FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kultowe autobusy i ich historia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Arti
User



Dołączył: 16 Kwi 2016
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Sob 10:50, 25 Kwi 2020 Powrót do góry

Nie mogę znaleźć informacji na forum Sad
Czy można gdzieś kupić segregatory z takim mocowaniem jak te oryginalne z KAPu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612
Przeczytał: 88 tematów

Pomógł: 284 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:47, 26 Kwi 2020 Powrót do góry

BUSSING napisał:
... "Choć Raba Tr-3.5 nie był udany ( Węgrzy chwalą się, że właśnie ten autobus był pierwszą samonośną konstrukcją autobusu na Świecie, nie Setra )..."


Ani Tr 3.5 ani Setra, ani tym bardziej San H01.
Pierwszym seryjnie produkowanym autobusem z samonośnym nadwoziem był Chausson AP 1. Do produkcji wszedł w 1942 roku, jego kolejne wersje APH 47-49 od 1947 roku kupowane były dla MZK Warszawa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 17:25, 26 Kwi 2020 Powrót do góry

Dziękuję za komentarz🙂 Każdy producent chciał być pierwszy. Okazało się, że byli jeszcze bardziej "pierwsi". Muszę zwrócić większą uwagę na francuski ślad 😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dj_slon
User



Dołączył: 29 Gru 2014
Posty: 238
Przeczytał: 19 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin

PostWysłany: Nie 19:46, 26 Kwi 2020 Powrót do góry

Jeśli ktoś jeszcze szuka zaległych numerów to widziałem kilka w kiosku w Czeladzi:
Van Hool 306
Greyhound
Fleischer s5
Bedford OB
Hino
Bussing Senator
Reo
Jak coś to mam nr telefonu bo sam tam kupuje.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 19:15, 28 Kwi 2020 Powrót do góry

Poruszaliśmy ostatnio z kolegą Maxem fascynujący temat pierwszych samonośnych autobusów na Świecie. Okazało się, że obydwoje pomyliliśmy się. Pierwszym samonośnym i seryjnym autobusem na świecie był w 1936 roku amerykański Gar WOOD C. Od razu ruszyła produkcja. Producent otrzymał patent w 1938 roku. Wniosek o patent złożył już w 1936 roku. W 1937 roku sprzedał przy okazji pomysł francuskiemu producentowi. Powstał autobus Isobloc. Pierwsza seria z 1940 roku. Produkcję autobusów Isobloc wznowiono w 1945 roku. Po Wojnie kupiono trochę autobusów Isobloc na Węgrzech. Były w komunikacji międzymiastowej. I to właśnie te autobusy były dla węgierskich twórców inspiracją przy stworzeniu Tr-3.5. Świetnie! To forum poszerza horyzonty. Dowiaduję się wciąż nowych rzeczy🙂

Zatem, z całym szacunkiem dla twórców Sana H-01 ale temat konstrukcji samonośnych już był dawno znany. Opracowali w Polsce konstrukcję wręgowo-powłokową. Rozwiązaniem była przestrzenna, kratownicowa konstrukcja, która znalazła właściwe zastosowanie dla autobusów. Także ten pomysł przywędrował z Ameryki do Europy przez Francję. Zatem Chausson, o którym wspomniał Max, też bardzo wcześnie znalazł się na tej nowatorskiej ścieżce. Wcześniej był we Francji Isobloc


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Śro 15:02, 29 Kwi 2020, w całości zmieniany 5 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Śro 14:09, 29 Kwi 2020 Powrót do góry

Wracając do SAN-a H01 .dzisiaj ,po dwóch tygodniach szukania /łacznie z empikiem.com/ udało mi się w kiosku w galerii Auchan /na przedmieściach Szczecina/przez głupi przypadek kupić ostatni już egzemplarz tego autobusu. Modelik ładny i nie uszkodzony .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 15:01, 29 Kwi 2020 Powrót do góry

To ten kiosk w galerii Auchan na Gumieńcach jest czynny? Czy przed kryzysem to Ty byłeś że mną jednym ze stałych odbiorców modeli w tym miejscu?😉


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Śro 16:45, 29 Kwi 2020 Powrót do góry

Regulamin pkt 7, po raz kolejny!
Następnym razem takie posty będą kasowane.
Mod


Kiosk czynny.Ale ja zawsze korzystałem z empik.com.pl z odbiorem w Kaskadzie.Niestety obecnie dołaczają koszt przesyłki,tak więc podgodziłem się ,że tego modelu nie będę kupował .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
grzes
User



Dołączył: 30 Kwi 2019
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Biała Podlaska / Siedlce

PostWysłany: Śro 20:52, 29 Kwi 2020 Powrót do góry

Panowie, pytanie proste i zwięzłe: skąd się wzięła nazwa MEX?
To jakiś skrót? Coś to oznacza?
Nigdzie nie znalazłem pochodzenia tej nazwy, a wydaje mi się kompletnie bezsensowna Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
andrzej50_lodz
User



Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 844
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 41 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 21:21, 29 Kwi 2020 Powrót do góry

M-metsky(miejski), EX-eksportowy.


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 4:45, 30 Kwi 2020 Powrót do góry

Tak. Zgadza się. Drugi skrót MTZ, oznaczał metsky tuzemsky, tzn. na rynek krajowy ( wewnętrzny, czechosłowacki ).

Miejskie Skody były bowiem w dwóch wariantach.

Witamy Kolegę Andrzeja po dłuższej nieobecności. 🙂 Zachęcamy do częstych dyskusji🙂 Zawsze to będzie duży wkład merytoryczny o autobusach.

2) Wspomniano o skrócie MEX... Szykuje się Skoda 706 RTO MEX lub MTZ w kolekcji? Model bardzo oczekiwany...

Skody 706 RTO MEX eksportowano nawet na Kubę. Autobus zawojował Świat. W Bułgarii natomiast na podwoziach Skody, zabudowywane były autobusy Czawdar. Warto wspomnieć o tej marce. Też z demoludów, choć znana tylko raczej na wewnętrznym, bułgarskim rynku.

Brali w Bułgarii dużo Ikarusów, zwłaszcza przegubowych. Również trolejbusów.

A co wysyłali Bułgarzy, poza bułgarskimi pomidorami?😉

Bardzo popularne wózki widłowe Balkancar


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 5:58, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Czw 9:13, 30 Kwi 2020 Powrót do góry

Istotnie bułgarska motoryzacja produkowała lub montowała pojazdy na rynek wewnętrzny.Czawdary karosowane były również na podwoziach Autosana.Firma Madara montowała czechosłowackie samochody LIAZ.Montowano też GAZ- 53 oraz Moskwicze 408/12.Podobnie jak Rumuni i u nich montowano pojazdy Renault 8/10 pod nazwą Bułgarrenault.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysztof dnia Pią 15:37, 01 Maj 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 9:46, 30 Kwi 2020 Powrót do góry

Bardzo ciekawy komentarz, dziękuję. 🙂Autobusy Czawdar to był bardzo ciekawy twór. Stosowali własne karoserie na podwoziach Skody ( podobne karoserie do polskich autobusów Bałtyk ). Były karoserie na licencji Setra ale zabudowywane jeszcze na podwoziach Skody. Budowali autobusy na podwoziach Autosana. W latach 80-ych popularne były kanciaste, miejskie autobusy o wyglądzie niemal pudełka po butach. Stosowali silniki RABA- MAN D2156 i tylne mosty RABA.

Niestety, nigdy nie byłem w tym pięknym, ciepłym kraju, czerwonym winem płynącym...😉


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 9:49, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
M5Q
User



Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: WZ

PostWysłany: Czw 9:46, 30 Kwi 2020 Powrót do góry

Mały offtop...

Jak już jesteśmy przy bułgarskich produkcjach, to przypomniałem sobie, jak to w latach 80 młodzianem będąc zbierałem Matchboxy i nie mogłem pogodzić się z faktem że są one produkowane również w Bułgarii i dostępne za lokalną walutę.
W PL trzeba było ciułać na nie centy i fenigi... Sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
BUSSING
User



Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 28 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Czw 9:52, 30 Kwi 2020 Powrót do góry

Nie obraziłbym się gdyby w kolekcji pojawił się symbolicznie jeden autobusik Czawdar. Toż to również marka z demoludów. Starsi forumowicze na pewno podróżowali nawet takim pojazdem będąc na wczasach w Bułgarii 😉 Trzeba było mieć wtedy duże chody w zakładzie pracy żeby dostać taki talon na wczasy w Bułgarii... Albo było się przodownikiem pracy.

Ale tak naprawdę to czekamy jednak na prawdziwe GWIAZDY z Bałkanów. Mam na myśli Sanosa i TAM-a z byłej Jugosławii.🙂

Zaryzykuję jako pierwszy twierdzenie, że twórcy serii Autosana H-10 życzliwie spoglądali na markę TAM i inspirowali się tworząc serię H-10. Pierwsze prototypy były nawet wyposażone w podzespoły od TAM-a ( opcjonalnie ).

Bardzo mi się podobała seria H-10 przed liftingiem. Duża rodzina autobusów dla wszystkich zastosowań. Liczyłem wtedy na popularność również wersji miejskiej


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Czw 10:24, 30 Kwi 2020, w całości zmieniany 4 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin