Autor |
Wiadomość |
xiedzu
Moderator
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085 Przeczytał: 24 tematy
Pomógł: 54 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć
|
Wysłany:
Nie 18:29, 03 Sty 2016 |
|
W tym temacie fogary napisał
fogarty napisał: |
(...)
Mam w zbiorze takie zdjęcie. Ktoś może wie, jaka to laweta?
|
Żeby nie robić bałaganu tam - przenoszę to do nowego tematu...
Mam nadzieję rozwojowo
Od siebie dodam to zdjęcie
[link widoczny dla zalogowanych]
(klik powiększa)
Z tego co pamiętam na FSM-ie były używane właśnie głównie te lawety - D91 w żadnej wersji nigdy nie widziałem... a trochę się po Zakładzie w dzieciństwie i czasach szkolnych kręciłem...
Natomiast co to za laweta - nie mam pojęcia... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 19:09, 03 Sty 2016 |
|
To naczepa LOHR. Pisałem o niej tutaj: http://www.motoshowminatura.fora.pl/warsztat,45/star-jelcz,13107-15.html#241365
Ale to kolorowe zdjęcie jest wyjątkowo ciekawe bo pokazuje naczepę LOHR załadowaną ponadnormatywnie i sprzężoną z ciągnikiem Jelcz. Naczepy te z różnych względów (konstrukcyjnych, ekonomicznych) tworzyły zwykle zestawy ze Starami C-28/29 i C-200. Być może zestaw ze zdjęcia realizuje jakiś transport wewnątrz FSM lub inny krótkodystansowy. Szczegóły nadwozi przewożonych Fiatów 126 wskazują na końcówkę lat 80-tych (rok 1988 lub później) czyli na końcówkę PRL, kiedy sprzęt zachodni z lat 70-tych dożywał już swoich dni i laweta mogła być przerobiona. To również może wskazywać na transport wewnątrz zakładowy. Ciekawe zdjęcie, może ktoś wie więcej? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 19:35, 03 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
xiedzu
Moderator
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085 Przeczytał: 24 tematy
Pomógł: 54 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć
|
Wysłany:
Nie 20:37, 03 Sty 2016 |
|
Faktycznie max pisałeś o tych lawetach... zapomniałem o tym...
Było to po tym poście:
PanieMajster napisał: |
Witam!
Z góry przepraszam za zaśmiecanie wątku,ale skoro już mowa o naczepach do transportu aut czy ktoś wie co to za model naczepy:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcie znalazłem niedawno gdzieś w necie i dosyć pobudziło moją wyobraźnię ...
Pozdrawiam,
Michał |
Zwróć uwagę, że to nie ta sama laweta co ta z Jelczem.
"Jelczowa" ma (nie wiem jak to fachowo nazwać) wykrój nad kołem, "starowa" jest na całej długości płaska...
Patrząc na relingi górnej platformy "jelczowa" wydaje się dłuższa...
Ja pamiętam właśnie te ciągane przez Jelcze i właśnie z ośmioma maluchami na pokładzie... |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xiedzu dnia Nie 20:43, 03 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Grexik
User
Dołączył: 24 Wrz 2011
Posty: 870 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany:
Nie 20:41, 03 Sty 2016 |
|
W książce "maluch biografia" autor wspominał o tych lawetach - skąd były i gdzie były nimi transportowane Fiaciki.
Mogę odszukać. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 21:21, 03 Sty 2016 |
|
xiedzu napisał: |
[...]
Zwróć uwagę, że to nie ta sama laweta co ta z Jelczem.
"Jelczowa" ma (nie wiem jak to fachowo nazwać) wykrój nad kołem, "starowa" jest na całej długości płaska...
Patrząc na relingi górnej platformy "jelczowa" wydaje się dłuższa...
Ja pamiętam właśnie te ciągane przez Jelcze i właśnie z ośmioma maluchami na pokładzie... |
Tak, też to widzę i też mam wątpliwości dlatego napisałem, że zdjęcie jest ciekawe i warto ten temat dalej analizować.
Lawety LOHR zakupiono ze środków FSM w pierwszej połowie lat 70-tych. Widywało się je dość często na drogach a ich zdjęcia można wciąż spotkać w dostępnych publikacjach. Przy czym zawsze były to wersje z płaską podłogą (bez wyodrębnionych błotników), tworzące zestawy ze Starami jak na zdjęciach Fogarty'ego i PanieMajster. Te zdjęcia raczej nie budzą wątpliwości. Nie spotkałem nigdy takiej wersji jak ta na Twoim kolorowym zdjęciu. Ale być może zakupiono również takie większe wersje dostosowane do sprzęgania z większymi ciągnikami. Albo w trakcie użytkowania w Zakładzie Transportu FSM przebudowano wyeksploatowane lawety poprzez wydłużenie i umożliwiono łatwiejszy transport ośmiu Fiatów 126. A poprzez podniesienie zawieszenia (stąd błotniki) dostosowano do większego ciągnika z wyższym siodłem. Tak przeróbka mogłaby (ale nie musiała) mieć wpływ na możliwość ich użycia na drogach publicznych stąd konkluzja o transporcie na ograniczonym terenie (?). Laweta z kolorowego zdjęcia wygląda na zmęczoną życiem a malowanie minią tez może świadczyć o ciekawej przeszłości Sam jestem ciekaw jak to było, temat jest interesujący i warto go kontynuować. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
xiedzu
Moderator
Dołączył: 01 Lip 2009
Posty: 2085 Przeczytał: 24 tematy
Pomógł: 54 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: óć
|
Wysłany:
Nie 21:39, 03 Sty 2016 |
|
Star z ośmioma maluchami
[link widoczny dla zalogowanych]
(klik powiększa) |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xiedzu dnia Nie 21:42, 03 Sty 2016, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 18:30, 04 Sty 2016 |
|
Fajne zdjęcie Sądząc z wyglądu przewożonych Fiatów 126 to okres 1978-82. Ciągnik to Star C-200 czyli norma w tym okresie. Szkoda, że nie widać tylnej części podłogi lawety, co z tym błotnikiem. Może znajdą się jeszcze jakieś inne materiały i uda się wyjaśnić czy kupiono tylko jedną wersję lawety LOHR czy było ich więcej. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
kali199
User
Dołączył: 02 Maj 2010
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kedzierzyn-kozle
|
Wysłany:
Pią 17:51, 08 Sty 2016 |
|
Grexik zrobiłem to za Ciebie
Zdjęcie wykonane w Lublinie 1976roku
Więcej nic nie jest opisane o transporcie na naczepach.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor pisze w tej książce ze samochody jechały na własnych kolach do Gliwic gdzie ładowane je na barki.W dalsza drogę ruszały Kanałem Gliwickim i Odra do Opola,Wrocławia i Szczecina. Ale do Radomia,Kielc,Lodzi czy Rzeszowa samochody docierały tylko na własnych kołach. W tym celu zatrudniono 120 kierowców.Później dodam zdjęcie samochodów na barce.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kali199 dnia Pią 17:57, 08 Sty 2016, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 20:45, 08 Sty 2016 |
|
Może masz wybrakowany egzemplarz? Bo właśnie w tej książce na stronie 169 między zdjęciami, które wkleiłeś jest tekst o lawetach zakupionych we Francji. Jest nawet informacja, że zostały zakupione ze środków FSM i przekazane do Polmozbytu. To właśnie te lawety LOHR o których dyskutujemy. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 20:46, 08 Sty 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
kali199
User
Dołączył: 02 Maj 2010
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: kedzierzyn-kozle
|
Wysłany:
Śro 12:45, 13 Sty 2016 |
|
max tak to przeczytałem ale myslalem ze oprócz twojej obszernej wypowiedzi wspomniano o czyms wiecej |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 18:51, 13 Sty 2016 |
|
Ok, nie zrozumiałem Sam bym chętnie poczytał coś więcej na temat tych lawet i o innych rzadkich, zapomnianych pojazdach z czasów PRL ale nie ma gdzie... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
QLIG
User
Dołączył: 30 Kwi 2010
Posty: 3484 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 93 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZO
|
Wysłany:
Pią 15:41, 15 Sty 2016 |
|
Taką znalazłem na forum syreniarzy:
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 81 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 20:04, 15 Sty 2016 |
|
Ciekawe zdjęcie. Syreny używane po przejściach, ciekawe gdzie jadą? Może to transport na złom albo na jakieś auto-rodeo... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Pią 20:08, 15 Sty 2016 |
|
Sądząc po stroju obsługi, to chyba transport pojazdów napromieniowanych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dziwny Mag
User
Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 2198 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wlkp
|
Wysłany:
Pią 22:38, 15 Sty 2016 |
|
To jest laweta przedsiebiorcy z okolic Mogilna. Masowo skupował Syrenki w połowie lat 90. Na jednym tylko placu nazbierał ich ponad 200, a placów miał "coś więcej". Prowadził też warsztat. Kilka lat temu, powtarzam za "dobrze poinformowanymi internetami" - wg tychże informacji, pan trafił za kratki, a bliska mu osoba, zanim na placu zjawił się komornik, sprzedała ponad 50 Syren na złom (w tamtym czasie taka Syrena po cenie skupu to było pomiędzy 800 a 1000zł od sztuki). I tyle.
Mała galeria już ze złomowiska [link widoczny dla zalogowanych]
P.S. Wydaje mi się, że CHYBA na forum gratów http://graty.fora.pl/ już kilka lat temu pojawiły się zdjęcia tej lawety wrośniętej w grunt... (ewentualnie mogły być w ogłoszeniu o jej sprzedaży - w kazdym bądź razie na pewno już się integrowała z naturą ). |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Dziwny Mag dnia Pią 22:43, 15 Sty 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|