Autor |
Wiadomość |
artemis
User
Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 279 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 22:18, 29 Sie 2024 |
|
Ja też skrobnę kilka słów na temat tamtych czasów.
W czerwcu 1996 roku urodziła się moja córka, a że niemowlak w domu, postanowiłem zmienić samochód na nowy. Z Escorta MK4, który palił średnio 5,5 litra ropy/100km przesiadka na Poloneza raczej nie wchodziła w grę. Chociaż w tym czasie pracowałem w FSO nie pamiętam czy, w ofercie było już Espero i ile kosztowało, w lipcu sprzedałem Escorta, a we wrześniu po kilku miesiącach oczekiwania odebrałem z salonu Opla Astrę 1,4 silnikiem z jednopunktowym wtryskiem o mocy 60 KM w bazowej wersji wyposażenia (czyli zupełnie gołą) zmontowaną na Żeraniu w spółce GM Motor Poland . Wybrałem sedana, bo wersja 5D była dla mnie ze względów estetycznych nie do zaakceptowania. Taka Astra w 1996 roku kosztowała 36 tyś zł.
Nie pamiętam kiedy (ale chyba pod koniec albo w połowie 1996 roku ) w hali naprzeciwko spółki GM (po drugiej stronie ulicy Pożarowej) rozpoczął się montaż (rozmontowywanych wcześniej z uwagi na cła, w słoweńskim mieście Koper) samochodów Tico i Espero.
Obydwie hale (tę w której zmontowano moją Astrę, a do której w latach 80-tych odprowadzałem po godzinach FSO 1500 (125p) wysyłane wagonami do Gdyni) , jak i tę która wcześniej była jakimś magazynem, a w której później montowano Tico i Espero, łączyła przechodząca przez nie wewnątrz obydwu hal bocznica kolejowa z rampami.
Nie pamiętam kiedy, ale chyba latem kierownik sekcji przyrządów spawalniczo- montażowych (biura konstr. obróbki bezwiórowej Dz. Głównego Technologa FSO) przyniósł i powiesił na mojej desce kreślarskiej (koreański ponoć) szkic podstawek montażowych do montażu silnika i drugiej (zawieszenia tylnego) w samochodach Tico i Espero.
Na rysunku był właściwie zarys podstawki i kilka kresek, z których niewiele wynikało .
Konstrukcję wspólnej podstawki (na którą raz był zakładany 3 cylindrowy silnik Tico, a raz 4 cylindrowy silnik Espero ) trzeba było właściwie wykonać od zera (to samo dotyczyło tylnej podstawki do montażu zawieszenia ) . Przyjemność ta przypadła w udziale mi.
Podstawki zostały wykonane w metalu, potem próby i w końcu uruchomienie montażu aut.
Gdzieś wczesną wiosną 1997 roku (przed Wielkanocą) Koreańczycy zaczęli dostarczać samochody Espero z nowymi silnikami (Holden - chyba były to silniki DOHC 1,5 16V) i zaszła potrzeba dostosowania przedniej podstawki do montażu takich silników w samochodach. Cała historia z adaptacją podstawki była chyba jedną (o ile nie najciekawszą) przygodą w moim długim życiu zawodowym.
Dlatego zamówię w kiosku modelik Espero, a przy okazji postaram się całą historię opisać na blogu. (Tico, które było niejako świadkiem całej historii nie przypadło mi jakoś do gustu i choć powinienem je też kupić, jego modelik jakoś sobie odpuściłem) |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez artemis dnia Pon 21:26, 16 Wrz 2024, w całości zmieniany 8 razy
|
|
|
|
|
|
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 39 tematów
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Śro 12:55, 11 Wrz 2024 |
|
Dzisiejsze Espero :
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Muchomorek
User
Dołączył: 19 Kwi 2013
Posty: 59 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 13:05, 11 Wrz 2024 |
|
Poprawiałeś przednie kierunkowskazy i głębie w kołpakach? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2228 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 15:02, 11 Wrz 2024 |
|
Co w następnym? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
huml
User
Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1227 Przeczytał: 77 tematów
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Śro 15:19, 11 Wrz 2024 |
|
Atu straż |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 39 tematów
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Śro 17:07, 11 Wrz 2024 |
|
Muchomorek napisał: |
Poprawiałeś przednie kierunkowskazy i głębie w kołpakach? |
Kierunkowskazy owszem - głębia w kołpakach już była. Model ma kilka różnic względem zdjęcia w gazetce. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jarecki78
User
Dołączył: 07 Mar 2019
Posty: 39 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 22:14, 11 Wrz 2024 |
|
Dzisiejsze Espero zaskoczyło mnie na plus. Po zdjęciach z zapowiedzi, a szczególnie wygląd kół zalanych w całości farbą, zniechęcał mnie do jego zakupu, lecz dzisiaj gdy go zobaczyłem w saloniku EMPiK bardzo mi się spodobał i bez namysłu dokonałem zakupu. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jarecki78 dnia Śro 22:15, 11 Wrz 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 39 tematów
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Czw 7:19, 12 Wrz 2024 |
|
ZAWSZE ale to ZAWSZE model na zapowiedzi wygląda jak niemiłosierny kasztan. Dopiero na żywo wiadomo czy dany model jest dobry czy nie. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Skuderia
User
Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1625 Przeczytał: 56 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Corleone
|
Wysłany:
Czw 10:37, 12 Wrz 2024 |
|
Bartek. dokładnie tak jak piszesz, tyle razy było już o tym mówione, pisane i powtarzane ale dalej zdjęcie na ostatniej stronie dla wielu ludzi to wyznacznik jakości - i nie chodzi mi już o nasze forum, piszę o ludziach z zewnątrz, którzy nie udzielają się w sieci.
Bardzo ładnie się prezentuje w tym kolorze, pamiętam je z ulic.
Zdrówka! |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Skuderia dnia Czw 10:40, 12 Wrz 2024, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Duders
User
Dołączył: 12 Sie 2018
Posty: 125 Przeczytał: 51 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 12:35, 12 Wrz 2024 |
|
Model super. A czy próbował już ktoś pozbyć się pomarańczy z kierunkowskazów ? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
huml
User
Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1227 Przeczytał: 77 tematów
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Czw 13:44, 12 Wrz 2024 |
|
A może przeczytaj czwarty post nad twoim 🤐 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
robo72
User
Dołączył: 25 Sty 2019
Posty: 25 Przeczytał: 14 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 13:46, 12 Wrz 2024 |
|
A tak a propos, czy można prosić o zdjęcie zapowiedzi strażackiego atu? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2228 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 19:06, 12 Wrz 2024 |
|
Orientujecie się, czy ta grafika, to tylko reklamowa fikcja, czy może istniały jakieś Espero z pomarańczowymi kierunkowskazami?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 20:44, 12 Wrz 2024 |
|
Ta grafika obrazuje samochód z zapalonymi światłami i kierunkowskazami. Taki sam efekt byłby na fotografii, migacze wyszłyby pomarańczowe 🙂
Kiedyś mocno się interesowałem Espero (miałem dwa) i jestem przekonany, że kierunkowskazy we wszystkich wersjach były białe. Na pewno było tak w Polsce i raczej też na innych rynkach.
Zdarzyło mi się wprawdzie kilkakrotnie widzieć Espero z przednimi migaczami w kolorze pomarańczowym ale był to efekt tuningu lub lokalne zamienniki (Brazylia).
Espero z zamiennikami:
[link widoczny dla zalogowanych]
W tym Espero oryginalne, białe migacze zostały oklejone pomarańczową folią. Auto jest z polskiego rynku, to element tak pojętego tuningu 😉
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2228 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 21:16, 12 Wrz 2024 |
|
Ech, a już liczyłem na to, że nie będzie trzeba ściągać koloru z migaczy w modelu Mam nadzieję, że nie będzie to skomplikowane. Dzięki. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|