Autor |
Wiadomość |
HUMBER IMPERIAL
User
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 588 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 25 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 15:45, 12 Wrz 2020 |
|
Zamiast MPA na liste moznaby wstawic Cabrio ktory sie ukazal, w sumie do czasu zapowiedzi nie wiedzialem o jego istnieniu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 19:50, 12 Wrz 2020 |
|
Świetna lista, gratulacje! Jedna korekta tylko: przy moim imienniku, w pozycji 79, prawidłowo BUSSING 6500TU. Klasyk, protoplasta wielu konstrukcji, wzór dla szeregu producentów |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Pan_Samochodzik
User
Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 552 Przeczytał: 66 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 9:55, 14 Wrz 2020 |
|
Mały odkop; pytanie do kolegów, którzy zamówili prenumeratę "na Ikarusa". Doszła już Wam paczka z modelem/modelami? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:41, 14 Wrz 2020 |
|
HUMBER IMPERIAL napisał: |
(...) moja lista
(...)
70. Jelcz MPA 62
(...) |
Ten autobusy nie miały z Jelczem wiele wspólnego. Pisaliśmy już kiedyś o tym.
Budowane byly z dwóch rozbitych autobusów Skoda 706 RTO. Z reguły pierwszy człon z rozbitej Skody MEX, drugi z rozbitej wersji międzymiastowej, pozyskanej z PKS.
Autobus nosił nazwę MPA AP 62 co oznaczało:
Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (producent)
Autobus Przegubowy (typ/model)
62 to rok wprowadzenia projektu do produkcji. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
HUMBER IMPERIAL
User
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 588 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 25 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 14:04, 14 Wrz 2020 |
|
Dzieki Max, dowiedzialem sie czegos nowego. Warto wiedziec, jednak wiekszosc zdjec jest nadal podpisana jako Jelcz... moze po prostu jako skrot myslowy... niestety wprowadza to w blad. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotr1-60
User
Dołączył: 10 Lut 2012
Posty: 525 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA
|
Wysłany:
Pon 20:09, 14 Wrz 2020 |
|
max napisał: |
Ten autobusy nie miały z Jelczem wiele wspólnego. Pisaliśmy już kiedyś o tym.
Budowane byly z dwóch rozbitych autobusów Skoda 706 RTO. Z reguły pierwszy człon z rozbitej Skody MEX, drugi z rozbitej wersji międzymiastowej, pozyskanej z PKS.
Autobus nosił nazwę MPA AP 62 co oznaczało:
Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe (producent)
Autobus Przegubowy (typ/model)
62 to rok wprowadzenia projektu do produkcji. |
...może warto dodać, że poza 2 prototypowymi pojazdami wykonanymi w warsztatach "na Włościańskiej" w 1962 roku, w roku 1963 wykonano jeszcze 20 szt. takich pojazdów (MPA AP62). Następnie dokumentację techniczną przekazano do JZS w Jelczu, które w tym czasie zaczęły już produkcję wersji miejskiej Jelcza (272MEX). W ten sposób "narodził" się Jelcz AP02 i później zmodyfikowany Jelcz 021. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pon 20:14, 14 Wrz 2020 |
|
Chwyciłem książkę pana Wojciecha Połomskiego pt. "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970". Na stronie 102 jest zdanie, cyt:"Pierwowzorem dla autobusu przegubowego Jelcz AP-02 był prototyp autobusu przegubowego Jelcz AP-62, wykonany w MPA w Warszawie...".
W latach 50-tych miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Budapeszcie robiło takie rzeczy na dużą skalę. Drugi człon wykonano z "przechodzonych" autobusów Mavag Tr-5. Pierwszy człon to był Ikarus 60. Później dwa człony były z Ikarusów 60. Następnie przedsiębiorstwo Volanbusz produkowało na dużą skalę przegubowce z autobusów Ikarus 60, 601, 620 i 630. Dużo tego jeździło na trasach wiejsko-podmiejskich. Fabryka Ikarus nie przejęła tej inicjatywy. Ikarus 180 był pierwszym przegubowcem Ikarusa. Pierwowzór rozebrany na części w Ikarusie: niemiecki Henschel HS-160.
Dlatego m.in. tak cenię zachodnioniemieckie autobusy👍
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pon 20:51, 14 Wrz 2020, w całości zmieniany 5 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 22:56, 14 Wrz 2020 |
|
BUSSING napisał: |
Chwyciłem książkę pana Wojciecha Połomskiego pt. "Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970". Na stronie 102 jest zdanie, cyt:"Pierwowzorem dla autobusu przegubowego Jelcz AP-02 był prototyp autobusu przegubowego Jelcz AP-62, wykonany w MPA w Warszawie...". |
Mam książki W. Połomskiego i cenię go za solidne i rzetelne podejście do opisywanych tematów.
Niestety, również jemu czasem zdarzają się błędy, być może wynikajace z bezkrytycznego powielania tzw. powszechnej wiedzy.
Sprawa autobusów MPA AP 62 jest bezdyskusyjna i znana miłośnikom polskiej motoryzacji od lat.
Jestem teraz za granicą i trudno mi znaleźć materiał do ilustracji posta ale dla niezorientowanych pierwszy dostępny:
[link widoczny dla zalogowanych]
W razie potrzeby (za około trzy tygodnie) przedstawie dodatkowe materiały.
Piotr1-60 napisał: |
...może warto dodać, że poza 2 prototypowymi pojazdami wykonanymi w warsztatach "na Włościańskiej" w 1962 roku, w roku 1963 wykonano jeszcze 20 szt. takich pojazdów (MPA AP62). Następnie dokumentację techniczną przekazano do JZS w Jelczu, które w tym czasie zaczęły już produkcję wersji miejskiej Jelcza (272MEX). W ten sposób "narodził" się Jelcz AP02 i później zmodyfikowany Jelcz 021. |
Masz rację, tak było, autobusów MPA AP 62 wykonano w sumie 22 sztuki, a potem to już rzeczywiście była historia Jelcza |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 23:12, 14 Wrz 2020, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 7:31, 15 Wrz 2020 |
|
Dziękuję. Być może nazwa "Jelcz" dla autobusu MPA AP62 przyjęła się jako potoczna, gdyż stał się protoplastą rodziny autobusów przegubowych już później faktycznie marki Jelcz.
Tak. Solówki Jelcz MEX produkowane były w Jelczu dopiero od roku 1963 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Wto 8:12, 15 Wrz 2020 |
|
Dziś na Węgrzech, jako numer 27 kolekcji ukazał się Ikarus 280 (model identyczny jak w polskiej edycji).
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam.
Dzidek |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Pan_Samochodzik
User
Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 552 Przeczytał: 66 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 8:31, 15 Wrz 2020 |
|
EDIT: Po pierwsze - Regulamin pkt 7.
Po drugie - po co cytujesz zdjęcie?
Mod.
Może to dlatego już pierwszego dnia w DeA zabrakło modeli i trzeba było dodrukować :roll: |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
MichałGD
User
Dołączył: 09 Mar 2019
Posty: 27 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany:
Wto 15:19, 15 Wrz 2020 |
|
Czy ja dobrze widze czy oni maja prawidłowo pomalowany tył ?
Poza tym widzę czarny numer linii nie czerwony jak u nas. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez MichałGD dnia Wto 15:23, 15 Wrz 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
wojtek_
User
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 220 Przeczytał: 38 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 16:27, 15 Wrz 2020 |
|
|
|
|
Arek
User
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 513 Przeczytał: 84 tematy
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Wto 20:31, 15 Wrz 2020 |
|
Mam do kolegów takie pytanie: czy gdzieś jeszcze, prócz Polski, były eksploatowane autobusy Ikarus 280 w takim samym malowaniu, co u nas (czyli biało-czerwono-białym)? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 20:59, 15 Wrz 2020 |
|
W ZSRR, potem Rosji, oprócz najbardziej popularnych żółtych, jeździło trochę biało-czerwonych ale różnica była taka, że przednia i tylna ścianka były całkowicie białe.
Uwaga! Oryginalne malowanie fabryczne takie jak dla Polski, biało czerwone, było dla niedużej dostawy do Tunezji. Różnica jednak taka, że układ drzwi był: 2-0-2-0.
Być może jeszcze coś było. Narazie nie pamiętam |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|