Autor |
Wiadomość |
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2696 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Czw 22:50, 08 Gru 2022 |
|
Powiem tak: jest to już kolejny model, którego historia została bardzo fajnie przez Was opisana. Niesamowita skarbnica wiedzy!
Oglądając film z linku, przyszło mi do głowy, że może DeA wyda również śmieciarkę w przyszłości, lecz tym razem z nowszą kabiną.
Czy kojarzycie jeszcze inne zabudowy występujące w Polsce (Oczywiście oprócz skrzynkowych)? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 22:56, 08 Gru 2022 |
|
W126 napisał: |
To były takie grabki jak w tej strażackiej Skodzie, tylko, że umieszczone z tyłu? (...) |
Właśnie coś takiego - tylko z tyłu - sikające "pod siebie" |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Czw 22:57, 08 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 23:54, 08 Gru 2022 |
|
sprzewo napisał: |
(.....) Czy kojarzycie jeszcze inne zabudowy występujące w Polsce (Oczywiście oprócz skrzynkowych)? |
Jeśli chodzi o Skody Liaz 706 z opisywanymi wcześniej kabinami, w Polsce kojarzę jeszcze wywrotki, dźwigi (żurawie kratownicowe), podnośniki koszowe, ciągniki siodłowe - zwykle z chłodniczymi naczepami ALKA, a także piaskarki i śmieciarki bębnowe o których już była mowa.
A z ówczesnej CSRS także krótkie ciągniki (balastowe) i duże furgony z zabudową quasi kontenerową na wydłużonym podwoziu autobusowym. Widywałem je w Polsce ale jako pojazdy obsługi czechosłowackich cyrków i lunaparków.
Jakby kogoś interesowało, mam parę zdjęć 😉 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 23:57, 08 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 23:59, 08 Gru 2022 |
|
sprzewo - na pewno występowały w Polsce strażaki w typowej czechosłowackiej zabudowie od Karosy. Tam była długa kabina załogowa, więc trochę coś innego, niż polewaczkach. Tak to wyglądało:
[link widoczny dla zalogowanych]
Były też u nas strażackie podnośniki SH-20. To jest z kolei coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]
Oprócz tego karosowano różne cudactwa na podwoziach Skody. Na przykład Osiny zrobiły coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]
Poza tym standard - polewaczki, pługo-piaskarki, śmieciarki, samochody skrzyniowe i wywrotki. Nie pamiętam za to w ogóle ciągników siodłowych, ani na przykład bramowozów do przewozu kontenerów. Ciekaw jestem, czy były w Polsce spotykane. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 91 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 8:48, 09 Gru 2022 |
|
W filmiku wcześniej przedstawionym https://www.youtube.com/watch?v=sgjb2xzsAwY&t=17s w 10min 20sek jest pokazane i skomentowane do czego służy trzecie lusterko z przodu, Po prostu było pomocne przy precyzyjnym dojeżdzie do przeszkód . Działało jak czujniki parkowania.
Przy Ifie W-50 były przedstawione różne teorie tego lusterka do czego służy a tak naprawdę nikt nie wiedział do czego słuzy. Filmik to wyjaśnia. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 12:32, 09 Gru 2022 |
|
Aż zajrzę w dyskusję o Ifie, bo wydaje mi się niemożliwe, żeby nikt nie wiedział Tp lusterko miało dokładnie taką samą funkcję, co dzisiejsze trzecie lusterka montowane nad przednią szybą. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 14:19, 09 Gru 2022 |
|
@sprzewo
W uzupełnieniu poprzedniego wpisu, kilka zdjęć różnych wersji Skody RT 706 najczęściej spotykanych w Polsce (oprócz skrzyniowych 😉).
Dosyć często spotykanym był dźwig (żuraw kratownicowy).
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Równie często spotykało się wywrotki, z reguły w kolorze szarym.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W zimie częstym widokiem na drogach były pługopiaskarki.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
O wersjach pożarniczych pisał już W126
[link widoczny dla zalogowanych]
Inną, spotykaną wersją był podnośnik koszowy.
[link widoczny dla zalogowanych]
Lub bardziej "egzotyczny" podnośnik do naprawy sieci trakcyjnej.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przy odrobinie szczęścia można było spotkać ciągnik balastowy holujący wozy czechosłowackiego cyrku.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ale najczęście oprócz wersji komunalnych spotykane były ciągniki siodłowe, realizujące transporty krajowe, czasem z przygodami 😉
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
A także zagraniczne.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Były jeszcze inne wersje ale spotykane stosunkowo rzadko. Miłego oglądania 🙂 |
Post został pochwalony 3 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 14:22, 09 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
imagines7
User
Dołączył: 20 Lut 2013
Posty: 609 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WARSZAWA
|
Wysłany:
Pią 16:56, 09 Gru 2022 |
|
Tak też by była fajna
Škoda-Liaz 706 RTHP
[link widoczny dla zalogowanych]
źródło: [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez imagines7 dnia Pon 20:08, 12 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 8:21, 10 Gru 2022 |
|
Dziękuję za mnóstwo powyższych zdjęć wraz z ciekawym, merytorycznym opisem. Przeczytałem ze szczególnym zainteresowaniem, gdyż bardzo podobały mi się te samochody. Spacerowałem latem ubiegłego roku w dzielnicy Liberca ( Rynovice ). Poszukiwałem "ducha dawnych czasów" gdy funkcjonowała tam fabryka LIAZ. Nic nie znalazłem z minionej atmosfery, nawet małego muzeum. Każda wzmianka na tym forum o tej marce jest dla mnie niezwykle ciekawa. Czekam teraz na Liaza 100 ( 110 ) w serii. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotrek_EPKK
User
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6310 Przeczytał: 125 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Pon 20:02, 12 Gru 2022 |
|
W126 napisał: |
W kwestii DOLi i zaciągania śmieci do silnika, macie 100% racji. Spotkałem się z opiniami, że korzystanie z DOLi skończyło się definitywnie po zakupie przez armię F-16, które mają ogromny wlot powietrza pod kadłubem i działają jak odkurzacz. Pasy lotniskowe muszą być idealnie czyste. Co prawda DOLe są cały czas w planie użycia na wypadek "W" i nawet pod Tarnowem nie tak dawno zaplanowano i oddano do użytku nowy odcinek, a pod Olsztynem wyremontowano inny, ale przy dzisiejszych samolotach jest to jeszcze bardziej problematyczne, niż dawniej.
Ciekawa dyskusja wyewoluowała z niepozornego tematu polewaczek. Dzięki. |
W tym roku we wrześniu miały być ćwiczenia DOL (mn. z F-16) pod Dębicą, ale wojsko odwołało je. Wiem, bo byłem na nie zapisany |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 20:06, 12 Gru 2022 |
|
O widzisz. To ja ten sam DOL miałem na myśli pisząc o tym pod Tarnowem. Chociaż tam to już nie ten sam klimat, co na dużo węższych drogach gdzieś w lesie na pomorzu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 91 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 20:47, 12 Gru 2022 |
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Pią 9:46, 16 Gru 2022 |
|
Ten post nie dotyczy polewaczki, ale ogólnie kabin RT. Jak pamiętam, dopiero w 1972 pojawiła się nowa dzienna kabina, ale wcześniej w wywrotkach stosowano olbrzymią, przepastną kabinę przeznaczoną dla kierowcy + 3 pasażerów.
Pytanie kieruję do osób urodzonych w latach 80' i powyżej. Dla wcześniejszych roczników pytanie może być za łatwe.
Po co stosowano tak duże kabiny?
Duża kabina miała swoje szczególne uzasadnienie w przypadku odmiany skrzyniowej, ale również załogi śmieciarek wolały Skody RT, aniżeli nasze Jelcze. Drugi człon ostatniego zdania stanowi już sam w sobie podpowiedź. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez SE 2647 dnia Pią 10:06, 16 Gru 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1850 Przeczytał: 52 tematy
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 22:52, 16 Gru 2022 |
|
hmm, żeby wozić "łepków" ? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 23:04, 16 Gru 2022 |
|
To były kabiny "brygadowe". Kierowca plus dwóch, trzech żwawków w brygadzie. W drugim rzędzie w kabinie Skody RT było całkiem wygodnie - nawiasem mówiąc. Podróżowałem tam jako dzieciak |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|