Autor |
Wiadomość |
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 17:27, 29 Sty 2021 |
 |
Historyk1985 napisał: |
ZIŁ 130 MMZ-4502 na bazie Ziła 130-76 |
...miałem taki model, ale jakiś czas temu sprzedałem. Kupiony od Rosjan na bazarze w latach 1989/90 za "grosze".
 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
Historyk1985
User
Dołączył: 04 Paź 2020
Posty: 351 Przeczytał: 45 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dobrodzień / Lubliniec / Kluczbork
|
Wysłany:
Pią 18:03, 29 Sty 2021 |
 |
O tym modeliku nie wiedziałem - Czy to Elektropribor?
Z Elektropribora znam wersję MMZ-555, a osobiście to posiadam Ziła 130 W1 z naczepą ODAZ 885 - kupione we wczesnych latach 90-tych "u Ruskich na bazarze" w Lublińcu - mam go do dzisiaj, bo od niego zaczęła się moja wielka życiowa przygoda z modelarstwem w 1:43
Mam taką duuużą prośbę do Was i w szczególności do kolegów adminów.
Odkopałem na naszym forum taki ciekawy wątek o Ziłach 130:
http://www.motoshowminatura.fora.pl/gadamy-o-samochodach,35/zil-130-co-i-jak-amur,10487.html
Czy można by te nasze ostatnie posty na temat Ziłów 130 przenieść do tego wątku?
Strasznie mnie to auto kręci no i szkoda, żeby wszelkie info na jego temat się na naszym forum pogubiły po różnych wątkach
A jeszcze takie pytanie mam o oznaczenie modeli Ziłów 130
Skoro oznaczenie modelu z nowym ryjkiem (atrapą chłodnicy) czyli Ził 130-76 jest tylko "potoczne" (tak zrozumiałem jednego z przedmówców, który pisał, że do 1986 stosowano tylko samo "Ził 130", to dlaczego można się spotkać też z oznaczeniem Ził 130-66 dla Ziłów ze starym przodem?
Przecież produkcja seryjna tego modelu to bodaj od 1962 roku trwała (od 1964 masowa), a pierwsze egzemplarze były już w 1958 roku...
Tak zrozumiałem tłumacząc z j. rosyjskiego według opisu modelu W.M.C. models z 2010 roku (rosyjskie wydanie jednej z kartonówek)
Też gdzieś spotkałem się (ale już nie pamiętam gdzie) z określeniem Ził 130/I (dla wersji ze starym przodem) oraz Ził 130/II dla wersji produkowanej od 1977 roku |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Historyk1985 dnia Pią 18:14, 29 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 18:20, 29 Sty 2021 |
 |
Historyk1985 napisał: |
MMZ-555 |
...taki z tamtych lat - też mam... "od Ruskiech z bazaru - za grosze"
 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
imagines7
User
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 616 Przeczytał: 7 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WARSZAWA
|
Wysłany:
Pią 18:43, 29 Sty 2021 |
 |
Dzisiaj otrzymałem pierwsze dwa modele z prenumeraty oraz trzy plakaty w formacie A3 . "Pierwsze koty za płoty" Ponieważ te modele już mam wystawiłem je do sprzedaży po kosztach.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2775 Przeczytał: 96 tematów
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 18:46, 29 Sty 2021 |
 |
Historyk1985 napisał: |
(.....) A jeszcze takie pytanie mam o oznaczenie modeli Ziłów 130
Skoro oznaczenie modelu z nowym ryjkiem (atrapą chłodnicy) czyli Ził 130-76 jest tylko "potoczne" (tak zrozumiałem jednego z przedmówców, który pisał, że do 1986 stosowano tylko samo "Ził 130", to dlaczego można się spotkać też z oznaczeniem Ził 130-66 dla Ziłów ze starym przodem?
Przecież produkcja seryjna tego modelu to bodaj od 1962 roku trwała (od 1964 masowa), a pierwsze egzemplarze były już w 1958 roku (.....) |
ZIL-130 (po polsku właściwie Ził ale trzymajmy się już tej transliteracji) produkowany był seryjnie od roku 1963.
W trakcie produkcji był kilkakrotnie modyfikowany wskutek czego można rozróżnić następujące serie:
ZIL-130 (1963-1966) - podstawowy pojazd skrzyniowy (i podwozie do pojazdów specjalistycznych), pierwsza wersja produkcyjna. Ładowność wahała się od 4000 do 5500 kg w zależności od rodzaju nawierzchni. Moc silnika 148 KM, przebieg do remontu głównego wynosił 135 tys. km.
ZIL-130-66 (1966-1977) - wersja z 1966 roku. Zwiększono moc silnika do 150 KM, wprowadzono szereg ulepszeń konstrukcyjnych. Nośność określono na 5000 kg, przebieg do remontu wzrósł do 200 tys. km.
ZIL-130-76 (1977-1984) - wersja z 1976. Nośność wzrosła do 6000 kg, przebieg - do 300 tysięcy km.
ZIL-130-80 (1984-1986) - wersja 1980. Wyposażony w trzy niezależne układy hamulcowe.
UWAGA: indeksy -66, -76 i -80 służyły do oznaczania wskazanych wersji ZIL-130 i jego modyfikacji w dokumentacji technicznej i informatorach branżowych, ale nie były stosowane w nazwach handlowych samochodów i ich tabliczkach znamionowych.
W 1986 roku jak już pisałem w poprzednim poście, norma GOST 37.001-269-83 wprowadziła nowy typ oznaczeń dla wszystkich samochodów radzieckich i wtedy ZIL-130 stał się ZILem 431410.
Jednak w powszechnym użyciu nadal pozostała nazwa ZIL130.
Mam nadzieję, że sprawa nazewnictwa ZILa 130 jest teraz jasna. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 8:38, 30 Sty 2021, w całości zmieniany 2 razy
|
|
 |
 |
Historyk1985
User
Dołączył: 04 Paź 2020
Posty: 351 Przeczytał: 45 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dobrodzień / Lubliniec / Kluczbork
|
Wysłany:
Pią 18:52, 29 Sty 2021 |
 |
Piotr1-60 napisał: |
Historyk1985 napisał: |
MMZ-555 |
...taki z tamtych lat - też mam... "od Ruskiech z bazaru - za grosze"
 |
Ciekawostka - ta zabudowa ma ciut inny kształt od tej z naszej kolekcji od DeA (chodzi o górną część na wysokości tylnego okna w kabinie i bynajmniej nie jest to różnica w samym modelu, ale w prawdziwych (fabrycznych - nie przerabianych) samochodach też widziałem podobne różnice, jak przyglądałem się bliżej górnym częściom "burt" (łączenia przodu i boków) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2775 Przeczytał: 96 tematów
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 19:00, 29 Sty 2021 |
 |
Do 1977 roku ochronny "daszek" nad kabiną ZILa-MMZ-555 występował tylko w wersjach eksportowych. Od tego roku zmieniła się nieco konstrukcja wanny i daszek znalazł się również w wersjach na rynek wewnętrzny ZSRR. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 19:01, 29 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
yogi68
Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 1 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: LIBIĄŻ
|
Wysłany:
Pią 19:23, 29 Sty 2021 |
 |
a co Panowie powiedzą na temat świateł przednich w Ziłach, bo są w dwóch konfiguracjach, duże wyżej lub niżej ? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2775 Przeczytał: 96 tematów
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 20:48, 29 Sty 2021 |
 |
Reflektory przednie zostały przeniesione niżej w trakcie modernizacji w 1976 roku. "Zamieniły się miejscami" z kierunkowskazami. Niewielkiemu liftingowi uległa wtedy również atrapa w której w miejscu jednego poziomego szeregu niewielkich otworów pojawiły się dwa takie szeregi. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 20:49, 29 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 21:10, 29 Sty 2021 |
 |
Arcyciekawa dyskusja o Ziłach 130. Bardzo podobne były ( kabiny ) radzieckie ciężarówki marki GAZ. Typ 53. Mniejszej ładowności niż Ził. Na wschodzie bardzo popularne. Do nas nie sprowadzane. Widział je w Polsce tylko ktoś kto miał okazję gościć w bazie "CA" lub widział kolumnę pojazdów "CA". |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
cichy555
User
Dołączył: 21 Lip 2010
Posty: 197 Przeczytał: 10 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice
|
Wysłany:
Pią 21:42, 29 Sty 2021 |
 |
Regulamin pkt 7. Mod.
nie wiem, czy w PRL-u akurat niesprowadzane, ale kilka takich jeszcze w Polsce można znaleźć (nie znam ich pochodzenia czy daty sprowadzenia), bo nawet w ostatnich latach parę na sprzedaż było (bodajże 2 lub 3 na polskich aukcjach typu otomoto). Zresztą na googlach można znależć różne zdjęcia tego pojazdu z polskich dróg. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez cichy555 dnia Pią 21:46, 29 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
JarekS
Moderator
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5718 Przeczytał: 74 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
|
Wysłany:
Pią 23:22, 29 Sty 2021 |
 |
Z Elektropribora były jeszcze co najmniej dwie wersje Ziłów, z dłuższym kiprem:
[link widoczny dla zalogowanych]
Oraz z naczepą silos:
[link widoczny dla zalogowanych]
Przenoszenie postów przy naszym przestarzałym silniku forum jest wyjątkowo trudne - przenosić trzeba pojedynczo każdy post - kilka-kilkanaście razy zanim zadziała. To niemal syzyfowa praca, więc przenoszenie większej ilości postów jest wręcz niewykonalne... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2775 Przeczytał: 96 tematów
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 20:17, 30 Sty 2021 |
 |
BUSSING napisał: |
Arcyciekawa dyskusja o Ziłach 130. Bardzo podobne były ( kabiny ) radzieckie ciężarówki marki GAZ. Typ 53. Mniejszej ładowności niż Ził. Na wschodzie bardzo popularne. Do nas nie sprowadzane. Widział je w Polsce tylko ktoś kto miał okazję gościć w bazie "CA" lub widział kolumnę pojazdów "CA". |
Skąd taka opinia?
Owszem, GAZ-53 był importowany do PRL i to w niemałych ilościach. W latach 70-tych bardzo popularny, spotykany na drogach codziennie.
Trudno je było pomylić z Ziłami bo oprócz wszystkich istotnych różnic, ich kabiny malowane były z reguły w kolorze kości słoniowej. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 20:21, 30 Sty 2021, w całości zmieniany 2 razy
|
|
 |
 |
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 20:49, 30 Sty 2021 |
 |
OK, dziękuję za sprostowanie. Pamięć czasami jest zawodna. Nie kojarzyłem tych samochodów w "naszych barwach". Może w moich stronach ich nie było. Jedynie pamiętam te pojazdy w służbie Armii Radzieckiej. Te GAZY 53 jakie przedsiębiorstwa u nas dostawały - zapytam z ciekawości? Nie chodzi mi o konkretne ale bardziej o sektor gospodarki. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 21:29, 30 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
meteor1983
User
Dołączył: 27 Lut 2018
Posty: 192 Przeczytał: 17 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 22:11, 30 Sty 2021 |
 |
Liczę że pojawi się ponownie na forum MateuszKalisz i zdradzi nam więcej informacji o kolekcji ciężarówek.
Odezwij się |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|