FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 9:53, 02 Maj 2020 Powrót do góry

Dziękuję za świetne komentarze. Pochodzenie nazwy Czawdar bardzo ciekawe. Gdy jestem w obcym kraju też uwielbiam takie rozmowy z miejscowymi. Nie byłem jednak jeszcze w Bułgarii.

Tak. O tego Ikarusa na podwoziu Balkancar mi chodziło. Dzięki za piękne zdjęcia. Ciekawostką jest, że w tej wersji Ikarus 543 ma dwoje drzwi. Rzadko stosowane rozwiązanie w tych najkrótszych Ikarusach w wersji MIDI.

W 1978 roku po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcia i artykuł w gazecie Motor o autobusach Ikarus 543 i 553 na podwoziu AVIA. Byłem zachwycony pomysłem takiej współpracy między tzw. "bratnimi krajami". Dopiero 3 lata temu dowiedziałem się, że był to już efekt wtórny. Wcześniej ogromne ilości Ikarusa 553 sprzedawano do Iraku na oryginalnych podwoziach Saviem. Francuska marka, która udzieliła Czechosłowacji licencji na bardzo dobre małe ciężarówki i furgonetki.

W związku z tym sprytnie wykorzystano efekt, że był już projekt Ikarusa na podwoziu Saviem. Powstał Ikarus na podwoziu Avia, który głównie w Czechosłowacji był autobusem socjalnym jak nasz Jelcz 080. I w tym miejscu ukłon w stronę zbliżającego się kolejnego modelu w serii - Jelcza 080.😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 10:10, 02 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
huml
User



Dołączył: 18 Lip 2010
Posty: 1227
Przeczytał: 77 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Sob 11:22, 02 Maj 2020 Powrót do góry

Super przeciek o Jelczu. Jeszcze przyczepka i będzie pełnia szczęścia. Hak w niebieskim już był Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez huml dnia Sob 18:04, 02 Maj 2020, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wojciech1500
User



Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1412
Przeczytał: 30 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:16, 02 Maj 2020 Powrót do góry

Ten Jelcz może się ukazać jako numer specjalny - pewnie więcej będą chcieli za niego skasować Very Happy Ale to i tak fenomenalna wiadomość!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 13:49, 02 Maj 2020 Powrót do góry

Ale trzeba powiedzieć, że trend jest teraz dobry. Skanują autobusy, które zostały w Polsce odrestaurowane jako zabytki.

Jest jeszcze w Polsce trochę takich pojazdów. Np. kolejny San H-01B, Jelcz PR 100, Jelcz M 11, Chausson AH 48. Są też autobusy jeszcze przed renowacją np. Jelcz PR 110D, Jelcz L 11.

Są Ikarusy: 405, 411. Epoka po PRL ale nie przeszkadza.

Uwaga ! Jest idealny TAM 190.

Proszę o komentarze. Co tam jeszcze mamy ciekawego w Polsce, wartego zeskanowania?🙂 Podpowiem, że bardzo duże, ciekawe zbiory zgromadzono w prywatnym muzeum w Paterku, niedaleko Bydgoszczy.

Spodziewamy się "pięknej panny" - Jelcza 021. Taka "dama" musi mieć parę. Solowy "ogórek" miejski też musi być. Jak już wcześniej mówiliśmy: ten "kawaler" MEX wydany już w innej kolekcji jako numer specjalny, to trochę temat tabu ( wstydliwy ). Trzeba liczyć, że Czesi staną na wysokości zadania i równie pięknie zeskanują Skodę 706 RTO MTZ lub MEX ( myślę o poziomie porównywalnym do Sana H-01 ). Przecież "piękna dama" ( 021 ) musi mieć parę 😉

Nie dawajcie do kolekcji takich dziwolągów jak warsztatowe przeróbki Jelczy "ogórków" ( w MPK-ach ) na wozy techniczne lub holowniki.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 17:45, 02 Maj 2020, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
Pan_Samochodzik
User



Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 552
Przeczytał: 64 tematy

Pomógł: 32 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 22:15, 02 Maj 2020 Powrót do góry

Ja bym w kolekcji widział też chętnie bardzo popularnego Ikarusa 280, a także może nie stricte związanego z PRL-em, Jelcza z rodziny 120.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 5:47, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Tak, tak. Oczywiście. Nie wspominałem o skanowaniu Ikarusa 280 bo taki model już na rynku jest. Całkiem udany. Pozostaje tylko kwestia wydania go w naszej kolekcji na co wszyscy liczymy i uważamy za oczywiste, że musi być 🙂.

Tak. Jelcz 120M byłby bardzo ciekawy. Również "warszawski" Neoplan z lat 90-ych z fabryki z Bolechowa. To też duży "kawał historii" transportu miejskiego w Polsce. W swoim czasie ikona MZA Warszawa. Mile widziany Autosan A1010. Również pierwsze Volvo produkowane we Wrocławiu. Autobusy Scania ze Słupska. Oj.. Długo można wymieniać arcyciekawe autobusy z lat 90-ych z polskich fabryk albo przynajmniej popularne na polskich drogach. To byłby temat na samodzielną, bardzo długą kolekcję 😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 6:16, 03 Maj 2020, w całości zmieniany 8 razy
Zobacz profil autora
Biały Pug
User



Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 142
Przeczytał: 20 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Nie 14:03, 03 Maj 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
Solowy "ogórek" miejski też musi być. Jak już wcześniej mówiliśmy: ten "kawaler" MEX wydany już w innej kolekcji jako numer specjalny, to trochę temat tabu (wstydliwy).

Nie dawajcie do kolekcji takich dziwolągów jak warsztatowe przeróbki Jelczy "ogórków" (w MPK-ach) na wozy techniczne lub holowniki.


Nie spodziewaj się, że DeAgostini złoży u producenta zamówienie na stworzenie MEX-a od nowa. Wiele modeli, również innych producentów, nie jest idealnych i wypuszczając reedycję czy ten sam model w innej serii gazetowej nie przypominam sobie sytuacji, w której producent ten model poprawia, o jego ponownym stworzeniu od podstaw nie wspomnę. Pomijam oczywiście zastosowanie innych elementów nadwozia, jak wycieraczki szyb czy lampy. Jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi.
Myślę też, że wielu z nas jednak ucieszyłby czy to holownik, czy pogotowie techniczne - to np. na bazie Ikarusa 280.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Piotrek_EPKK
User



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6313
Przeczytał: 124 tematy

Pomógł: 284 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 15:04, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Był kiedyś taki przypadek. Dacia 1310 od IXO. Wpierw skopany model wydany został jako taksówka i następnie trafił do KAP. Jednak jak pojawiła się seria rumuńska "Masini di Legenda" modelik opracowano zupełnie na nowo. I taka zdecydowanie lepsza wersja trafiła do nas jako numer ZKAP. Czyli jednak czasami poprawiają Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 15:10, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Dlatego proponuję im zeskanowanie Skody 706 RTO MTZ lub MEX. Autobus ten sam ale nie ten sam. W ten sposób wybrną z niezręcznej dla siebie sytuacji. Pokraczny model, którego wstyd pokazywać, nie będzie znów wydawany.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jakub M.
User



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowa Sól

PostWysłany: Nie 16:41, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Rozwijając temat odrestaurowanych lub zabytkowych autobusów w naszym kraju to warto też wspomnieć o Jelczach PR110D, jeszcze nie wszystkie doczekały się renowacji, ale parę z nich jest w doskonałym stanie będąc zabytkiem, myślę, że nadawałyby się do zeskanowania. Mamy też już parę zabytkowych Autosanów H6 w różnych wersjach. Świetnym numerem kolekcji byłby też Autosan H9-21 o takie pojazdy nie trudno, a wiele z nich nosi już żółte blachy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Marcin
User



Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 459
Przeczytał: 29 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dolny Śląsk

PostWysłany: Nie 16:47, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Autosan H9-21 to najpopularniejszy polski autobus wszechczasów. Dziwne, że jeszcze go nie wydano. Bez niego kolekcja będzie niekompletna. Podobnie ma się sprawa z Jelczem PR110D, który co prawda powstał u schyłku PRL-u, ale jest to równie popularna konstrukcja i w mojej opinii bardzo piękna. Mam nadzieję, że ktoś o nich pomyśli i w występujących raz na rok przebłyskach geniuszu wdroży takie miniatury do produkcji. Niestety mam wrażenie, że osoby odpowiedzialne za kolekcję idą czasami na łatwiznę i wybierają jedynie modele autobusów, które są w jakichś szeroko znanych kolekcjach czy w posiadaniu klubów miłośników i oprócz tego nie zagłębiają się w tematykę innych popularnych konstrukcji. Ale chciałbym się mylić i wierzyć, że DeAgostini jeszcze nieraz nas zaskoczy. Szczególnie Autosanem H9-21 i Jelczem PR110D!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 16:51, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Dziękuję za komentarz i podpowiedzi. Tak, wspominałem o Jelczu PR 110D, że są takie autobusy - co prawda przed renowacją ale to nie przeszkadza. Skanować można. Autosan H-6? Oczywiście! Bardzo dobry pomysł. To było rozwinięcie serii H-10. Został zaprojektowany w podobnym czasie.

Autosan H-9 21 to też bardzo ważny autobus w PRL-u. Jak najbardziej. Jest ich jeszcze trochę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Nie 16:59, 03 Maj 2020, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
Jakub M.
User



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowa Sól

PostWysłany: Nie 18:44, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Warto też tutaj wspomnieć o wersjach PR110D jak choćby ta z dopiskiem LUX lub PR110DC albo Jelcz PR110DM. Jechałem kiedyś Jelczem PR110D LUX i przyznam, że było całkiem komfortowo nawet jak na dzisiejsze realia, nie wiem jak wersja bez LUX bo takie tylko widziałem i nigdy takim nie miałem przyjemności jechać. A H9-21 lub H9-20 to jedne z najpopularniejszych polskich autobusów i po modernizacjach wciąż dzielnie służą do dzisiejszych czasów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 19:11, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Bez "króla" tras dalekobieżnych - tj. Sanosa S 14, kolekcja będzie uboga. Tylko w tym przypadku gorzej ze wzorcem. O ile się orientuję, nie ma w Polsce takiego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jakub M.
User



Dołączył: 03 Maj 2020
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowa Sól

PostWysłany: Nie 19:23, 03 Maj 2020 Powrót do góry

Sanosa S14 raczej już w całości nie znajdziemy, ale wciąż w ruchu jest Sanos S415, który byłby również ciekawym uzupełnieniem kolekcji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin