|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 14:14, 18 Cze 2022 |
|
Federal 94x43
International Harvester M 425 M/426
Autocar 7144
Federal 94x43
Federalny ciągnik 94x43, od 4 do 5 ton, 4x4 (G-513) został wyprodukowany dla armii amerykańskiej w czasie II wojny światowej jako ciągnik liniowy. Był również używany jako traktor do samochodów dostawczych Signal Corps, znanych w tej roli jako K-32. Federal zbudowała 8119 ciężarówek model 94x43.
Federal 94x43A bazował na oprzyrządowaniu komercyjnym z zamkniętą metalową kabiną. Federal 94x43B i 94x43C były modelami wojskowymi z otwartą kabiną i brezentowym dachem. Niektóre jednostki były wyposażone w uchwyty karabinów maszynowych do obrony przeciwlotniczej.
Federal 94x43 był napędzany przez Hercules RXC 529 cu. cale, silnik benzynowy 6cyl o mocy 112 KM. Jego maksymalna ładowność holowana wynosiła 30 000 funtów.
Federal 94x43 w Prl
Federal 94x43 w Prl ten sam
[link widoczny dla zalogowanych]
"Bazę ludzi umarłych" z Bieszczadami łączą praktycznie wszystkie filmowe serwisy internetowe. Nie jest to do końca prawdą. Pierwowzór tytułowej bazy oraz miejsce kręcenia zdjęć znajdują bowiem niemal na drugim końcu Polski. Wiąże się to z epizodem z życia Marka Hłaski, który końcem 1950 roku przez miesiąc pracował jako pomocnik kierowcy przy wyrębie drzewa w Górach Złotych na ziemi kłodzkiej w okolicach wsi Bielice. Wspomnienia z tego okresu, psychicznie i fizycznie wyniszczającej pracy, zawarł w drukowanej od stycznia 1957 roku w tygodniku "Panorama" powieści "Głupcy wierzą w poranek" (później jej tytuł zmieniony został na "Następny do raju", by w filmie stać się już "Bazą ludzi umarłych"). W okolicy Bielic, na ziemi kłodzkiej, właśnie kręcono sceny do filmu, tam gdzie istniała prawdziwa baza samochodowa.
International Harwester M 425/M426
Truck, 5-Ton, 4x2, Tractor M-425 i bardzo podobny M-426 zostały zbudowane przez International, Kenworth i Marmon-Herrington w latach 1944-1945. M-425 to międzynarodowy numer modelu M-542-9; M-426 to numer modelu M-542-11. Zaprojektowane z myślą o przewozie ładunków liniowych, zostały przystosowane do holowanego ładunku o masie 30 000 funtów.
Podczas II wojny światowej ciągnęli naczepy w ETO po D-Day w czerwcu 1944 roku do końca wojny. Później służyli podczas berlińskiego transportu powietrznego, wojny koreańskiej i pod koniec lat pięćdziesiątych.
426 był ulepszonym wariantem M-425, otrzymał nowy numer modelu zamiast przyrostka -A1. Ulepszenia objęły opony 11.00-20 (zamiast 9.00-20) i cięższe zawieszenie. Wiele ciężarówek pierwotnie wykonanych jako jednostki M-425 zostało zregenerowanych zgodnie ze specyfikacją M-426. Pierwotnie zaprojektowany przez International Harvester, istniały minimalne różnice produkcyjne między ponad 10 000 pojazdów wyprodukowanych przez trzech producentów.
Zarówno M425, jak i M426 używały silnika IHC RED 450-D 125 KM połączonego z pięciobiegową skrzynią biegów i dwubiegową skrzynią rozdzielczą. Ponieważ działanie ograniczało się do ulepszonych dróg, nie było napędu na przednie koła.
International Harvester M 425 M/426 Warszawa 1947r
international harvester M 425 M/426 Warszawa 1947r
international harvester M 425 foto porównawcze
Cechą charakterystyczną M 425/426 są boczne wycięcia wentylacyjne.
Autocar U-7144
Autocar U-7144-T Tractor, 4-tonowy, 4x4 (G-510) był również produkowany przez White jako Model 444T (G-691). Wyprodukowano około 11 000 egzemplarzy Autocar i 2750 egzemplarzy White.
Zarówno U-7144-T, jak i 444T były napędzane przez Hercules RXC 529 cu. cale, silnik benzynowy 6cyl o mocy 112 KM. Ich maksymalna ładowność holowana wynosiła 30 000 funtów.
Autocar 7144 Warszawa
Autocar 7144 ten sam z drugiej strony Warszawa
Autocar U 7144 Foto porównawcze
Cechą charakterystyczną tych Autocarów/Whitley są błotniki przednie wygięte w kształcie koryta do góry
Na liście krązącej w internecie i gdzieś na naszym forum jeśli chodzi o marki cięzarówek w Prl po II wojnie światowej są Federall Autocar i International
a nie ma tych drugich bliżniaczych wymienionych w tym poście co robiły te same modele więc wziąłem pod uwagę te pierwsze
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 19:52, 20 Cze 2022 |
|
Znalazłem jeszcze dwa zdjęcia ciężarówek takich co były omawiane w poprzednim poście.
Zakopane 1947r Cysterna
Poniżej powiększenie zdjęcia i można zidentyfikować
To jest M425/M426
Naczepa cysterna taka sama jak na foto porównawczym czarno białym
M425/M426 miał okienko tylne małe
Autocar U 7144 miał tylne okienko bardziej podłużne
Drzwi w M425/M426 są wycięte półokrągło a w Autocarze U 7144 proste
Zbiorniki paliwa też się różnią kształtem
foto porównawcze z boku
M425/M426 Zakopane 1947r
Autocar U 7144 foto porównawcze
Poniżej wstawiłem jeszcze raz zdjęcie M 425/M426 zeby zwrócić uwagę na naczepę. Taka sama jak na zdjęciach porównawczych poniżej
M425/M426
M425/M426
-Marmon-Herrington M425/M426 model 1/43
Autocar 7144
Warszawa 1948r
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Wto 7:14, 21 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 17:11, 23 Cze 2022 |
|
Tempo A-400
w Sumie trafiłem na cztery samochody Tempo w Prl tj. jedno foto i trzy wzmianki w artykułach różnych straży pożarnych.(Drugi cytat nie mówi że to był trzykołowiec,Więc może mógł być np. czterokołowy A 600 [link widoczny dla zalogowanych] )
Poniżej wyłowione cytaty z artykułów
Tempo A 400
Tempo A 400
Z kolei 18 sierpnia 1945 roku w Legnicy, strażacy włączyli do jednostki wyremontowane przez siebie dwa pierwsze samochody: Brennabor i trójkołowy Tempo.
Pierwszy samochód został zakupiony dla OSP Gutkowo w 1952 r. z Urzędu Likwidacyjnego. Był to pojazd marki „TEMPO” – ciężarowy, który po dostosowaniu na cele strażackie służył przez rok.
Wówczas to powstała Bielsko-Bialska Ochotnicza Straż Pożarna ... sprzęt dla straży: 3- kołowy samochód marki "Tempo",
Tempo A 400 foto porównawcze
Prototyp: Standardowy trójkołowy samochód dostawczy Tempo E400 był produkowany w latach 1938-1948 i można go opisać jako niemiecki odpowiednik włoskiego trójkołowca z Piaggio. Pojazd wyposażono w chłodzony wodą, dwucylindrowy, dwusuwowy silnik benzynowy o mocy 12 KM, który wraz ze skrzynią biegów i osłoną łańcucha zamontowano jako kompaktową jednostkę za pomocą sworznia obrotowego bezpośrednio nad przednim kołem. Kierowca miał do dyspozycji trzy niezsynchronizowane biegi do przodu i jeden bieg wsteczny, które można było włączać za pomocą drążka zmiany biegów.
Przy zużyciu paliwa wynoszącym niecałe 7 l/100 km pojazd można określić jako oszczędny, ale przy maksymalnej prędkości 60 km/h nie był to speedster. Ponadto zawartość zbiornika była bardzo mała i wynosiła 12 litrów, dlatego ten pojazd, który był stale używany jako samochód dostawczy i transportowy, był prawdopodobnie regularnie widywany na stacji benzynowej. Najprawdopodobniej nie przeszedłby „testu łosia” ze względu na niekorzystny i wysoko położony środek ciężkości.
Foto z netu
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pon 19:08, 23 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Czw 21:19, 23 Cze 2022 |
|
Doskonale pamiętam samochód Tempo z katowickich ulic.
Jestem niezmiernie wdzięczny, że dotarłeś do fotografii ukazujących ten pojazd i zamieściłeś zdjęcia w tym wątku.
Z własnego, prywatnego archiwum dodam dwa ujęcia z 1947 roku.
Auta tego typu służyły jako pojazdy dostawcze we wczesnych, powojennych latach.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Miło jest wracać do tak odległych wspomnień.
Dziękuję.
Pozdrawiam.
Dzidek. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:20, 24 Cze 2022 |
|
Trójkołowce Tempo to bardzo ciekawe konstrukcje, które dobrze spisywały się w lokalnym transporcie towarów w wielu krajach, nie tylko Europy. Np. w Indiach ich licencyjna produkcja trwała aż do początku lat 2000.
Poniżej link do artykułu na portalu Katowice Nasze Miasto, gdzie m.in. można znaleźć kilka zdjęć Tempo ze zbiorów NAC wykonanych w Katowicach w okresie lat 1947 - 1950. W tym również to z "prywatnego archiwum" umieszczone w powyższym poście 😉
[link widoczny dla zalogowanych]
Inne ciekawe zdjęcia tego trójkołowca można zobaczyć na stronie miłośników marki Tempo [link widoczny dla zalogowanych]
M.in. drugie z umieszczonych wyżej zdjęć z "prywatnego archiwum", które w oryginale (przed przycięciem) wygląda tak:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pią 13:21, 24 Cze 2022, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Pią 20:33, 24 Cze 2022 |
|
Widzę, że max bardziej zna się na zdjęciach z moich zbiorów, niż ja sam.
Ale postaram się wyjaśnić, jak naprawdę to wszystko wygląda.
Pierwsze ze zdjęć, ukazujące trójkołowca Tempo na ulicy 3-maja w Katowicach, pozyskałem w ramach kwerendy muzealnej w październiku 1979 roku. Zakupiłem wtedy siedem fotografii, ukazujących przemiany zachodzące w architekturze Katowic w latach 1946- 1953.
Na każdym z zakupionych zdjęć znajduje się sygnatura potwierdzająca, że zdjęcia mogę wykorzystać do celów niekomercyjnych.
Jeśli chodzi o drugą zamieszczoną przeze mnie fotografię, to została ona zakupiona przez mnie w Hamburgu, w antykwariacie, w lutym 1992 roku.
Na odwrocie oryginalnego zdjęcia znajduje się stosowna adnotacja potwierdzająca zakup i możliwość rozpowszechniania.
"Kolego" max, myślę że zdajesz sobie sprawę z odpowiedzialności prawnej, za opisane w powyższym poście insynuacje, kpiny, oszczerstwa i pomówienia.
Dzidek.
P.S. Dziękuję kolegom z forum za wsparcie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wojciech1500
User
Dołączył: 13 Wrz 2010
Posty: 1412 Przeczytał: 30 tematów
Pomógł: 45 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 21:30, 24 Cze 2022 |
|
Wiem, że nie na temat... ale z czystej ciekawości jako prawnik zapytam - jaką odpowiedzialność karną prawną kolega Dzidek ma na myśli? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2228 Przeczytał: 73 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 21:52, 24 Cze 2022 |
|
Przepraszam za offtop, ale prawie oplułem monitor, gdy to przeczytałem Proszę Cię Dzidek, nie idź w tym kierunku. Wyciąganie armat prawnych w takiej sytuacji zamiast dodawać Ci powagi, działa dokładnie odwrotnie. Szczególnie, że nie masz żadnych podstaw do ścigania za cudzysłów, który dopisał max nawet na drodze cywilnej, a co dopiero karnej. Wystarczyło wyjaśnić to, co napisałeś na początku i kropka. Swoją drogą ciekawe, że jakieś portale informacyjne posiadają te same unikatowe zdjęcia, co Ty. Redakcje w stylu naszemiasto.pl raczej rzadko płacą za zdjęcia i biorą materiały na licencji open source, ewentualnie dostępne za grosze z tak zwanych stocków. Najwyraźniej zdjęcia z Twoich zbiorów były gdzieś łatwo dostępne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 21:55, 24 Cze 2022 |
|
Można by powiedzieć: "Uderz w stół a nożyce się odezwą" 😉
Kolego Dzidek, nie interesują mnie ani Twoje zbiory ani historia ich pozyskania. Nie oczekuję żadnych wyjaśnień i Twoje tłumaczenia są zbędne.
Trójkołowiec Tempo to ciekawy i "zasłużony" dla małego transportu pojazd, którym interesuję się od dawna.
Umieściłem linki do materiałów źródłowych żeby mogli z nich skorzystać również inni koledzy zainteresowani tymi sympatycznymi pojazdami.
Jeśli dla Ciebie to oszczerstwa, pomówienia itd itp to wybacz, pusty śmiech mnie ogarnia. Z pełną odpowiedzialnością konsekwencji prawnych 😉
Może to wsparcie o którym piszesz rzeczywiście jest Ci potrzebne.
Sorry za offtop w ciekawym temacie, musiałem odpowiedzieć.
I na tym koniec. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 13:50, 25 Cze 2022 |
|
Dziękuję kolegom Dzidek i max za ciekawe zdjęcia i linki do poruszanego tematu o starych cięzarówkach. Dalej zapraszam wszystkich interesujących się tym tematem do wstawiania zdjęć , linków i dyskusji o starych ciężarówkach w Prl.
Peugeot DMA
Był produkowany w latach 1941-1946 pierwsza wersja
Druga wersja produkowany w latach 1947-1948 .
Produkcja dla Wermachtu 1941-1944r
Zdjęcie nie jest zbyt czytelne ale jeden szczegół jest w miarę widoczny
co stwierdziłem że jest to pierwsza wersja produkcyjna. Tym szczeółem jest
szyba w drzwiach odsuwana.Wersja nowsza miała opuszczaną
Peugeot Dma Prl
Peugeot Dma Prl
Różnice między pierwszą a drugą wersją poniżej
Tłumaczeni z francuskiego o różnicach
Peugeot Dma
Po lewej stara wersja po prawej nowa wersja
Peugeot DMA Wermacht
Peugeot DMA nowsza wersja widoczne wytłoczenia zaokrąglone błotniki i szyby
foto z netu
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Sob 15:29, 25 Cze 2022 |
|
Dodam,że doskonale pamiętam te trójkołowce.Stały one jako taksówki przy sklepie meblowym na mojej ulicy.Jako smarkacze wciskaliśmy klaksony śpiącym kierowcom.Raz dostałem po łapach.Lala 1955-60 . |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 20:46, 25 Cze 2022 |
|
Jeśli chodzi o samochody Tempo to widać po wypowiedziach kolegów i paru znalezionych w internecie że, sporo ich było Były użytkowane w różnych dziedzinach.Zastanawia mnie ich pochodzenie, Część była na pewno jako pozostałość po wojnie,ale chyba nie wszystkie.
Znalazłem jeszcze jedno zdjęcie do wczesniejszego mojego postu
Wrocław 1948r Peugeot DMA
Wrocław 1948r Peugeot DMA (Widoczny dół i góra za transparentem) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3642 Przeczytał: 67 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Nie 18:26, 26 Cze 2022 |
|
U mnie jeszcze takie fotki Tempo:
To zdjęcie było już u nas na Forum kiedyś prezentowane w temacie nietypowych pojazdów milicji.
Więc tak dla przypomnienia-odświeżenia.
Drugie znalazłem kiedyś szukając materiałów do moich "przeróbek" tematycznych
Tempo użytkowane zaraz po wojnie przez oddział krakowski PCK.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 22:14, 26 Cze 2022 |
|
Fajne zdjęcia👍
Ale ten pierwszy sądząc po atrapie (o ile jest oryginalna) wygląda mi raczej na Borgwarda niż na Tempo...
A ten drugi z podwójnym ogumieniem tylnym to na pewno Tempo? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 22:16, 26 Cze 2022, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 17:41, 27 Cze 2022 |
|
Dzięki andy-ns za ciekawe fotki samochodów.Na niezbyt wyrażnych zdjęciach
samochody różnych marek są do siebie podobne na pierwszy rzut oka, Dopiero po szczegółach jeśli są widoczne możemy coś więcej powiedzieć.Idąc tropem maxa chciałem sie dokładnie dowiedzieć co to jest za typ i czy oryginał.Po długich poszukiwaniach okazało się że to .Borgward FW-200 z 1938/1939r wg mnie oryginalny.
[link widoczny dla zalogowanych]
Cechą charakterystyczną tych Borgwardów i Goliathów produkowanych też przez tą firmę jest połączenie dachu z przednimi słupkami. Widać to dokładnie na zdjęciu czarno-białym i kolorowym.
Borgward FW 200 (1938/1939r ) Porównanie atrap
Borgward FW 200 (1938/1939r )
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pon 20:25, 27 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|