|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pią 13:03, 10 Gru 2021 |
|
Cześć,
bardzo mnie zainteresował temat ciągników Willeme TG 300, które były użytkowane w ZTE Radom. Chciałbym się dowiedzieć jaki był los tych 2 ciągników po sprzedaży. W Internecie są sprzeczne informacje, że zostały zezłomowane lub że zostały wyeksportowane i zmodernizowane. Czy ktoś coś wie na ten temat lub może zna jakieś ciekawostki z ich użytkowania? Jest kilka zdjęć w sieci oraz całkiem ciekawy artykuł p. Przybylskiego, ale chętnie bym się dowiedział więcej
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 22:45, 21 Paź 2023 |
|
Cześć.
Interesuję się sprawą "polskich" ciągników Willleme TG 300, a dopiero teraz przeglądając forum natrafiłem na Twój wpis sprzed niemal dwóch lat. Jakoś przegapiłem...
Czy udało Ci się czego dowiedzieć na ten temat? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 22:46, 21 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2227 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 23:45, 21 Paź 2023 |
|
Według informacji, które znalazłem kiedyś na różnych grupach, obydwa TG300 zezłomowano u nas w Polsce. Natomiast był jeszcze w ZTE trzeci mniejszy TG200. Jeździł dosyć krótko w Polsce w ZTE, a potem został ponoć odsprzedany do francuskiej firmy Cayon. Został zmodernizowany i miał wsadzony silnik Mercedesa. Jeśli chodzi o TG300, to w ZTE pracowały oficjalnie do 1995 roku, ale kiedy nastąpiło złomowanie, to już niestety nie mam takiej informacji.
Całe ZTE to jest niezwykle ciekawy fragment ciężkiego transportu w Polsce. Willeme, Fauny, Steyry (nawet w wersji z wysoką kabiną) i masa innego wyspecjalizowanego sprzętu mogłoby stanowić genialną bazę dla dużej i pokaźnej kolekcji modeli.
Wykopałem takie zdjęcie z zapisanych gdzieś kiedyś w sieci:
I jeszcze taki tekst - nie pamiętam skąd pochodzi, może ktoś pozna po szacie graficznej co to za magazyn. Na dole tekstu jest też wzmianka o złomowaniu.
|
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Nie 0:10, 22 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 11:55, 22 Paź 2023 |
|
Te informacje są mi znane, ale dzięki👍
Prawdopodobnie obydwa WILLEME TG 300 zostały sprzedane i zezłomowane. Szkoda...
Ale uratowany został FAUN HZ50.45/50 8x8.
[link widoczny dla zalogowanych]
Nowy właściciel przywraca mu pełną sprawność i pierwotne wyposażenie, więc jest szansa, że w niedługim czasie będzie wyglądał jak w swoich najlepszych latach:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jakiś czas temu pojawiły się dywagacje nt możliwości pojawienia się jego modelu w serii ciężarówek PRL. Byłoby świetnie gdyby tak się stało. A jeszcze lepiej gdyby FAUNowi z czasem mógł towarzyszyć WILLEME TG 300, a obydwa w barwach ZTE Radom. Bo mało która firma i jej pojazdy mogą tak zasłużyć na miano legendy PRLu.
A co do samego WILLEME, kilka słów wyjaśnienia. Pojazdy rodziny TG 200, 250, 300 różniły się silnikami i przeniesieniem napędu ale nie gabarytami. Z jednym wyjątkiem - wysokości. Z uwagi na większy silnik, kabina TG 300 była posadowiona wyżej o około 30 cm. Ale przy ogólnych gabarytach TG 200, jego nieco "niższy wzrost" był słabo zauważalny 😉
O ciągniku TG 200 w ZTE Radom mówiono "mały" głównie z powodu parametrów technicznych bo miał słabszy silnik niż TG 300 (400 KM vs 516 KM) i napęd 8x4 w przeciwieństwie do 8x8 "dużego" TG.
Co ciekawe, duża część TG 200, których w przeciwieństwie do TG 300 wyprodukowano znacznie więcej, też otrzymała wyżej osadzone kabiny.
I tu wreszcie dochodzimy do sedna sprawy 🙂
Na rynku dostępny jest model 1:43 ciągnika TG 200 w barwach francuskiej firmy, który od "polskich" TG 300 różni się drobnymi, łatwymi do skorygowania szczegółami. Ma wysoką, długą kabinę i masywny przedni zderzak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Więc tym razem ja pozwolę sobie na prywatny apel:
Panie i Panowie z DeA, a może by tak WILLEME TG300 z ZTE Radom?
I oczywiście FAUN 😉 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 12:55, 22 Paź 2023, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2227 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 13:50, 22 Paź 2023 |
|
Faun jest zapowiedziany w czeskiej kolekcji. Jeśli to nie jest plotka, tylko realny przeciek, to na pewno pojawi się u nas. To jak już będzie mały i duży Willeme oraz duży Faun, to aż żal nie mieć wtedy małego Fauna trzyosiowego. A taki też jeździł w ZTE...
Znam temat przywracania zachowanego Fauna przez obecnego właściciela i opinie osób obserwujących ten proces są różne. Jedni twierdzą, że coś się przy nim robi na plus. Inni, że najczęściej stoi, niszczeje pod chmurką i pomału wrasta. Nie jestem w stanie zweryfikować, które z tych informacji są bliższe prawdzie, więc nie komentuję. Zobaczymy. Pewne jest, że to okaz wybitnie godny zachowania jako unikat w skali krajowej. Swego czasu właściciel pisał, że usunie z niego oznaczenia ZTE Radom. Nie wiem, czy słusznie, ale to już jego własność i robi co chce. Pozostaje mieć nadzieję, że jego wartość w postaci kilkudziesięciu ton złomu nie okaże się ważniejsza, niż wartość historyczna.
Odnośnie Willeme, to jest trochę jego zdjęć, ale trzeba dłużej poszukać. Ponoć coś jest w narodowym archiwum cyfrowym, chociaż tam akurat osobiście nie odszukałem. Zdjęcia tam są niezbyt dobrze opisane i przeglądanie to droga przez mękę. Są też materiały prywatne różnych osób i tego z kolei nie ma jak publikować bez łamania praw autorskich. Widziałem fajne czarno-białe zdjęcia Polskiego Fiata 126p postawionego obok Willeme dla zobrazowania różnicy rozmiarów. Koła tego kolosa były trochę wyższe, niż poziom dachu malucha. Nie mam ich zapisanych, a raczej szybko nie odszukam w internecie.
Znalazłem jednak zapisane zdjęcie, na którym widać porównanie Willeme z Tatrą 813. Wygląda przy nim jak niewielki samochód dostawczy. Widać też małego Fauna, o którym wspomniałem. Nie znam autora, ale jeśli ktoś ma coś przeciwko, to zdjęcie zniknie. Willeme jeszcze w malowaniu bez charakterystycznego żółtego pasa z logo ZTE. Zapewne mniej więcej połowa lat 80-tych.
Jest też taki materiał z Wiadomości TVP, gdzie widać jak Willeme targa element reaktora przyszłej żarnowieckiej elektrowni atomowej. Link do filmu:
https://youtu.be/LPF3MfuJwZs |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez W126 dnia Nie 13:53, 22 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 14:29, 22 Paź 2023 |
|
Obydwa WILLEME są dobrze udokumentowane fotograficznie, sam mam ponad 30 ich zdjęć. Natomiast trzyosiowy FAUN przechodził ciekawe koleje losu. Na Twoim zdjęciu jest już po pierwszej przebudowie, ale nie odbiega za mocno od oryginału. Po drugiej wyglądał tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
I w tej postaci jeździł najdłużej będąc jedynym takim egzemplarzem na świecie 😉 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 20:56, 22 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pią 8:45, 27 Paź 2023 |
|
Bardzo dziekuję Wam za tak ciekawe informacje, już myślałem, że temat umarł.
Mi sie udało zdobyć jedynie kilka "zdjęć zdjęć". Otrzymałem informacje, że były one zrobione podczas pobytu w Poznaniu . I teraz sie drapię w głowę, bo mając informacje od Was, że w ZTE jeżdził "mniejszy Willeme" i był w konfiguracji 4 osiowej, a na zdjęciach widzę układ 3 osiowy. Willeme jest w towarzystwie Tatry. na drugim zdjęciu od tyłu widać jak ciągnie przyczepę oraz ma założoną plandekę. W związku z tym zaczynam się zastanawiać czy ten pojazd także należał do omawianej firmy czy do jeszcze innej?
Nie mam zgody na publikacje zdjęć, ale być może udało by mi się w inny sposób je pokazać personalnie.
Co do modelu Willeme, to w barwach tej firmy jest na rynku dostępny jeszcze ciągnik balastowy marki Berliet (gazetowe wydanie Hachette) oraz dwa modele Odeona (ciągnik z niskopodwoziówką oraz ciągnik balastowy).
Oczywiście, gdyby takie cudo się ukazało w KCP, byłbym przeszczęśliwy |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2227 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:24, 27 Paź 2023 |
|
TG200, czyli ten mniejszy miał na pewno też cztery osie. Tak jak duży TG300.
Jeśli u Ciebie na zdjęciach jest 3-osiowy Willeme, to może to jakiś TG150? Jeździły w Mostostalu. Ale to już z kolei zupełnie inny ciągnik, inna kabina, niski zderzak itd. Golfpolo wrzucał jego zdjęcia ostatnio do sąsiedniego tematu o ciężarówkach w PRL po II WŚ. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pią 9:35, 27 Paź 2023 |
|
Dziękuję za podpowiedz - przejrzałem watek Kolegi. Widzę, że jest jedna znacząca równica: na zdjęciach u mnie ciągnik ma pakę normalnie zamocowaną (maksymalnie do tyłu), a u Kolegi jest przesunięta do przodu.
P.S rozwiązujemy temat z kol. Golfpolo na PW |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2227 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:40, 27 Paź 2023 |
|
Dajcie znać, co wydedukujecie. Ciekawe, czy było więcej tych Willeme w Polsce. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pią 11:00, 27 Paź 2023 |
|
Bazując na posiadanych zdjęciach stwierdziliśmy, że to model TG150.
Kolega Golfpolo wskazuje, że to może być PKS Poznań.
Odnośnie paki tego egzemplarza, zdaniem kol. może ona pochodzić z Tatry813. i auto może już być po modernizacji/ remoncie.
Kolor pojazdu jest żółty/ piaskowy (jedno zdjęcie mam kolorowe).
Tak wiec, bardzo ciekawie temat marki Willeme w PL się nam rozwija.
Jeszcze raz wszystkim dziękuję za wsparcie w tym wątku! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 17:05, 27 Paź 2023 |
|
|
|
|
prlman55
User
Dołączył: 29 Lip 2011
Posty: 633 Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: świętokrzyskie
|
Wysłany:
Śro 13:30, 01 Lis 2023 |
|
Witam !
W nawiązaniu do ciekawych ciągników. Czy może ktoś ma wiedzę czy Berliet TB 015 M3 6x4 jeżdził w Polsce ?
[link widoczny dla zalogowanych]
Model wygląda świetnie |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Czw 22:03, 02 Lis 2023 |
|
Ciekawy (i na pewno znany dla wiekszości interesujacych sie tymi ciężarowkami) materiał z transportu ORP Odważny:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2227 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 17:02, 17 Paź 2024 |
|
Dziś znalazłem takie cuś na Allegro.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak ktoś ma u siebie numer 29/1975 "Motoru", to może coś tam będzie więcej napisane o tym ciągniku.
To 3-osiowy egzemplarz Willeme z Mostostalu Zabrze.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|