Autor |
Wiadomość |
Arti
User
Dołączył: 16 Kwi 2016
Posty: 12 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin
|
Wysłany:
Sob 10:50, 25 Kwi 2020 |
|
Nie mogę znaleźć informacji na forum
Czy można gdzieś kupić segregatory z takim mocowaniem jak te oryginalne z KAPu? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 88 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 16:47, 26 Kwi 2020 |
|
BUSSING napisał: |
... "Choć Raba Tr-3.5 nie był udany ( Węgrzy chwalą się, że właśnie ten autobus był pierwszą samonośną konstrukcją autobusu na Świecie, nie Setra )..." |
Ani Tr 3.5 ani Setra, ani tym bardziej San H01.
Pierwszym seryjnie produkowanym autobusem z samonośnym nadwoziem był Chausson AP 1. Do produkcji wszedł w 1942 roku, jego kolejne wersje APH 47-49 od 1947 roku kupowane były dla MZK Warszawa. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Nie 17:25, 26 Kwi 2020 |
|
Dziękuję za komentarz🙂 Każdy producent chciał być pierwszy. Okazało się, że byli jeszcze bardziej "pierwsi". Muszę zwrócić większą uwagę na francuski ślad 😉 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dj_slon
User
Dołączył: 29 Gru 2014
Posty: 238 Przeczytał: 19 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Nie 19:46, 26 Kwi 2020 |
|
Jeśli ktoś jeszcze szuka zaległych numerów to widziałem kilka w kiosku w Czeladzi:
Van Hool 306
Greyhound
Fleischer s5
Bedford OB
Hino
Bussing Senator
Reo
Jak coś to mam nr telefonu bo sam tam kupuje. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 19:15, 28 Kwi 2020 |
|
Poruszaliśmy ostatnio z kolegą Maxem fascynujący temat pierwszych samonośnych autobusów na Świecie. Okazało się, że obydwoje pomyliliśmy się. Pierwszym samonośnym i seryjnym autobusem na świecie był w 1936 roku amerykański Gar WOOD C. Od razu ruszyła produkcja. Producent otrzymał patent w 1938 roku. Wniosek o patent złożył już w 1936 roku. W 1937 roku sprzedał przy okazji pomysł francuskiemu producentowi. Powstał autobus Isobloc. Pierwsza seria z 1940 roku. Produkcję autobusów Isobloc wznowiono w 1945 roku. Po Wojnie kupiono trochę autobusów Isobloc na Węgrzech. Były w komunikacji międzymiastowej. I to właśnie te autobusy były dla węgierskich twórców inspiracją przy stworzeniu Tr-3.5. Świetnie! To forum poszerza horyzonty. Dowiaduję się wciąż nowych rzeczy🙂
Zatem, z całym szacunkiem dla twórców Sana H-01 ale temat konstrukcji samonośnych już był dawno znany. Opracowali w Polsce konstrukcję wręgowo-powłokową. Rozwiązaniem była przestrzenna, kratownicowa konstrukcja, która znalazła właściwe zastosowanie dla autobusów. Także ten pomysł przywędrował z Ameryki do Europy przez Francję. Zatem Chausson, o którym wspomniał Max, też bardzo wcześnie znalazł się na tej nowatorskiej ścieżce. Wcześniej był we Francji Isobloc |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 15:02, 29 Kwi 2020, w całości zmieniany 5 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Śro 14:09, 29 Kwi 2020 |
|
Wracając do SAN-a H01 .dzisiaj ,po dwóch tygodniach szukania /łacznie z empikiem.com/ udało mi się w kiosku w galerii Auchan /na przedmieściach Szczecina/przez głupi przypadek kupić ostatni już egzemplarz tego autobusu. Modelik ładny i nie uszkodzony . |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Śro 15:01, 29 Kwi 2020 |
|
To ten kiosk w galerii Auchan na Gumieńcach jest czynny? Czy przed kryzysem to Ty byłeś że mną jednym ze stałych odbiorców modeli w tym miejscu?😉 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Śro 16:45, 29 Kwi 2020 |
|
Regulamin pkt 7, po raz kolejny!
Następnym razem takie posty będą kasowane.
Mod
Kiosk czynny.Ale ja zawsze korzystałem z empik.com.pl z odbiorem w Kaskadzie.Niestety obecnie dołaczają koszt przesyłki,tak więc podgodziłem się ,że tego modelu nie będę kupował . |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
grzes
User
Dołączył: 30 Kwi 2019
Posty: 130 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biała Podlaska / Siedlce
|
Wysłany:
Śro 20:52, 29 Kwi 2020 |
|
Panowie, pytanie proste i zwięzłe: skąd się wzięła nazwa MEX?
To jakiś skrót? Coś to oznacza?
Nigdzie nie znalazłem pochodzenia tej nazwy, a wydaje mi się kompletnie bezsensowna |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andrzej50_lodz
User
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 41 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Śro 21:21, 29 Kwi 2020 |
|
M-metsky(miejski), EX-eksportowy. |
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 4:45, 30 Kwi 2020 |
|
Tak. Zgadza się. Drugi skrót MTZ, oznaczał metsky tuzemsky, tzn. na rynek krajowy ( wewnętrzny, czechosłowacki ).
Miejskie Skody były bowiem w dwóch wariantach.
Witamy Kolegę Andrzeja po dłuższej nieobecności. 🙂 Zachęcamy do częstych dyskusji🙂 Zawsze to będzie duży wkład merytoryczny o autobusach.
2) Wspomniano o skrócie MEX... Szykuje się Skoda 706 RTO MEX lub MTZ w kolekcji? Model bardzo oczekiwany...
Skody 706 RTO MEX eksportowano nawet na Kubę. Autobus zawojował Świat. W Bułgarii natomiast na podwoziach Skody, zabudowywane były autobusy Czawdar. Warto wspomnieć o tej marce. Też z demoludów, choć znana tylko raczej na wewnętrznym, bułgarskim rynku.
Brali w Bułgarii dużo Ikarusów, zwłaszcza przegubowych. Również trolejbusów.
A co wysyłali Bułgarzy, poza bułgarskimi pomidorami?😉
Bardzo popularne wózki widłowe Balkancar |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 5:58, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Czw 9:13, 30 Kwi 2020 |
|
Istotnie bułgarska motoryzacja produkowała lub montowała pojazdy na rynek wewnętrzny.Czawdary karosowane były również na podwoziach Autosana.Firma Madara montowała czechosłowackie samochody LIAZ.Montowano też GAZ- 53 oraz Moskwicze 408/12.Podobnie jak Rumuni i u nich montowano pojazdy Renault 8/10 pod nazwą Bułgarrenault. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Pią 15:37, 01 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 9:46, 30 Kwi 2020 |
|
Bardzo ciekawy komentarz, dziękuję. 🙂Autobusy Czawdar to był bardzo ciekawy twór. Stosowali własne karoserie na podwoziach Skody ( podobne karoserie do polskich autobusów Bałtyk ). Były karoserie na licencji Setra ale zabudowywane jeszcze na podwoziach Skody. Budowali autobusy na podwoziach Autosana. W latach 80-ych popularne były kanciaste, miejskie autobusy o wyglądzie niemal pudełka po butach. Stosowali silniki RABA- MAN D2156 i tylne mosty RABA.
Niestety, nigdy nie byłem w tym pięknym, ciepłym kraju, czerwonym winem płynącym...😉 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 9:49, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
M5Q
User
Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 425 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ
|
Wysłany:
Czw 9:46, 30 Kwi 2020 |
|
Mały offtop...
Jak już jesteśmy przy bułgarskich produkcjach, to przypomniałem sobie, jak to w latach 80 młodzianem będąc zbierałem Matchboxy i nie mogłem pogodzić się z faktem że są one produkowane również w Bułgarii i dostępne za lokalną walutę.
W PL trzeba było ciułać na nie centy i fenigi... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 9:52, 30 Kwi 2020 |
|
Nie obraziłbym się gdyby w kolekcji pojawił się symbolicznie jeden autobusik Czawdar. Toż to również marka z demoludów. Starsi forumowicze na pewno podróżowali nawet takim pojazdem będąc na wczasach w Bułgarii 😉 Trzeba było mieć wtedy duże chody w zakładzie pracy żeby dostać taki talon na wczasy w Bułgarii... Albo było się przodownikiem pracy.
Ale tak naprawdę to czekamy jednak na prawdziwe GWIAZDY z Bałkanów. Mam na myśli Sanosa i TAM-a z byłej Jugosławii.🙂
Zaryzykuję jako pierwszy twierdzenie, że twórcy serii Autosana H-10 życzliwie spoglądali na markę TAM i inspirowali się tworząc serię H-10. Pierwsze prototypy były nawet wyposażone w podzespoły od TAM-a ( opcjonalnie ).
Bardzo mi się podobała seria H-10 przed liftingiem. Duża rodzina autobusów dla wszystkich zastosowań. Liczyłem wtedy na popularność również wersji miejskiej |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 10:24, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
|