|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 14:35, 21 Maj 2023 |
|
Ostatni model holownika pomocy technicznej na podwoziu Raba skłonił mnie do pewnych refleksji. Samochód, co oczywiste jest węgierski ale kabina..., jakbym ją skądś znał....
No właśnie, przecież to taka kabina jak w modelu ROMAN-a, czyli rumuńska? No ale ROMAN to przecież licencyjny MAN, a jego nazwa to skrót od ROmania MAN. No i MANy z takimi kabinami to normalny widok, spotykane są do dziś. Czyli wychodzi na to, że kabina jest niemiecka? Niezupełnie.
Wszystko zaczęło się w pierwszej połowie lat 60-tych, kiedy to w francuskiej firmie SAVIEM (powstałej w 1955 roku z połączenia Somua, Latil i działu samochodów ciężarowych Renault) rozpoczęto prace nad nową, odchylaną kabiną do ciężkich samochodów ciężarowych. Od 1963 roku spółka Saviem podjęła bliską współpracę kooperacyjną z zachodnioniemieckim MANem, który został poinformowany o pracach nad nową kabiną i miał też niewielki wpływ na jej ostateczny kształt.
Kabina została wprowadzona do produkcji w roku 1967 i otrzymała oznaczenie: typ 860 "Europa". Produkowana była we Francji.
Co ciekawe, jako pierwszy samochód z nową kabiną zaprezentował w 1967 roku MAN.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Saviem uczynił to rok później. Początkowo pojazdy tej marki wyposażone w kabinę "Europa" wyglądały tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
Z czasem udział Renault zaczął wzrastać i na atrapie pojawił się dodatkowy emblemat, początkowo niewielki:
[link widoczny dla zalogowanych]
a z czasem coraz większy, pokazujący od razu "kto tu rządzi" 😉
[link widoczny dla zalogowanych]
Trafnie nazwana (Europa), bardzo nowoczesna kabina stała się wzorcem dla innych producentów i w niemal niezmienionej formie przetrwała w produkcji 20 lat, a jej wersje rozwojowe produkowane są po dziś dzień.
Oprócz MANa i Saviem Renault, trafiła do innych samochodów ciężarowych. Na jej masce znajdowały się emblematy różnych producentów:
RABA
[link widoczny dla zalogowanych]
DAC
[link widoczny dla zalogowanych]
ROMAN
[link widoczny dla zalogowanych]
BÜSSING
[link widoczny dla zalogowanych]
IKARUS (Jugosławia)
[link widoczny dla zalogowanych]
A może jeszcze innych?
Jeśli ktoś ma wiedzę, a być może zdjęcia innych, nie wymienionych wyżej marek pojazdów, wyposażonych w kabinę typu 860 "Europa", zapraszam do rozmowy 🙂
HarlequinPL napisał: |
Wiadomo mi też o współpracy z austriacką marką ÖAF, gdzie stosowano te kabiny. |
Dziękuję za informację👍
Masz rację, rzeczywiście ÖAF po przejęciu przez MANa zachował własną markę i jej emblemat również pojawiał się na masce kabiny typu 860.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na kabinie "Europa" w latach 80 tych pojawił się też znacznie bardziej egzotyczny emblemat chińskiego producenta samochodów Dongfeng.
Wtedy to rumuński ROMAN dostarczył do Chin partię podwozi z kabinami, które zabudowane zostały jako autobusy komunikacji miejskiej dla Pekinu 🙂
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 21:11, 21 Maj 2023, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
|
|
HarlequinPL
User
Dołączył: 23 Cze 2017
Posty: 99 Przeczytał: 61 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chorzów
|
Wysłany:
Nie 15:58, 21 Maj 2023 |
|
Wiadomo mi też o współpracy z austriacką marką ÖAF, gdzie stosowano te kabiny. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2693 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Nie 16:45, 21 Maj 2023 |
|
Już wtedy unifikacja jak widać miała miejsce (i co za tym idzie chęć obniżania kosztów). Wracając do naszego holownika, pewnie mniej narzekania by było gdyby DeA wrzuciło jako model MAN-a. A tak Węgrzy się cieszą a my trochę mniej |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3495 Przeczytał: 59 tematów
Pomógł: 83 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Nie 19:14, 21 Maj 2023 |
|
Tak, OAF był w Austrii z kabiną Mana. Można znaleźć sporo zdjęć w necie, przykładowe [link widoczny dla zalogowanych]. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Wto 12:51, 23 Maj 2023, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 428 Przeczytał: 100 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Śro 7:26, 24 Maj 2023 |
|
Fajny temat, myślę, że nie obrazisz sie jak dołoże swoje 0,03 PLN w temacie kabin z Francji, bo pod temat wątku możemy podciągnąć wg mnie kolejne ciekawostki na tej samej zasadzie...
Kabiny Société Européenne de Travaux et de Développement - które były oczywiście spotykane w Polsce:
[link widoczny dla zalogowanych]
Kabina Renault Premium:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 72 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 10:05, 24 Maj 2023 |
|
Takich przypadków było więcej. Znana u nas najbardziej z cieżarówek Avia kabina, to pierwotnie Saviem, a w kooperacji także MAN, Alfa Romeo i właśnie Avia. Kto wie, czy nie coś jeszcze Chociaż tam to w zasadzie nie tylko kabina, a cała ciężarówka była identyczna. Wynika z tego, że Francuzi to jakiś potentat kabinowy. Ciekawe dlaczego akurat oni. Tacy dobrzy w tym byli? Czy inne kraje miały problemy z produkcją własnych kabin? Nasz Star przy konstrukcji nowej kabiny też wspomagał się pomocą francuskiego Chausson'a.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 428 Przeczytał: 100 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Śro 10:38, 24 Maj 2023 |
|
Dokładnie, Avia to dla nas bardzo znany pojazd, ale faktycznie jako całośc, nie tylko kabina. Do Twoich zdjęć można jeszcze dorzucić Renault.
Fajnie, ze chyba oprócz Mana można mieć wszystko jako modele. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Grzesiek Polska
User
Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291 Przeczytał: 29 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze
|
Wysłany:
Śro 14:20, 24 Maj 2023 |
|
Była jeszcze bułgarska Madara, której modelik też nie istnieje. Są w necie w ogóle zdjęcia Saviema jako Madara? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 16:53, 24 Maj 2023 |
|
Jacek_C5 napisał: |
Fajny temat, myślę, że nie obrazisz sie jak dołoże swoje (.....) |
Oczywiście, że nie 🙂
Po to założyłem temat żebyśmy mogli pagadać i dowiedzieć się czegoś ciekawego.
Grzesiek Polska napisał: |
Była jeszcze bułgarska Madara, której modelik też nie istnieje. Są w necie w ogóle zdjęcia Saviema jako Madara? |
Z Madarą było trochę inaczej. To nie była licencja Saviem. Bułgarzy poszli inną drogą. Kupili licencję od Avii, która miała do niej prawa produkcji i sprzedaży na tzw. "rynkach równoległych". I tak przy czechosłowackim wsparciu powstała Madara 201.
[link widoczny dla zalogowanych]
Kabina Saviem typ 812 trafiła też do jednego z prototypów czechosłowackiej Pragi UV 4x4.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
No i w latach 1965 - 1982 produkowana była jako Renault Super Galion, który początkowo wyglądał tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
A w ostatnich latach produkcji tak:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 19:00, 24 Maj 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|