FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:22, 10 Lis 2024 Powrót do góry

SC6 W35

Image
Samochód który miał być produkowany w Gliwicach Makieta z 1946r

Poniżej artykuł opisujący tą ciężarówkę z dwoma filmikami.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 12:21, 22 Gru 2024 Powrót do góry

Żuraw ŻSH-4
Mógł tylko poruszać na terenie placu budowy, podwozie to Star 20 z odwróconą kabiną typu N-23

Image


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2750
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 295 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 15:40, 22 Gru 2024 Powrót do góry

Fajne zdjęcie, nie znałem go.
Żuraw ŻSH-4 został zaprojektowany w Centralnym Biurze Urządzeń Budowlanych, a wykonał go bielski BZUT. To był nowoczesny samojezdny żuraw hydrauliczny, jeden z pierwszych w Polsce o takiej konstrukcji.
Podwozie nie pochodziło ze Stara, było nową konstrukcją specjalnie dla niego zaprojektowaną. Napędzane było wysokoprężnym silnikiem S-322 z Andrychowa, sterowanie kołami odbywało się hydraulicznie. W trakcie pracy żurawia, mechanizm sterowania kołami oraz hamulec postojowy były automatycznie blokowane i dodatkowo usztywniały konstrukcję.
W układzie napędowym zastosowano 5 biegową skrzynię biegów ze Stara 21. W podwoziu wykorzystano też kabinę Star N20 (nie N23).
Żuraw wyposażony był we wszystkie przewidziane kodeksem drogowym instalacje i mógł samodzielnie poruszać się po drogach publicznych.
To była nowoczesna i skomplikowana konstrukcja. Zbyt nowoczesna i zbyt skomplikowana jak na realia ówczesnego PRL. Z tego wynikała też jego wysoka cena, znacznie wyższa od ceny prostego i niezawodnego "Bleicherta" Ż-3 i jego wersji rozwojowej ŻS-4. Skończyło się na prototypach i bardzo krótkiej serii produkcyjnej.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 23:28, 22 Gru 2024, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
archivsoft7
User



Dołączył: 21 Lut 2014
Posty: 174
Przeczytał: 58 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:01, 22 Gru 2024 Powrót do góry

Trafiłem ostatnio na zdjęcie z lat 60., na którym widoczny jest zdaje się Star 20 Stonka (jeśli się mylę to proszę o poprawienie) [link widoczny dla zalogowanych] samo zdjęcie: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez archivsoft7 dnia Nie 19:01, 22 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2821
Przeczytał: 55 tematów

Pomógł: 47 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Nie 19:48, 22 Gru 2024 Powrót do góry

Wspaniałe zdjęcie z przesunięcia kościoła przy obecnej Alei Solidarności


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2750
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 295 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:59, 22 Gru 2024 Powrót do góry

archivsoft7 napisał:
Trafiłem ostatnio na zdjęcie z lat 60., na którym widoczny jest zdaje się Star 20 Stonka (.....)

Myślę, że Stonka jest na podwoziu Stara 25 z kabiną N23 🙂
A po lewej stronie kościoła widoczny jest spychacz T-100 (Staliniec).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 9:06, 23 Gru 2024 Powrót do góry

Żuraw ŻSH-4 to bardzo interesujący pojazd. Ciekawe ile ich wyprodukowano w tej krótkiej serii i w jakich konkretnych miejscach pracowały. Swoją drogą max masz spore archiwum ze zdjęciami starych pojazdów. Te które przedstawiłeś są bardzo ciekawe Ok!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 14:13, 24 Gru 2024 Powrót do góry

Znalazłem artykuł z nowymi wiadomościami, gdzie i kiedy był produkowany żuraw z odwróconą kabiną od Stara i nowe zdjęcie tego pojazdu ŻSH-4.


Image

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2750
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 295 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 14:53, 24 Gru 2024 Powrót do góry

To ciekawa wiadomość. Do tej pory spotykałem się jedynie z infomacjami o produkcji ŻSH-4 w Szczecińskiej Fabryce Maszyn Budowlanych FAMABUD (projekt Centralne Biuro Maszyn Budowlanych, wykonanie prototypów BZUT Bielsko-Biała). Jeśli ŻSH-4 produkowane były również w Suchedniowie (a może jeszcze gdzieś?) to zapewne powstało ich więcej. Trzeba mieć nadzieję, że z czasem wypłyną kolejne fotografie i informacje nt tej interesującej maszyny.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 14:53, 24 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:21, 24 Gru 2024 Powrót do góry

Max to przedstaw te wiadomości (artykuły, zdjęcia lub linki) w zależności co masz o produkcji ŻSH- 4 w Szczecinie. To będziemy mieli zebrane wiadomości w jednym miejscu na temat tego interesującego pojazdu, może jeszcze coś znajdziemy. Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2750
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 295 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:10, 24 Gru 2024 Powrót do góry

To są w większości ustne relacje wspomnieniowe pracowników FAMABUD-u, bielskiego BZUT-u i zjednoczenia ZREMB. FAMABUD już nie istnieje. Jedyne co mogę wkleić to link z wyszukiwarki archiwów rządowych dotyczący FAMABUD-u. Trzeba się wczytać, w tekście jest mowa o rozpoczęciu produkcji ŻSH-4.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 8:30, 26 Gru 2024 Powrót do góry

Nie mogę rozszyfrować tego linku powyżej. Przydałby się skan z tego fragmentu co pisze coś na ten temat. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2750
Przeczytał: 90 tematów

Pomógł: 295 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 18:35, 26 Gru 2024 Powrót do góry

To jest screen linkowanego tekstu z archiwum nieistniejącego FAMABUD-u. Ostatni, ucięty wyraz brzmi "eksportowej" (produkcji eksportowej).
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 18:42, 26 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:21, 26 Gru 2024 Powrót do góry

Dziękuję max.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1113
Przeczytał: 56 tematów

Pomógł: 141 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:10, 28 Gru 2024 Powrót do góry

Żuraw ŻSH-4 wśród innych pojazdów na MTP Poznań

Image MTP 1961r

ImageMTP 1962r



ImageMTP 1962r


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin