Autor |
Wiadomość |
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Nie 22:09, 01 Sty 2012 |
|
Napisałem to najpierw w temacie Falcona z pytaniem o Opla i Mercedesa, ale lepije będzie założyć nowy temat.
W kontekście rozmaitości jeżdżących w okresie powojennym po polskich drogach...
W ramach UNRRA dostarczano rozmiaty sprzęt służacy do odbudowy kraju - w tym cieżarówki, naczepy... ale nie każdy już wie / pamięta, że przewaznie był to sprzęt używany, często także z demobilizacji różnych służb okołoarmijnych. Trafiłem właśnie na zdjęcie jakiegoś "wynalazku", który może być jednostkowym przypadkiem
[link widoczny dla zalogowanych]
I kolejny - furgon-chłodnia Freuhauf Centrali Rybnej:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
I typowy już Chevrolet C15, w rzadkije wersji holownika:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Wto 23:49, 10 Lip 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Nie 22:59, 01 Sty 2012 |
|
Dziwny Mag napisał: |
Napisałem to najpierw w temacie Falcona z pytaniem o Opla i Mercedesa, ale lepije będzie założyć nowy temat.
I typowy już Chevrolet C15, w rzadkije wersji holownika:
[link widoczny dla zalogowanych] |
parę lat temu znalazłem taki oryginalny holownik |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 15:18, 02 Sty 2012 |
|
Dziwny Mag napisał: |
Trafiłem właśnie na zdjęcie jakiegoś "wynalazku", który może być jednostkowym przypadkiem
[link widoczny dla zalogowanych]
|
a to nie Bedford? Oczywiście jakaś wersja po modyfikacjach.
Kolejne zdjecia:
Zdaje się Fordzik?
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Falcon dnia Pon 15:19, 02 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 22:52, 02 Sty 2012 |
|
a to co za cieżarówka?
[link widoczny dla zalogowanych]
Diamond? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pon 22:53, 02 Sty 2012 |
|
Mack |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Pon 23:14, 02 Sty 2012 |
|
Dzięki za naprowadzenie a wiesz może jaki typa Macka? Wygląda jak NR-14 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 0:20, 03 Sty 2012 |
|
masz rację , to jest NR-14 z napędem 6x4 , używany przez armię amerykańską , kanadyjską i brytyjską
długość-8179mm
szerokość-2438mm
wysokość-3175mm |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Wto 23:54, 10 Lip 2012 |
|
Rozszerzam nieco temat
Natrafiłem właśnie na zdjęcia doskonale pokazujące klimat polskiej motoryzacji z pierwszych lat po 2 wojnie światowej.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] - opony - najcenniejszy i najtrudniejszy do zdobycia element. Zresztą - jakiekolwiek zdjęcia ze składowisk / magazynów aut "porzuconych" - prawie zawsze są bez kół; z kolei ciężarówki z kołami bliźniaczymi bardzo często mają pozdejmowane po jednym kole od pary.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Śro 6:11, 11 Lip 2012 |
|
taki "zwyczaj" nie ominął też wojska , na wielu zdjęciach widać Studebakery czy GMC na pojedynczych kołach na tylnych osiach |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 15:35, 30 Mar 2013 |
|
Mam pytanie,czy może ktoś wie lub ma dostep do materiałów jakie konkretnie samochody osobowe i w jakich ilościach były pozyskane z Unrra.Druga sprawa,to jakie samochody zakupił rząd polski i w jakich ilościach w latach 1946 -1956. Chodzi mi o konkretne typy i roczniki.Znam ogólnie dostępne materiały.Te materiały są mało konkretne i ogólne.Czy np.Buicki były standartowe , czy specjalnie podrasowane dla rządu.Miło bym też widział mało znane zdjęcia archiwalne i dokumenty. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Sob 19:19, 30 Mar 2013 |
|
obawiam, się że z takimi danymi będzie problem...nie kojarzę żeby póki co wypłynęło coś takiego. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
jat02
User
Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552 Przeczytał: 44 tematy
Pomógł: 68 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Nie 8:48, 31 Mar 2013 |
|
mimo wrogości ówczesnego rządu do wszystkiego co imperialistyczne , to większość używanego sprzętu miało właśnie takie pochodzenie , nie wiadomo , czy zachowały się jakiekolwiek dokumenty dotyczące wielkości oraz asortymentu pojazdów z importu zza żelaznej kurtyny , w/g mnie jedynym źródłem mogłyby być archiwa wydziałów komunikacji , ale gdzie tego szukać i czy takie informacje nie są objęte jakąś głupawą klauzulą tajności |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jat02 dnia Nie 8:49, 31 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Nie 12:21, 31 Mar 2013 |
|
Jest bardziej prozaicznie - wydziały komunikacji mają obowiązek archiwalne dokumenty przechowywać tylko przez okres 5 lat. Później mogą zostać zniszczone. Praktyka jest rozmaita; ale też osoba prywatna, "z ulicy" dostępu do tego nie dostanie.
Przy okazji - bo raz po raz pojawia się legendarny wątek jakichś rzekomo specjalnych wersji aut dla rządu czy milicji - w olbrzymiej większości przypadków to bajki, miejskie legendy. Zwłaszcza, gdy chodzi o pojazdy dla administracji, urzędników. Zwykłe, fabryczne, seryjne auta. (Szczególnie w epoce, gdzie jełsi potzrebny był operacyjnie syzbszy /mocniejsyz wóz, to kupowano szybszy / mocniejszy, a nie "tunningowano" coś słabszego). |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Nie 12:21, 31 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Falcon
User
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 2015 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia
|
Wysłany:
Nie 14:37, 31 Mar 2013 |
|
poza tym rządowe wozy mogły być utrzymywane w lepszej sprawności niż prywatne (przynajmniej choć trochę lepszy dostęp do cześci) stąd nawet po latach używania mogły uchodzić za szybsze, a po prostu były w lepszym stanie technicznym. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
walus025
User
Dołączył: 26 Maj 2011
Posty: 339 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opatówek-Kalisz-Wrocław
|
Wysłany:
Nie 21:19, 31 Mar 2013 |
|
Może przyda się wyszukiwarka zespołów archiwalnych na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Znajdziemy tam zespoły różnych instytucji i/lub urzędów które znajdują się we wszystkich AP w Polsce. Nie dostaniemy może bardzo szczegółowych danych, ale będziemy mieli podstawowe informacje o zespole i znajdującym się w nim liczbie i charakterystyce jednostek archiwalnych.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|