FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Maciek201
User



Dołączył: 18 Kwi 2018
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 19:18, 31 Lip 2018 Powrót do góry

Nawiązując do tego ciekawego Jelcza PR110 -> on nie ma na stówę 12 metrów. To widać po oknach. Są pomiędzy drugimi, a trzecimi drzwiami dwa duże okna, jak w Jelczu M11. Nie wiem, jak to możliwe, ale w trzeciej części książki o JZS, Wojtka Połomskiego jest napisane, że ten prototyp został wykonany na nadwoziu seryjnego Jelcza PR110M. Skoro tak, to czemu w tym prototypie się nie zmieściło trzecie małe okno przy trzecich drzwiach ? Dzidek, jakbyś mógł, coś więcej napisać o tym prototypie, to byłbym wdzięczny Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Maciek201 dnia Wto 19:18, 31 Lip 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Wto 19:33, 31 Lip 2018 Powrót do góry

Bardzo chętnie podzielę się, oczywiście w raczej skrótowy sposób historią tego autobusu.
Jest to (a właściwie była) najprawdopodobniej jedyna wykonana całkowicie w Polsce udana przeróbka Renaulta pr-100 (czyli bliźniaczej konstrukcji z Jelczem pr-100) na wersję trzydrzwiową.
Jeszcze jako marka Berliet (przed upadłością firmy i przejęciem przez Renault) zaczęto produkować wersję trzydrzwiową Berlieta ER-100
[link widoczny dla zalogowanych]
gdzie jednak trzecie w kolejności drzwi umiejscowione były przed tylną osią.
W umieszczeniu prawidłowo działających drzwi umiejscowionych w zwisie tylnym przeszkadzał oczywiście silnik.
I tu zadziałała zasada, że POLAK POTRAFI. Aby prawidłowo działały trzecie drzwi trzeba było przesunąć, a co za tym idzie wydłużyć pojazd o 250 mm.
Wiązało się to z przeróbką kratownicy i zastosowaniem dystansów w celu zapewnienia prawidłowego działania sekcji napędowej.
Tak więc sam autobus był krótszy od Jelcza 120, ale troszkę dłuższy niż Jelcz pr-100.
Ot, i cała tajemnica dotycząca tego wozu.
Szkoda, że nikomu nie przyszło do głowy, by ten autobus ocalić od zezłomowania i z tego, co widzę od postępującego zapomnienia.
Pozdrawiam.
Dzidek.


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
MrMario047
User



Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:18, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Aktualizacja autobusów:

12. KASSBOHRER-SETRA-S8
13. VOLVO B616


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grzesiek Polska
User



Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291
Przeczytał: 29 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze

PostWysłany: Pią 10:57, 03 Sie 2018 Powrót do góry

No rzeczywiście "Kultowe" autobusy szczególnie dla Polaków Very Happy Z tej serii robi się powoli parodia... Evil or Very Mad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wojtas
User



Dołączył: 03 Sie 2018
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:59, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Widzę, że dostępność zaczyna być ograniczana. Do mojej miejscowości w ogóle nr 8 nie dotarł...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 13:27, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Czy zwróciliście uwagę, że we wrześniu częstotliwość edycji numerów (11, 12, 13) wynosi 1 tydzień (7 dni) ?

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Długi
User



Dołączył: 16 Sie 2010
Posty: 601
Przeczytał: 17 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Gdańsk/Londyn

PostWysłany: Pią 18:27, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Ładne modele, będą fajnie prezentować się w gablotce Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
airline
User



Dołączył: 04 Cze 2018
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 18:44, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Czy to Volvo B616 ma drzwi po obydwóch stronach?

Tak wiem - wujek google. Tylko skąd mam mieć pewność, że to jeden i ten sam wóz na sąsiednich zdjęciach.
Ale jeżeli ma drzwi po obydwóch stronach... to po co? Razz

A aktualizacja modeli... strasznie słabo. Chyba za bardzo ostrzyłem apetyt na zupełnie inne konstrukcje.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez airline dnia Pią 18:45, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 19:18, 03 Sie 2018 Powrót do góry

airline: Ten autobus miał drzwi po obu stronach... by może chodziło o to, że był uniwersalny - dostosowany do ruchu prawo i lewostronnego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Piotr1-60 dnia Pią 19:20, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Pią 19:30, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Osobiscie nie chcialbym jezdzic w ruchu lewostronnym autobusem majacym kierownice po lewej stronie, jazda osobowym "anglikiem" w Polsce dostarcza juz niezlych emocji, szczegolnie przy probie wyprzedzania , a co dopiero busem 😎


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
kadrowiec
User



Dołączył: 28 Paź 2013
Posty: 57
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:30, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Chyba rezygnuję z serii. To są kultowe autobusy PRL? Wydawca wprowadził mnie w błąd.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Pią 19:35, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Jesli seria zapowiadana byla na 80 sztuk, to bylo wiecej niz pewne, ze 90% modeli bedzie mialo niewiele wspolnego z
PRL-em, poza tym samo okreslenie "kultowy" nie powinien dostawac autobus , ktorego moze 3 sztuki widziano w jakims miescie na drugim koncu Polski.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grzesiek Polska
User



Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291
Przeczytał: 29 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze

PostWysłany: Pią 19:35, 03 Sie 2018 Powrót do góry

airline napisał:

A aktualizacja modeli... strasznie słabo. Chyba za bardzo ostrzyłem apetyt na zupełnie inne konstrukcje.


Witaj w klubie. Ja nawet tej serii specjalnie nie śledzę. Propsowałem tą serię w fazie testówki, ale jak się okazało co się w tej serii ukazuje, i wyszło szydło z worka jaki kształt ma ta seria (wciskanie Polakom szrotu z niemieckich, czeskich i węgierskich magazynów Atlasa) to spojrzałem się na moje poprzednie zachwyty z politowaniem. Jeśli mnie pytać, to zanosi się chyba na to że błędem będzie ostrzyć sobie zęby na cokolwiek w tej serii.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Grzesiek Polska dnia Pią 19:36, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Piotr1-60
User



Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Pią 19:56, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Citar napisał:
Osobiscie nie chcialbym jezdzic w ruchu lewostronnym autobusem majacym kierownice po lewej stronie, jazda osobowym "anglikiem" w Polsce dostarcza juz niezlych emocji, szczegolnie przy probie wyprzedzania , a co dopiero busem 😎
...zapewne nie pamiętasz lat 60. XXw. kiedy to w biurach turystycznych i w PKS-ie jeździły włoskie FIATy 682RN. Pojazdy miały kierownice po PRAWEJ stronie (podobnie jak i powyższe Volvo).

Image[/img]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Citar
User



Dołączył: 22 Sie 2016
Posty: 195
Przeczytał: 50 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hamburg / Gdansk

PostWysłany: Pią 20:03, 03 Sie 2018 Powrót do góry

Fakt, nie pamietam, ale mysle , ze w 60-tych latach ruch tez byl inny i glod na srodki transportu tak duzy, ze nawet auta z kierownica na srodku czy wogole bez kierownicy (😁) tez bylyby przyjete z zachodu z przyslowiowym pocalowaniem reki.
Nie zmienia to faktu, ze jazda autem, szczegolnie duzym, z kierownica po "zlej" stronie jest niezlym wyzwaniem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Citar dnia Pią 20:06, 03 Sie 2018, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin