Autor |
Wiadomość |
Kazik353
User
Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 799 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
|
Wysłany:
Czw 10:25, 30 Kwi 2020 |
|
BUSSING napisał: |
Nie obraziłbym się gdyby w kolekcji pojawił się symbolicznie jeden autobusik Czawdar. Toż to również marka z demoludów. |
Mogliby też dać polskiego Czawdara. W 1979 roku w wyniku współpracy Autosana i Czawdara powstał prototyp turystycznego autobusu. Był to Autosan-Czawdar 11m4/h11.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 10:29, 30 Kwi 2020 |
|
Co do Czawdara na podwoziu Autosan - w Bułgarii nigdy nie produkowano autobusów na takim podwoziu.
W 2 połowie lat 70 tych Autosan poszukiwał źródeł pozyskania walut wymienialnych, niezbędnych do dalszego działania i rozwoju. Racjonalnym kierunkiem z szansami na powodzenie był Bliski Wschód gdzie chciano zaprezentować autobus turystyczny. Ponieważ H9-11 nie spełniał oczekiwań potencjalnych odbiorców, zwrócono się z propozycją współpracy do Czawdara z "bratniej" Bułgarii. Polski wkład obejmował podwozie z przednią osią Jelcz, węgierskim mostem Raba, licencyjnym silnikiem SW680 i skrzynką biegów z Tczewa na licencji ZF. Takie podwozia miały być karosowane przez Czawdar nowoczesnymi nadwoziami typu 11M4 budowanymi na licencji Setra. Zbudowano 2 prototypy, które nie spełniły założeń. Jeden pozostał w Polsce, został dość dobrze obfotografowany, jego zdjęcia znajdują się m.in. na stronie o Autosanie, którą kiedyś linkowałem. Produkcji seryjnej nie podjęto i tak skończyła się (zanim się zaczęła) polsko-bulgarska kooperacja w sprawie autobusów. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 10:33, 30 Kwi 2020 |
|
Bardzo dziękuję Koledze Maxowi za ciekawy komentarz i za poprawkę. Człowiek cały czas się uczy. Dzięki takim rozmowom utrwalają się informacje. Przy okazji, trzeba powiedzieć, że ten prototyp na zdjęciu powyżej prezentuje się imponująco ! |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 10:40, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
grzes
User
Dołączył: 30 Kwi 2019
Posty: 130 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biała Podlaska / Siedlce
|
Wysłany:
Czw 18:47, 30 Kwi 2020 |
|
andrzej50_lodz napisał: |
M-metsky(miejski), EX-eksportowy. |
Dziękuję |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:57, 01 Maj 2020 |
|
BUSSING napisał: |
... Przy okazji, trzeba powiedzieć, że ten prototyp na zdjęciu powyżej prezentuje się imponująco ! |
Bo z zewnątrz to Czawdar 11M4. Czyli Setra 😉
A co do bułgarskiej motoryzacji przed 1989r, oprócz autobusów Czawdar, firma MADARA produkowała samochody ciężarowe na licencji Skoda/Liaz i pochodne konstrukcję własne oraz montowała Gazy 53. Madara istnieje do dzisiaj, jest dużym producentem maszyn rolniczych. Bulgarrenault produkował Renault 8 i 10, Bulgaralpine montował sportowe Alpine110 na których m.in. startowali bułgarscy kierowcy rajdowi (m.in. świetni bracia Czubrikow), montowano Fiaty 850 i 124 (Pirin - Fiat) oraz kilka modeli Moskwicza. Oprócz rynku wewnętrznego pojazdy sprzedawano w Jugosławii, Austrii i na Bliskim Wschodzie.
Po okresie rozwoju i otwarcia na nowoczesne konstrukcje zachodnie, na początku lat 70tych nastąpiło ograniczenie i zakończenie współpracy z Zachodem z jednoczesnym przeorientowaniem na ścisłą współpracę z ZSRR. Z samochodów osobowych w montażu do końca lat 80tych pozostały tylko Moskwicze. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 10:00, 01 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Pan_Samochodzik
User
Dołączył: 19 Kwi 2017
Posty: 552 Przeczytał: 65 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 14:27, 01 Maj 2020 |
|
Nieoficjalne info - w kolekcji prawdopodobnie pojawi się...
JELCZ 021!
Wydawnictwo podobno w ostatnim czasie porobiło wymiary krakowskiego egzemplarza, więc istnieje spore prawdopodobieństwo pojawienia się takiego modelu za jakiś czas |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 14:29, 01 Maj 2020 |
|
Dziękuję za bardzo ciekawą wypowiedź na temat bułgarskiej motoryzacji. Okazuje się, że w "bratniej Bułgarii" ten przemysł motoryzacyjny osiągnął - w swoim czasie - całkiem niezły poziom.
O autobusach Czawdar dowiedziałem się z artykułu pana Podbielskiego pt. "Pojazdy krajów RWPG" z Młodego Technika. O pozostałych markach dowiaduję się dzisiaj, z naszego forum.🙂 Dzięki !
Dziękujęmy też Panu Samochodzikowi za - być może - fantastyczny przeciek nt. Jelcza 021. 🙂 To by była rewelacja! No ale trzeba to zrobić. Krakowianie odbudowali ten autobus praktycznie ze zgliszcz. Tego nie można nie wykorzystać, że jest teraz prawdziwy egzemplarz. Super ! |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Pią 14:37, 01 Maj 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Kazik353
User
Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 799 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
|
Wysłany:
Pią 15:17, 01 Maj 2020 |
|
Pan_Samochodzik napisał: |
Nieoficjalne info - w kolekcji prawdopodobnie pojawi się...
JELCZ 021!
|
To super wiadomość. Oby tylko nie zrobili takiej karykatury jak 272 MEX. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 15:25, 01 Maj 2020 |
|
Sądzę, że już nikt sobie nie pozwoli na kolejną porażkę. Można się bardziej spodziewać poziomu podobnego do modelu San H-01. Teraz już skanują autobus przed opracowaniem modelu. Już nie robią na podstawie zdjęć z telefonu, z bliska, obiektywem szerokokątnym. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Pią 15:41, 01 Maj 2020 |
|
Wracając jeszcze do Czawdara,to sprzedawano go jeszcze w Grecji pod nazwą Atlas.Czawdary widoczne były także na ulicach Kabulu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 15:47, 01 Maj 2020 |
|
Zatem tym bardziej taki Czawdar mógłby być odwzorowany w skali 1:72. Dość istotna marka autobusów w krajach "demokracji ludowej". Ciekawa informacja. Dziękuję!🙂 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 22:07, 01 Maj 2020 |
|
Autobusy Czawdar w Grecji oferowane i sprzedawane były jako Balkancar. Importerem natomiast była spółka Atlas i taka nazwa widniała na przedniej ścianie autobusów (nie wszystkich) . Czawdar wyprodukował dla Aten około 200 sztuk autobusów Balkancar b13-20, kolejne 100 wyprodukowano z bułgarskich komponentów już w Grecji.
Nazwa importera Atlas umieszczana była na wszystkich pojazdach oferowanych przez Balkancar w Grecji - na kilku typach autobusów i samochodach ciężarowych Liaz Madara, do których sprzedaży jednak ostatecznie nie doszło. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 23:40, 01 Maj 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 6:50, 02 Maj 2020 |
|
I w tym momencie pojawiła się znana w Polsce marka Balkancar ( wózki widłowe ). To duży holding przemysłowy. Dodam ciekawostkę, że był też prototyp Ikarusa z serii 500 na bułgarskim podwoziu Balkancar. Przedsięwzięcie nie zakończyło się sukcesem. W tym zakresie, dobrze układała się Węgrom współpraca z Czechosłowacją. Modele 543 i 553 na podwoziu Avia.
Dzięki Max za ciekawy komentarz o bułgarskich autobusach. Zawsze czytam takie posty z dużym zainteresowaniem. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 6:50, 02 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
gienek
User
Dołączył: 16 Wrz 2012
Posty: 42 Przeczytał: 6 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów
|
Wysłany:
Sob 9:09, 02 Maj 2020 |
|
Gdy mówimy o autobusach Czawdar, to dodam, że nazwa nawiązuje do miejscowości Czawdar w Bułgarii, ale przede wszystkim do Brygady Partyzanckiej Czawdar. Gdy w latach 80-tych miałem okazję w Bułgarii jeździć takim autobusem (oczywiście jako pasażer), to rozmawiałem z kierowcą o tej nazwie. Wtedy mówił, że to nazwa komunistycznych partyzantów bułgarskich (w czasie wojny Bułgaria była po stronie państw Osi).
Może ta informacja się przyda dla osób zbierających informacje o autobusach.
PS. Nie udzielam się na forum, ale zbieram autobusy i inne pojazdy dlatego z wielkim zainteresowaniem śledzę forum. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Sob 9:37, 02 Maj 2020 |
|
Odnośnie współpracy bułgarskiego Czawdara i węgierskiego Ikarusa, to w 1984 roku powstały dwie sztuki midibusa o oznaczeniu Ikarus 543.70
Oba pojazdy posiadały węgierską zabudowę Ik 543 umieszczoną na podwoziu Balcancar LC51. Napędzane to wszystko było silnikiem Bulgar Perkins DP 5800 A
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Żródło:
Christian Suhr - Busse für die Welt
Archiwum Ikarus. |
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
|