|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 22:53, 04 Gru 2019 |
|
A to podobieństwo do Warszawy 210 w czym się przejawia?? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Kazik353
User
Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 799 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
|
Wysłany:
Śro 23:28, 04 Gru 2019 |
|
Nie wygląda to najlepiej. Do końca kolekcji brakuje już tylko 34 numery a wciąż nie ma autobusów z naszych ulic. Z tym Greyhoundem pojechali po bandzie. Naprawde nie rozumiem ich polityki. Z jednej strony potrafią wydać i zaskoczyć nas modelem typu Mielec a z drugiej negatywnie serwując nam autobusy z USA. Lepiej nie piszcie o tych chińskich autobusach, bo jeszcze DeA wpadnie na pomysł żeby umieścić je w kolekcji. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Raf
Moderator
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2057 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 174 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oszczepowice k. Brzęczewa
|
Wysłany:
Czw 1:30, 05 Gru 2019 |
|
Greyhound - SUPER, ze go dali!
Mam wielki sentyment do tego pojazdu
- podobny był w Matchboxach.
NIE MOGĘ SIĘ DOCZEKAĆ!
PS.
No i ładny jest taki,
niejedna babcia kupi w kiosku wnuczkowi.... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
autobusy_prl
User
Dołączył: 27 Sty 2012
Posty: 1444 Przeczytał: 71 tematów
Pomógł: 45 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 8:54, 05 Gru 2019 |
|
max napisał: |
A to podobieństwo do Warszawy 210 w czym się przejawia?? |
Ja tam podobieństwo widzę
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 9:47, 05 Gru 2019 |
|
No, fakt. 4 Koła, 4 drzwi, 2 zderzaki. Rzeczywiście podobieństwo jest. Bardzo podejrzane. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Grzesiek Polska
User
Dołączył: 17 Lis 2017
Posty: 291 Przeczytał: 31 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sosnowiec Zagórze
|
Wysłany:
Czw 10:06, 05 Gru 2019 |
|
Czepiasz się szczegółów
A tak właściwie to pojazdy z Chin mają paradoksalnie sens: w końcu to też kraj komunistyczny a więc bratni za PRL |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
DJ_JeSz
User
Dołączył: 06 Sty 2014
Posty: 580 Przeczytał: 42 tematy
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 15:53, 05 Gru 2019 |
|
Ten chińczyk wg mnie jest bardziej podobny do Forda lub Opla. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Czw 18:31, 05 Gru 2019 |
|
Kolega Grzesiek Polska znalazł ciekawe materiały źródłowe. Gratulacje. Rzeczywiście: na jednym ze zdjęć, autobus łudząco podobny do Skody 706 RTO. Prototyp Warszawy 210 był pięknym samochodem. Tak jak Niemcom Wschodnim ZSRR zabronił po 1969 roku produkcji wielkopojemnych autobusów, tak Polsce nie pozwolono rozwijać koncepcji Warszawy 210. Dokumentację zabrano do ZSRR. Co dalej z tym się działo, niewiadomo... Wiadoome jest że "Wielki Brat" nie lubił marnować cudzych pomysłów, własności intelektualnej. Niejeden był na to przykład.
Dziś chciałem poruszyć trochę inny temat. Chcemy tu Zemunów 160P. Muszę przyznać, że w 1980 roku byłem zachwycony, gdy zoobaczyłem po raz pierwszy w Pekaesie autobus Ikarus Zemun 4VP. Zgłupiałem dosłownie i nie wiedziałem co o tym myśleć. Nie było internetu by poszukać informacji. Węgierskie Ikarusy dobrze znałem. Tutaj też Ikarus ale inne liternictwo. Autobus był zewnętrznie bardzo prosty. Płaskie, boczne blachy poszycia. Przód też niezbyt wyszukany. Podejrzewałem przez jakiś czas Węgrów o to dzieło, gdyż widziałem w prasie motoryzacyjnej bardzo podobny autobus Ikarus 543 na podwoziu Avia, choć znacznie krótszy. Jednak ta sama technologia produkcji. Proste blachy gięte na giętarkach. Do produkcji karoserii nie potrzebne były prasy do tłoczenia przedniej czy tylnej ścianki. Autobus Ikarus 4VP był tak brzydki, że aż ładny. Dużo tego było. Autobusy wysyłano na trasy ok 50 - 70 km, tj. służyły w transporcie regionalnym, na krótszych trasach. Dwa rzędy średnio wygodnych siedzeń, pod sufitem półki na podręczny bagaż. Dowiedziałem się później od kierowcy, że to produkt jugosłowiański. Link poniżej. Cóż, jest to ciekawy autobus. Chciałbym mieć taki modelik.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 8:53, 06 Gru 2019 |
|
Nie przesadzałbym z tą martyrologią. Powtarzasz miejskie legendy, które nie mają pokrycia w faktach. Prace nad Warszawą 210 nie były kontynuowane z prozaicznego powodu. W ówczesnej Polsce nie dysponowaliśmy rozwiniętym zapleczem technicznym i merytorycznym żeby "utechnologicznić" ten prototyp i doprowadzić go do wersji produkcyjnej. W całej FSO np. pracowało wówczas kilkunastu technologów a do takiego przedsięwzięcia potrzebnych było 200-tu. Motoryzacja w w PRL w tamtym czasie zapóźniona była około 30-40 lat do świata zachodniego. A także w stosunku do Czechosłowacji a nawet ZSRR. Nie produkowaliśmy wymaganych, wysokich jakościowo komponentów (tworzyw sztucznych, giętych szyb, osprzętu elektrycznego, opon, pasków, olejów etc. ) a nawet odpowiedniej stali. Jedynym wyjściem był zakup licencji, w tym wypadku na PF125p wraz z którym dotarły nowoczesne technologie. Proponuję poczytać na ten temat, jest wiele publikacji, które obiektywnie opisują ówczesny stan polskiej motoryzacji i całej gospodarki. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 11:56, 06 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Raf
Moderator
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2057 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 174 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oszczepowice k. Brzęczewa
|
Wysłany:
Pią 12:08, 06 Gru 2019 |
|
Co do podobieństwa aut z danego okresu,
to zawsze tak było. Jest i pewno będzie. Wspólne elementy stylistyczne,
to występuje dziś również.
Czasem jakieś auto odstaje, styliści wyrwą się do przodu
...ale generalnie - idą jedną linią i samochody są do siebie
podobne - w danych okresie, roczniku, co podkreślam. To nic nowego. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pią 16:54, 06 Gru 2019 |
|
Tak się składa, że zgadzam się z tym co napisał MAX. Lecz w ten oto sposób zostaliśmy nagle sprowadzeni na ziemię i "czar prysnął". A to jest NIEIDEOLOGICZNE na tym forum. Choć pewne prawdy i fakty są często oczywiste, to nie mówi się o nich. Lepiej mieć dobrą legendę. Powiecie dziecku, że nie ma św. Mikołaja?
Na tym forum, gdzie jesteśmy zdenerwowani wciskaniem do serii autobusów nie mających nic wspólnego z poprzednią epoką, ideologicznie jest wychwalać polską myśl techniczną pod niebiosa. Dużo czytam i pamiętam dobrze poprzednią epokę. Najważniejsza była zawsze wola nieomylnej, jedynej PZPR. Polscy inżynierowie ( projektanci samochodów ) rzadko mieli satysfakcję z tego powodu że ich własny projekt został wdrożony do produkcji. Mieli najczęściej "związane ręce". Decyzje podejmowano na najwyższych szczeblach. Dlatego tym bardziej należy się duży szacunek grupie wspaniałych inżynierów z Ośrodka Badawczo Rozwojowego którzy opracowali projekt i prototypy tak ciekawego samochodu jak Warszawa 210. Działalność człowieka jest zazwyczaj celowa. Musi mieć sens. Zaangażowano tak duże środki tylko po to by później prototypy zamknąć na cztery spusty i nikomu nie pokazywać? Była decyzja na licencję na Fiata i koniec. Gdyby Partia nadała priorytet rozwojowi konstrukcji Warszawy 210, znaleźliby się technolodzy z innych zakładów samochodowych i mechanicznych. Opracowanoby wszystkie tłoczniki niezbędne do produkcji elementów nadwozia. Opracowaliby technologię produkcji. Ogromnym nakładem finansowym ale efekt byłby osiągnięty. Nie byłoby Wisłostrady w Warszawie ale zaangażowanoby ogromne środki w FSO. Gorzej byłoby z całkowicie polskim podwoziem samochodu... Niemniej jednak kwiat polskich inżynierów zaangażował się w projekt Warszawy 210 nie po to by zamknąć prototyp w szopie. Należy się tym ludziom ogromny szacunek. Samochód Beskid albo autobusy Jelcz 039 i 042 też były utopią? Była decyzja o licencji na Berlieta i efekt był znany. Jelcz PR 100 nie spełniał specjalnie wymogów eksploatacji w polskich warunkach. Znamy tę historię.
Właśnie najbardziej realna była produkcja całkowicie polskiego, wspaniałego, wielkopojemnego autobusu Jelcz 039. Dlatego, ze produkcja autobusu nie jest tak zautomatyzowana jak produkcja karoserii samochodów osobowych. Przy produkcji autobusów cały czas największy udział mają prace wykonywane przez spawaczy i ślusarzy montażystów. Był dobry silnik na licencji Leylanda. Cóż. Jelcz 039 to historia. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez BUSSING dnia Sob 7:13, 07 Gru 2019, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
MrMario047
User
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 99 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:46, 09 Gru 2019 |
|
Ten autobus to w rzeczywistości GMC PD 4501 Scenicruiser. Kiepsko go ochrzcili na gazetce, gratuluję Dea za autobusy. Takim drobny minusik dałbym im za nazwę. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez MrMario047 dnia Pon 10:54, 09 Gru 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 8 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Wto 12:08, 10 Gru 2019 |
|
To trochę tak, jakby np. Sana H100 nazwali PKS-em.
Chociaż pierwsze przedprzedprototypy autobusu firma przewozowa Greyhound zbudowała swoimi rękoma a dopiero później zleciła to GMC |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 22:01, 10 Gru 2019 |
|
A już jutro ciekawy Van Hool 306. Tym razem w dość ładnym kolorze w porównaniu do edycji ATLAS. Niecodzienny design. Mimo, że model z zachodu to interesujący dla mnie. Legendarna marka, kult dobrej roboty, szacunek dla robotnika i zwykłych ludzi pracy - tak przez wiele lat pielęgnowane przez rodzinę Van Hool - sprawiają, że model nr 42 zasługuje w mojej opinii na dłuższą uwagę. Ale każdy ma prawo do własnej oceny |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
CICHY525
User
Dołączył: 03 Lis 2018
Posty: 642 Przeczytał: 11 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Płock
|
Wysłany:
Wto 22:21, 10 Gru 2019 |
|
A ja już dawno nic nie kupiłem. Te modele ostatnio wydane są mi całkowicie obojętne i tyle. Nie zależy mi na nich. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|