FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 O pomarańczowej lampie i rejestracjach - po Fiacie 4x4 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 612
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 12:34, 20 Lut 2015 Powrót do góry

Tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] na tym forum też piszą o pomarańczowym świetle cofania dla Francji - rocznik 1974

[link widoczny dla zalogowanych]

A tablica rejestracyjna blaszana z platikowymi nakładanymi znakami - to jak ta na dole po prawej
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pią 12:43, 20 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2623
Przeczytał: 89 tematów

Pomógł: 284 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:51, 20 Lut 2015 Powrót do góry

Dziwny Mag napisał:
[...] Dla tych, którzy mogli nie spotkać się z takim wykonaniem polskich "blach", oficjalne polskie tablice ze srebrnymi znakami i obramowaniem, wykonane techniką fototrawienia [...]


Dobra, czasem przychodzi taki czas, że człowiek musi przyznać komuś rację Wink. Przynajmniej w części. Tablice ze zdjęć wyglądają jak fototrawione. Ale biorąc pod uwagę skomplikowany proces technologiczny fotolitografii, deficytowe materiały oraz realia PRL-u uważam, że w latach 70-tych o których pisałem, nie była możliwa masowa produkcja tablic rejestracyjnych w tej technologii. Być może te tablice wykonywane były metodą trawienia kwasowego (sam taką stosowałem w innym celu) lub pochodzą z późniejszego okresu? W każdym razie to ciekawostka o której chętnie dowiem się czegoś więcej.

Dziwny Mag napisał:
To odebrałem jako niepotrzebną złosliwość Wink


Oj tam zaraz złośliwość, człowiek się starzeje i robi się zgryźliwy Wink

Edekyogi napisał:
Tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] na tym forum też piszą o pomarańczowym świetle cofania dla Francji - rocznik 1974


Przeczytałem. Z tego wynika tylko, że w starym ponad 40-letniem samochodzie z francuską tabliczką znamionową klosz światła cofania jest obecnie pomarańczowy. Jak ktoś tam przytomnie zauważył, we Francji światło cofania było białe a klosz prawdopodobnie został zmieniony w trakcie późniejszej eksploatacji. Myślę, że ta francuska tabliczka z pomarańczowym kloszem dały początek kolejnej miejskiej legendzie Wink

Wiele takich legend redagowanych przez domorosłych "fachowców" znaleźć można w Wikipedii. Jedna z ciekawszych - o Polonezie 2000.

No dobra Panowie, słońce dzisiaj świeci nie tylko w Ostrowie, udanego weekendu Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mistrz1-43
User



Dołączył: 08 Lis 2011
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 16:06, 20 Lut 2015 Powrót do góry

I ten dialog na podanym przez Kolegę Edkayogi forum wydaje mi się najbardziej prawdopodobny.
Ja nigdy w tamtych zamierzchłych czasach nie spotkałem nowego PF 125p z FABRYCZNYM pomarańczowym kloszem. Miałem obok sąsiadów,pracowników z OBR-u ktorzy przyjeżdzali przeróznymi "wynalazkami" FSO na czerwonych próbnych "blachach" ale tak jak na początku tego wątku napisałem wg mnie to były pomarańczowe zamienniki, które wtedy spotykaliśmy zamontowane na PF 125p.

A czy faktycznie we Francji samochody miały pomarańczowe lampy cofania ??
Jeśli nie to dlaczego kojarzyć ten kolor akurat z wozami eksportowanymi do Francji ??

Wówczas jest wysoce prawdopodobna poniższa sytuacja ktorą cytuje za podanym wyżej forum:

"Pomyślmy. Mogło być tak:
Jest rok 1981. Jesień. Cofałem i nie zauważyłem niskiego słupka i przypieprzyłem w niego lampą cofania. Poszedłem do Polmozbytu kupić nową, ale oni z części mają tylko bagnety do Ikarusa i tulejki wahacza do Moskwicza. Spotykam kolegę, który pracuje w MPK. Opowiedziałem mu o moim problemie.
- Słuchaj Józek, nie mogę nigdzie dostać lampy cofania do mojego Fiata. Nie wiesz gdzie mogły by być?
- Czekaj, wczoraj przyjechała dostawa do magazynu części u nas w MPK i zaopatrzeniowiec załatwił lampy do N105, są takie same jak cofania w 125p, tylko pomarańczowe.
- O! Fajnie, kolor nieważny, byle świeciło. Dałbyś radę załatwić?
- Myślę że za dwie kartki na papierosy magazynier nie zauważy braku.
- To dobrze, jak będziesz ją miał przyjdź do mnie, mam schowaną w szafce w garażu butelkę Vistuli..."


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Edekyogi
User



Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 612
Przeczytał: 10 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 16:32, 20 Lut 2015 Powrót do góry

Koledzy, jeżeli i Piotr1-60 widział pomarańczowe światła cofania, i ja widziałem takie kilkakrotnie, i na podanym forum o tym piszą - to coś za dużo jak na wymianę tych kloszy po jakichś stłuczkach. Światło schowane jest pod zderzakiem - to musiały by być to poważne naprawy. A samo oryginalne białe światło nie było żadnym deficytem.
Dodam jeszcze, że pomarańczowe światła widziałem tylko na Fiatach z początku lat 70. Na MR-75 i później - chyba raczej nie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 19:22, 20 Lut 2015 Powrót do góry

@Edekyogi: Dokładnie mam na myśli pierwsze lata produkcji Fiata 125p.... ta nówka, o której pisałem, koloru błękitnego (dokładnie 408 Blue Adriatico) śni mi się po nocach. Lewarek przy kierownicy, włącznik zapłonu z lewej strony, kły na zderzakach czy chromowana (nie z tworzywa) atrapa. I zajebi...cie "MOCNY" (wytrzymały) lakier. No i oczywiście POMARAŃCZOWY klosz lampy cofania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mistrz1-43
User



Dołączył: 08 Lis 2011
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 19:26, 20 Lut 2015 Powrót do góry

Widzieliśmy wszyscy trzej i pewnie jeszcze inne osoby też,

tylko jak rozwikłać tę zagadkę czy był to montaż FABRYCZNY ??

Dlaczego fabryka montowałaby pomarańczowe klosze trochę wbrew logice (slabiej świecą) i wbrew polskim przepisom ??

Trochę zboczyliśmy z tematu głównego (KAP), ale to fajnie Smile

W końcu to kultowe auto z PRL-u !
I nie wiadomo jak pomalować prawidłowo światło naszego PF 125p 4x4... Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mistrz1-43 dnia Pią 19:39, 20 Lut 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 19:55, 20 Lut 2015 Powrót do góry

@mistrz1-43:...w latach 80-siątych i 90-siątych odebrałem bezpośrednio z FSO na Żeraniu ok. 160-170 Fiatów 125p (sanitarka i kombi). Niestety - nigdy nie trafiłem na POMARAŃCZOWY klosz lampy światła cofania. Być może były to więc przypadki incydentalne. Tylko na poczatku produkcji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 15:29, 19 Lut 2015
PRZENIESIONY
Pią 20:35, 20 Lut 2015
Powrót do góry

Były też Fiaty 125p które miały POMARAŃCZOWY klosz "lampy cofania". Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1416
Przeczytał: 32 tematy

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:47, 19 Lut 2015
PRZENIESIONY
Pią 20:35, 20 Lut 2015
Powrót do góry

A może to był klosz kierunkowskaza Fiata 126p? Teroretycznie pasowałby, nie wiem jak z otworami na śruby.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Czw 18:51, 19 Lut 2015
PRZENIESIONY
Pią 20:36, 20 Lut 2015
Powrót do góry

OT: Chyba troszkę pokręciła się kolejność postów !!
P.S. Zadałem pytanie "człowiekowi mocno związanemu z FSO" na teamt pomarańczowych kloszy lampy światła cofania w PF 125p - czekam na odpowiedź. Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Piotr1-60 dnia Pią 20:42, 20 Lut 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
xiedzu
Moderator



Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 54 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć

PostWysłany: Pią 20:48, 20 Lut 2015 Powrót do góry

no niestety coś się pokręciło... ale i dyskusja może toczyć się dalej... nie można przesuwać postów w temacie więc musi tak zostać... Sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 21:57, 20 Lut 2015 Powrót do góry

Odpowiedź specjalisty z FSO na moje pytanie dotyczące POMARAŃCZOWYCH kloszy światła cofania w PF 125P
Krzysztof napisał:
Witam Piotrze. Istotnie były montowane pomarańczowe klosze światła cofania na kierunek FRANCJA. Także żarówki w obu reflektorach były żółte. Dodatkowo na Francję montowano wyłącznie opony firmy KLEBER dostarczane do fabryki przez odbiorcę, którym był znany zapewne miłośnikom FSO Pan Chardonnet, importer. Pozdrawiam i jeśli będę mógł w czymś pomóc, to się polecam.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PRLowiec
User



Dołączył: 23 Paź 2011
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:15, 21 Lut 2015 Powrót do góry

Tablice fototrawione występowały także w województwie gorzowskim, w początkowych latach wejścia w życie tablic wzoru '76 Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Sob 21:01, 21 Lut 2015 Powrót do góry

...zdarzyło mi się widzieć takie tablice także w moim rejonie - dawne woj. częstochowskie. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Sob 17:54, 28 Lut 2015 Powrót do góry

Mam stosunkowo mało informacji na ten temat, ale to, co jest zweryfikowane - przynajmniej dla dawnego województwa kaliskiego, sprowadza sie do kilku spostrzezeń:
- zdecydowanie te tablice wydawano w początkowych latach wprowadzenia "nowych" tablic; przewijały się wśród nowo wydawanych tablic do początku lat 80. (+/- 1982-84).
- tak wykonane tablice to były serie dla użytkowników indywidualnych, KLA, KLB, KLD, KLE, KLF, KLG - nie wiem, czy całe serie, czy tylko pewne ich przedziały (kaliskie "regionalizowało" serie tablic z przedziałami numerów nawet po kilkaset sztuk).
- wszystkie tablice państwowe (z literą na końcu), nawet z w/w wyróznikami, były zawsze stalowe tłoczone
- analizując archwialne zdjęcia z Kalisza, Pleszewa czy Ostrowa Wielkopolskiego, w początku lat 80. tablice trawione stanowiły około 30-40% tablic jeżdżacych na samochodach (o właśnie, wykonywano tak tylko tablice w rozmiarze samochodowym); analiza ilości takich tablic zachowanych w kolekcjach w stosunku do innych tablic z tego samego okresu daje podobny wynik.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin