|
Autor |
Wiadomość |
Cochise
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1278 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany:
Śro 11:57, 31 Sty 2018 |
|
Tak mi przyszło do głowy co by stworzyć małe kompendium modeli polskich aut. Wszystkie te informacje są porozsypywane po różnych źródłach, a wydaje mi się, że przydałby się mały i prosty informator. O co chodzi? Już tłumaczę, ja np zbieram modele przede wszystkim polskich aut i tak dajmy na to duży Fiat. Ile powinno być modeli i czym powinny się wyróżniać, by mieć komplet. Oczywiście chodzi mi o różnice znaczące dla modeli, bo np pojemności silnika różniły się tylko znaczkiem.
I tak wersje podstawowe:
1 sedan, małe kratki wentylacyjne w tylnych słupkach, pionowe tylne reflektory, znaczek licencji fiata, małe okrągłe kierunkowskazy w przednich błotnikach, przednia atrapa cala czarna (wąskie żeberka bez oddzielonych gniazd reflektorów), klamki tak zwane "skalpele"
wnętrze: stara konsola, biegi przy kierownicy brak zagłówków.
1A sedan - tak samo chyba jedyna różnica to klamki kasetowe.
1B - kombi, szczerze mówiąc nie wiem cy były jakieś różnice w kombi.
1D Jamnik? / Jamnik cabrio?
2 sedan, praktycznie to samo jedynie przednia atrapa cała pochromowana i posiadająca szersze żeberka. Innych różnic nie kojarzę,
2A sedan- jw - też były wersje chyba ze skalpelami i kasetonami.
2B kombi- jw.
2C pick-up?
2D Jamnik? / Jamnik cabrio?
3 sedan wersja MR, tutaj sporo mian, wysokie kratki wentylacyjne w tylnych słupkach, poziome reflektory z tyłu, znika znaczek licencji i okrągły kierunkowskaz z przedniego błotnika. przednia atrapa plastikowa z wyraźnie oddzielonymi gniazdami na reflektory, przednie pozycje i kierunki lekko zachodzą na bok błotnika. Brak kłów na zderzakach. Wnętrze, biegi w podłodze, nowa konsola, zagłówki.
3A sedan- nie wiem czy to była konkretna wersja cy tylko występująca w reklamach, ale kojarzę pochromowane ramki dookoła reflektorów i chyba tyle,
3B kombi - miał jakieś różnice w stosunku do sedana? nie licząc oczywiście tych wynikających innego nadwozia?
3E - skrzynia poloneza inna konsola, zewnątrz różnic nie kojarzę.
prototypy:
a- terenowy na podzespołach Nivy
B- skrócony.
wersje rajdowe.
Co sądzicie o czymś takim? jakby stworzyć takie zestawienia dla fiata, poloneza, malucha, syreni itd. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Śro 13:54, 31 Sty 2018 |
|
NIeco karkołomne zadanie, choć oczywiście da się. Ale jak np w takim 125p/ FSO 1500 chcesz uwzględnić wszystkie zmiany w wyglądzie, to masz na dzień dobry z 6 "wersji" bazowych...
Pi razy drzwi:
1) metalowa atrapa (ta, którą nazwałeś "chromowaną"), wąski (niski, najmniejszy) wlot powietrza na słupku, klamki skalpele.
2) jak wyżej, tylko powiększony wlot powietrza w tylnym słupku (ten "mały", a faktycznie średni)
3) czarna, plastikowa atrapa i kalmki kasetowe / jeszcze gdzieś wczęśniej zmiana rozmiaru opon, ale pomijalne w 1:43
4) tak zwany MR - nowa deska rozdzielcza itp (ale w eksporcie do Wielkiej Brytanii już w "wersji 3" była nowa deska); nowy prżód i tył - lampy, zderzaki, atrapa... mały (średni) wlot powietrza w słupku
5) jak wyżej, tylko duży, wysoki wlot powietrza w słupku
6) nowe znaczki - okrągłe logo "FSO", plastikowe kołpaki, wloty powietrza w słupku zamiienione na plastikowe, czarne...
Do tego te umowne wersje "1" - sedan i pick-up (chyba tlyko prototyp), "2" i każda kolejna: sedan, kombi i pick-up; gdzieś w trakcie pojawia się pick-up wydłużony... Do tego "jamniki" zakryte i cabrio na "3" i chyba "4"...
- i to wszystko ledwie zarys ogólny, bo na 125p się za bardzo nie znam
Zerknij tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Śro 14:12, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Śro 14:26, 31 Sty 2018 |
|
Fajne by to było, ale jakby jeszcze podparte zdjęciami
Może kto się zna w temacie to się pobawi ?
Są tu miłośnicy danego modelu, to każdy mógłby po jednym "obrobić" jakby się komuś chciało. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
huml
User
Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1228 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Śro 19:28, 31 Sty 2018 |
|
Temat rzeka Między 5 a 6 jescze jest różnica znaczka z przodu ( prostokąt chrom zmieniony na prostokąt czarny ) , a okrogłe znaczki też były dwa różne w zależności od roku.
Magu do 4 dodaj brak bocznych kierunków
Cochise znaczek licencji zniknął dopiero póżniej chyba w 1983 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez huml dnia Śro 19:53, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cochise
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1278 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany:
Śro 19:55, 31 Sty 2018 |
|
Magu, Huml wiem, że to dosyć karkołomne zadanie i temat rzeka, ale takie małe kompendium z ilustracjami jak słusznie zauważył Qlig, myślę, że było by fajne i przydatne i daóło by się je stworzyć wspólnymi siłami.
np:
Pi razy drzwi:
1) metalowa atrapa..., wąski (......) wlot powietrza na słupku, klamki skalpele.
występował z klamkami kasetonowymi
itd...
takie rzeczy jak zmiana znaczka czy wlotów w słupkach z metalowych na plastikowe to można dopisać w uwagach lub nawet pominąć. Tak samo kołpaki itp, a do wersji podstawowej dopisać, że na jej bazie powstał jamnik różniący się wstawką w środku auta itd. Nie chodzi też o stworzenie wykazu modeli bo to nie kronika FSO ani encyklopedia Fiata.
Wiem, że wszystkie te rzeczy można znaleźć na różnych stronach, ale może by jednak spróbować takie podstawowe informacje zgromadzić w jednym miejscu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
huml
User
Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1228 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 37 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany:
Śro 20:05, 31 Sty 2018 |
|
Jeszcze przed tym pierwszym który wstawiłeś jest jeszcze węższy słupek. Ten twój jest dopiero drugi
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez huml dnia Śro 20:10, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
przemek77
Gość
|
Wysłany:
Śro 20:36, 31 Sty 2018 |
|
Skoro już temat powstał to proponuje zacząć od wersji przedprodukcyjnej:
[link widoczny dla zalogowanych]
Różnice:
- brak wlotów na tylnych słupkach
- białe klosze przednich kierunkowskazów
- kołpaki z włoskiego 125 |
|
|
|
|
Cochise
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1278 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany:
Śro 22:38, 31 Sty 2018 |
|
No proszę jakie fajne rzeczy spróbuję znaleźć fotkę do przedprodukcyjnego i jakoś to ogarnąć.
O już jest |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Cochise dnia Śro 22:39, 31 Sty 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1423 Przeczytał: 83 tematy
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Śro 23:30, 31 Sty 2018 |
|
Kolejną "różnicą znaczącą" było wprowadzenie
w konkretnym którymś roku otworów wentylacyjnych
w przednim pasie pod atrapą (za przednim zderzakiem).
...
Była o tym mowa ze dwa lata temu na którymś z wątków,
ale za pomocą forumowej przeglądarki nie mogę tego znaleźć.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Czw 0:24, 01 Lut 2018 |
|
@Cochise - i lepiej bazowac tylko na materiałach archiwlanych lub silnie zweryfikowanych. Zestaw metalowa atrapa i kasetowe klamki to chyba nie fabryka...? Aczkolwiek nie stwierdzam, tylko pytam. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Czw 0:25, 01 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Cochise
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 1278 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany:
Czw 8:34, 01 Lut 2018 |
|
Widzisz Magu są rzeczy do ustalenia, widziałem takie foto chyba w folderze reklamowym stąd zakładam, że to jednak fabryka. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
przemek77
Gość
|
Wysłany:
Czw 10:15, 01 Lut 2018 |
|
Metalowa atrapa w katalogu części dla modelu 73/74 występowała jako opcja |
|
|
|
|
jacek j
User
Dołączył: 20 Lut 2015
Posty: 782 Przeczytał: 58 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce
|
Wysłany:
Czw 12:51, 01 Lut 2018 |
|
Na początku był też zamek w klapie bagażnika, póżniej przetłoczenie, aż na końcu brak przetłoczenia.
W modelu MR 75 miałem podłokietnik w tylnej kanapie, który póżniej zlikwidowano, podobnie jak duże rączki do zamykania drzwi (nie wiem jak to nazwać) , ale w 75 miałem takie jak w polonezie, natomiast w latach 90 juz tylko taki jak ten z tyłu.
Do tego w MR 83 były różne liczniki.
Tzn. Najpierw termometr, a w latach 90 okrągłe, a osobiście miałem obrotomierz nie ze wskazówką tylko diodowy.
Nastąpiła też w desce rozdzielczej zamiana miejsca obrotomierza z radiem (ale to chyba MR 75/83)
No i drążek skrzyni biegów - MR 75 prosty pionowo, w latach 90 skośny, jak w Polonezie |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jacek j dnia Czw 12:57, 01 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
przemek77
Gość
|
Wysłany:
Czw 18:05, 01 Lut 2018 |
|
Do tego wszystkiego możemy dodać jeszcze np to, że wspomniane już wcześniej wloty (w zasadzie wyloty) powietrza gdzieś około 1983r stały się czarne zamiast srebrnych, podobnie z ramkami kierunkowskazów, dalej listwy ozdobne, zarówno te na progach (często zdejmowane zaraz po zakupie ) jaki i te na drzwiach, szukając kolejnych zmian, kołpaki na kołach zastąpione zostały plastikowymi podkładkami pod śruby.
Podsumowując sam byłem posiadaczem pięciu 125p z różnych roczników (1971, 1976, 1981, 1983, 1989) i każdy czymś się różnił.
Gdzieś około 1977 - 78r powstał model w odmianie LUX. Z zewnątrz różnił się prostokątnymi reflektorami (według niektórych pochodzącymi z Wartburga)
[link widoczny dla zalogowanych] |
Ostatnio zmieniony przez przemek77 dnia Sob 12:01, 03 Lut 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|