FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Literatura Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon 9:01, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Były i takie .Mój dziadek był kierownikiem warsztatów naprawczych taboru samochodowego w Gliwicach i widział różne rzeczy. Nie było więc ,ani tak czarno ani biało. A co do samej UNRRA-y.Wojna się za szybko skończyła ,a place fabryczne były pełne sprzętu i trzeba było coś z tym "złomem"' zrobić. I to jest ta cała dobroć zachodu, za którą prędzej czy później i tak trzeba będzie z nawiązką zapłacić. A co do samej literatury i czasopism ,ciekawe pozycje .Też mam "Motory" i ich klony od 1966 -1995 r. oraz różne wydawnictwa motoryzacyjne.Piękna,niestety już historia naszej motoryzacji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mvs
User



Dołączył: 23 Mar 2013
Posty: 308
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:00, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Na ciekawe zdjęcie natrafiłem na 59 stronie twojej książki. To jest pierwsze zdjęcie samochodu który rozwozi prasę (RUCH) po wojnie które widziałem- czyżby był to Renault 300kg? Gdzieś czytałem że te instytucje zakupiły w 1948r Renault 1000kg,autobusy i być może właśnie renault 300kg. Czy ktoś wie coś na ten temat?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:10, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Reprodukcja jest mało czytelna, ale stawiam na Skodę 1101.

Image

Image

P.S.
Z trochę innej beczki - wprawdzie to nie literatura, ale chyba pasuje. Właśnie rozpakowałem kolejną ciekawostkę do zbiorku papierzysk. Zestaw oryginalnych (na moje oko) zdjęć prasowych, sporo podwójnych.
Image


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez fogarty dnia Pon 17:33, 14 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:14, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Wracając do samochodu z Ruchu, zajrzałem do pierwszego rocznika Motoru - z 1952 roku.
I już w piątym numerze załoga Ruchu na Skodzie:
Image
Image

Dwa numery później:
Image
Image

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 19:06, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Krzysztof napisał:
Były i takie .Mój dziadek był kierownikiem warsztatów naprawczych taboru samochodowego w Gliwicach i widział różne rzeczy. Nie było więc ,ani tak czarno ani biało. A co do samej UNRRA-y.Wojna się za szybko skończyła ,a place fabryczne były pełne sprzętu i trzeba było coś z tym "złomem"' zrobić. I to jest ta cała dobroć zachodu, za którą prędzej czy później i tak trzeba będzie z nawiązką zapłacić[...]


Bzdury. Stalinowskiej propagandy nt UNRRY nie warto komentować.
A co do sprawności wysyłanych pojazdów wystarczy poczytać o zasadach przygotowywania sprzętu i jego transportu do Polski. To są materiały od lat dostępne i nieskomplikowane. Nie powinno być problemu ze zrozumieniem, że całość przygotowania sprzętu i jego ekspedycję do Polski nadzorowała polska komisja. I nie było możliwe aby w transporcie znalazł się sprzęt przez nią nie zaakceptowany.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
mvs
User



Dołączył: 23 Mar 2013
Posty: 308
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 20:55, 14 Gru 2015 Powrót do góry

Tak to Skoda masz rację -dziękuje za rozwiązanie zagadki-szkoda tylko że nie ma obecnie tego modelu w miniaturze -może kiedyś będzie okazja wykonać taki model w barwach polskiego dostarczyciela prasy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dziwny Mag
User



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp

PostWysłany: Pon 21:26, 14 Gru 2015 Powrót do góry

max napisał:
(...). Nie powinno być problemu ze zrozumieniem, że całość przygotowania sprzętu i jego ekspedycję do Polski nadzorowała polska komisja. I nie było możliwe aby w transporcie znalazł się sprzęt przez nią nie zaakceptowany.


Formalnie jak najbardziej tak.
Ciekawe tylko, czy jak pofrontowy sprzęt był w stanie zbliżónym do opisów ze stalinowskiej propagandy, to ta komisja mówiła: te wsadźcie sobie do pieca, jedziemy do kolejnego składu albo pójdziemy do salonu polowego -?
Cool

Witold Rychter w swoich wspomnieniach opisuje i epizody związane ze sprowadzaniem transportów takich ciężarówek do Polski. Też warto zerknąć Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Wto 9:55, 15 Gru 2015 Powrót do góry

A co ma do tego stalinowska propaganda.Na różnych filmach dokumentalnych Amerykanie sami mówili, że składali z trzech rozbitych przez miny lub pociski artyleryjskie samochodów jeden i sprzedawali je wyzwalanym narodom. Tak więc i takie pojazdy też mogły się pojawić w partiach sprowadzanych do Polski. Na mój prosty rozum ,to nowe pojazdy szły na wymianę do wojska / ewentualna III wojna/ a odremontowane , z nadwyżek armii amerykańskiej czy angielskiej szły do składów ONZ by następnie przekazać je potrzebującym krajom.Nie jestem w temacie ,ale do Polski Bedfordy szły z Danii , a nie z Wielkiej Brytanii gdzie były produkowane. Pojazdy te zabudowywana w Sanoku na wozy strażackie. W końcu w handlu tak jest ,a szczególnie w "pomocy" innym ,że daje się to czego się samemu nie potrzebuje. Przykład naszych Starów 660 idących do Egiptu /wtedy ZRA/ tam ,też lakierowano złom z wojska, bo Araby się nie pokapują.
Tak jest ,tak było i tak będzie. Ludzie są pazerni.Można jeszcze wspomnieć coś o handlu używanymi pojazdami, ale to już wszyscy znają. Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Wto 9:55, 15 Gru 2015, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:13, 16 Gru 2015 Powrót do góry

Sam przyznajesz, że nie znasz tematu ale bez oporów wygłaszasz "mądrości" rodem z propagandowych stalinowskich broszurek. Zresztą nie pierwszy raz. To kiepskie źródło, może poczytaj coś fachowego, dowiedz się i spowoduj, że "będziesz w temacie" a dopiero potem się wypowiedz. Na temat.
Argumentów o Starach, Bedfordach, handlu samochodami i tym podobnych pierdoł nie powinno się komentować bo do dyskusji o UNRRA niczego nie wnoszą.

Ale żeby nie było wątpliwości:
1. UNRRA nie handlowała darami tylko przekazywała je nieodpłatnie w formie bezzwrotnej pomocy. Polska obok Chin była w latach 1945-47 jej największym beneficjentem. Potem pod naciskiem sowieckim z dalszej pomocy musieliśmy zrezygnować. Co było jej przedmiotem można przeczytać w dostępnych materiałach. Niezależnie od propagandowego bełkotu, sprzęt z darów UNRRA użytkowany był przez kolejne dziesięciolecia. Np. samochody pomimo niskiej kultury użytkowania i braku części zamiennych jeździły po polskich drogach jeszcze w latach 60-tych a lokomotywy użytkowane były do lat 70-tych.
2. Podwozia Bedford OLBZ nie były darem UNRRA tylko efektem zakupu rządu polskiego w Danii w 1948 roku (152 sztuki). Karosowane nadwoziem gaśniczym N70 były w PZL Mielec i SFW Sanok.

Dla mnie temat jest zakończony, nie mam zamiaru wdawać się w pyskówki w których rzetelną wiedzę zastępuje propaganda.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 22:30, 16 Gru 2015, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:51, 29 Gru 2015 Powrót do góry

We wrześniu jako dodatek do dwumiesięcznika pracowników FCA Wokół Nas ukazało się trzydziestostronicowe wydanie specjalne, podsumowujące 40 lat zakładu w Tychach. W zasadzie nie zbieram współczesnych prospektów, ale ten warto kupić, dopóki jest łatwo dostępny. Najlepiej jako dodatek do albumu pamiątkowego FSM z 1979 roku.

Image
Image
Image


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
emer
User



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2373
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 16:59, 29 Gru 2015 Powrót do góry

fogarty napisał:
warto kupić, dopóki jest łatwo dostępny

Pod jakim tytułem/hasłem go szukać? No i gdzie?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:41, 29 Gru 2015 Powrót do góry

Rzeczywiście, chwilowo aukcje się pokończyły - np. prospekt Tychy, prospekt FSM:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Raf
Moderator



Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2057
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 174 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oszczepowice k. Brzęczewa

PostWysłany: Wto 23:37, 29 Gru 2015 Powrót do góry

Dwie rozne osoby to sprzedawaly,
za bezdurno... tak w zasadzie.

Napisac do kazdego, dac x2 - i tak warto
- i "sie znajdzie".

Tak to widze.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
fogarty
Moderator



Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 1257
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 50 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 7:46, 31 Gru 2015 Powrót do góry

Jest w kup teraz:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
M5Q
User



Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ

PostWysłany: Czw 8:58, 31 Gru 2015 Powrót do góry

Gdyby ktoś był zainteresowany formą elektroniczną to jest dostępna tu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Rzeczony folder zaczyna się po stronie 18 czasopisma.

Dobrego Nowego Roku,

M5Q


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin