|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
marakas
User
Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433 Przeczytał: 5 tematów
Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 12:25, 10 Mar 2023 |
|
IFA stonka-osinobus.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 13:09, 10 Mar 2023 |
|
Dzieki za zdjęcie, ale tu rozmawiamy o ciezarówkach do końca lat 50-tych a Ifa W 50 to nowszy okres.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
marakas
User
Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433 Przeczytał: 5 tematów
Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 8:45, 11 Mar 2023 |
|
Racja. Sorry. Ale zjawisko chyba dość nietypowe i chciałem się nim z wami podzielić.
Pozdr. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 15:06, 11 Mar 2023 |
|
Willys MB /Ford GPW
Bantam BRC 40
Willys MA
Ford GP
Bantam BRC to amerykański, terenowy samochód osobowy z okresu II wojny światowej. Pierwsze egzemplarze tego samochodu pojawiły się w 1940 roku, a produkcja seryjna trwała z przerwami w latach 1940-1943. Samochód był napędzany pojedynczym silnikiem 4-cylindorywm o pojemności 1,8 litra i mocy 48 KM. W Prl głównie w wojsku było używanych
od kilkunastu do kilkudziesięciu Bantamów BRC 40 głównie pochodziły z uzbrojeń Wojska Polskiego w ZSRR ale mogły tez pochodzić z demobolu z Armii Brytyjskiej gdzie były też na jej wyposażeniu. Zdjęć z Prl niestety nie mam.
Bantam BRC powstał na zamówienie amerykańskich sił zbrojnych, które w 1940 roku zgłosiły zapotrzebowanie na nowy, lekki samochód terenowy o ładowności do 250 kilogramów i z napędem na wszystkie koła. Amerykański Departament Wojny narzucił szalenie krótki czas na opracowanie protypu nowego samochodu – jedynie 49 dni. Zadaniu sprostała jednak firma Bantam z siedzibą w Butler w stanie Pensylwania. Co więcej, skonstruowany w tak krótkim czasie pojazd okazał się bardzo udany: cechował się świetnymi właściwościami terenowymi, niezłymi osiągami oraz był w stanie przewieźć zakładany od początku ładunek o masie 250 kilogramów. Bardzo szybko uruchomiono produkcję seryjną, a głównym wytwarzanym modelem była wersja BRC-40. W jej toku powstało ok. 2600 samochodów tego typu, jednak produkowano je głównie na eksport: do Wielkiej Brytanii, ZSRR czy Jugosławii. Wynikało to z faktu przyjęcia na wyposażenie US Army, jako podstawowego samochodu terenowego, wozu Willys Jeep MB, który zresztą wyraźnie bazował na konstrukcji Bantam BRC.
Willys MB /Ford GPW
Bantam BRC 40
Willys MA
[link widoczny dla zalogowanych]
Wszystkie trzy lekkie amerykańskie ciężarówki 4x4, nazywane „ jeepami” w czasie II wojny światowej – Willys MA 1/4 tony i Dodge WC 3/4 tony i 1/2 tony (od lewej do prawej).
Willys MA Prl
Willys MA Legionowo 1947r Milicja Obywatelska
Willys MA
Willys MA Legionowo 1947r Milicja Obywatelska
Bantam BRC 40
Ford GP
Ford GP
Z uwagi na to, że zdolności Forda do masowej produkcji samochodów były znane, podczas gdy konkurencyjny Willys-Overland był niewielką firmą, QMC zamierzał początkowo umieścić u Forda następne zamówienie na 16.000 samochodów terenowych[3]. Ostatecznie jednak armia amerykańska wybrała jako typowy samochód terenowy konstrukcję zakładów Willys-Overland, głównie z powodu lepszego silnika. Stała się ona następnie bazą do opracowania standardowego jeepa Willys MB. Jednakże, rozwiązanie płaskiej maski Forda z reflektorami pod maską, oraz umiejscowienie zbiornika paliwa pod siedzeniem, zostały zaadaptowane do standardowego modelu jeepa Willys MB[1]. Główną różnicą wizualną Fordów GP w stosunku do późniejszych standardowych jeepów był niższy profil maski, dzięki niższemu silnikowi, oraz zaokrąglone w tylnej części błotniki przednie. Wczesne serie jeepów Willys MB miały podobną do Forda GP kratę osłaniającą chłodnicę spawaną z pionowych płaskowników, chociaż pozbawioną poziomej poprzeczki (później została ona zastąpiona atrapą tłoczoną z blachy).
W miejsce modelu GP, od końca 1941 Ford rozpoczął wielkoseryjną produkcję standardowego jeepa Willys MB, oznaczonego jako Ford GPW (W od Willys).
Ford GP wszedł początkowo przede wszystkim na wyposażenie sił zbrojnych USA. 33 samochody wyprodukowano na eksport dla Brazylii, 1150 dla Chin i 270 na zamówienie brytyjskie. Z chwilą uruchomienia masowej produkcji jeepów standardowego modelu, większość amerykańskich Fordów GP została jednak przekazana innym armiom alianckim, głównie do Wielkiej Brytanii i ZSRR[7]. Do grudnia 1941 r. 700 Fordów GP dostarczono Holandii do Holenderskich Indii Wschodnich (KNIL), gdzie były używane głównie przez szwadrony kawalerii zmotoryzowanej. Zaaprobowano dostawę dalszych 300, lecz nie doszło do tego przed atakiem japońskim. Część samochodów holenderskich została następnie zdobyta przez Japonię[8]. Według rosyjskich publikacji, do ZSRR dostarczono aż 3350 Fordów GP[9], co jest niespójne z dostępnymi danymi odnośnie do produkcji.
Niewielka liczba Fordów GP była używana w Polsce przez instytucje państwowe krótko po II wojnie światowej[10].
Zdjęcia z Prl Forda GP na razie nie mam |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 11:42, 12 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Krzysztof
User
Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin
|
Wysłany:
Pon 16:21, 13 Mar 2023 |
|
Dodam tylko,że broszurkę z serii Typy Broni i Uzbrojenia dot. Jeepa wydał /też w wersji audiobooku/ mój kuzyn. TBi U nr 331 z 2020 r.gdzie szczegółowo opisano historię powstania tego p[ojazdu. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Wto 12:24, 14 Mar 2023 |
|
Ford GP
Znalazłem foto Forda GP w PRL. Był rzadkim samochodem uzywanym w Prl ale był.
Ford GP Ćwiczenia ORMO w Prl 1946r
foto z ksiązki
Ford GP foto porównawcze
Główna różnica wyglądowa z boku po czym można go poznać to zaokrąglony błotnik o kącie większym niż kąt prosty. Podobny błotnik miał Bantam BRC 40 ale o kącie prostym, foto we wcześniejszym moim poście. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 19:56, 17 Mar 2023 |
|
Mercedes -Benz Unimog 401
Mercedes-Benz Unimog 401 w Prl
Mercedes-Benz Unimog 401 w Prl
[link widoczny dla zalogowanych]
https://www.youtube.com/watch?v=pmVRY1HuAAs
Przy okazji foto z Zamościa
pogotowie Zamość |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pią 20:06, 17 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 20:23, 19 Mar 2023 |
|
Mercedes-Benz L-4500
Mercedes-Benz L-4500 w Prl
[link widoczny dla zalogowanych]
Mercedes -Benz L 4500 to ciężka ciężarówka marki Mercedes-Benz. Był produkowany przez Daimler-Benz w latach 1939 – 1944 w zakładach Mercedes-Benz w Gaggenau [1] oraz w latach 1944 – 1945 przez firmę Saurer. Pojazd jest ciężarówką z długą maską i był oferowany jako ciężarówka z napędem na tylne koła ( L 4500 S ) oraz jako ciężarówka z napędem na wszystkie koła ( L 4500 A ). Niemiecki Wehrmacht używał L 4500 z opancerzonymi kabinami jako Flaks podczas II wojny światowej. Ze względu na brak materiału produkcyjnego w 1943 r. kabinę zastąpiono uproszczoną, znormalizowaną kabiną Wehrmachtu, a błotniki uproszczonymi skrzydłami. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 20:26, 19 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:59, 22 Mar 2023 |
|
PZInż. 153c foto porównawcze
PZInż. 153c foto porównawcze
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
andy ns
User
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3635 Przeczytał: 49 tematów
Pomógł: 86 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska
|
Wysłany:
Śro 21:12, 22 Mar 2023 |
|
Golfpolo, patrząc na te wszystkie zdjęcia z wczesnego okresu powojennego
można naprawdę "zbudować" olbrzymią kolekcję pojazdów używanych w PRL-u.
I to bardzo ciekawą.
Pokazuj dalej |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 10:12, 23 Mar 2023 |
|
Dzięki andy ns za docenienie
PZinż 153c ( lkw typ unklar)
Odniosę się do mojego poprzedniego postu o tej tajemniczej cięzarówce z Olkusza.
Wyciągając wnioski z dostępnych na dzień dzisiejszy wiadomości i zdjęć
na pewno podwozia do tych cięzarówek znajdowały się w Warszawie, ale czy to były podwozia Saurera zakupione przez Polskę czy skonstrułowane u nas nie wiadomo. Zdania są podzielone. Co widać na zdęciu poniżej tych podwozi było co najmniej 6 szt.
Złożono te samochody prawdopodobnie pod nadzorem Niemców z części które juz znajdowały się w halach produkcyjnych.
Widoczne 6 podwozi PZInż 153c
Ciężarówki PZInż. na terenie Steyr-Daimler-Puch Waffen Fabrik WARSCHAU
Jak na tak tajemniczy samochód zdjęć jest stosunkowo sporo.
Najważniejsze i pewne jest to że jedna cięzarówka PZinż 153c ( lkw typ unklar)jakimś cudem przetrwała zawieruchę wojenną i była używana w Prl w Olkuszu. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 9:24, 26 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 14:09, 23 Mar 2023 |
|
PZInż 153C to były podwozia Saurer 3CT1D na których w PZInż miano budować ciężarówki z kabiną w układzie COE. O ile wiadomo, tych podwozi co najmniej sześć przejęli Niemcy.
Oznaczenie 153C było wewnętrznym oznaczeniem podwozia a nie docelowego pojazdu chociaż dzisiaj się tak o tych pojazdach mówi z braku innej identyfikacji. W produkcji seryjnej oznaczenie 153C prawdopodobnie zostałoby zmienione bo dla samochodów ciężarowych w PZInż zarezerwowano ciąg liczbowy 7xx (vide 703, 713). Te przejęte przez Niemców zostały następnie skarosowane w Ursusie w oparciu o..., i tu nie wiadomo czy dokumentację udostępnioną PZInż przez Saurera (licencyjną?) czy autorską PZInż.
W niemieckiej dokumentacji te samochody określa się typem podwozia 153C z dopiskiem: samochód ciężarowy nieustalonego typu (niem. Lkw Typ unklar). Nieustalony bo jak napisałem wyżej nie było jeszcze fabrycznego oznaczenia typu, jedynym roboczym wyróżnikiem było podwozie.
To tyle 🙂
Fajnie, że przypomniałeś o tych pojazdach. To ciekawa historia i niemal zapomniana. Dzięki👍 |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 14:11, 23 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 16:16, 23 Mar 2023 |
|
Dzięki max ale to co napisałeś już było napisane w moich dwóch poprzednich postach lub linku odkrywcy zatem nic nowego. Nowością jest odkrycie zdjęc
powojennych tej cięzarówki PZinż 153c ( lkw typ unklar) w Olkuszu.
Jak widać na fotkach że się zachowała i pracowała przy budowie dróg.
Na tym zdjęciu widać że jest w miarę w dobrym stanie a na drugim poniżej
już po jakimś wypadku Widać że jest wyklepana reflektor zamocowany wyżej
drzwi brak mozliwe, że moze pogniecione lub komuś przeszkadzały
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 20:48, 25 Mar 2023 |
|
Phanomen Granit 25
Poniemiecki Phänomen Granit 25 z przyczepą gaśniczą na motopompę. Zdjęcie wykonane przed ówczesnym posterunkiem milicji w Łąkorzu. 1946 r.
Phanomen Granit 25 w Łąkorzu
Inny Phanomen Granit 25 w Prl
[link widoczny dla zalogowanych]
Chciałem przedstawić jeszcze trakior dla mnie a może i innych osób bardzo ważny
Swego czasu prowadziłem temat o traktorach w Prl Na jakiejś zagranicznej stronie znalazłem wiadomość że w 1946r USA podarowała Polsce 50 traktorów Empire 88 Wcześniej nigdy nie słyszałem o takim ciągniku Na polskich stronach nie znalazłem żadnej wzmianki
ani żadnego dowodu na to,Nie tak dawno szukając innych rzeczy w różnych żródłach znalazłem zdjęcie tego ciągnika w Prl.Dla mnie jest to super zdjęcie tak żadkiego traktora w Prl
Empire 88 w Prl okolice Warmii i Mazur
[link widoczny dla zalogowanych]
Empire 88 foto porównawcze
opis i linki na temat tego traktora na pierwszej stronie poniżej
http://www.motoshowminatura.fora.pl/gadamy-o-samochodach,35/traktory-w-prl,15879.html |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Golfpolo
User
Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097 Przeczytał: 80 tematów
Pomógł: 140 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 22:13, 27 Mar 2023 |
|
Mercedes L 3000F
Mercedes L 3000F w Prl Brzeziny Ślązkie
[link widoczny dla zalogowanych]
Mercedes L 3000F w Prl Konin
[link widoczny dla zalogowanych]
Parę nowych zdjęć pojazdów które już były omawiane od znajomego
Magirus 1959r Prl
Panhard Movic PKS
Panhard Movic PKS |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|