FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2606
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:47, 14 Lip 2020 Powrót do góry

MateuszKalisz napisał:

Przepraszam wszystkich za swoje słowa, poniosło mnie po ćwiartce.
Kupiłem osiem Syren i musiałem się napić.


Może to nie jest hobby dla Ciebie?
Skoro po kupnie kilku modeli musisz się napić, a po ćwiartce Cię ponosi...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MatiSzo92
User



Dołączył: 27 Paź 2017
Posty: 47
Przeczytał: 14 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:08, 16 Lip 2020 Powrót do góry

Do prenumeratorow dochodzą kolejne numery Wink
Image
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 15:23, 16 Lip 2020 Powrót do góry

I jakie wrażenia po rozpakowaniu tych dwóch modeli? Podobają Ci się? Kruppa mam ale nie widziałem Bedforda. Zastanawiam się czy poczynić jakieś starania związane z zakupem - jak nadejdzie kolej Bedforda - czy przeczekać. Jeżeli to ładny model, z ciekawą historią, czemu nie😉

Oprócz autobusów z krajów socjalistycznych, w tym tych, które są znane z naszych dróg, oferowane są tu autobusy z krajów Europy Zachodniej, w tym z Wielkiej Brytanii.

Muszę powiedzieć, że gdyby przynajmniej dobór modeli zachodnich stanowił reprezentatywną grupę najbardziej popularnych, produkowanych w dużych ilościach modeli autobusów, moglibyśmy spojrzeć na sprawę trochę inaczej i powiedzieć: OK. Autobusy zachodnie, znane bardziej z filmów niż z ulic ale ich konstrukcje stanowiły kamień milowy w dziedzinie techniki autobusowej. Znalazły naśladowców wśród producentów z krajów Europy Wschodniej. Możemy na ich podstawie przyjrzeć się ewolucji w projektowaniu autobusów i spojrzeć jak dostosowywano konstrukcje do nowych potrzeb transportowych powiększających się aglomeracji, potrzeb przewozów szkolnych, dalekobieżnych etc.

Brakuje mi niestety bardzo wielu legendarnych, kultowych autobusów producentów zachodnich. Jak można pominąć takie pojazdy jak: Mercedes 0305, wcześniejsze: 0321, 0317. Nie ma autobusów MAN. Choćby SL 200. Wydano tylko jeden model Setry a przecież w ich historii były prawie same legendy i światowe bestsellery. Np. Setra S 215 UL. 👍Wiele modeli jeszcze można wymieniać.


[link widoczny dla zalogowanych]

Wydaje mi się, że kolekcja autobusów znanych w przeszłości na drogach Europy ( znana u nas jako "Kultowe autobusy PRL" ), powinna składać się z modeli reprezentatywnych dla danej epoki. Ciekawe czy ktoś zastanawiał się głębiej nad merytorycznym doborem modeli czy decyzje były podejmowane w ostatniej chwili.

OK. Było trochę merytorycznej krytyki, teraz pochwała. Podoba mi się to co robią polscy fachowcy na zlecenie Deagostini Polska. To właśnie nasze "skrzydło" co jakiś czas zaskakuje nas polskimi modelami, dostarczając radości. Oczywiście, że robią to z sercem. Efekt jest widoczny ( modele są coraz lepsze ). Wiadomo, że jest to biznes ale jedno nie wyklucza drugiego ( pasji osób, które zajęły się skanowaniem czy odwzorowaniem ). Wspominam o tym dlatego bo zawiodłem się do tej pory na czeskim oddziale. Nic nowego nie dostarczają a wydają nasze modele, w tym niszowe jak Oławka, Mielec czy Jelcz cabrio.

Zatem szanowni koledzy, modelarze: prosimy jeszcze o Jelcze: PR100, M-11, PR110D. Do tego San H01-B Autosan H9-21.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 20:44, 16 Lip 2020, w całości zmieniany 7 razy
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1227
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Czw 18:37, 16 Lip 2020 Powrót do góry

Przecież Dea Polska, Czechy, Słowacja i Węgry to jedna grupa, więc nic dziwnego że sprzedają to samo


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 19:04, 16 Lip 2020 Powrót do góry

Tak, tak. 🙂To samo ale nowości są tylko od nas. Nie widzę wciąż Skody 706 RO, Karosy B732 etc.

Narazie tzw. "wartość dodana" jest z "polskiego pnia". Węgrzy wnoszą natomiast legendarne, niezastąpione, przepiękne Ikarusy😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
omega26
User



Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 127
Przeczytał: 4 tematy

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 6:13, 17 Lip 2020 Powrót do góry

Koledzy , Wy tu gadu gadu, a nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że model Titana jest o około centymetra dłuższy niż Bedford, podczas gdy w gazetce na planach Bedford w naturze ma 11000 mm, a Titan 10000 mm. Wychodzi, że Titan jest w skali 1:62 , albo źle są podane wymiary autobusów.
Czy ktoś ma rzeczywiste wymiary tych pojazdów ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dzidek
User



Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 42 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 18:16, 17 Lip 2020 Powrót do góry

Według danych zawartych w katalogu wyrobów firmy KRUPP wymiary autobusu są następujące.
Długość całkowita: 12 125 mm.
Szerokość : 2410 mm.
Wysokość ( z pominięciem elementów nadbudowy): 3140 mm.
Pozdrawiam.
Dzidek

Źródło: Katalog der KRUPP-Produkte 1949-1965.
Hamburg 1966.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 18:42, 17 Lip 2020 Powrót do góry

Tak. Duży udział w długości całkowitej autobusu Krupp Titan miała ta potężna maska silnika. Wyszło ponad 12 metrów. Autobus charakterystyczny. Jednym może się podobać, innym mniej.

Bedford też dobrze wyskalowany. Większość modeli brytyjskich jest w skali 1:76 ale akurat ten jest w 1:72.

Nietypowe autobusy dla tej serii ( nie PRL ). Są osoby, którym te modele się podobają?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
HUMBER IMPERIAL
User



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 587
Przeczytał: 38 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:38, 17 Lip 2020 Powrót do góry

Sa, ja zbieram wszystkie, moze nie jestem fanem niektorych, ale wsrod zachodnich tez sa fajne modele. Na pewno ciesze sie ze szwedzkich, patrzac na moje miejsce zamieszkania. Terazniejszy Bedford tez mi sie podoba, jest bardzo charakterystyczny. W Polsce juz jest, teraz czekam az do mnie dojedzie, jak i reszta autobusow, Ostatni model jaki mialem w rekach to Jelcz cabrio, reszta nadal czeka na przyjazd.

Bardzo milo sie czyta posty w tym temacie i opinie o modelach, mam wiekszy wglad ktore beda mnie cieszyc najbardziej.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 5:46, 18 Lip 2020 Powrót do góry

Dziękuję za opinię. Fakt. Były modele Volvo i Scania. Prawdopodobnie pojawi się jeszcze Volvo B 375, wydany wcześniej przez wydawnictwo Atlas. Także - jak widzimy - każdy ma swoje preferencje w tej serii. Cieszą wszystkich autobusy z polskich dróg. Mnie bardzo interesowałby większy wysyp niemieckich modeli marki Mercedes, MAN, Setra. Ze względu na fakt, że bardzo podoba mi się ich wzornictwo i funkcjonalność. Marki te wypuściły na rynek pojazdy, które były klasykami. Wyznaczały trendy rynkowe jak powinien zostać zaprojektowany autobus miejski czy międzymiastowy. Znalazły bardzo dużo naśladowców.

Był rok 1960. W biurze projektowym fabryki Ikarus, mocno zastanawiano się jaki powinien być następca produkowanych obecnie modeli z serii 55-66, 620-630. Produkowana od 1959 roku seria 620-630, nie była zaprojektowana wg najnowszych trendów europejskich. Autobus wywodził się wprost z konstrukcji Mavag Tr-5. Ikarus 60 był pierwszą modernizacją, model 620 kolejną. Nową stylistyką zajął się młody wówczas ale już bardzo ceniony w Ikarusie projektant - pan Finta Laszlo. W 1960 roku zamieścił w fabrycznej prasie Ikarusa obszerny artykuł o autobusach Mercedes 0321 ( jako przykład typowego autobusu międzymiastowego/turystycznego ) oraz o modelu Mercedes 0322, wprowadzonym w 1959 roku do produkcji. Autobus 0322 z silnikiem z tyłu, zaprojektowany po raz pierwszy przez Mercedesa jako tylko autobus miejski. Ostatecznie, zwrócono w Ikarusie większą uwagę na innego producenta. Zakupiono autobus Henschel HS 160, z silnikiem pod podłogą. Autobus rozebrano do ostatniej śrubki. Powstała rodzina 556, 557 i 180. Stylistyką zajął się pan Finta Laszlo. Właśnie ten model niemieckiego autobusu był uznany przez węgierskich inżynierów za wzorcowy, gdyż silnik pod podłogą umożliwiał produkcję autobusów solo jak i przegubowych.

Czy ktoś ma dostęp do źródeł? Czy można spodziewać się jeszcze w tej serii Mercedesów 0305, 0321, O302?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 7:10, 18 Lip 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2606
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 7:34, 18 Lip 2020 Powrót do góry

W uzupełnieniu powyższego:
Po polsku piszemy Laszlo Finta. Laszlo to imię, Finta nazwisko.
Laszlo Finta najbardziej znany jest z projektu nadwozi Ikarusów serii 200, za które otrzymywał m. in. prestiżowe, międzynarodowe nagrody.
Zmarł w 2018r.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 7:38, 18 Lip 2020 Powrót do góry

O tym wiem. Pisałem wg zasad węgierskich ( najpierw nazwisko ). Zasłynął jako projektant serii 200 ale miał już udział w opracowaniu stylistyki serii 620-630, 556-180 i innych🙂

Poniżej link że zdjęciem niemieckiego pierwowzoru serii 556-180:

[link widoczny dla zalogowanych]

Pan Finta opracował bardzo ciekawy autobus Ikarus 303. Wyprodukowano tylko kilka egzemplarzy 🙁

Jak już wspomnieliśmy o tym wspaniałym projektancie, to trzeba powiedzieć, że w dużej mierze był samoukiem. Jest to wspaniały wzór do naśladowania dla młodych adeptów techniki. Opowiadam o nim wszystkim ambitnym nastolatkom w mojej rodzinie.

Skończył dobre technikum mechaniczne. W czasie służby wojskowej, w wolnej chwili miał wielką pasję. Rysował, rysował autobusy, samochody osobowe, pociągi, maszyny... Ponadto, studiował samodzielnie radziecki podręcznik o projektowaniu nadwozi samochodowych.

Został zatrudniony w Ikarusie, w biurze projektowym. Jego rysunki zwróciły uwagę innego, wybitnego projektanta z Ikarusa, twórcy serii 55-66. I tak się zaczęło...🙂

Pan Władysław ( Laszlo ) na długo pozostanie w pamięci wielkiej rodziny byłych pracowników Ikarusa i wszystkich innych entuzjastów, miłośników autobusów i wzornictwa przemysłowego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 11:42, 18 Lip 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
MateuszKalisz
User



Dołączył: 21 Sty 2020
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Sob 11:56, 18 Lip 2020 Powrót do góry

Jeżeli z numerem 59 wyjdzie 280 przegłubowa to chciałbym jeszcze w tej skali Ikarus Zemun 160P w barwach kaliskiego PKS.
Bo w wersji 1:43 będzie dopiero w lipcu przyszłego roku.


max napisał:

Może to nie jest hobby dla Ciebie?
Skoro po kupnie kilku modeli musisz się napić, a po ćwiartce Cię ponosi...


Panie Max hobby jak najbardziej dla mnie bo autobusy zbieram od 6 lat w każdej skali ( oprócz 1:1 bo brak miejsca ). Może miał Pan na myśli forum ? też coraz bardziej się nad tym zastanawiam czy tutaj pozostać bo jest jeszcze jedno forum na którym jestem od sześciu lat, bo tam tutejsze przecieki są potwierdzane przez marketing firm które wdrażają kolekcje. Tam umieściłem pełny spis z mojej stopki i został on potwierdzony.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6310
Przeczytał: 124 tematy

Pomógł: 284 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 12:15, 18 Lip 2020 Powrót do góry

Podaj adres do tego forum to zweryfikujemy te "sensacje". Czy ja dobrze rozumiem, że podałeś jakąś listę autobusów i ktoś Ci potwierdził, że akurat takie będą wydane w takich i takich terminach?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MateuszKalisz
User



Dołączył: 21 Sty 2020
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Sob 12:27, 18 Lip 2020 Powrót do góry

Piotrek_EPKK napisał:
Podaj adres do tego forum to zweryfikujemy te "sensacje". Czy ja dobrze rozumiem, że podałeś jakąś listę autobusów i ktoś Ci potwierdził, że akurat takie będą wydane w takich i takich terminach?


Tylko na zaproszenie Smile ( z weryfikacją włącznie aby wyplenić typowych Januszów )


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin