|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
andrzej50_lodz
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 12:43, 22 Lis 2019 |
|
marek2g - sprawdzałem wczoraj w dwóch Katalogach Wyrobów Przemysłu Motoryzacyjnego z 1976 i 1981 roku i wszędzie są podane rozstawy osi 4100 mm. Dotycz to zarówno Żubra, jak i Jelcza 315. Chociaż i w tych katalogach zdarzają się babole np. zamieszczone jest zdjęcie i opis samochód Żubr chłodnia MS-3, a rysunek jest Stara; zdjęcie i opis Jelcza 315M, a rysunek Żubra. Mam ten sam rysunek samochodu gaśniczego 6/32 Jelcz 004, gdzie i w opisie i wymiar na rysunku jest 4100 mm. Nie sądzę, żeby taki błąd powtarzał się w tylu miejscach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Pią 13:54, 22 Lis 2019 |
|
Edekyogi wyjaśnił, skąd mogą być rozbieżności pomiędzy rysunkiem ofertowym a pomiarem z natury.
Inny aspekt: rysunek ofertowy to nie rysunki wykonawcze czy plany modelarskie - choć podawane wymiary akurat powinny się zgadzać.
Odszedłem od "psychopatycznego" mierzenia modeli, bo inaczej trzeba by było odpuścić całkowicie jakiekolwiek zbieranie.
Poprawność wymiarów z kolei wcale nie gwarantuje wierności modelu. ZiŁ 130 z SSMu i wsyztskie KrAZY z SSMu i Avtopromu... - wymiarowo są praktycznie idealne - ale kształty kabin są czymś, nad czym nie potrafię "przejsć do porzadku", choć ogólnie kojarza się z odpowiednim autem
Rozmiar kół i profil opon - w ogóle proporcje felga / opona i szerokość opony - to też są ważne aspekty, które "robią" całość i ogólne wrażenie modelu.
A reszta... cóż... każdy ma jakieś swoje "fetysze" i na inne elementy zwraca uwagę - i oceniajać model, trzeba określać kryteria, wg których go oceniamy.
Raf napisał: |
10..no 15 lat temu... nie było Warszawy M20 do kupienia NIGDZIE,
tylko plastelinowy ulep od ruskich za PIŃCET.
A dziś dostajemy za bezdruno - ŻUBRA, STARA 25,
a na wywrotkę MMZa, to nawet nikt już nie patrzy - tylko ZIEWA znudzony...
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 9 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pią 13:59, 22 Lis 2019 |
|
marek2g napisał: |
(...) Jelcza 004 (...) |
Tym razem nie chodzi o wymiary - ale może przyda się Wam rysunek Jelcza 004 trochę lepszej jakości
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
marek2g
User
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 476 Przeczytał: 3 tematy
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pią 15:51, 22 Lis 2019 |
|
Edekyogi napisał: |
...
A jako spece motoryzacyjni chyba wiecie, że ze względu na konstrukcję zawieszenia na resorach piórowych (jeden koniec resora jest zawieszony pływająco) - rozstaw osi jest zmienny i zależy od obciążenia pojazdu. |
Nie uważam się za specjalistę od motoryzacji i nigdy tak nie twierdziłem.
Natomiast jeśli dokumentacja mówi o rozstawie osi 4100 to takiego wymiaru się spodziałem na nie obciążonym pojeździe.
W takim razie pytanie do specjalistów: Czy na obciążonym pojeździe ten wymiar się zwiększa czy zmniejsza? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 9 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pią 19:02, 22 Lis 2019 |
|
Dziwny Mag napisał: |
(...) wymiarowo są praktycznie idealne - ale kształty kabin są czymś, nad czym nie potrafię "przejsć do porzadku" (...) |
Kiedyś czytałem o radzieckich stylistach którzy opracowywali nadwozie znanego samochodu ZiM (GAZ)-12. Rysunki - rysunkami ale lepili w 1:1 nadwozie, oświetlali z różnych stron światłem i mozolnie korygowali każde przetłoczenie, każde wyoblenie, żeby osiągnąć pożądany efekt wizualny.
Poza tym - my, ludzie patrzymy na rzeczywistego KrAZa z perspektywy mrówki patrzącej na model...
marek2g napisał: |
(...) Czy na obciążonym pojeździe ten wymiar się zwiększa czy zmniejsza? |
Resory piórowe, o ile nie ma drążków reakcyjnych jak w FIAT-125p czy POLONEZIE, są jednocześnie elementem prowadzącym (ciągnącym) oś przednią bądź tylny most napędowy.
W przednie części resor jest przymocowany na sworzniu umożliwiającym ruch obrotowy podczas uginania, natomiast w tylnej jest zamocowany na wahliwym wieszaku, umożliwiającym jego wydłużenie.
Pod obciążeniem resor się prostuje i wydłuża w kierunku tylnym.
Teraz pytanie: który resor - przedni czy tylny - wydłuża się pod obciążeniem bardziej?
Jeżeli oba jednakowo - to rozstaw osi się NIE ZMIENI.
Jeżeli przedni bardziej - to rozstaw się ZMNIEJSZY.
Jeżeli tylny bardziej - to rozstaw się ZWIĘKSZY.
PS: ponieważ zajmuję się zawodowo m. in. metrologią wymiarów geometrycznych - proszę mi objaśnić - czym był mierzony przez Was rozstaw osi (wymiar o długości ponad 4 metry) i z jaką dokładnością? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pią 19:42, 22 Lis 2019, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
Medved007
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 3 Przeczytał: 4 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gockhausen
|
Wysłany:
Pią 19:06, 22 Lis 2019 |
|
Tak na marginesie, należałoby jeszcze wziąć pod uwagę temperaturę otoczenia w trakcie pomiarów (rozszerzalność cieplna) i dokładność przyrządów pomiarowych jak już wspomniał kolega Edekyogi (nie każdy metr ma metr). |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 19:26, 22 Lis 2019 |
|
czy naprawdę musicie dzielić włos na czworo , nie potraficie cieszyć się z tego , że model jest i może będą następne , czy nie potraficie podejść do tego na luzie , wiele razy psialiśmy (do znudzenia) nie podoba się nie kupuj , model jest taki , jaki jest i inny nie będzie bez względu na stopień pieniactwa u niektórych , najlepiej nim kupicie model , znajdźcie oryginał i miejcie ze sobą,
- poziomicę laserową
- komputerowy miernik odległości
- urządzenie do mierzenia ciśnienia i wilgotności powietrza |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jat02 dnia Pią 19:26, 22 Lis 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Medved007
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 3 Przeczytał: 4 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gockhausen
|
Wysłany:
Pią 19:56, 22 Lis 2019 |
|
Oj tam, oj tam nikt nie wybrzydza, po prostu grupa inżynierów zapaleńców wymienia swoje opinie na temat współczynników wpływających na dokładność pomiarów i tyle w temacie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andrzej50_lodz
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Pią 20:08, 22 Lis 2019 |
|
Koledzy, czy jest o co kopie kruszyć skoro w naszej słusznej skali ta różnica 60 mmm będzie wynosiła niecałe 1,4 mm. Czy to się da zauważyć? Wątpię. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 20:23, 22 Lis 2019 |
|
Dobrze by było żeby Żubr wyszedł jako model z kabina seryjną starszą KO-1 np. w barwach PKS.
foto z netu |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
wojtek_
User
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 220 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 22:42, 22 Lis 2019 |
|
Wszystko to jest jedna wielka podróbka!
Oto prawdziwy żubr:
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
autobusy_prl
User
Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1444 Przeczytał: 69 tematów
Pomógł: 45 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 22:45, 22 Lis 2019 |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Pią 23:20, 22 Lis 2019 |
|
Edekyogi napisał: |
Dziwny Mag napisał: |
(...) wymiarowo są praktycznie idealne - ale kształty kabin są czymś, nad czym nie potrafię "przejsć do porzadku" (...) |
Kiedyś czytałem o radzieckich stylistach którzy opracowywali nadwozie znanego samochodu ZiM (GAZ)-12. Rysunki - rysunkami ale lepili w 1:1 nadwozie, oświetlali z różnych stron światłem i mozolnie korygowali każde przetłoczenie, każde wyoblenie, żeby osiągnąć pożądany efekt wizualny.
Poza tym - my, ludzie patrzymy na rzeczywistego KrAZa z perspektywy mrówki patrzącej na model... |
Wszystko prawda Natomiast to, o czym wspomniałem w kontekście tych modeli SSMu, to zastapienie linii prostych (w oryginale) - krzywymi. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
koland
User
Dołączył: 30 Paź 2011
Posty: 482 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 8:16, 23 Lis 2019 |
|
Odnośnie Żubra ciekawe zdjęcie zapożyczone ze strony: ,,Polskie Konstrukcje i Licencje Pojazdów Użytkowych,". Jak widać koncepcji na pojazd było wiele
[link widoczny dla zalogowanych]
Wrócę jeszcze do tego mierzenia i wymiarów. Ten model wygląda naprawdę dobrze, 1 mm w tą czy w tą to w tym wypadku szukanie dziury w całym ale oczywiście każdy ma do tego prawo. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 9 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Sob 10:25, 23 Lis 2019 |
|
Bardzo ciekawa fotografia!
Dziwne, że ani A. Zieliński, ani W. Połomski w swoich opracowaniach nawet nie wspominają o istnieniu takiej wersji Żubra 6x4. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|