Autor |
Wiadomość |
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 15:28, 29 Lis 2023 |
|
Gaz 51 Pomoc drogowa w Prl
|
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 16:24, 02 Gru 2023 |
|
Tatra 27H (bH) na gaz drzewny
Wyprodukowano 1582szt wersji na gaz drzewny w latach 1941-1943
Tatra 27H okolice Warszawy 1947r (Foto od znajomego)
Tatra 27B
Tatra 27H
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 16:27, 03 Gru 2023 |
|
Guy Warrior
W latach sześdziesiątych do Polski do sprowadzono nieznaną ilość angielskich wywrotek Guy
Kamieniołom Szydłowiec 1964r foto od znajomego)
Guy Warrior foto porównawcze |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 20:47, 03 Gru 2023 |
|
Fajnie, że przypomniałeś o tych samochodach, mam nieco więcej informacji na ten temat.
Rzeczywiście w 1960 roku zakupiono w Wielkiej Brytanii ciężkie wywrotki marki GUY. Ale nie był to model Warrior (pol. Wojownik) tylko nowszy, cięższy model Invincible (pol. Niezwyciężony).
[link widoczny dla zalogowanych]
Samochodów tych kupiono jedenaście sztuk. Napędzane były wcześniejszą wersją doskonałego silnika Leyland 0.680, którego licencję kupiliśmy kilka lat później. W latach 60 tych brytyjski przemysł motoryzacyjny był jednym z przodujących w świecie i pomimo żelaznej kurtyny Polska kupowała tam nie tylko gotowe produkty, ale również sporo praw do ich produkcji w kraju (licencji).
O zakupie GUY-ów pisała ówczesna prasa, również zagraniczna.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wywrotki GUY Invincible rzeczywiście przez wiele lat były niezwyciężone, pracując ponad miarę w bardzo ciężkich warunkach. Pokonała je polityka, a konkretnie brak choćby niewielkiej ilości wymienialnej waluty, na zakup drobnych, ale niezbędnych materiałów eksploatacyjnych... |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 21:46, 03 Gru 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 16:43, 04 Gru 2023 |
|
Dzięki za komentarz max
To co ja napisałem jest prawdą i Ty co napisałeś też tylko nie pełna
Guy Invincible II jest to linia samochodów, Guy Warrior II jest jednym z tej linii
i specjalnie na export z kierownicą po lewej stronie Jeśli się powie Guy Invincible to dokadnie nie wiadomo o jaki model chodzi bez dodania dodatkowej nazwy lub zdjęcia jak w twoim przypadku
Jeśli się powie Guy Warrior II to wiadomo o jaki chodzi.
W ogóle te nazwy są zagmatwane
Guy Invincible
Guy Invincible
Ja rozszyfrowałem ten samochód z Szydłowca na podstawie między innymi tego zdjęcia z opisem
Jeszcze takie zdanie angielskie po przetłumaczeniu poniżej
Gama „Invincible II” składała się z ciężkich wersji serii „Warrior II”, zdolnych do transportu cięższych ładunków, przy jednoczesnym zachowaniu tego samego wysokiego poziomu komfortu kierowcy i łatwości obsługi. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 20:04, 04 Gru 2023 |
|
Na początku lat 60 tych GUY Motors Ltd oprócz innych pojazdów produkował trzy typoszeregi samochodów ciężarowych: Otter (pol. Wydra), Warrior (Wojownik) i Invincible (Niezwyciężony).
Były to trzy odrębne linie pojazdów różnych kategorii wagowych od lekkich Otter poprzez średnie Warrior do ciężkich Invincible.
Ze względu na unifikację, samochody wszystkich trzech typoszeregów miały takie same kabiny firmy Edbro (co ciekawe już wówczas składające się w części z tworzyw sztucznych) i niektóre rozwiązania techniczne, przez co dzisiaj czasem są wzajemnie mylone - zwłaszcza jeśli na kabinie brakuje nazwy modelu. Ale były to odrębne typoszeregi różnych klas wagowych. Nazywanie Invincible cięższą wersją Warriora, albo odwrotnie, że Warrior jest lżejszym Invincible to niefachowe i w gruncie rzeczy nieprawdziwe uproszenie. To jest trochę tak jakby napisać, że Star 1142 to cięższa wersja Stara 742 😉. Są podobne, mają te same kabiny, ale to pojazdy dwóch różnych typów. I tak samo jest z ciężarówkami GUY.
Pojazdy eksportowane, niezależnie czy dla ruchu lewo czy prawostronnego miały takie same nazwy jak na rynek brytyjski.
Wiarygodnych informacji na temat historii GUY Motors Ltd najlepiej szukać nie na forach bo podobne z wyglądu pojazdy po latach często są mylone, tylko w brytyjskich opracowaniach historycznych. Jest wiele publikacji na ten temat, w razie potrzeby dostępnych też z wykorzystaniem translatora.
Po przejęciu GUY Motors przez Jaguara w 1961 roku procesy unifikacji jeszcze przyspieszyły. Pierwszą ofiarą padł najlżejszy Otter oraz niektóre wyspecjalizowane typy podwozi najcięższego Invincible z których po prostu zrezygnowano. Linie pojazdów średnich (Warrior) i ciężkich (Invincible) podawane dalszej unifikacji pozostały w produkcji do 1964 roku, kiedy to zostały zastąpione przez jeden nowy, bardziej rozbudowany typoszereg Big J (litera J od Jaguar). |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Wto 8:50, 05 Gru 2023, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 16:31, 05 Gru 2023 |
|
Faun Ciągnik siodłowy z ZRE Katowice
Dowiedziałem się jeszcze że ten Faun został zakupiony do Polski razem z przyczepą Blumchardt .Specjalnie pod elektrownię szczytowo pompową w Porąbce . Do tunelu w Elektrowni w tamtych latach mógł wjechać tylko ten zestaw .
W ZRE Katowice był używany do lat 90-tych potem był sprzedany i pracował jako Pomoc drogowa w okolicach Katowic. Może ktoś ma jakieś zdjęcia lub informacje kto konkretnie był jego właścicielem i co dalej się z nim stało,W jakim kolorze pracował w Pomocy drogowej.
O zdjęcia jest trudno niektórzy mają i trzymają w szufladzie nie wiem w jakim celu Ja jak coś mam wszystko udostępniam dla innych. Gdybym nie wstawił zdjęcia tego samochodu Guy Invincible Warrior z Szydłowca to większość by nie wiedziała że taki samochód istnieje. Jak na razie jest to jedyne foto tej wywrotki w Prl a może ktoś ma inne zdjęcia tego Guya i Fauna |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
JarekS
Moderator
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5662 Przeczytał: 94 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
|
Wysłany:
Wto 18:10, 05 Gru 2023 |
|
Skoro wspomniana została elektrownia szczytowo-pompowa pod górą Żar, to ja wtrącę trochę off-topu i polecę film z budowy tej elektrowni:
[link widoczny dla zalogowanych]
To bardzo ciekawa konstrukcja, na filmie jest trochę techniki, opis działania oraz migawki z pracy sprzętu podczas wczesnej fazy budowy.
Prywatnie się pochwalę, że miałem okazję zwiedzać tą elektrownię dwa razy i muszę przyznać, że robi ona ogromne wrażenie.
Największe wrażenie robi prawie kilometrowy tunel, gdy otworzy się wrota wejściowe, na końcu którego znajduje się maszynownia z turbinami.
Tu kilka fotek:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdr. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Wto 18:15, 05 Gru 2023, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 21:27, 06 Gru 2023 |
|
Dzięki JarekS za link do filmu o budowie podziemnej elektrowni na Górze Żar
Oprócz tajników związanych z budową tej ciekawej elektrowni jest sporo ujęć samochodów szwedzkich Kockums kl 420 z Krakowskiego Przedsiębiorstwa biorących udział przy budowie tej elektrowni i
przy budowie Huty Katowice.
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Śro 21:37, 06 Gru 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 11:28, 09 Gru 2023 |
|
Fauny w Prl lata 50-te
Budowa Elektrociepłowni Siekierki 1960r (foto od znajomego)
Młyn w Szymanowie (foto od znajomego)
Cementownia Żerań Warszawa foto porównawcze
Takie same ciągniki i naczepy tylko wykorzystanie inne |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 12:01, 10 Gru 2023 |
|
Kockums 420 Budowa zapory wodnej w Czorsztynie
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 21:30, 11 Gru 2023 |
|
Kockums KL 420
Budowa Huty Katowice
Kockums KL 420
https://www.youtube.com/watch?v=f8AGFvch_S4
Foto z Góry Żar
Kockums KL 425
Kockums KL 425 i Kockums KL 420
foto porównawcze
Kockums KL 442
Kupiono 20szt o ładowności 32t Zdjęcia nie mam
Kockums KL 442 foto porównawcze
Poniżej foto z Góry Zar
Kockums KL 420 i większy Foto niewyrażne
Kockums |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 18:05, 14 Gru 2023 |
|
Tarpan F 233 w katalogu niemieckim, samochodów terenowych z 1982r
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 15:29, 15 Gru 2023 |
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 82 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 21:11, 17 Gru 2023 |
|
|
|
|
|