FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Pojazdy Milicji Obywatelskiej Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Pon 20:53, 14 Wrz 2015 Powrót do góry

Orzełki na czapkach i furażerkach nie wyglądają na orzełki z czapek milicyjnych. To na pewno żołnierze.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Wto 8:45, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

Tylko w tamtych latach nie było czegoś takiego jak "orzełek milicyjny" i "orzełek wojskowy".

Image

Żołnierze ? Nie. Milicjanci z Zamościa przed komendą milicji, 20 X 1946 r W środku kpt Jan Litko Komendant Powiatowy. Milicja nie miała żadnych mundurów przez dobre kilka lat po wojnie. Chodzili po cywilnemu, w mundurach wojskowych polskich, radzieckich, amerykańskich, co kto miał i co kto znalazł. Albo mix wszystkiego - bluza niemiecka, spodnie cywilne, czapka radziecka.

Ale nie twierdzę, że to milicjanci są na zdjęciu. Zastawia mnie auto, bo ewidentnie nie wojskowe tablice. A milicyjne z tego okresu wszystkie miały A z przodu ( jakie znalazłem )


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Wto 9:05, 15 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto 9:08, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

Zgadza się .Dodać tylko można ,że milicja wodna nosiła wtedy także mundury marynarskie. W filmie 'Wilcze echa" gdzie akcja rozgrywa się w latach 1948 /49 w Bieszczadach główny bohater grany przez estońskiego aktora Bruna O'ya/głosu użyczył Bogusz Bilewski/ biega po górach w niebieskim milicyjnym mundurze polowym,ale dalej z orzełkiem typu wojskowego.
Sam ZIS ,widoczny na zdjęciu, mógł być przydzielony z państwowej firmy na konkretną akcję.
Przykład ,film "Baza ludzi umarłych" Petelskich . Na początku filmu widać warsztaty samochodowe i wypowiedź kierownika bazy o tym ,że pożyczyli UB na akcję Dodge WC-51 , a teraz muszą go składać, bo cały ostrzelany. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Wto 9:09, 15 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
jat02
User



Dołączył: 21 Sie 2009
Posty: 3552
Przeczytał: 43 tematy

Pomógł: 68 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 10:52, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

QLIG napisał:

Ale nie pasuje mi numer rejestracyjny - auta wojskowe z tego czasu chyba miały tablice zaczynające się na literę "U" lub "D" ? Ale tu się nie znam, pisze co wyczytałem. Może ktoś bardziej obeznany si wypowie. Posiłkując się Wikipedią wyszło mi, że auto "państwowe" zarejestrowane w Gdańsku.


Pod koniec wojny i po jej zakończeniu , pojazdy wojskowe LWP miały numerację wzorowaną na oznaczeniach sowieckich .
Do czasu wprowadzenia wojskowych tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem literowym "U" i "D" i orzełkiem , pojazdy miały tablice rejestracyjne "państwowe"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto 11:17, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

Jednolite umundurowanie milicji jak i jej pojazdy można zobaczyć w końcowych scenach kolorowego filmu "Sprawa pilota Maresza" Leonarda Buczkowskiego z 1956 r. Plenery kręcono rok wcześniej między innymi na trawiastym lotnisku w Szczecinie-Dąbiu. W scenach kręconych na tym właśnie lotnisku widać pojazdy i umundurowanie MO.Film dostępny na You Tube.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Wto 11:18, 15 Wrz 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
xiedzu
Moderator



Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085
Przeczytał: 24 tematy

Pomógł: 54 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć

PostWysłany: Wto 13:40, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

jat02 napisał:


Pod koniec wojny i po jej zakończeniu , pojazdy wojskowe LWP miały numerację wzorowaną na oznaczeniach sowieckich .
Do czasu wprowadzenia wojskowych tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem literowym "U" i "D" i orzełkiem , pojazdy miały tablice rejestracyjne "państwowe"


Rejestracje z wyróżnikiem "U" i "D" oraz "Ł" wprowadzono w listopadzie 1946 roku. W tym samym dokumencie wprowadzono rejestracje cywilne takie jak na zdjęciu (A12-123 + miasto).
Wątpliwe zatem, żeby był to wojskowy samochód na "państwowych" blachach... jeśli by miało tak być to raczej miałby wcześniejsze rejestracje czyli w schemacie A12-123 ale mniejsze i bez miasta pod numerem


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Wto 14:27, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

Mnie się też wątpliwe wydaje, aby wojsko "pożyczało" auta od innych. Z tego co dotąd wiem, było na odwrót - to instytucje otrzymywały auta z wojskowego demobilu Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto 16:06, 15 Wrz 2015 Powrót do góry

Mówiąc krótko.Przedstawiony tu samochód pochodzi z pierwszych serii powojennych Zisów.Kabina chyba częściowo drewniana.Być może zanim przyszły do wojska, jechały do jednostki na cywilnych blachach. Prawdopodobnie pojazd ten dopiero co dotarł do danej jednostki i jeszcze nie zdjęto cywilnych blach. Przekazywanie pojazdów z demobilu ,tu pozbywano się starego frontowego złomu,Zis-5,Zis -6, Studebaker US-6 itp., a ten pojazd mi na taki nie wygląda.Zdjęcie najprawdopodobniej pochodzi z lat 1947-50. Bezpośrednio po wojnie firmy samochodowe w USA czy UK były zawalone sprzętem,któremu nie udało się zaistnieć na wojence, bo się akurat za wcześnie skończyła. Aby firmy nie splajtowały wymyślono pomoc dla zniszczonej Europy i pod egidą ONZ w ramach tzw.UNRRA przez pewien czas przesyłano ten zalegający fabryczne place "złom".Trochę tego dotarło ido nas.Nie dawano tego z potrzeby serca lecz z zimnego wyrachowania. Tak to na podwozia Chevroleta Canada powstawały pierwsze autobusy dla PKS, na podwoziach Bedforda Sanok robił pierwsze wozy strażackie część, tych pojazdów, wzięła i armia, i milicja.Jednak powoli wojsko przezbrajało się w sprzęt radziecki i pozbywało się tych różnorodnych pojazdów. Bardzo popularne w wojsku Studdebakery US-6 praktycznie zniknęły z wojska pod koniec lat 50-tych.Część z nich pozostała na "konserwacji" i wykorzystywana była do filmów batalistycznych z okresu II WŚ. W 1970 r. takie pojazdy widziałem w oficerskiej szkole samochodowej w Pile.
A co do samego pożyczania. Wojsko "pożyczyło" Ministerstwu Bezpieczeństwa Publicznego 4 Dywizje Piechoty z całym oprzyrządowaniem ,tak powstało KBW. Podobnie było z jednostkami 2 Armi WP ,przekształcono je w WOP.Wojskowych oddelegowywano też do jednostek MO,UB czy prokuratury, bo takie były potrzeby. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Wto 16:43, 15 Wrz 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Sob 0:48, 31 Paź 2015 Powrót do góry

Żuk A03 adaptowany na radiowóz. I Żuk dubelkabina prawie 20 lat przed wejściem takiego do produkcji Wink

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Sob 9:29, 31 Paź 2015 Powrót do góry

A mówiono, że milicjanci to głąby ,a tu i pisać potrafili i na rysunkach technicznych się znali i opracowali Żuka A-016 kilkanaście lat wcześniej. FSC Lublin mogła już tylko ten projekt dla rolnictwa wdrożyć do produkcji. A swoją drogą to o tym brygadowym żuku nie wiedziałem. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Sob 9:31, 31 Paź 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Sob 9:45, 31 Paź 2015 Powrót do góry

Szkoda, że o kolorze kabiny nie wspomniano...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Władek
User



Dołączył: 14 Lip 2010
Posty: 893
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Jastrzębie - Zdrój

PostWysłany: Wto 17:09, 17 Lis 2015 Powrót do góry

W swoich wspomnieniach p. Zygmunt Mazur, pierwszy komendant MO w Radomiu wspomina o znalezieniu ukrytego przez szabrownika seledynowego Mercedesa którym jeździł gubernator dystryktu radomskiego.

Czyżby to ten samochód: [link widoczny dla zalogowanych] ?

Wspomina także o tym że pierwszy samochód służbowy jaki posiadał to półciężarowe DKW. Może DKW F-8 Pritschenwagen produkowane w latach 1939 - 1941 ?

Pozdrawiam !

Piotr


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:04, 17 Lis 2015 Powrót do góry

Nie wiem, czy ktoś już tego nie zamieszczał.
Trafił do mnie katalog ofertowy Polmotu w języku rosyjskim z fabryczną Nyską:

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Śro 17:31, 18 Lis 2015 Powrót do góry

Jak widać po barwach to lata 1968-1970 r. Wtedy to pojazdy do przewozu aresztantów tak wyglądały. Z tego co wiem ,to jedynie Węgrzy brali od nas Nyski i Warszawy ,ale sami dostosowywali je do policyjnych wymogów i zgodnie z ich wewnętrznymi przepisami.Zdjęcie podobnego modelu wykonałem w październiku 1969 r. podczas wystawy samochodowej w Szczecinie. Opublikowałem je w [link widoczny dla zalogowanych] samochody PRL /FSD Nysa. Jedne z pierwszych zdjęć w kolorze przedstawia ten typ pojazdu od tyłu. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Śro 17:39, 18 Lis 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
QLIG
User



Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO

PostWysłany: Czw 10:21, 31 Gru 2015 Powrót do góry

Taka ciekawostka z wyborów do sejmu w 1947 r:

Image
Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez QLIG dnia Czw 10:23, 31 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin