Autor |
Wiadomość |
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3499 Przeczytał: 65 tematów
Pomógł: 83 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Pią 10:44, 17 Wrz 2021 |
|
Zakładam ten wątek dla dyskusji o montażu żurawia Beichert HP3.
Poniżej przeniesione wpisy z działu o modelach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Czw 16:51, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:46, 17 Wrz 2021 |
|
Warto wspomnieć, że na podwoziu samochodu ZiS 150 w Zakładach Urządzeń Technicznych w Bielsku-Białej zabudowywano nadwozie - dźwig-żuraw HP3 czyli taki jak montowano w latach 50/60XXw. na samochodzie Star 20, a później wersję zmodernizowaną na samochodzie Star 25.
Żurawie samochodowe na podwoziu samochodu ZiS 150 eksportowano głównie do krajów byłego ZSRR. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 17:48, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:47, 17 Wrz 2021 |
|
Piotrze, skąd ta informacja, że w Bielsku-Białej żurawie Bleichert (HP-3) montowano na ZISach 150, a następnie reeksportowano je do ZSSR? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Czw 18:00, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:48, 17 Wrz 2021 |
|
@max:...ze strony firmy, która do dziś się kontynuuje tradycje Bielskich Zakładów Budowy Maszyn. Od 1951 roku Bielskie Zakłady Urządzeń Technicznych a od 1966 r. Bielskie Zakłady Urządzeń Technicznych "Befared". |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 19:39, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:48, 17 Wrz 2021 |
|
Znam tę firmę i jej historię ale informacji o ZISach 150 nie znalazłem. Czy mógłbyś mnie jakoś naprowadzić? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Czw 20:33, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:50, 17 Wrz 2021 |
|
@max: Oto strona: [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Czw 20:47, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:51, 17 Wrz 2021 |
|
dodam tylko, że w ZSRR powstawały potem Lazy 690:
[link widoczny dla zalogowanych] - bazą był Ził 164 (następca? Zis 150).
A może żurawie z ZSRR były tam tylko np. naprawiane lub jakoś modyfikowane? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 22:18, 16 Wrz 2021 PRZENIESIONY Pią 10:52, 17 Wrz 2021 |
|
Piotr1-60 napisał: |
@max: Oto strona: [link widoczny dla zalogowanych] |
Piotrze,
Najpierw napisałeś, że w Bielskich Zakładach Urządzeń Technicznych żurawie Bleichert (HP3) montowano na ZISach 150 i reeksportowano je do ZSRR.
Na pytanie skąd masz takie informacje (bo o niczym takim wcześniej nie słyszałem), napisałeś że ze strony BEFAREDu, spadkobiercy i kontynuatora BZUT. Tak zrozumiałem. Ale nic takiego tam nie ma, o czym Ci napisałem.
W odpowiedzi przesłałeś mi link do strony innej firmy ‐ PHU "KUBA". Ale tam również nie ma takich informacji. Przeciwnie, napisano tam, że żurawie Bleichert (HP3) montowano w Bielsku-Białej tylko na podwoziach Stara. Natomiast żurawie Bleichert produkowano też w ZSRR i tam montowano je na podwoziach Studebakera i ZISa.
Wiadomo również, że te produkowane w Niemczech Wschodnich montowano na podwoziach IFA H6.
Zapytam jeszcze raz.
Czy masz jakieś konkretne dowody na to co wcześniej napisałeś o montażu w Bielsku-Białej żurawi HP3 na podwoziach ZISów 150?
Czy może po prostu przyjmiemy, że to pomyłka? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 7:54, 17 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 13:53, 17 Wrz 2021 |
|
@max: Z tego co pamiętam to połączyłem dwa fakty... to co przeczytałem w necie na temat żurawi samochodowych oraz to, że będąc w wojsku widziałem żuraw-dźwig HP3 na podwoziu samochodu ZiS 150. Być może, to Ty rzuciłeś nowe światło na te moje, być może błędne skojarzenia - jednak zabudowa jaką widziałem w JW była praktycznie IDENTYCZNA jak na Starach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 14:03, 17 Wrz 2021 |
|
To co widziałeś w wojsku nie stanowi dowodu, że w BZUT montowano żurawie HP 3 na ZISach 150 i eksportowano je do ZSRR.
Ale czasem tak bywa, że coś się źle pokojarzy i poplącze 😉
Nie ma co dalej tego ciągnąć, myślę, że temat wyjaśniony. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Sob 8:22, 18 Wrz 2021 |
|
Wracając do samej ciężarówki ZIS 150 to chciał bym dodać kilka faktów.Pojazd produkowany pod koniec lat 40-tych miał trochę inną szoferkę.Zapewnie podobnie jak i Gaz 51 była ona wykonana na drewnianym szkielecie. W takim kształcie produkowano ten pojazd w Gruzji jako KAZ .Dopiero później Gruzini opracowali inny już własny pojazd. Rumunia też zakupiła licencję tego Zisa. Tam występował pod nazwą SR-101.Pojazd ten zapoczątkował późnbiejszą produkcję cięzarówek SR131 Carpati. W Chinach ZIS występował pod nazwą Jefang, Donfeng.Z chińską odmianą tej ciężarówki kojarzy /w tym kolorze/ mi się obraz z telewizji DDR,która pokazywała wydarzenia w Pekinie w 1989 r. Kolumna takich Jefangów jechała ulicami Pekinu obrzucana kamieniami i czym tam popadło.Jeden z kierowców dostał pewnie takim przedmiotem i zjechał na pobocze.Oczywiście został rozszarpany przez tłum.Pozostałe pojazdy gnały dalej.Każdy ratował sikebie.
A tak z własnego podwórka.Zisam 150 pamiętam raczej jako wywrotkę,których pełno było na budowach i ulicach miasta pod koniec lat 50-tych.Barwa ich też nie odbiegała od przedstawionego modelu.Zisy 150 jako ciężarówki wojskoweto widywało się podczas Dni Morza z zainstalowanymi na nich reflektorami. Tak zapamiętałem ten typ pojazdu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|