|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2622 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 17:03, 12 Lut 2024 |
|
Temat przeniosłem z gazetówek, tutaj chyba lepiej pasuje 😉
Historia eksportu Starów do Hiszpani jest krótka i dla Stara raczej smutna.
Zaczęło się od tego, że Eduardo Barreiros w poszukiwaniu możiwości rozwoju swojej firmy odwiedził w 1958 roku Międzynarodowe Targi Poznańskie, gdzie zainteresował go nowocześnie wyglądający (zwłaszcza w wykonaniu targowym) Star 21. Barreiros produkował wówczas nowoczesne 90 konne silniki diesla EB-6, wzorowane na konstrukcji Perkinsa i poszukiwał do nich podwozi. Zawarto kontrakt na dostawę do Hiszpanii kilkuset (tutaj źródła się różnią, maksymalna podawana ilość to 600 sztuk, ale najczęściej podaje się 100) podwozi Star 21 z kabinami N20, które zgodnie z propozycją strony polskiej miały być rozliczone w barterze silnikami EB-6 w ilości - dwa silniki za jeden samochód. Kontrakt zrealizowano w roku 1959, dalszych zamówień Hiszpanie nie złożyli. Hiszpania była wtedy biednym krajem i wychodziła dopiero z wieloletniej izolacji, ale działał tam normalny, wolny rynek, który zweryfikował jakość produktów ze Starachowic. Użytkownicy narzekali na ogólną słabą jakość wykonania, w tym szczególnie na przednie zawieszenie i układ przeniesienia napędu, które nie wytrzymywały współpracy z silnikiem o większej masie i generującym większe drgania niż silnik benzynowy. Pomimo kampanii reklamowej i przystępnych warunków sprzedaży chętnych na Stary oferowane w różnych wersjach nie było zbyt wielu i pomysł hiszpańsko-polskiej współpracy upadł.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W ramach kontraktu wysłano do Hiszpanii podwozia o długości standartowej i skróconej, które zabudowywane były na miejscu. Na ogół powstawały wersje skrzyniowe i wywrotki, a skrócone podwozia otrzymywały siodła i służyły jako ciągniki. Żywot polsko-hiszpańskich samochodów był dość krótki, ale jeszcze na początku lat 2000 można było spotkać takiego spracowanego Stara Barreiros:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
A od kilku, a może już kilkunastu lat w Hiszpanii znajduje się taki ładny egzemplarz odrestaurowanego samochodu:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
I jeszcze dzieło hiszpańskiego kolegi modelarza, który na bazie niebieskiego Stara 20 z KAPu wykonał taki oto sympatyczny modelik 🙂
[link widoczny dla zalogowanych]
A co się stało z silnikami EB-6, którymi firma pana Eduardo Barreirosa zapłaciła za Stary? Wg źródeł z okolic FSC, silniki zostały zamontowane do partii ciągników siodłowych C21 i sprzedane na rynek chiński. Tak się skończył pierwszy motoryzacyjny romans polsko-hiszpański. Ale nie ostatni...😉 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 19:33, 29 Lut 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|