Autor |
Wiadomość |
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1849 Przeczytał: 53 tematy
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 7:14, 25 Sie 2023 |
|
może chodzi o ten prototyp opisywany w czasopiśmie MOTOR z grudnia 1986?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1656 Przeczytał: 102 tematy
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 7:19, 25 Sie 2023 |
|
Chyba o to chodzi, po pracy sprawdzę w książce, jaka fotografia się tam znajduje . |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 8:20, 25 Sie 2023 |
|
Tych prototypów było kilka 6 - 8, pisał o nich wtedy nie tylko "Motor". Ciekawe artykuły były też w "ATM" i prasie branżowej. Pierwsze zaprezentowano w 1986 roku. Jeśli się nie mylę, wszystkie zbudowane były na prototypowym, wydłużonym podwoziu Poloneza. Z zewnątrz różniły się konstrukcją tylnej części, głównie ściany tylnej i szczegółami wynikającymi z różnic konstrukcyjnych podstawowych wersji samochodu, m.in oświetleniem.
Były m.in. testowane w pogotowiu. Nie trafiły do seryjnej produkcji bo jak zwykle w tamtych czasach, zabrakło kasy na dalsze prace. A szkoda bo potencjał był duży... |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 8:23, 25 Sie 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 64 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Pią 15:08, 25 Sie 2023 |
|
Max, - uzupełnię - prototypy powstawały sukcesywnie, aż do roku 1989, lub 1990, z tego co mi wiadomo, to nie były testowane w żadnym pogotowiu, ponieważ miały wadę konstrukcyjną, której niestety nie udało się wyeliminować w procesie badań - i to było podstawą nie wdrożenia ich do produkcji - a mianowicie rozdzielanie się kabiny od tylnej przestrzeni dla pacjenta i lekarza.
Próby były robione na kilku rozwiązaniach ( min. cały dach z laminatu, łącznie z przestrzenią nad kabiną kierowcy i opatentowane specjalne tłumiki drgań), ale żadne się nie sprawdziło.. Dodatkowo, tył był na resorach piórowych, co powodowało takie "kołysanie", że większość pasażerów żygała jak młode koty. Co do podłogi - może pierwszy egzemlaż, który powstał najprawdopodobnie w Warszawie taką miał, natomiast kolejne robione w Nysie, bazowały na konstrukcji trucka, przez co podłoga tylnej części dla pacjenta byłą bardzo wysoko osadzona, co powodowało dodatkowy dyskomfort w czasie jazdy, bo ewentualny lekaż nic nie widziałby "do przodu". Powstał jeden egzemplaż w kolorze niebieskim, który nie miał nad kabiną kierowcy spojlera a w wystającej nad dachem części tylnej nadbudówki było okienko na całej szerokości samochodu, nie pomagało to jednak za wiele, bo w tym przypadku, żeby widzieć coś trzeba było bardzo wyciągać szyję . Niestety nie dysponuję zdjęciami - w tamtych czasach robienie zdjęć nie było tak łatwe i popularne jak dzisiaj , a i jeszcze światła - końcowe egzeplażę miały przody "noski" a tylne światła zespolone były już z modelu MR'89.
Zachowany jest na pewno jeden egzemplaż - był on w Muzeum w Chlewiskach, chociaż ostatnio Muzeum Inżynieri i Techniki w Krakowie pokazuje że też ma taki, podobno odkupiony od Stadniny Koni pod Ozimkiem - to niedaleko od Nysy |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez RAFLAB dnia Pią 15:10, 25 Sie 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
capritec
User
Dołączył: 30 Gru 2010
Posty: 368 Przeczytał: 59 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów
|
Wysłany:
Pią 17:35, 25 Sie 2023 |
|
Egzemplarz znajdujący się w zbiorach Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie został datowany na 1988r. - produkcja ZSD Nysa. Istnieje i ma się teraz całkiem dobrze, po przeprowadzonej niedawno renowacji nadwozia.
Znam ten egzemplarz dość dobrze, bo miałem przyjemność tworzyć dla niego dokumentację konserwatorską. Gdyby ktoś był zainteresowany szczegółami jego budowy pod kątem stworzenia modeliku - to zapraszam, pomogę zdjęciami. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 19:20, 25 Sie 2023 |
|
@RAFLAB No to w uzupełnieniu jeszcze garść informacji. Prototypów od 1985 roku zbudowano dziesięć przy czym jeżdżących było sześć do ośmiu - tutaj źródła się różnią. Poszczególne prototypy różniły się od siebie bo w każdym kolejnym testowano różne rozwiązania, w tym wynikające z doswiadczeń poprzedników. Część egzemplarzy była intensywnie eksploatowana w Wojewódzkiej Kolumnie Transportu Sanitarnego, inne były badane na Politechnice Krakowskiej. Tam jeden z egzemplarzy poddano m.in. badaniom naprężeń (statycznych i dynamicznych), które wykazały niedostateczną sztywność i pękanie konstrukcji na styku kabiny przedniej i zabudowy. W efekcie zastosowano tłumik drgań, który miał za zadanie niwelację naprężeń w newralgicznych punktach. Co do zawieszenia tylnego - w prototypach było takie jak w prototypowym trucku, więc miało inną charakterystykę od tej, której oczekiwano od karetki pogotowia. Ale ogólna opinia użytkowników z WKTS była bardzo pozytywna, a tego typu niedomagania, typowe "choroby wieku dziecięcego" były łatwe do usunięcia. Wymagało to jednak dalszych nakładów, których nie zgodził się ponieść nowy właściciel FSD czyli FSO Warszawa, który miał własny pomysł na rozwój Poloneza Trucka.
PS. Mam kilkanaście zdjęć różnych wersji prototypów Poloneza karetki z Nysy. Jeśli chcemy o tym jeszcze pogadać, proponuję założyć nowy temat. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1849 Przeczytał: 53 tematy
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 19:53, 25 Sie 2023 |
|
Takie zdjęcie z tej książki jeszcze wrzucam.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
RAFLAB
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 1398 Przeczytał: 64 tematy
Pomógł: 57 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kluczbork
|
Wysłany:
Pią 20:45, 25 Sie 2023 |
|
@Max - bardzo chętnie - nowy temat i nie będziemy tutaj zaśmiecać.
Chętnie podziele się moimi wspomnieniami i wiedzą.
Może moderator - po założeniu wątku do dyskusji na ten temat - mógłby przenieść nasz posty |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 74 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 22:09, 25 Sie 2023 |
|
Popieram - temat bardzo ciekawy i chętnie poczytam, co macie do napisania o tych prototypach. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Bogdan
User
Dołączył: 30 Lip 2015
Posty: 57 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 22:37, 25 Sie 2023 |
|
Co do prototypowych karetek na podwoziu Poloneza to pod koniec lat osiemdziesiątych i początkiem dziewięćdziesiątych to co najmniej z pięć jeździło po Nysie na czerwonych próbnych blachach. Często je widywałem idąc do szkoły przed szpitalem miejskim i przychodniami. Co najmniej trzy z tych karetek lokalni blacharze odkupiwszy je przerobili na kampera a jednego chyba miał jeden z badylarzy do wożenia warzyw i taki był ich żywot. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
SlawekH
Moderator
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 1747 Przeczytał: 63 tematy
Pomógł: 99 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany:
Sob 14:30, 26 Sie 2023 |
|
Zgodnie z sugestiami, wydzieliłem dyskusję o prototypie Poloneza karetki jako nowy temat. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dj_slon
User
Dołączył: 29 Gru 2014
Posty: 238 Przeczytał: 18 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Nie 7:58, 27 Sie 2023 |
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu chyba wszystkie są zebrane:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdro |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dj_slon dnia Nie 8:06, 27 Sie 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|