Autor |
Wiadomość |
Maciek201
User
Dołączył: 18 Kwi 2018
Posty: 24 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 19:18, 31 Lip 2018 |
|
Nawiązując do tego ciekawego Jelcza PR110 -> on nie ma na stówę 12 metrów. To widać po oknach. Są pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami dwa duże okna, jak w Jelczu M11. Nie wiem, jak to możliwe, ale w trzeciej części książki o JZS, Wojtka Połomskiego jest napisane, że ten prototyp został wykonany na nadwoziu seryjnego Jelcza PR110M. Skoro tak, to czemu w tym prototypie się nie zmieściło trzecie małe okno przy trzecich drzwiach ? Dzidek, jakbyś mógł, coś więcej napisać o tym prototypie, to byłbym wdzięczny |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Maciek201 dnia Wto 19:18, 31 Lip 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Wto 19:33, 31 Lip 2018 |
|
Bardzo chętnie podzielę się, oczywiście w raczej skrótowy sposób historią tego autobusu.
Jest to (a właściwie była) najprawdopodobniej jedyna wykonana całkowicie w Polsce udana przeróbka Renaulta pr-100 (czyli bliźniaczej konstrukcji z Jelczem pr-100) na wersję trzydrzwiową.
Jeszcze jako marka Berliet (przed upadłością firmy i przejęciem przez Renault) zaczęto produkować wersję trzydrzwiową Berlieta ER-100
[link widoczny dla zalogowanych]
gdzie jednak trzecie w kolejności drzwi umiejscowione były przed tylną osią.
W umieszczeniu prawidłowo działających drzwi umiejscowionych w zwisie tylnym przeszkadzał oczywiście silnik.
I tu zadziałała zasada, że POLAK POTRAFI. Aby prawidłowo działały trzecie drzwi trzeba było przesunąć, a co za tym idzie wydłużyć pojazd o 250 mm.
Wiązało się to z przeróbką kratownicy i zastosowaniem dystansów w celu zapewnienia prawidłowego działania sekcji napędowej.
Tak więc sam autobus był krótszy od Jelcza 120, ale troszkę dłuższy niż Jelcz pr-100.
Ot, i cała tajemnica dotycząca tego wozu.
Szkoda, że nikomu nie przyszło do głowy, by ten autobus ocalić od zezłomowania i z tego, co widzę od postępującego zapomnienia.
Pozdrawiam.
Dzidek. |
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
MrMario047
User
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 99 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 10:18, 03 Sie 2018 |
|
Aktualizacja autobusów:
12. KASSBOHRER-SETRA-S8
13. VOLVO B616 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Grzesiek Polska
User
Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291 Przeczytał: 29 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze
|
Wysłany:
Pią 10:57, 03 Sie 2018 |
|
No rzeczywiście "Kultowe" autobusy szczególnie dla Polaków Z tej serii robi się powoli parodia... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wojtas
User
Dołączył: 03 Sie 2018
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 12:59, 03 Sie 2018 |
|
Widzę, że dostępność zaczyna być ograniczana. Do mojej miejscowości w ogóle nr 8 nie dotarł... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 13:27, 03 Sie 2018 |
|
Czy zwróciliście uwagę, że we wrześniu częstotliwość edycji numerów (11, 12, 13) wynosi 1 tydzień (7 dni) ?
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Długi
User
Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601 Przeczytał: 17 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn
|
Wysłany:
Pią 18:27, 03 Sie 2018 |
|
Ładne modele, będą fajnie prezentować się w gablotce |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
airline
User
Dołączył: 04 Cze 2018
Posty: 54 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Pią 18:44, 03 Sie 2018 |
|
Czy to Volvo B616 ma drzwi po obydwóch stronach?
Tak wiem - wujek google. Tylko skąd mam mieć pewność, że to jeden i ten sam wóz na sąsiednich zdjęciach.
Ale jeżeli ma drzwi po obydwóch stronach... to po co?
A aktualizacja modeli... strasznie słabo. Chyba za bardzo ostrzyłem apetyt na zupełnie inne konstrukcje. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez airline dnia Pią 18:45, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 19:18, 03 Sie 2018 |
|
airline: Ten autobus miał drzwi po obu stronach... by może chodziło o to, że był uniwersalny - dostosowany do ruchu prawo i lewostronnego. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Piotr1-60 dnia Pią 19:20, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Citar
User
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195 Przeczytał: 50 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk
|
Wysłany:
Pią 19:30, 03 Sie 2018 |
|
Osobiscie nie chcialbym jezdzic w ruchu lewostronnym autobusem majacym kierownice po lewej stronie, jazda osobowym "anglikiem" w Polsce dostarcza juz niezlych emocji, szczegolnie przy probie wyprzedzania , a co dopiero busem 😎 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
kadrowiec
User
Dołączył: 28 Paź 2013
Posty: 57 Przeczytał: 4 tematy
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 19:30, 03 Sie 2018 |
|
Chyba rezygnuję z serii. To są kultowe autobusy PRL? Wydawca wprowadził mnie w błąd. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Citar
User
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195 Przeczytał: 50 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk
|
Wysłany:
Pią 19:35, 03 Sie 2018 |
|
Jesli seria zapowiadana byla na 80 sztuk, to bylo wiecej niz pewne, ze 90% modeli bedzie mialo niewiele wspolnego z
PRL-em, poza tym samo okreslenie "kultowy" nie powinien dostawac autobus , ktorego moze 3 sztuki widziano w jakims miescie na drugim koncu Polski. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Grzesiek Polska
User
Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291 Przeczytał: 29 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze
|
Wysłany:
Pią 19:35, 03 Sie 2018 |
|
airline napisał: |
A aktualizacja modeli... strasznie słabo. Chyba za bardzo ostrzyłem apetyt na zupełnie inne konstrukcje. |
Witaj w klubie. Ja nawet tej serii specjalnie nie śledzę. Propsowałem tą serię w fazie testówki, ale jak się okazało co się w tej serii ukazuje, i wyszło szydło z worka jaki kształt ma ta seria (wciskanie Polakom szrotu z niemieckich, czeskich i węgierskich magazynów Atlasa) to spojrzałem się na moje poprzednie zachwyty z politowaniem. Jeśli mnie pytać, to zanosi się chyba na to że błędem będzie ostrzyć sobie zęby na cokolwiek w tej serii. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Grzesiek Polska dnia Pią 19:36, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pią 19:56, 03 Sie 2018 |
|
Citar napisał: |
Osobiscie nie chcialbym jezdzic w ruchu lewostronnym autobusem majacym kierownice po lewej stronie, jazda osobowym "anglikiem" w Polsce dostarcza juz niezlych emocji, szczegolnie przy probie wyprzedzania , a co dopiero busem 😎 |
...zapewne nie pamiętasz lat 60. XXw. kiedy to w biurach turystycznych i w PKS-ie jeździły włoskie FIATy 682RN. Pojazdy miały kierownice po PRAWEJ stronie (podobnie jak i powyższe Volvo).
[/img] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Citar
User
Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195 Przeczytał: 50 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk
|
Wysłany:
Pią 20:03, 03 Sie 2018 |
|
Fakt, nie pamietam, ale mysle , ze w 60-tych latach ruch tez byl inny i glod na srodki transportu tak duzy, ze nawet auta z kierownica na srodku czy wogole bez kierownicy (😁) tez bylyby przyjete z zachodu z przyslowiowym pocalowaniem reki.
Nie zmienia to faktu, ze jazda autem, szczegolnie duzym, z kierownica po "zlej" stronie jest niezlym wyzwaniem. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Citar dnia Pią 20:06, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|