 |
|
 |
|
Autor |
Wiadomość |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2760 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:22, 17 Lut 2021 |
 |
Masz dobre oko 👍
Wycieraczki montowane były tylko na reflektorach zewnętrznych obsługujących poprzez dwuwłóknowe żarówki światła mijania i światła drogowe. Część samochodów przychodziła do Finlandii bez tych reflektorów i na miejscu montowane były inne wkłady z wycieraczkami. Reflektory wewnętrzne (dodatkowe długie światła) pozostawały bez zmian.
Wycieraczki oczywiście montowane były symetrycznie 😁
Może zdjęcie pod kątem trochę przekłamuje. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1689 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 51 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:35, 17 Lut 2021 |
 |
Dzięki, okay. Dla mnie również byłoby to nielogicznym aby zastosować asymetryczny montaż wycieraczek i sądzę, że jest to przekłamanie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2500 Przeczytał: 52 tematy
Pomógł: 188 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:58, 17 Lut 2021 |
 |
Fińska wersja naprawdę świetnie wygląda. Wiadomo, czy dużo było wersji kolorystycznych tego fina?
Tak patrzę na czarny dach i przyszło mi do głowy coś takiego, jak Polonez Coupe w wersji targa. Mógłby ciekawie wyglądać. Nie kojarzę, żebym gdzieś widział takie prototypy. Ciekawe, czy inżynierowie FSO kombinowali też w tym kierunku. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Poldi
User
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 1689 Przeczytał: 76 tematów
Pomógł: 51 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 6:33, 18 Lut 2021 |
 |
Ten pierwszy od góry, fiński Polonez, chyba raczej jest w białym kolorze ( srebrny raczej nie ), posiada wszystkie listwy ozdobne wokół okien czarne. Za to na okładce prospektu ten pomarańczowy takowe posiada już chromowane. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2760 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 11:06, 18 Lut 2021 |
 |
Może zdjęcia trochę przekłamują? Polonez MR 78 miał na pewno te ramki chromowane i takie samochody były wysyłane do Finlandii. Chromowane ramki to był element luksusowego, "bogatego" samochodu. Wtedy jeszcze czarny kolor to był kolor biedy, przebijał się w stylizacji pojazdów jako tło do chromu, niklu itp😁. Może ten samochód przygotował dealer?
Co do kolorów nadwozi, te zależały od zamówienia importera a pakiet DL był dostępny do każdego zamówionego samochodu.
Ale dostępny był tylko w Finlandii bo tam Polonezy były w tę wersję wyposażane. Wersja fińska nie była dostępna w Polsce.
To w PRL było marzenie niedostepne nawet za dewizy. Takie czasy... |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 22:35, 19 Lut 2021, w całości zmieniany 3 razy
|
|
 |
 |
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1515 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Czw 14:32, 18 Lut 2021 |
 |
Cześć,
Ten Polonez na zdjęciu ma cztery wycieraczki reflektorów, czy to jest może przedprodukcyjny egzemplarz ?
pzdr
dodatek: wiem, że to inny typ Poloneza, ale kwestia wycieraczek jest interesująca...
Jak to było w ogóle w Polonezach z wycieraczkami reflektorów ?
dodatek2: zdjęcie nie jest moje, znalazłem je kiedyś na www, ale dziś nie pamiętam już skąd i gdzie... |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zetorski dnia Czw 14:40, 18 Lut 2021, w całości zmieniany 2 razy
|
|
 |
 |
Piotrek_EPKK
User
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6404 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 289 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Czw 15:41, 18 Lut 2021 |
 |
To jest prototyp Poloneza jeszcze pod nazwą "Polski"
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Piotrek_EPKK dnia Czw 15:43, 18 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
zetorski
User
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1515 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Puszcza Kampinoska
|
Wysłany:
Czw 22:19, 18 Lut 2021 |
 |
Dzięki Piotrze za przypomnienie
Czyli wycieraczki na czterech reflektorach występowały jedynie
w pierwszych włoskich prototypach, tak ?
Zaś wycieraczki dwóch reflektorów były montowane tylko
w wersjach eksportowych ? czy jeszcze węziej - w wersjach na Finlandię ?
No i wreszcie, ciekawe czy jakiekolwiek Polonezy na rynek krajowy miały
wycieraczki reflektorów ?
pzdr |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zetorski dnia Czw 22:20, 18 Lut 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2760 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:24, 01 Mar 2021 |
 |
Próbowałem się dowiedzieć czegoś konkretnego nt tych wycieraczek ale słabo to wygląda, trudno ustalić coś jednoznacznego.
W każdym razie wg zgodnych opinii moich rozmówców, wycieraczki z całą pewnością nie były dostępne na rynku krajowym. Nie były też dostępne w wersjach sprzedawanych w tzw eksporcie wewnętrznym lub jako "odrzuty z eksportu" ponieważ nie były montowane w FSO. W Finlandii występowały w pakiecie dealerskim DL, w który samochody wyposażane były przez sprzedawców na miejscu. Podobno dostępne były też w Wielkiej Brytanii i jeszcze na innych zachodnich rynkach (gdzie?) ale montowane były na miejscu przez dealerów. Spotkałem się też z jedną opinią, że montowane były w FSO przed wysyłką pojazdów za granicę ale była to opinia odosobniona, nikt jej nie potwierdził. Przeczą jej też znane zdjęcia samochodów na placu składowym w Finlandii bez zewnętrznych reflektorów, które na miejscu były wymieniane na takie z wycieraczkami.
Wycieraczki były dostępne od co najmniej dwóch producentów, przy czym w jednym typie mechanizmy klejone były do klosza (w jego osi) i ich montaż wymagał zmiany wkładów optycznych a w drugim ramki mechanizmu przykręcane były z wykorzystaniem śrub mocowania reflektorów. W tym drugim przypadku producentem był Lucas. Pierwszy typ (nie znam producenta) występował w wersji na 2 lub 4 reflektory, ten drugi (Lucas) ponoć tylko na 4.
Wycieraczki na reflektory w tej postaci były akcesoriami dedykowanymi do reflektorów Fiata i mogły mieć zastosowanie wszędzie tam gdzie takie reflektory (lub ich licencyjne kopie) były montowane.
To tyle, mam nadzieję że pomogłem chociaż temat wycieraczek trudno uznać za całkowicie wyjaśniony. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
 |
 |
modelarzZG
User
Dołączył: 16 Paź 2016
Posty: 125 Przeczytał: 72 tematy
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany:
Pon 10:41, 01 Mar 2021 |
 |
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2760 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:53, 01 Mar 2021 |
 |
Świetny film, nie znałem go. Dzięki.
Czyli ta jedna, odosobniona opinia o montażu wycieraczek w FSO też była prawdziwa. Po raz kolejny okazuje się, że w takich sprawach każda wypowiedź jest ważna
Swoją drogą wycieraczki z filmu to jeszcze inny, trzeci już typ mechanizmu. Ciekawe, kto był producentem i na jaki rynek były te samochody. Wiemy coś więcej na ten temat? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 11:15, 01 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 447 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pon 11:45, 01 Mar 2021 |
 |
Hej,
wrzucam Wam jako ciekawostkę, namiary na fiński klub FSO:
[link widoczny dla zalogowanych]
na samym dole jest zdjęcie Poloneza, również z niesymetrycznie ułożonymi wycieraczkami, czyli analogiczna sytuacja do tego o czym wspomina Poldi.
Ale jeżeli każda wycieraczka miała za zadanie oczyszczać po dwa reflektory, to może to być po prostu bląd w ich ustawieniu. Bo jeżeli to ten sam typ wycieraczek, to tu dobrze widać mocowanie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Odnośnie fińskiego klubu, jest też tam forum, i dział ze skanami prospektów.
Np można sobie podejrzeć "z bliska" wycieraczki do Fiata 125p:
[link widoczny dla zalogowanych]
w prospektach są też zdjęcia wycieraczek w Polonezach, ale są słabo widoczne.
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam |
Post został pochwalony 3 razy
Ostatnio zmieniony przez Jacek_C5 dnia Pon 11:52, 01 Mar 2021, w całości zmieniany 2 razy
|
|
 |
 |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2760 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 295 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 13:37, 01 Mar 2021 |
 |
Bardzo ciekawa strona, dzięki za link.
Wygląda na to, że wycieraczki ze zdjęć to kolejny, czwarty typ mechanizmu. Ale raczej na pewno działały symetrycznie. Brak symetrii to albo złudzenie wynikajace z perspektywy zdjęcia albo błąd ułożenia wycieraczek w starym (zielonym) samochodzie.
Pomijając wątpliwą celowość takiego rozwiązania, przepisy chyba nie dopuszczały asymetrycznej konfiguracji. Ale temat ciekawy i warto go dalej drążyć. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 447 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pon 14:30, 01 Mar 2021 |
 |
Dokładnie,
Wydaje mi sie, że w chwili obecnej, co realny egzemplarz, to może mieć inaczej zatrzymane wycieraczki i niekoniecznie będące w pozycji prawidłowej.
Zielony ma wg mnie symetrycznie (jedna względem drugiej), ale prawdopodobnie źle ustawione. wg folderu stan ich spoczynku jest nad reflektorami (strona 3, czerwony) :
[link widoczny dla zalogowanych]
powinny być ustawione jak po stronie kierowcy w tym "realnym egzemplarzu":
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam
Jacek |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jacek_C5 dnia Pon 14:31, 01 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
M5Q
User
Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 425 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ
|
Wysłany:
Pon 19:36, 01 Mar 2021 |
 |
To skoro sobie tak gawędzimy o legendach z FSO, to mam pytanie o niewątpliwą legendę, pierwszy samochód moich marzeń, czyli Poloneza 2000, tego właściwego, z fiatowskim silnikiem DOHC.
Z młodości pamiętam ten charakterystyczny gwizd wydechu i dużo szybsze wkręcanie się na obroty. Miałem okazję poprowadzić go przez kilka km, wrażenie w porównaniu ze zwykłym 1500 było ogromne.
Większość z nich miała charakterystyczną krótką antenkę radiotelefonu umieszczoną w tylnej części dachu, jako że głownie były używane przez różnego rodzaju służby, ministerstwa i wyższego szczebla instytucje. Szczytem szczytów był "dwójak" w srebrnym metaliku, obecnie uchodzącym za najbardziej pospolity kolor
Samochód elitarny i nie do nabycia przez zwykłego Kowalskiego, owiany aurą tajemniczości, w sieci mało jest informacji na jego temat, tych wiarygodnych - jeszcze mniej.
Czy prawdą jest, że powstawał poprzez przeróbkę seryjnego Poloneza w OBR a nie w całości na taśmie?
Czy był sprzedawany za granicę?
Czym różnił się od standardowego? Pamiętam z jakiejś fachowej lektury informację o silniku, sprzęgle z obudową i tylnym moście, ale trafiłem równiez na informacje o innej skrzyni biegów, wale napędowym i hamulcach, a nawet innym rozstawie kół.
Czy wiadomo ile sztuk wyjechało z FSO i w jakich latach były produkowane?
Może jakieś inne ciekawe informacje?
Nie ukrywam, że w dużej mierze liczę na nieprzeciętną wiedzę maxa, ale na pewno inni koledzy coś mogą dodać.
Dzięki! |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez M5Q dnia Pon 19:40, 01 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
 |
 |
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
 |
|
 |
|