FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Formy wtryskowe modeli KAP Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Abrimaal
User



Dołączył: 19 Lut 2013
Posty: 701
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Atro City Veschova

PostWysłany: Śro 2:38, 22 Maj 2013 Powrót do góry

JarekS napisał:
(...)Dziwi mnie jednak wybór tego modelu, bo jak już poszli w kierunku ciężarówek, to bardziej logiczny byłby Jelcz.(...)


Nie licząc dostawczych i terenowych, to będzie pierwsza ciężarówka w 1:43 w KAP - badanie rynku, jaki będzie popyt na nią. Formę dla Robura już mieli z niemieckiej serii, dlatego taki wybór. Jeśli Robur będzie sprzedawał się dobrze, w co nie wątpię, to następny z ciężarowych być może będzie Lublin 51 (forma GAZ 51 z rosyjskiej serii), a później zrobią co niektore mniejsze Stary i Jelcze w 1:43.
Ceny modeli są uśrednione, koszty produkcji każdego modelu są inne (samo zużycie materiału) i to widać. Wyjdzie "odpicowany" duży Robur, a po nim niepozorny AWZ, który jest modyfikacją istniejącej już formy.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Abrimaal dnia Śro 2:38, 22 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5664
Przeczytał: 98 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Śro 4:58, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Abrimaal napisał:
Formę dla Robura już mieli z niemieckiej serii, dlatego taki wybór.

A formy Jelcza nie mają? Jelcz nie wyszedł w niemieckiej serii?

Abrimaal napisał:
następny z ciężarowych być może będzie Lublin 51 (forma GAZ 51 z rosyjskiej serii)

A być może każdy inny. Twoje domniemania nie są niczym poparte.

Abrimaal napisał:
a później zrobią co niektore mniejsze Stary i Jelcze w 1:43.

Taaa, byłeś u wróżki?

Abrimaal napisał:
Ceny modeli są uśrednione, koszty produkcji każdego modelu są inne (samo zużycie materiału)

Materiał akurat najmniej generuje koszty, wielokrotnie o tym dyskutowaliśmy... Koszty własne wyprodukowania poszczególnych modeli są raczej mocno do siebie zbliżone.

Abrimaal napisał:
AWZ, który jest modyfikacją istniejącej już formy.

Nie istnieje coś takiego, jak modyfikacja formy. Formy robi się nowe, dla danego modelu.

Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Śro 6:06, 22 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
kozaa
User



Dołączył: 11 Kwi 2011
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 6:32, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Jacek, w sprawie form się mylisz. Można je modyfikować i jest to praktykowane.

Edit. Jacek? Mod.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 7:35, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Byyyło już o tym w szczegółach na forum i to nie tylko w tym wątku Wink
Można, ale jest to kłopotliwe i ma sens tylko wtedy jeśli jej koszt wykonania nowej będzie wyższy niż modyfikacji/naprawy. IXO pokazało już parę razy, że woleli zrobić nową formę niż bawić się w modyfikacje starych. Widać wykonują je taką technologią, że zamówiona przez DeA liczba sztuk im się kalkuluje przy jakiejś tam ustalonej cenie sprzedaży dla DeA.

Tak btw - Ktoś wie jaki jest nakład KAP? 15k sztuk?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Falcon dnia Śro 7:39, 22 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
kozaa
User



Dołączył: 11 Kwi 2011
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 10:48, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Chyba, że się od razu zaprojektuje formę z wymiennymi segmentami z założeniem, że powstanie kilka odmian tego samego elementu. To o wiele tańsze niż oddzielne formy. A czy dostawca KAP tak robi to już inna sprawa.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kozaa dnia Śro 10:54, 22 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 612
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 12:22, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Już swego czasu na rosyjskim forum wyjaśniano (a tam ostro działali rosyjscy konsultanci ale mało mogli), że nijak nie można było przetłumaczyć wykonawcy modeli fakt powtarzalności niektórych elementów karoserii (np. wspólny dach, drzwi, słupki itp) w różnych wersjach nadwoziowych. Tak było z Ładami, Pobiedami/Warszawami.
Okazuje się, że różne wersje nadwoziowe często opracowywały zupełnie inne zespoły bez konsultacji między sobą, od podstaw skanując i opracowując daną wersję. Więc nie ma co się dziwić że są takie rozbieżności.
A już robienie składanych form z wymiennymi elementami dla w sumie dosyć precyzyjnych odlewów - to już trochę technologiczna herezja (z uwzględnieniem kosztów takiej zabawy).


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Śro 12:24, 22 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 19:24, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Ci co mieli do czynienia z formami wtryskowymi wiedzą jak duże są koszty ich wykonania. Formy z wymiennymi segmentami zwielokrotniłyby koszty ich produkcji, to po pierwsze. Po drugie wielkość wykonywanych elementów, jakimi są modele KAP-u nie pozwala na wykonywanie dzielonych form (z segmentami). Można takie formy wykonywać, ale do wiele większych elementów. Na pewno łatwiej i taniej będzie wykonać dwie formy niż jedną z wymiennymi segmentami. Można wykorzystać część dokumentacji konstrukcyjnej z pierwszej formy przy wykonywaniu drugiej formy, a to już znacznie obniży koszt wykonania dwóch form.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Śro 22:50, 22 Maj 2013 Powrót do góry

Falcon napisał:
Tak btw - Ktoś wie jaki jest nakład KAP? 15k sztuk?

Oficjalnie nie ma takich danych.
GDYBY bazować na tym, że KAP jako specjalistyczne czasopismo był zwolniony z VATu, to ustawowa górna granica nakładu dla takich czasopism wynosiła 17 tyś sztuk... ale numery "archiwalne" można w sumie sprzedawać w nieskończoność Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 6:17, 23 Maj 2013 Powrót do góry

archiwalne tak, ale chyba wg przepisów liczy się cały nakład, "dodruki" w KAP chyba nie są takie duże (20-30% maks oryginalnego nakładu?)

Pytanie ile sztuk wytrzyma pojedyncza forma? Wydaje mi się że przy odlewaniu tego stopu (Zamak?) forma kosztująca ~15kE (wykonana z odp stali) powinna wytrzymać 15k-30k szt odlewów?
Jeśli tak to już mamy oszacowaną część kosztów produkcji modelu Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Czw 10:33, 23 Maj 2013 Powrót do góry

A, od tej strony chesz to ugryźć... Szacowąłbym wytrzymałość formy na duuuuużo więcej. Chyba, że np na potrzeby takiej rosyjskiej serii (nakłady od 120 po 200 tyś szt.) robiliby kilka identycznych form... Choć też tamta praktyka pokazywała, że potrafiły być nowe formy do niektórych modeli z serii ukraińskiej zrobione (nieco inne detale modelu mówiły wyraźnie, że to osobna forma niż w serii rosyjsiej)...
Skadinąd - okolice 10 tyś stzuk z jednej formy to było minimum uzyskiwane bez zauważalnego uszczerbku w jakości odlewu - ale nie kres formy. A nawet idelany, nowy odlew po wyjęciu z formy wymaga pewnej obróbki.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552
Przeczytał: 41 tematów

Pomógł: 68 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 10:53, 23 Maj 2013 Powrót do góry

formy nawet do tego samego modelu mogą się krańcowo różnić , wystarczy porównać GAZa-69 z KAP-u i AL. , właściwie dwa różne modele


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
setaur404
User



Dołączył: 05 Mar 2011
Posty: 496
Przeczytał: 26 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 12:13, 23 Maj 2013 Powrót do góry

GAZ 69 z Kultowych to stary sklepowy 69. Forma była już mocno wyeksploatowana co widać na naszych 69. Mam egzemplarz z niemal gładką karoserią... Rosjanie, Czesi i Węgrzy dostali nowy model. Właściwie składaka z nową karoserią, dachem, zderzakiem, kierunkowskazami i podwoziem. Nowy 69 stanowił bazę dla PMG-20 z ANS i 69 z serii Tin Tin...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez setaur404 dnia Czw 12:14, 23 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Falcon
User



Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw 13:11, 23 Maj 2013 Powrót do góry

jak się ma własne frezarki cnc czy elektrodrążarki to można sobie robić formy i na klikadzisiąt-kilkaset sztuk Wink Cena sprzedaży formy może być daleka od rzeczywistego kosztu jej wykonania. DeA & Atlas czy Alataya (o ile to nie to samo kapitałowo) mogą mieć ryczałt na kolejne zamówienia bez względu ile sztuk danego modelu potrzebują.
A co do samych form - jeśli się je zaprojektuje tak żeby linie podziału matrycy wypadały w niewidocznych miejscach to można jeszcze trochę przepchnąć "punkt ich zużycia" Wink Prawda jest taka, że mają ustalony maks. dopuszczalny "poziom" obróbki wykończeniowej odlewu => bardziej zużyta forma=więcej obróbki. Co jakiś czas jest robiona kontrola jakości - przychodzi mistrz/kierownik produkcji i patrzy czy już zużycie jest za duże czy jeszcze akceptowalne. Jak za duże to "cyk" i robią nową formę wg. tego samego rys 3D.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JarekS
Moderator



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5664
Przeczytał: 98 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn

PostWysłany: Czw 13:55, 23 Maj 2013 Powrót do góry

Można dalej śmiało dywagować na temat form, bez obaw, że ktoś się zbulwersuje off-topem.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
fleex
User



Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Świdnik

PostWysłany: Nie 11:30, 02 Cze 2013 Powrót do góry

Mam pytanie o Syrenę Sport, chodzi mi o ten model zrobiony z żywicy jeszcze zanim się pojawił w KAP.
Pytanie do osób, które go tworzyły:
- jak wykonaliście szyby?
- a cały model jako wzornik był rzeźbiony w bryle i odlewany czy toczony na jakiś frezarkach?

Jeśli to nie tajemnica oczywiście to proszę o informację Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin