|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
promens
User
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 852 Przeczytał: 54 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 22:42, 19 Maj 2010 |
|
szombierek napisał: |
Mam Nyse!! ...! Oczywiście koła są za duże |
=============================-
Oczywiście koła za duże nie są. Wykonałem obliczenia i rozmiar kół jest DOBRY. Model Nysy (podobnie jak Żuka) ma koła o średnicy 17,5 mm.
Tymczasem rozmiar koła dla felgi 16 cali i opony 185/R16 (normalny profil, przeciez wtedy nie robiono opon niskoprofilowych) to 751 mm. Podzielcie przez 43 a otrzymacie 17,5 mm.
Przyjrzyjcie się proszę różnym zdjęciom z tamtych czasów. NYSA w naturze miała nieproporcjonalnie do sylwetki samochodu - duże koła. Podobnie Żuk.
Moim zdaniem - wielkie brawa dla DeAgostini za wierność oryginałowi.
Pozdrawiam |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez promens dnia Śro 22:43, 19 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
Gość
|
Wysłany:
Czw 6:48, 20 Maj 2010 |
|
Brawo Promens za dokładność. Jeśli koła nie są za duże, to może są za małe lub za wąskie wnęki błotników? Nie wiem jak u Was, ale u mnie koła obracają się z trudem. Oczywiście nie jest tak źle jak w wypadku Zastavy 750, ale chyba tak nie powinno być... |
|
|
|
|
1313
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 2733 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Czw 8:20, 20 Maj 2010 |
|
Właśnie na miniauto ktoś zdementował poprawność tych obliczeń i o ile koła w całości są niewiele za duże, o tyle sama felga jest sporo za duża. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Czw 10:40, 20 Maj 2010 |
|
Bo są za duże
1 cal = 2,54 cm, co daje przy 16 calach 40,64 cm. Przy podzieleniu na 43, wychodzi ok.0,94 cm. A felga w naszej Nysie ma 1,1 cm - 2 mm za dużo Przy tych samych obliczeniach wyszło, że milicyjna Nyska ma felgi prawie idealne 16' |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Czw 10:42, 20 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 16:51, 20 Maj 2010 |
|
skąd bierzecie te obliczenia wtedy nie było opon o rozmiarze 185/16 tylko 650x16 oraz 670x16 . średnica koła Żuka i Nysy w skali 1/43 powinny mieć 15,1mm jak w Nysie milicyjnej albo Tarpanie może warto poczytać albo w najprościej wziąść miarkę i zmierzyć średnicę koła pierwszego lepszego Żuka . większe koła od Zuka ma Lublin nie robmy sie kolejnymi bystrzakami
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Czw 16:56, 20 Maj 2010 |
|
No też tak napisałem, że Nyska milicyjna z DeA ma koła idealne w tej skali |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
xiedzu
Moderator
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085 Przeczytał: 24 tematy
Pomógł: 54 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć
|
Wysłany:
Czw 18:25, 20 Maj 2010 |
|
jat02 napisał: |
skąd bierzecie te obliczenia wtedy nie było opon o rozmiarze 185/16 tylko 650x16 oraz 670x16 (...)
|
jak już to 6,50x16 lub 6,70x16
jat02 napisał: |
(...) nie robmy sie kolejnymi bystrzakami
|
to 6,50 oznacza szerokość opony w calach czyli 165,1 mm
więc opona 6,50x16 to to samo co 165/80/16 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xiedzu dnia Czw 18:32, 20 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
smoku131
User
Dołączył: 07 Lut 2010
Posty: 390 Przeczytał: 7 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bochnia
|
Wysłany:
Czw 21:58, 20 Maj 2010 |
|
No, naczytałem się Waszych wywodów na temat opon w Nysie, a w szczególności obliczeń i muszę przyznać się bez bicia, że za zbója nie wiem, skąd Wam wychodzą takie wymiary.
Dla opony 6,50x16 - chyba najpopularniejszej "kartoflanki" (czyli jak zauważył Wielebny 165/80/16) wychodzi w skali 1/43 średnica 15, 6 mm. Najbliżej w wyliczeniach był Jat02. Chyba, że Jat policzył dla profilu 165/75 - wtedy pasuje jak ulał. Ale skąd Tobie Promens wyszło aż 17,5 mm? Tyle nie wychodzi nawet przy wciągnięciu na "szesnastkę" opony 195/85. Bierzemy pod uwagę wysokość opony a nie jej szerokość...
Podsumowując mnie wychodzi, że koła są za duże.
Ale i tak jest (rzeczona Nyska) cacana |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez smoku131 dnia Czw 22:05, 20 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
promens
User
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 852 Przeczytał: 54 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 11:18, 21 Maj 2010 |
|
[quote="smoku131"]
.....Dla opony 6,50x16 - chyba najpopularniejszej "kartoflanki" (czyli jak zauważył Wielebny 165/80/16) wychodzi w skali 1/43 średnica 15, 6 mm. ...
... Ale skąd Tobie Promens wyszło aż 17,5 mm? Tyle nie wychodzi nawet przy wciągnięciu na "szesnastkę" opony 195/85. Bierzemy pod uwagę wysokość opony a nie jej szerokość...
...[/quote]
==========================================
1. Wszystkie wyniki z obniżanymi oponami (165/80/16, 195/85 etc.) od razu wyrzucam do kosza. NIE BYŁO OPON NISKOPROFILOWYCH !!! Nawet w latach 80-tych nie używano takich w samochodach polskich dostawczych. Tzw. „kartoflaki” (oznaczenie opon z bieżnikiem D-90) były relatywnie łatwo dostępne (tzn. czasem udawało się kupić). Miałem wtedy zawodowo dużo do czynienia z oponami, z powodu nadzoru nad parkiem samochodowym 40 aut w firmie prywatnej. Moim zadaniem było też zapewnienie im opon. Oczywiście z giełdy i bez rachunku, bo „kartoflaków” nie chcieliśmy (nie mieliśmy Żuków ani Nys), a innych opon w sklepach nie było.....
Używanie opon niskoprofilowych pojawiło się w Nysach i Żukach po 89 roku. Opony używane były dobre i tanie z importu, ale nie było wśród nich normalnoprofilowych. Zaczęto montować obniżane.
2. Oryginalna opona Nysy i Żuka to 6,5/16. Źródło „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960” A. Zieliński. To stare oznaczenia. To 6,5 cala wysokości na 6,5 cala szerokości opony (normalny profil) + 16 cali felgi. Razem 2 razy wysokość opony 13 cali + 16 cali felgi równa się 29 cali. Czyli 73,7 cm. Podzielone przez 43 daje 1,71 cm.
3. Ja wziąłem jedyny sensowny dzisiejszy zamiennik wymiaru 6,5/16 czyli 175/16. Uznałem, że opony z polskiego rynku dla 16 cali felgi w rozmiarze 165 będą się gorzej układały na feldze. Na Żukach dziś nie widzę mniejszych opon, niż 185, ale one często mają teraz felgi 15cali. Wyliczenie - 2 razy wysokość opony (znowu – NORMALNY PROFIL) to 35 cm. 16 cali felgi równa się 40,6 cm. Razem 75,6 cm. Podzielone przez 43 daje 1,758 cm. Nowa kombinacja kół tj. współczesne 185/15 (znowu i stale – NORMALNY PROFIL) też daje 1,75 cm. Czyli tyle, co na modelu.
Felga - zgadza się – za duża, ale nią się nie interesowałem. Koło w całości – dobre.
Przepraszam fachowców za wykład, ale niektórym wyjaśnienie obliczeń było potrzebne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
xiedzu
Moderator
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085 Przeczytał: 24 tematy
Pomógł: 54 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć
|
Wysłany:
Pią 14:19, 21 Maj 2010 |
|
pitolisz pan - panie promens
nigdy jako tzw. standard nie było kwadratowych opon - czyli takich w których wysokość opony równa się jej szerokości... no chyba, że za czasów masywów pełnogumowych
opona standardowa, bez wzgledu na calowe czy metryczne wymiary ma stosunek szrokości do wysokości 80%
posiadam pełen zestaw gum z roku 1970 firmy pneumant do trabanta - opony o rozmiarze 5,20x13 i... po pomiarach wychodzi 10cm wysokości i 13cm szerokości
z wyliczeń: 105 mm wysokości i 132 mm szerokości
to może mi powiesz że w trabantach stosowano niskoprofilówki ? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
promens
User
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 852 Przeczytał: 54 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 19:46, 24 Maj 2010 PRZENIESIONY Wto 16:12, 25 Maj 2010 |
|
Najprosciej link do Wikipedii:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez promens dnia Pon 21:38, 24 Maj 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
metall
User
Dołączył: 25 Lut 2010
Posty: 1125 Przeczytał: 2 tematy
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Słupsk
|
Wysłany:
Pon 20:12, 24 Maj 2010 PRZENIESIONY Wto 16:14, 25 Maj 2010 |
|
Naucz się czytać to co chcesz przekazać ,w wikipedii jest napisane jasno i wyraźnie
"Brak oznaczenia profilu zazwyczaj oznacza, że opona ma standardowy profil wynoszący 80% jej szerokości. Wszystkie opony o wartości profilu niższej od 80 są uznawane za opony niskoprofilowe. W przypadku współczesnych samochodów osobowych za standardowy zwykło się przyjmować profil 70 ze względu na jego powszechność."
Zaprzeczasz sam sobie
AMEN |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
promens
User
Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 852 Przeczytał: 54 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 23:08, 04 Cze 2010 |
|
Wracam do zagadnienia wielkości kół Nysy z nowymi dowodami.
Przypadkiem natknąłem się na Nysę na oponach D100 M 6’50x16 produkcji Stomil i postanowiłem je obmierzyć .
Poniżej zdjęcie tej Nysy, dalej zbliżenie koła. Na życzenie prześlę zdjęcie koła w pełnej rozdzielczości, żeby każdy mógł sam przeczytać oznaczenia na oponie.
---------------------------------
Wyniki pomiarów:
• Całe koło - średnica 750 mm
• Felga cała, czyli razem z rantem 440 mm, czyli 17,3 cala (dowód, że średnicę felgi trzeba mierzyć do „linii podparcia” opony).
• Wysokość opony 16-17cm od powierzchni podparcia felgi (nie od rantu. Ta linia jest widoczna z zewnątrz)- przyjąłem 165 mm, czyli 6,5 cala
• Od rantu felgi wysokość opony 140 mm, bo część wysokości opony schowana pod rantem felgi
• Szerokość napompowanej opony 160 mm
Oczywiście mierzyłem centymetrem. Nie miałem dużej suwmiarki, stąd w zależności od wymiaru 5-10 mm mogę się mylić. O ile łatwo zmierzyć felgę na obwodzie, to już całe koło (na samochodzie) czy szerokość opony znacznie trudniej.
Wnioski:
• Normalny profil w tamtych oponach oznaczał, że opona miała wysokość równą 100% szerokości.
• Koła były naprawdę duże – 75 cm średnicy.
• Model Nysy N59 z serii KAPRLu ma koła o prawidłowej średnicy. Dokładnie w skali 43.
---------------------------------
Myślę, że tamto AMEN z poprzedniego postu było przedwczesne. Często warto zadać sobie trochę trudu i jednak sprawdzić. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez promens dnia Sob 14:18, 05 Cze 2010, w całości zmieniany 8 razy
|
|
|
|
artemis
User
Dołączył: 08 Mar 2010
Posty: 279 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pon 20:30, 07 Cze 2010 |
|
Witam
i ja wrzucę do tematu swoje 3 grosze. Z podanych powyżej informacji wynika, że koła kultowej Nysy powinny mieć 17,44 mm mają 17,7, awięc za duże rzeczywiście nie są. Felgi powinny mieć 10,23 mm a mają 11,9, tak więc są sporo za duże i to jest w modeliku problemem.
Dorabiałem w ubiegłym tygodniu koła do Nysy.
Efekt we wpisie o N59 na moim blogu [link widoczny dla zalogowanych]
pozdrawiam[/url] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
1313
User
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 2733 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 20:37, 07 Cze 2010 |
|
O rany. Przecież to jest na pierwszy rzut oka widoczne, że ogólnie koło jest mniej więcej ok. Problemem jest FELGA. Oni uwielbiają robić wielkie felgi i do tego niskoprofilowe opony. Nie ma się tu o co przepychać. Ogólny wymiar ca. dobry, ale sama felga sporo za duża. AMEN. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|