
Kolor nadwozia (wszystkie 267 szt.): Gris Nacré AC095 (szary metalik)
Citroën M35 był niedostępny w oficjalnej sprzedaży, natomiast był oferowany wyselekcjonowanym klientom firmy w celach testowych. Wybierano tych użytkowników, którzy rocznie przejeżdżali min. 30000 km. Samochody przejechały łącznie ok. 30 milionów km co przyczyniło się do poprawy układu zasilania, uszczelnienia i chłodzenia silników Wankla.
Ciekawostką jest fakt, że każdy z 267 egzemplarzy był oznaczony indywidualnym numerem umieszczonym na przednim błotniku oraz informacją na tylnej szybie o treści: „Ten prototyp Citroëna M35 wyposażony w silnik z wirującym tłokiem jest poddawany długoterminowym testom przez klienta Citroën”.
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën M35 z 1970 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciu napis na przednim błotniku z unikalnym numerem:
Citroën Type GZ (GS BiRotor)
Jedną z luksusowych wersji Citroëna GS był Citroën Type GZ znany również jako Citroën GS Birotor. Został on pokazany na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 1973 r. Do sprzedaży trafił w lutym 1974 r.
Napęd stanowił dwutłokowy silnik Wankla o przeliczeniowej poj. skokowej 1990 ccm, mocy 107 bhp przy 6500 obr./min., chłodzony cieczą. Układ zasilania: dwugardzielowy gaźnik Solex 32 DDITS (każdy cylinder miał swoją gardziel). Skrzynia biegów: półautomatyczna 3-biegowa; napęd na koła przednie. Zawieszenie: hydropneumatyczne wszystkich kół. Hamulce: tarczowe ze wspomaganiem wszystkich kół. Wymiary: długość: 419,5 cm, szerokość: 162,6 cm, wysokość: 134,9 cm. Masa własna: 950 kg. Prędkość max.: 175 km/h.
Lata produkcji: 1973 – 1975.
Łączna produkcja: 846 szt.
Kolor nadwozia: Beige Tholonet lub Brun Scarabe (w jednym lub w dwóch odcieniach)
Dostępne opcje: radio, przesuwany szyberdach, pasy bezpieczeństwa dla tylnych foteli oraz przyciemniane szyby.
W stosunku do podstawowej wersji Citroëna GS zastosowane modyfikacje w GS Birotorze wynikały ze zwiększonej prawie dwukrotnie mocy silnika: wzmocniono konstrukcję nadwozia, zwiększono średnicę przednich tarcz hamulcowych, zwiększono pojemność zbiornika paliwa, zastosowano szersze opony, co wymusiło poszerzenie błotników.
Na koniec zagadka: czy można dziś kupić Birotora z kierownicą po prawej stronie? Jeżeli tak to gdzie?
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na zdjęciach jest pokazany model Citroën GS Birotor z 1974 r. Producent modelu Universal Hobbies. Skala 1:43.
Na zdjęciu plakietka z nazwą modelu i symbolem rotora:
A tu oba razem:
Citroën RE-2
W późnych latach 60-tych Citroën zainicjował kolejny projekt, w którym miał wykorzystać silnik Wankla. Pracami projektowymi zajął się inżynier Charles Marchetti. W wyniku kilkuletnich prac 24 grudnia 1973 r. pierwszy prototyp RE-2 wzbił się w powietrze. Tak wiem, samochody nie latają, ale RE-2 to helikopter. Była to lekka (masa własna 700 kg), dwumiejscowa maszyna, napędzana silnikiem Wankla znanego z GS Birotora (nieznacznie zwiększono wielkość rotorów i zastosowano wtrysk paliwa) o mocy 170 – 190 KM, prędkość max. 205 km/h (prędkość przelotowa 175 km/h), zasięg ok. 430 km, pułap 2000 m. Wirnik miał trzy łopaty o średnicy 7,6 m. Długość maszyny 9,5 m, wysokość 2,6 m. Dopuszczalna masa całkowita: 950 kg.
Loty testowe wypadły pomyślnie i Citroën RE-2 otrzymał od francuskiego rządu czasowe dopuszczenie do lotów. Niestety w tym czasie Citroën łączył się już z Peugeotem tworząc PSA, a ta firma miała inną wizję rozwoju marki. W efekcie wstrzymano prace nad praktycznie gotowym helikopterem. Ostatni lot maszyna odbyła w dniu 5 maja 1979 roku. Nigdy też nie uzyskała pełnego certyfikatu dopuszczenia do lotów. Egzemplarz próbny trafił do muzeum na terenie fabryki koncernu PSA w Aulnay-sous-Bois (okolice Paryża) i tam można podziwiać go do dziś.
Filmik z helikopterem RE-2: https://www.youtube.com/watch?v=yFQQnPN3sSg
Fotka z serwisu: [link widoczny dla zalogowanych]
Jedyny model RE-2 z jakim się spotkałem to model pokazany na stronie kolekcjonera i modelarza zajmującego się Citroenami (citroenmodelcars.nl).
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 18:23, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Czw 18:21, 17 Mar 2016 |
|
Własna przeróbka - Citroën U23
21 lutego br. przedstawiłem rodzinę lekkich ciężarówek Citroën Type 23.
Zachęcony pracami kolegów z forum (szczególne wrażenie wywarły na mnie prace Sievcy, yurka65 i andy’ego ns) postanowiłem lekko zmodyfikować Citroëna U23 cabine semi-avancée Plateau Baché na wersję skrzyniową bez plandeki i ładunkiem opon na paletach (Tomku – jat02 dzięki za opony; mam nadzieję, że są to Micheliny). Efekt na zdjęciach poniżej.
Załadunek:
I gotowy model do gablotki:
cdn. w co głęboko wierzę |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 17:12, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 16:32, 20 Mar 2016 |
|
Ok, dziś mija tydzień od zagadki związanej z GS Birotorem. Mam nadzieję, że nikomu nie chciało się szukać tak szczegółowej informacji, a nie wynika to z nieczytania moich opisów (bo jeżeli tak to od dziś będą tylko fotki z info o modelu - proszę o opinię jak ma być).
Rozwiązanie: powstał tylko jeden Citroen GS Birotor z kierownicą po prawej stronie (był to prototyp przeznaczony na rynek angielski). W chwili obecnej znajduje się on w Melbourne w Australii (właściciel: L. Miles) i został sprowadzony z Danii. Jest to model z roku 1974 w jednolitym kolorze brązowym. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Cox.P dnia Śro 18:40, 27 Lis 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
smigi
User
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 2606 Przeczytał: 21 tematów
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław
|
Wysłany:
Nie 17:31, 20 Mar 2016 |
|
Pisz pisz! Obowiązkowo! Często ciężko dotrzeć do kompleksowej historii konkretnej marki, a tutaj takowa powstaje na naszych oczach i to na dodatek zilistrowana pięknymi modelami
Za dzieciaka pamiętam jak ojciec jeździł Citroënem CX w wersji bodajże gti, niewiele pamiętam, ale za to przed oczami utkwił mi zielony welur i kosmiczna deska rozdzielcza. I choroba lokomocyjna
Mimo że nic nie komentuje to zawsze chętnie tu zaglądam i czytam opisy
Piękna marka i piękna kolekcja |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez smigi dnia Nie 17:32, 20 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cox.P
Moderator
Dołączył: 26 Sty 2016
Posty: 698 Przeczytał: 70 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Nie 17:35, 20 Mar 2016 |
|
smigi - wielkie dzięki, jeżeli chociaż jeden forumowicz to czyta to będę pisał. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Abrimaal
User
Dołączył: 19 Lut 2013
Posty: 701 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Atro City Veschova
|
Wysłany:
Nie 17:43, 20 Mar 2016 |
|
Zapowiada się bardzo ciekawie. Włączam obserwowanie tematu.
Na razie najbardziej wpadł mi w oko Traction Avant Coupe. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
HitFan
User
Dołączył: 15 Lip 2015
Posty: 749 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bytom
|
Wysłany:
Nie 19:11, 20 Mar 2016 |
|
Cox.P napisał: |
Mam nadzieję, że nikomu nie chciało się szukać tak szczegółowej informacji, a nie wynika to z nieczytania moich opisów (bo jeżeli tak to od dziś będą tylko fotki z info o modelu - proszę o opinię jak ma być). |
Pisz! Bardzo lubię czytać ciekawostki dotyczące historii motoryzacji.
A ciszą w temacie się nie przejmuj. Możesz mi wierzyć (i licznikowi też), że sporo osób to czyta. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|