Autor |
Wiadomość |
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Śro 17:05, 14 Wrz 2022 |
|
sprzewo, nie pamiętam czy jest pomalowana ale paka wygląda identycznie jak ta z Zubra. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Śro 18:10, 14 Wrz 2022 |
|
Jak widać ze zdjęc model wzorowany był na odrestaurowanym Jelczu z Nowej Soli.Nawet kolor jak i znaczek POLMO jest taki sam.Wspominając o znaczku,to powiem tak. W październiku 1969 r. odbyła się wystawa motyryzacyjuna z okazji "25 lecia PRL". Nawystawie tej przedstawiono między innymi ciężarówki Jelcz 315 i 316.Zdjęcia z tej wystawy potem prezentowano w folderach reklamowych.Akurat te pojazdy nie miały znaczka Polmo. Jednak zdjćie z epoki pokazują chyby z roku 1970 ,że takie znaczki były początkowo w wersjach eksportowych potem stopniowo wchodziły do pojazdów na rynek krajowy. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
RICA
User
Dołączył: 10 Lut 2021
Posty: 271 Przeczytał: 3 tematy
Pomógł: 12 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Śro 19:45, 14 Wrz 2022 |
|
Paka jest identyczna, można plandekę przekładać, to dobrze. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 102 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:04, 14 Wrz 2022 |
|
max napisał: |
Zapowiedź Csepela:
[link widoczny dla zalogowanych] |
To zabudowa KUNG. U nas chyba raczej tej wersji oraz innych Csepeli w LWP nie było ? Mnie jednak ten model ucieszy ze względu na uzupełnienie kolekcji pojazdów Armii Układu Warszawskiego. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Poldi dnia Śro 20:04, 14 Wrz 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:19, 14 Wrz 2022 |
|
To nie jest zabudowa typu KUNG.
Zabudowy KUNG powstawały w związku sowieckim. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 102 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:31, 14 Wrz 2022 |
|
To co to może być, kontener? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:42, 14 Wrz 2022 |
|
Raczej nie kontener.
Jakaś zabudowa o militarnym przeznaczeniu, np. warsztatowa, dowódcza, radiowa, etc. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 102 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:44, 14 Wrz 2022 |
|
Okay. Nawiązałem do opisu tego modelu IFY:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:05, 14 Wrz 2022 |
|
To też nie jest zabudowa typu KUNG, chociaż tak jest opisana.
Pisaliśmy już kiedyś o tym ale wyjaśnię jeszcze raz.
Po drugiej wojnie światowej pod kontrolą sowietów znalazła się duża część Europy gdzie utrzymywali duże kontyngenty wojskowe, które transportowali koleją. W większości krajów europejskich rozstaw szyn jest węższy niż w dawnym ZSRR/Rosji i wynosi 1435mm. Zdecydowali więc o budowie uniwersalnego zamkniętego nadwozia, które mieściłoby się w skrajni europejskich torowisk.
Rozstaw europejski w nomenklaturze rosyjskiej/radzieckiej nazywany jest normalnym (w przeciwieństwie do rosyjskiego - szerokiego 1520mm) lub zerowym od pierwszej cyfry jego oznaczenia cyfrowo-literowego.
Nazwa KUNG to skrót od: Кузов Универсальный Нулевого (Нормального) Габарита, czyli Nadwozie Uniwersalne Zerowego (Normalnego) Rozmiaru.
Wyposażenie zabudowy nie ma dla nazwy żadnego znaczenia.
Nazwa KUNG dotyczy nadwozi budowanych dla sowieckiej armii.
Czasami nazwa ta jest błędnie przyporządkowywana do wszystkich zabudów zamkniętych o przeznaczeniu militarnym, niezależnie od kraju producenta. Szczególnie często spotyka się takie błędne opisy w Rosji i krajach byłego związku sowieckiego. I pewnie dlatego opisano tak model IFY. |
Post został pochwalony 3 razy
|
|
|
|
mkazik
User
Dołączył: 26 Maj 2021
Posty: 213 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Śro 21:31, 14 Wrz 2022 |
|
To jest tzw. EZF (egységes zárt felépítményt), czyli jednolita zabudowa zamknięta, zaprojektowana na potrzeby wojska w węgierskim Instytucie Techniki Wojskowej (Haditechnikai Intézet - HTI). Produkowano ją w zakładach Ikarusa w Székesfehérvár. Mogła być dostosowana do konkretnych potrzeb - tak jak max napisał - np. warsztatu, radiostacji itd. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez mkazik dnia Śro 21:32, 14 Wrz 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
GrzegorzW50
Dołączył: 17 Sty 2021
Posty: 3 Przeczytał: 1 temat
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:32, 14 Wrz 2022 |
|
Z poszukiwań w internetach wynika, że ta zabudowa nazywa się EZF - "egységes zárt felépítmény" - zunifikowana zabudowa zamknięta jak tłumaczy translator. Znalazłem info o wykorzystaniu jako warsztatu rusznikarskiego, karetki a nawet samochodu pocztowego. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Kuba_M
User
Dołączył: 24 Sie 2021
Posty: 27 Przeczytał: 23 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 20:55, 26 Wrz 2022 |
|
Chciałem jeszcze wrócić do tematu IFY W50L z przedostatniego numeru. Nigdzie nie znalazłem zestawienia jej z IFĄ z kolekcji Atlas, więc poniżej prezentuję dwa zdjęcia porównawcze. Jak widać coś się nie zgadza, a właściwie żółta IFA wydaje się stanowczo za szeroka. Nawet gdy stoi sama na półce to wyglądała trochę nieproporcjonalnie, a razem z IFĄ z Kultowych prezentuje się karykaturalnie. Czy ktoś sprawdzał dokładnie jakie powinny być właściwe wymiary kabiny? Inna sprawa, że żółta IFA jest dodatkowo około 1 cm krótsza od niebieskiej, ale może faktycznie zabudowa była w krótszej i dłuższej wersji.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2693 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Pon 21:45, 26 Wrz 2022 |
|
Bardzo ciekawe zestawienie 👍
Dobrze że teraz DeA nie polega na starych formach tylko robi je od podstaw trzymając proporcje |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 21:50, 26 Wrz 2022 |
|
Fajne porównanie. Na piewszy rzut oka IFA z Kultowych jest lepsza od tej z Atlasa we wszystkim oprócz kolorów - a i to kwestia gustu 😉.
Mnie kolory tej z Atlasa bardziej się podobają bo takie IFY pamiętam.
Natomiast, co do wymiarów kabiny IFY W50L, w oryginale miała około 250 cm na wysokości drzwi i około 220 cm na wysokości dachu.
Po przeliczemiu daje to odpowiednio ok. 58 mm i 51 mm.
Teraz wystarczy pomierzyć modele...
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Kuba_M
User
Dołączył: 24 Sie 2021
Posty: 27 Przeczytał: 23 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 22:32, 26 Wrz 2022 |
|
Dzięki za rysunek, to trochę rozjaśnia sprawę. Pomierzyłem wymiary obu modeli. Nie miałem co prawda pod ręką suwmiarki, ale raczej nie pomyliłem się więcej niż +/- 1 mm. Wychodzi tak:
długość paki - 103 mm Kultowe, 89 mm Atlas, z rysunku powinno być 104,6 mm
szerokość paki - 57 mm Kultowe, 55 mm Atlas, z rysunku 58,1 mm
szerokość kabiny na wysokości dachu - 50 mm Kultowe, 53 mm Atlas, z rysunku około 51 mm
Szerokości kabiny na wysokości drzwi nie mierzyłem, bo nie jestem zbyt pewny czy 2500 mm na rysunku faktycznie dotyczy dokładnie tego wymiaru czy nie trochę niżej, gdzie jest już mniejsze przetłoczenie. W każdym razie widać, że model od Atlasa jest generalnie za krótki i za szeroki. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|