Autor |
Wiadomość |
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 7:31, 30 Cze 2022 |
|
Lista ciężarówek z tematu, gdzie wymieniona jest tylko marka. Brak zdjęć,nie wiadomo jaki typ, a były użytkowane w Prl .Lista będzie uzupełniana jeśli coś znajdę w jakimś artykule, że będzie opisana tylko marka bez możliwości identyfikacji.
-Bedford
-Man
-Mercedes
-Tempo
-OM
-Laffly
-Tornicroft
Prowadzę też listę na pierwszej stronie w pierwszym poście cięzarówek zidentyfikowanych używanych w Prl. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:22, 01 Lip 2022 |
|
Fiat 626
Fiat 666
Fiaty o których tu mowa były po wojnie importowane do Prl.Użytkowane były między innymi w PKS. Jeśli są obok siebie można je zidentyfikować po wielkości .Fiat 666 był większy od Fiata 626.Jeśli widać tylko jedno auto to trudno powiedzieć który to Fiat.Były bardzo podobne do siebie.
Przedstawiem kilka szczegółów po czym można je odróżnić
-odległość lamp przednich od zderzaka
-kształt szyb Fiat 666 miał szyby w kształcie rombu a fiat 626 bardziej prostokątne
-kształt górnego odcinka atrapy
-odległość stopnia na błotniku od dolnej części drzwi
pokazałem to na zdjęciach porównawczych.
Jeśli chodzi o pakę to Fiat 626 zawsze miał boczną burtę podzieloną na cztery pola Fiat 666 mógł mieć boczną burtę podzieloną na cztery pola lub na więcej pól.
FIAT 666
fIAT626
Fiat 626 w Prl
Fiat 666 w Prl
Fiat 626 w Prl
[link widoczny dla zalogowanych]
wycinek z gazety 1948r.
Materiały z netu |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 7:17, 02 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 10:51, 03 Lip 2022 |
|
Kenworth Heavy Wrecker M1
Znalazłem ciekawe zdjęcie holownika amerykańskiego użytkowanego w Gdyni z 1948r.
Kenworth Heavy Wrecker M1 w Gdyni
Pojazd ten budowały dwie firmy Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecker M1
Ogólnie mówiac były dwie wersje tych holowników
-z zamkniętą kabiną wersja starsza
-z płócienną kabina wersja nowsza
Pojazd z Gdyni przedstawia wersję starszą którą mozna odróznić co za firma zbudowała ten pojazd.np.
- Kształt błotników
-górna częśc maski nad silnikiem w Kenworth jest płaska a w Ward LaFrance
trochę szpiczasta
-osłona grilla
-drzwi
wersje nowsze z płóciennym dachem były trudne do odróżnienia
Ward LaFrance
Kenworth Heavy Wrecker M1
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecker M1 / M1A1
Ward LaFrance / Kenworth Truck, Heavy Wrecker, 6-tonowy, 6x6 ma dwa główne warianty: Model M1 z cywilną metalową kabiną i zakrzywionymi błotnikami, a następnie Model M1A1 z płóciennym miękkim dachem, płaskimi wojskowymi błotnikami i innymi zmianami. Model z otwartą kabiną był często wyposażony w uchwyt na karabin maszynowy. W ramach dwóch głównych modeli, produkcja Ward La France i Kenworth obejmowała szereg podmodeli, jak wyjaśniono poniżej, w sumie wyprodukowano 4925 pojazdów.
Ward LaFrance / Kenworth Heavy Wrecking Truck był podwoziem 6x6 z wrakiem o masie 6 ton (10 ton w niektórych dokumentach). Oprócz wciągarek i dźwigu ciężarówki były wyposażone w podpory i przewoziły sprzęt spawalniczy oraz różne narzędzia do odzyskiwania. Potężny niszczyciel odniósł duże sukcesy w swojej roli i był chwalony przez wojska, które go używały. Główny zarzut dotyczył podwójnych tylnych kół, które miały tendencję do zbierania gruzu i były trudne do serwisowania lub wymiany.Ward LaFrance
Wersja M1A1 czyli nowsza z kabiną z brezentu
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 20:31, 05 Lip 2022 |
|
Bedford MWD
Samochód_fabryki_zapałek_Bystrzyca Kłodzka 1947r Bedford MWD
Prl 1946 Bedford MWD
Bedford MWD foto porównawcze
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 21:21, 08 Lip 2022 |
|
Bedford OYD
Bedford OXC
Bedford OWLD
Bedford OLB
Poniżej zdjęcia Bedfordów z Prl,
Bedford OYD
Bedford OXC
Bedford OWLD Gdynia
Bedford OLB
[link widoczny dla zalogowanych]
https://www.youtube.com/watch?v=dsBXtziUOB4
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Sob 6:59, 09 Lip 2022, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 13:22, 10 Lip 2022 |
|
Tatra 57K
Oprócz typowych ciężarówek z mojej strony będe przedstawiał tu samochody terenowe alianckie i tzw Kubelwageny a także vany i furgony z pierwszych lat po II Wojnie Światowej
Tatra 57 produkowana była od 1932 roku w wersji cywilnej, a od 1941 jako wariant Kübelwagen 57k. Podwozie wyposażone jest w typową dla Tatra centralną ramę rurową, posiada napęd na przednie koła i hamulce linkowe. Chłodzony powietrzem czterocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1256 cm3 dostarcza 23 KM. Pojazdy produkowane później mają koraliki w drzwiach. Długość samochodu to zaledwie 3,5metra.
Tatra 57K Gdynia 1946r
Tatra 57k foto porównawcze
W 1941 roku Tatra dodała 57K Kübelwagen , który był wojskowym czterodrzwiowym kabrioletem dla niemieckiego Wehrmachtu podczas II wojny światowej , oficjalnie oznaczonym jako „Leichter Personenkraftwagen” (le. Pkw.) Tatra 57K. [2] Został skonstruowany według specyfikacji niemieckich, ze zwiększonym prześwitem i silnikiem o pojemności 1256 cm3, rozstrojonym do 23 KM (17 kW). [7]
Od 1941 do 1945 roku Tatra wyprodukowała 5415 egzemplarzy Tatra T 57 K, które były często używane przez nazistowskie siły policyjne. [2] Produkcja tego modelu była kontynuowana do 1947 roku.
Tatra 57k foto porównawcze
Maska silnika otwierała się razem z błotnikami dzięki temu był łatwy dostęp do silnika
Tatra 57k foto porównawcze
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3642 Przeczytał: 58 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Nie 15:33, 10 Lip 2022 |
|
Golfpolo
A wracając jeszcze do tematu z Tempo to fajnie że się wyjaśniło z tym milicyjnym.
Szkoda tylko że przez ten cały czas większość z nas traktowała Borgward jako Tempo.
Co do drugiego zdjęcia to było podpisane że Tempo i raczej nie widzę tu żadnych przeróbek.
Fakt że zdjęcie jest marne ale o ile max widzi po prawej koła "bliźniaki" to ja z lewej widzę
błotnik na pojedyncze koło Ale mogła być też jakaś przeróbka, trochę "towaru" ma na sobie... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Amik
User
Dołączył: 11 Sie 2011
Posty: 165 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice
|
Wysłany:
Nie 18:26, 10 Lip 2022 |
|
Dołożę garść informacji odnośnie Mercedesów używanych tuż po wojnie. Do krakowskiej straży pożarnej w okresie 1946-1947 trafił rekwizytowy Mercedes LF8. Kolejny tego typu pojazd był również na wyposażeniu OSP w Międzylesiu koło Warszawy. Informacje te znalazłem w książce „Mercedes a sprawa polska” autorstwa Jana Tarczyńskiego i Tomasza Szczerbińskiego. Poniżej fragment książki o tychże ciężarówkach. Moim zdaniem był to Typ L 1500S w zabudowie Löschfahrzeug (LF8). Tego typu zabudowę produkowano w latach 1943-1944.
[link widoczny dla zalogowanych]
Zdjęcie z niemieckiej z wikipedii:
|
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Amik dnia Nie 18:33, 10 Lip 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Amik
User
Dołączył: 11 Sie 2011
Posty: 165 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice
|
Wysłany:
Nie 18:43, 10 Lip 2022 |
|
Golfpolo napisał: |
Tatra 57K |
W temacie Tatry wklejam współczesne zdjęcia mojego autorstwa zrobione w muzeum Tatry w Kopřivnicy.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 15:30, 12 Lip 2022 |
|
Skoda 952
Pojazd 4x2 pochodzenia czeskiego, produkowany w latach 1941-1943 do 1626 egzemplarzy (w tym 100 kommandeurwagenów i 30 karetek), używany przez Whermacht. Typy: Kübelwagen (Kfz.15), Kommandeurwagen (Kfz.21) (kabriolet), Sanitätskraftwagen (Kfz.31?) (pogotowie ratunkowe).
Rozwinięciem tej wersji był produkowany w niewielkiej serii model 956 z napędem na wszystkie koła.
Skoda 952 Gdynia
Skoda 952 foto porównawcze
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 9:01, 14 Lip 2022 |
|
Dodge WC 56 Command Car
Dodge WC 57 Command Car (posiada wciągarkę)
Pierwszy od drugiego różnił się wciągarką
Dodge WC 56 Command Car Nowy Sącz lata 50-te
Dodge WC 57 Command Car
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3642 Przeczytał: 58 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Czw 13:12, 14 Lip 2022 |
|
Takie jeszcze fotki Dodge znalezione kiedyś (jak szukałem karetek) na Forum Odkrywca (bardzo ciekawe forum, polecam
szczególnie lubiącym historię):
OSP Wojcieszyce
Straż portowa Gdynia 1948 r.
Pole do popisu dla robiących "strażaki" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:27, 15 Lip 2022 |
|
andy ns ciekawe zdjęcia tych Dodge WC- 56 , Ogólnie Dode WC można podzielić na trzy grupy. Różnią się wyposażeniem lub zabudową i wymiarem
Pszody takie same
-Dodge WC 51 i pochodne
-Dodge WC 56 i pochodne (dowódcze)
-Dodge WC 62 i pochodne (dodatkowa tylna oś)
Różnią się wyposażeniem lub zabudową
[link widoczny dla zalogowanych]
Najwięcej samochodów terenowych i cięzarówek poniemieckich i z Unrra demobilu zachowało się w straqży.
Jak na razie nigdzie nie mogę trafić na duże cięzarówki poniemieckie w Prl
np. Faun ,Krupp, Bernard, Berliet, Unic i inne. Część z nich np. francuskich mogła się wykruszyć w czasie wojny i nie zostało nic, a część wywieziona do ZSRR. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 11:23, 16 Lip 2022 |
|
Dodge WC 62
Dodge WC 63
[link widoczny dla zalogowanych]
W Polsce znajduje się obecnie około dziesięciu Dodge-ów wc 63
Dodge-ów WC 63
Dodge WC 62/63
Dodge WC 62 Leszno koło Warszawy
Dodge wc 62
Dodge WC 62 Brwinów
foto z netu |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 93 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 17:19, 19 Lip 2022 |
|
VW typ 82 Kübelwagen
W 1938 Wehrmacht przedstawił zapotrzebowanie zakładom Volkswagena na pojazd wojskowy. Pod koniec roku prototyp, typ 62 podano testom. Szereg modyfikacji sprawił, że uzyskano typ 82. Pojazd wyposażono w nadwozie samonośne, przez co uzyskano znaczny spadek masy (masa własna 725 kg, masa całkowita 1175 kg) oraz wytrzymałości zderzeniowej. Silnik chłodzony powietrzem, o pojemności 985 cm i mocy 23 KM, nadawał pojazdowi prędkość do 80 km na godz. Samochód miał składaną szybę i otwarte nadwozie z brezentowym dachem. Z uwagi na niezawodność i łatwość naprawy Kubelwageny powszechnie wykorzystywano na wszystkich teatrach II wojny światowej. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy sięgnęła 50 tys. Opracowano też wiele innych wersji tego samochodu, np. na gaz drzewny, czy nawet odmianę półgąsienicową. Na potrzeby walk w Afryce opracowano specjalne opony.
Szczecinek
Warszawa 1948r
Zakopane1947r
Warszawa 1948r
Katowice 1948r
[link widoczny dla zalogowanych]
foto z netu |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
|