Autor |
Wiadomość |
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 17:16, 15 Paź 2023 |
|
Mercedes Benz LPM 315
Foto znalezione przypadkiem, Śmieciarka z Poznania lata 50 te.
Dzięki zdjęciom mamy dowód. że takie samochody na pewno nie liczne w Prl ale były używane.
Jest to następny typ Mercedesa LP z tej samej rodziny co wydany w Kultowych Ciężarówkach ( Mercedes Benz LP 334 ) i ten znaleziony na Targach w Poznaniu z 1957r.
różniący się z zewnątrz jeśli chodzi o kabinę szczegółami Typów LP było sporo różniących się szczegółami np. Mercedes Benz LPM 311 kabina wygląda tak samo jak LPM 315 ale ma inne błotniki i kierunkowskazy. Foto poniżej.
Mercedes Benz LPM 315 Poznań w Prl
Mercedes Benz LPM 315 foto porównawcze
Mercedes Benz LPM 311 foto porównawcze
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 20:43, 15 Paź 2023 |
|
Ta śmieciarka z MPO Poznań to samochód, który również był wystawiany na MTP w 1957 roku. Po Targach został kupiony i pozostał w Poznaniu. O ile wiem to była jedyna taka śmieciarka w Polsce.
Rok 1957 był pierwszym rokiem tzw. gomułkowskiej odwilży i po MTP zostało kupionych wiele różnych, wystawianych pojazdów, także Mercedesów.
Na poniższym zdjęciu zaznaczone są cztery Mercedesy o których na pewno wiadomo, że po Targach zostały w Polsce:
[link widoczny dla zalogowanych]
1. LP - śmieciarka z MPO Poznań
2. O319 - kupiony dla Orbisu. Autobus ten często widywany był w Katowicach
3, 4 - O321 (różne wersje nadwozia) - Uniwersytet Poznański i jedna z górnośląskich kopalń.
Poniżej jeszcze jeden Mercedes L (Kurzhauber), samochód warszawskich kanalarzy:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 10:12, 17 Paź 2023 |
|
Dzięki za ciekawe zdjęcia.Może jeszcze coś się znajdzie z tych Mercedesów w przyszłości
Fiaty 682 cysterny w Prl
Zakupione w 1961r. Kolor nadwozia granatowy.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 9:34, 20 Paź 2023 |
|
Poniżej jeszcze inne zdjęcia tych samych cystern co w poście wyżej Fiat Viberti od znajomego
foto oryginalnie kolorowe
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
marakas
User
Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433 Przeczytał: 4 tematy
Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 20:01, 20 Paź 2023 |
|
2 x tatra. Początki miasta Tychy.
A tutaj link do czechosłowackiego filmu drogi z taką tatrą . Klimat trochę ala polskie ,,Znaki na drodze,, . Są polskie napisy.
Pozdr.
www.youtube.com/watch?v=aRfn8y26sLs |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez marakas dnia Pią 20:10, 20 Paź 2023, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 10:39, 21 Paź 2023 |
|
Dzięki Marakas za ciekawy filmik i zdjęcia, chociaż to pierwsze zdjęcie już było na 19-tej stronie ale nie zaszkodzi przypomnieć.
Jeśli kto ma zdjęcia lub inne informacje o mało znanych, nie znanych lub zapomnianych pojazdach ciężarowych, dostawczych z okresu Prl nie koniecznie wczesnego to niech włącza się w dyskusję
Po II wojnie światowej, w nowej sytuacji geopolitycznej, Polska starała się kontynuować tradycje eksportu myśli drogowej. Do Afganistanu Polacy wrócili w 1959 roku za sprawą Centrali Eksportu Kompletnych Obiektów Przemysłowych (CEKOP) by prowadzić studia nad poprawą warunków transportu. Za sprawą CEKOP - u doszło do realizacji pierwszych po wojnie kontraktów na budowę 46 km dróg i 52 mostów w Czechosłowacji oraz mostu w Tikricie w Iraku.
Ponadto polscy inżynierowie w latach 1965 – 1984 współpracowali z rządami państw Bliskiego Wschodu i Afryki (m.in. Iraku, Libii czy Nigerii) jako doradcy z ramienia różnych organizacji. Działalność ta zaowocowała kontraktami na budowę dróg i mostów realizowanymi min. przez takie firmy jak powołane w 1971 roku Biuro Eksportu Budownictwa Komunikacyjnego Dromex. Debiut w Libii co prawda był niezbyt efektowny ale po początkowych porażkach odbudował zaufanie libijskiego inwestora i przez wiele lat działał na tamtejszym rynku. W 1977 roku został wpisany do Rejestru Kontraktów Międzynarodowych w Libii. Umożliwiło to firmie samodzielne zawieranie kontraktów. W latach 1974 – 1987 Dromex zrealizował w Libii 84 zasadnicze kontrakty, których wartość łącznie z inwestycjami realizowanymi na podstawie zlecenia osiągnęła 830 mln USD. Firma wybudowała w tym czasie 3400 km dróg, 30 mostów i wiaduktów oraz 65 km przepustów.
Kolejnym ważnym inwestorem na mapie eksportowej polskiego drogownictwa był Irak. Po moście w Tikricie na Tygrysie na skutek wielu błędów Polska przez pewien okres nie brała udziału w wielu inwestycjach na terenie ówczesnego największego placu budowy dróg jakim był Irak. Sytuację tę starano się zrekompensować pod koniec lat 70 ubiegłego wieku startując w przetargu na budowę pierwszej w Iraku autostrady Express Way № One. Droga o łącznej długości 1200 km podzielona została na kilka odcinków. Dromex wziął udział w przetargu na odcinek R/9, którego jednak nie wygrał. Doświadczenia oraz rekonesans rynku pozwolił jednak na wygranie przetargu i podpisanie we wrześniu 1980 roku kontraktu na budowę kolejnego odcinka autostrady oznaczonego R/7. Łączna długość odcinka 145 km a wartość kontraktu opiewała na blisko 300 mln USD. Warto zaznaczyć, że Dromex powrócił w 1987 roku na budowę odcinka R/9 po wycofaniu się z kontraktu jednego z podwykonawców japońskiej firmy Fujita. Warunkiem przejęcia kontraktu opiewającego na kwotę 100 mln USD było podpisanie stosownych umów pomiędzy Dromexem a głównym japońskim kontrahentem firmą Marubeni. Umowę podpisali w Tokio inż. J. Trepiński i dyrektor Toshido Hidaka.
Dromex zawierał również kontrakty min. w takich krajach jak NRD, Ekwador, Jordania czy Turcja.
MAN 26.281
MAN 26.281
Fiat 300
Steyr 91
Komatsu HD 325-3
Steyr Plus 91 O
MAN Gruszka do betonu
Stalowa Wola Hydros T-Series
Mercedes-Benz Unimog
MAN
MAN pompa do betonu
Samochody na zdjęciach z budów w Libii i Iraku
Filmików nie przedstawiam bo zainteresowani na pewno znają
Ciekawe co z tymi samochodami się stało i czy Dromex prowadził jakieś budowy na terenie kraju w Prl. Póżniej Dromex został przejęty przez Budimex. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
marakas
User
Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433 Przeczytał: 4 tematy
Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 14:07, 21 Paź 2023 |
|
Golfpolo napisał: |
, chociaż to pierwsze zdjęcie już było na 19-tej stronie ale nie zaszkodzi przypomnieć. |
A faktycznie. Widzę że niełatwo tutaj czymś zaskoczyć |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez marakas dnia Sob 14:08, 21 Paź 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
wojtek_
User
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 220 Przeczytał: 40 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 17:09, 21 Paź 2023 |
|
W temacie Dromexu:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 11:14, 22 Paź 2023 |
|
Dzięki wojtek za link. ale z filmiku który jest w tym linku zeskanowałem niektóre zdjęcia we wcześniejszym poście.
Ze wszystkich samochodów które są powyżej zainteresował mnie Komatsu HD 325-3 produkowany w latach 1984-1990
inne zdjęcia Komatsu 325-3 z filmu o Iraku
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 19:09, 23 Paź 2023 |
|
Willeme TG 150 w Prl
Na niektórych zdjęciach widać dwa ciągniki Willeme TG 150 z Mostostal Zabrze
Nie trafiłem na zdjęcie w kolorze.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 19:23, 24 Paź 2023 |
|
Willeme TG-150
Znalazłem kolorowe zdjęcie i trochę wiadomości na temat tego ciągnika balastowego w Prl
Willeme TG-150 Mostostal Zabrze
[link widoczny dla zalogowanych] klik powiększa
W 1975r zostały zakupione trzy sztuki
Odbiorcą wszystkich ciągników i przyczep był POL-MOT jako firma specjalizująca się w handlu zagranicznym pojazdami. Następnie ciągniki Willeme TG150 przekazano do Mostostalu Zabrze, a później do oddziału II PKS Poznań .
poniżej Katalog maszyn i urządzeń montażowych oraz środków transportowych MOSTOSTAL w tym Willeme TG 150
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 12:14, 27 Paź 2023 |
|
Willeme TG 200
ZTE Radom
Znalazłem ciekawy stary fimik z Willeme TG 200. W komentarzach ktoś napisał że to jest Willeme TG 250 z kabiną TG-200. W każdym razie w ZTE Radom mówiono na niego (Mały).
Na pewno był węższy od TG-300.
Widać długi przedni błotnik
https://www.youtube.com/watch?v=xv1fQdAh8Gk |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 14:21, 27 Paź 2023 |
|
Bardzo ciekawy materiał👍
Z oznaczeń na kabinie wynika, że był węższy aż o 45cm od TG300.
Trudno z tym dyskutować bo oznaczenia są jasne i czytelne (3,35 m i 2,9 m).
Ale to ciekawe bo kiedy szukałem materiałów nt Willeme na francuskich stronach, spotkałem się (kilkakrotnie) z informacją, że wszystkie wymiary TG 200, TG 250 i TG 300 były takie same z wyjątkiem wysokości TG 300, która była większa o 30 cm z uwagi na większy silnik.
A tymczasem jak widać różniły się też szerokością...
Może unifikacja wymiarów nastąpiła już w trakcie produkcji, bo z opisów wynikało też, że wyższe kabiny z czasem zaczęto montować również w najsłabszych TG 200. Skoro wyższe, to może i szersze...?
W każdym razie ze zdjęć wynika, że określenie "mały" Willeme TG 200 jest jak najbardziej uzasadnione 😉 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Jacek_C5
User
Dołączył: 30 Sty 2013
Posty: 429 Przeczytał: 98 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rumia/ Gdynia
|
Wysłany:
Pią 15:57, 27 Paź 2023 |
|
Będąc w temacie jakże ciekawych ciężarówek francuskich, załączam odnośnik do zdjęcia UNICa P270 w Gdyni:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1098 Przeczytał: 92 tematy
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 16:08, 28 Paź 2023 |
|
Dzięki max za komentarz Interesują mnie między innymi samochody które były używane w Prl w pojedynczych egzemplarzach lub małych ilościach. Takie samochody tez mogą być kultowe jak np. Willeme TG 300.
Dzięki Jacek_C5 za link do foto Unica ale już omawialismy te ciężarówki na 22 str, i tam w filmiku Złomnika było to zdjęcie, ale nie zaszkodziło przypomnieć
Willeme TG 300
Poniżej inne zdjęcia
foto z NAC
foto z Nac
Dwa Willeme z Radomia razem
Willeme TG 300 z Chin |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|