|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 15:36, 19 Gru 2020 |
|
Świetne zdjęcia! A zatem mamy tu znów pomysły rodem zza wschodniej granicy.
Wracając jeszcze do czeskiego wzornictwa przemysłowego. Nie sposób przecenić ich dorobku. Gdy wspomnimy o tym w jakimś gronie, w pomieszczeniu od razu "staje się jasność". U wielu ludzi pojawia się na twarzach "intelekt", choć wcześniej ich wyraz twarzy mógł być nieszczególny. Wystarczy wymienić panów Sodomka ( Młodszego i Starszego ). Pana Otokara Diblika. Dzieł czeskiego wzornictwa przemysłowego nie brakuje. Samochody Tatra, Skoda, Karosa. Traktory Zetor, lokomotywy, tramwaje Tatra itd. Pojazdy znane na całym świecie. Na wiele pojazdów udzielono licencji.
Iveco Czech Republik kontynuuje tradycję Karosy. Bardzo udane autobusy Irisbus Crosway też były dziełem czeskich projektantów z Karosy. Można długo wymieniać sukcesy.
Wracając do autora pomnika z górskiej miejscowości. Oczywiście, że się wypowiadał. Jako widz👍 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 15:40, 19 Gru 2020 |
|
Jeśli tak napisali (Holesov, 1974), to jest to błąd. Ostatni autobus Skoda 706 RTO w Holesovie wyprodukowany został w końcu 1972 roku. Był to jednocześnie ostatni autobus 706 RTO wyprodukowany w Czechosłowacji. Wtedy SVA Holesov nazywał się już LIAZ, Zakład nr 09 Holesov.
Takie informacje podają wszystkie znane mi źródła, m.in. Jan Neuman "Autobus Skoda 706 RTO", Martin Harak, "Autobusy Skoda 706 RO a RTO" i inne. Również internetowe.
Zdjęcia Karosy gdzieś mam, wkleję jak znajdę. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 15:45, 19 Gru 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 15:52, 19 Gru 2020 |
|
Bardzo dziękuję Max. Życzę Ci miłego wieczoru👍
Edit.
Mam jeszcze pytanie do kolegi Maxa: nie posiadam źródeł, które wymieniłeś, a które dotyczą autobusów Skoda 706 RTO. Czy w jednym z tych źródeł wspomniano, że Skody RTO CAR od 1958 do 1962 roku produkował też LIAZ Rynovice?
Dziękuję koledze Edekyogi za przypomnienie autobusu Jelcz PR100E. Prawda, że to było ponadczasowe, świetne rozwiązanie? Aż dziw, że obecnie się nie przyjęło i nie konstruują trolejbusów, które w przypadku braku trakcji, byłyby zasilane takimi bateriami akumulatorów z ciągniętej przyczepy. Jest to dobre. Jedna przyczepa się ładuje, autobus ciągnie naładowaną. Współcześni konstruktorzy nie poszli tą drogą.
A co do "scepki". Sądzę, że drugi autobus miał wymontowany silnik. Nie byłoby możliwości skoordynować napędu pierwszego i drugiego autobusu.
Nie widzę na zdjęciach wału napędowego, który bieglby z pierwszego autobusu do drugiego. Oczywiście w drugim autobusie musiałaby być przekładnia sumująca dwa momenty napędowe: z pierwszego i drugiego autobusu.
W Budapeszcie do Ikarusów 60 przyczepiano przyczepy z Ikarusów 30. Oczywiście ,"nieaktywne". |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 17:40, 19 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Sob 18:38, 19 Gru 2020 |
|
BUSSING napisał: |
(...) nie konstruują trolejbusów, które w przypadku braku trakcji, byłyby zasilane takimi bateriami akumulatorów z ciągniętej przyczepy. (...) |
Sporo już jeździ trolejbusów trakcyjno-akumulatorowych. Współczesne akumulatory to nie to samo co kiedyś ołowiowo-kwasowe. Zasięg takiego trolejbusu AKSM-32100D z Sankt Petersburga w trybie autonomicznym wynosi 30-35 km - co raczej jest wystarczające.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
BUSSING napisał: |
(...) A co do "scepki". Sądzę, że drugi autobus miał wymontowany silnik (...) |
Jest dokładnie tak jak napisałeś. W końcu znalazłem rosyjskie strony z rozsądnym komentarzem. I takich "scepek" okazuje się, że było całkiem sporo w różnych miastach. Wykorzystywano "spisane" autobusy...
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 19:08, 19 Gru 2020 |
|
Dziękuję! Interesujące zdjęcia i informacje. 👍🙂 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 20:40, 19 Gru 2020 |
|
BUSSING napisał: |
(.....) Mam jeszcze pytanie do kolegi Maxa: nie posiadam źródeł, które wymieniłeś, a które dotyczą autobusów Skoda 706 RTO. Czy w jednym z tych źródeł wspomniano, że Skody RTO CAR od 1958 do 1962 roku produkował też LIAZ Rynovice? |
W książce "Autobus Skoda 706 RTO" Jan Neumann podaje, że montaż Skody 706 RTO w LIAZ Rynovice rozpoczął się w roku 1956 a seryjna produkcja w roku 1957. W zakładzie tym produkowane były podwozia dla wszystkich producentów RTO lecz kompletne autobusy były tam wykonywane wyłącznie w wersji CAR. Autor zwraca też uwagę, że od 1962 roku Rynovice znalazły się w granicach administracyjnych Jablonca nad Nisou co spowodowało zmianę nazwy tego zakładu z LIAZ n. p. Rynovice na LIAZ n. p. Jablonec nad Nisou. Stąd być może wniosek (błędny?) o zakończeniu w 1962 roku produkcji autobusów w tym zakładzie. Kiedy zakończono produkcję kompletnych autobusów Skoda RTO w Jabloncu nad Nisou autor nie podaje - nie dotarł do takich danych w archiwach LIAZ. Dane nt kompletnych autobusów znane są jedynie z zakładu 09 (dawne SVA Holesov) gdzie wyprodukowano ich około 15500 sztuk i gdzie, jak już podawałem, w końcu roku 1972 wyprodukowano ostatni w Czechosłowacji kompletny autobus Skoda 706 RTO.
Dostępu do pozostałych książek chwilowo nie mam ale wydaje mi się, że informacje na ten temat były takie same. Przy okazji sprawdzę. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 21:44, 19 Gru 2020 |
|
Bardzo Ci dziękuję Max! To dla mnie do tej pory najciekawsze, najbardziej dokładne informacje na temat produkcji autobusów w LIAZ Rynovice.👍
Nigdzie w internecie tego nie znalazłem do tej pory. Acha. Widziałem już zdjęcie międzymiastowej wersji RTO dla Polski. Pierwowzór Jelcza 043. ( dwudrzwiowe, ręcznie otwierane ). Eksportowa wersja tylko dla Polski, NRD i Egiptu.
Do Czechosłowacji wyeksportowano niewielką ilość Jelczy 043E z takim układem drzwi. W latach 1968-1969. Co kraj to obyczaj. U nich te międzymiastowe i turystyczne wersje, były przez długi czas zwykle jednodrzwiowe |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 22:05, 19 Gru 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
idoneo1
User
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 884 Przeczytał: 88 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Yeovil
|
Wysłany:
Sob 9:55, 26 Gru 2020 |
|
Okazuje się, że nie tylko nasz Fiat 126p powstał jako prototyp w wersji z silnikiem z przodu. Dziś natknąłem się na artykuł ze zdjęciami Skody 120 z silnikiem umiejscowionym z przodu.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 15:57, 26 Gru 2020 |
|
Dość wysoko zawieszona , dawcą elementów jest chyba Renault , sądząc po kołach . |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 16:59, 26 Gru 2020 |
|
Kompletne przednie zawieszenie było z Renault 12. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
archivsoft7
User
Dołączył: 21 Lut 2014
Posty: 164 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 18:39, 03 Sty 2021 |
|
Chyba jeszcze nie było tu wrzucane: [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Piotrek_EPKK
User
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6310 Przeczytał: 125 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Nie 19:35, 03 Sty 2021 |
|
Dzięki za linka. Bardzo ciekawa strona i w ogóle inicjatywa. Z przyjemnością poczytałem i pooglądałem zdjęcia. Temat jest już przegadany, ale powtórzę to po raz milionowy: szkoda, że tak wyszło! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3499 Przeczytał: 65 tematów
Pomógł: 83 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Wto 21:02, 19 Sty 2021 |
|
Nie wiem czy to dobry temat, ale wydaje mi się, że ta wiadomość się tu nadaje. Jeśli nie to poproszę o moderatora o przeniesienie i informację gdzie takie informacje zamieszczać.
Niestety spłonęło Muzeum Motoryzacji, położone w Alpach na wysokości 2200 m npm. Nie uratował się żaden eksponat. Link do informacji:
[link widoczny dla zalogowanych]
A tu link do filmiku co tam było:
https://youtu.be/DLDkC4hmacQ |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Wto 21:03, 19 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Kazik353
User
Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 799 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
|
Wysłany:
Wto 21:05, 19 Sty 2021 |
|
Czytałem o tym. Bardzo smutna wiadomość. Tyle zabytkowych samochodów oraz motocykli i wszystko spłonęło |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kazik353 dnia Wto 21:06, 19 Sty 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 104 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 21:19, 19 Sty 2021 |
|
Dla fanów motoryzacji dwóch czy czterech kółek to prawdziwa tragedia. Nieodwracalnie zniknęło wiele zabytków, przeczytałem o tym dzisiaj po raz pierwszy w ciągu dnia, aż mnie zatrzęsło... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|