Autor |
Wiadomość |
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 38 tematów
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Śro 21:30, 15 Cze 2022 |
|
Na grupie facebook'owej jeden z użytkowników wrzucił zdjęcie naszego SR 113 Bucegi. Jest to zdjęcie wrzucone wcześniej przez użytkownika z Rumunii na ich grupie 1/24 Hachette z zapytaniem gdzie taki model zdobyć.
[link widoczny dla zalogowanych]
No i po komentarzach wnioskuję, że koledzy z Rumunii... nam zazdroszczą.
Pytają gdzie zdobyć, ile kosztuje, kiedy się ukaże i żałują, że u nich nie ma takiej serii. Co akurat nie jest dziwne - to w końcu ich motoryzacja. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 108 tematów
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:37, 15 Cze 2022 |
|
Piękna ciężaróweczka |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Silesion
User
Dołączył: 20 Sty 2022
Posty: 108 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 7:04, 16 Cze 2022 |
|
Bartek. napisał: |
Na grupie facebook'owej jeden z użytkowników wrzucił zdjęcie naszego SR 113 Bucegi... |
Model po waloryzacji (na wzór rumuńskiego filmu "Wyścig")? Z pewnością ładniejszy od tego na zdjęciu z zapowiedzi. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Bartek.
User
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 890 Przeczytał: 38 tematów
Pomógł: 154 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pabianice
|
Wysłany:
Czw 8:36, 16 Cze 2022 |
|
Właściwie to różni się tylko kalkomanią na drzwiach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Arku-1982
User
Dołączył: 02 Kwi 2022
Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 15:24, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Podobno kabina Bucegi powstała przy współpracy, a może nawet w całości zaprojektowana przez Francuską firmę Chausson, to o tyle ciekawe, że to ta sama firma która projektowała bądz współpracowała przy Starze z serii 200. Jestem już stary byku (1982) i pamiętam filmy z okresu PRL, zawsze podobały mi się te egzotyki z Rumunii, ale nie wiedziałem jak się nazywają, nawet myliłem je przez pewien czas z radzieckimi Gazami i Ziłami, ale mówimy tu o czasach pre - internetowych lata 90e. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
emer
User
Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2373 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 60 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 15:29, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Arku-1982 napisał: |
Jestem już stary byku (1982) |
Młodzieńcze nie grzesz! Nie pytaj nawet o roczniki niektórych uczestników naszego forum. Tym bardziej mnie nie pytaj |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Arku-1982
User
Dołączył: 02 Kwi 2022
Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 15:51, 16 Cze 2022 |
|
Regulamin pkt 7. Mod.
Tak tylko żartuję, ale jedno jest pewne, pasja kolekcjonera jest wiecznie żywa, a nawet nas odmładza |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 17:29, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Arku-1982 napisał: |
Podobno kabina Bucegi powstała przy współpracy, a może nawet w całości zaprojektowana przez Francuską firmę Chausson, to o tyle ciekawe, że to ta sama firma która projektowała bądz współpracowała przy Starze z serii 200. (.....) |
Kabinę nowych modeli SR (113, 131/132) zaprojektował Chausson na rumuńskie zlecenie. Rumuni chwalili się tym, podobnie jak produkowanym na licencji Forda silnikiem v8, który napędzał te samochody. Słusznie uznawali to za atrybuty nowoczesności tych pojazdów, chociaż silniki v8 pomimo wielu zalet nie należały do oszczędnych 🙂
Kabiny typu 641/642 do przyszłej rodziny Stara 200 też projektował Chausson (a silnik opracował austriacki instytut AVL prof Lista) ale my się do tego niechętnie przyznajemy pisząc co najwyżej o francuskich lub austriackich konsultacjach. No bo jakże, taka motoryzacyjna potęga a tu jacyś Francuzi czy jeszcze ktoś...😉
Rumuni zresztą przez wiele lat konsekwentnie współpracowali z firmami francuskimi w wielu dziedzinach gospodarki, w tym w przemyśle motoryzacyjnym.
Efektem tego jest m.in Dacia, która z roku na rok oferuje coraz szerszą gamę przyzwoitych, niedrogich samochodów i zyskuje popularność w kolejnych krajach, nie tylko Europy.
A w FSO hula wiatr... |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 21:03, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Powyższy post jest dla mnie interesujący. Czytałem bowiem różne wersje, w różnych źródłach. Jak to więc było z tą bardzo udaną i estetyczną kabiną Stara 28/29? "Narysował" ją inżynier/projektant polski czy francuski z Chausson?
Słyszałem do tej pory, że Francuzi pomogli ale technologicznie. Powyższy post rzuca trochę inne światło na sprawę. Nie mam tej książki "Star znad kamiennej" gdyż wciąż jest niedostępna w wydawnictwie. Trochę jestem tym zdziwiony |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 21:05, 16 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1851 Przeczytał: 50 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Czw 21:13, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
@Bussing
Na szybko zdjęcia kilku stron z książki "Star znad Kamiennej"
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 21:33, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Bardzo dziękuję! Przeczytam te wszystkie strony z dużym zainteresowaniem. Zatem jest to dzieło naszych projektantów - jak wynika z tej pasjonującej lektury.
Ktoś pisał, że kupi z tej kolekcji wszystkie wersje nadwoziowe na bazie stara 28/29 bo modele są ładne. W istocie. Chyba też tak zrobię bo lubiłem te ciężarówki |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2696 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Czw 22:23, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Ja to pisałem
Mieszkałem w dzieciństwie przy zajezdni PKS, więc się napatrzyłem. Sentyment pozostał. Teraz pozostaje mieć nadzieję, że te dwa Stary 28/29 nie będą jedynymi |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 22:34, 16 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
BUSSING napisał: |
Bardzo dziękuję! Przeczytam te wszystkie strony z dużym zainteresowaniem. Zatem jest to dzieło naszych projektantów - jak wynika z tej pasjonującej lektury. (.....) |
Kolego Bussing, być może przeczytałeś niezbyt uważnie albo inaczej rozumiesz proces projektowania.
W FSC powstał model nowej kabiny, swego rodzaju wizja wykonana ręcznie w metalu. Rzeczywiście ładnej o nowoczesnej, spójnej stylistyce.
Dziełem Chaussona było dokonanie obliczeń konstrukcyjnych, wprowadzenie niezbędnych korekt kształtu, określenie ilości i kształtu poszczególnych wytłoczek, wykonanie tłoczników do nich oraz opracowanie procesu technologicznego produkcji.
Czyli zaprojektowanie kabiny.
Kabina została zaprojektowana bardzo dobrze i produkowana była bez większych zmian do połowy lat 80 tych.
Bez tej "pomocy technologicznej" Chaussona, kabina typu 642 nie powstałaby jako nowoczesny, masowy produkt jaki znamy z naszych dróg. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 7:06, 17 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Pią 9:40, 17 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Z ksiązki" Star z nad Kamiennej" wynika jasno,że kabina opracowana została przez naszych prokjektantów.Natomiast Chausson opracował proces technologiczny jej wykonania na taśmie produkcyjnej.Chyba ,że nie umiem czytać między wierszami.Zastanawia mnie tylko dlaczego kabina greckiej ciężarówki jest taka podobna do naszej.Raczej jej nie sprzedawaliśmy /tak jak to robiliśmy dla Csepela/,a więc albo Chausson,sp;rZedał naszą myśl konstrukcyjną ,albo to jak zwykle prxzejaw naszej megalomanii,że ktoś nas kopiował. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 11:12, 17 Cze 2022 |
|
Wpis nie na temat
Nikt nie odmawia polskim konstruktorom wkładu w powstanie kabiny typu 642 ale gdyby nie udział Chaussona, prawdopodobnie pozostałaby na etapie nietechnologicznego prototypu. Tak jak wiele konstrukcji z czasów PRL.
Udział wiodącej wówczas światowej firmy motoryzacyjnej w tworzeniu tej kabiny powinien być powodem do dumy a nie pomniejszany lub przemilczany na skutek megalomanii (właśnie!) i niepotrzebnych kompleksów.
Dość o tym.
Kabiny Stara na greckich pojazdach to nic dziwnego. Były tam eksportowane w latach 70 tych i montowane na ciężarówkach marki Namco Milicar. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 13:05, 17 Cze 2022, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|