FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki w Prl 1945-1989r Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:25, 10 Mar 2023 Powrót do góry

IFA stonka-osinobus.
Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:09, 10 Mar 2023 Powrót do góry

Dzieki za zdjęcie, ale tu rozmawiamy o ciezarówkach do końca lat 50-tych a Ifa W 50 to nowszy okres.
Neutral


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
marakas
User



Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 30 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 8:45, 11 Mar 2023 Powrót do góry

Racja. Sorry. Ale zjawisko chyba dość nietypowe i chciałem się nim z wami podzielić.
Pozdr.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:06, 11 Mar 2023 Powrót do góry

Willys MB /Ford GPW
Bantam BRC 40
Willys MA
Ford GP

Bantam BRC to amerykański, terenowy samochód osobowy z okresu II wojny światowej. Pierwsze egzemplarze tego samochodu pojawiły się w 1940 roku, a produkcja seryjna trwała z przerwami w latach 1940-1943. Samochód był napędzany pojedynczym silnikiem 4-cylindorywm o pojemności 1,8 litra i mocy 48 KM. W Prl głównie w wojsku było używanych
od kilkunastu do kilkudziesięciu Bantamów BRC 40 głównie pochodziły z uzbrojeń Wojska Polskiego w ZSRR ale mogły tez pochodzić z demobolu z Armii Brytyjskiej gdzie były też na jej wyposażeniu. Zdjęć z Prl niestety nie mam.

Bantam BRC powstał na zamówienie amerykańskich sił zbrojnych, które w 1940 roku zgłosiły zapotrzebowanie na nowy, lekki samochód terenowy o ładowności do 250 kilogramów i z napędem na wszystkie koła. Amerykański Departament Wojny narzucił szalenie krótki czas na opracowanie protypu nowego samochodu – jedynie 49 dni. Zadaniu sprostała jednak firma Bantam z siedzibą w Butler w stanie Pensylwania. Co więcej, skonstruowany w tak krótkim czasie pojazd okazał się bardzo udany: cechował się świetnymi właściwościami terenowymi, niezłymi osiągami oraz był w stanie przewieźć zakładany od początku ładunek o masie 250 kilogramów. Bardzo szybko uruchomiono produkcję seryjną, a głównym wytwarzanym modelem była wersja BRC-40. W jej toku powstało ok. 2600 samochodów tego typu, jednak produkowano je głównie na eksport: do Wielkiej Brytanii, ZSRR czy Jugosławii. Wynikało to z faktu przyjęcia na wyposażenie US Army, jako podstawowego samochodu terenowego, wozu Willys Jeep MB, który zresztą wyraźnie bazował na konstrukcji Bantam BRC.

Image Willys MB /Ford GPW

ImageBantam BRC 40

ImageWillys MA
[link widoczny dla zalogowanych]

Image
Wszystkie trzy lekkie amerykańskie ciężarówki 4x4, nazywane „ jeepami” w czasie II wojny światowej – Willys MA 1/4 tony i Dodge WC 3/4 tony i 1/2 tony (od lewej do prawej).

Image Willys MA Prl
Image Willys MA Legionowo 1947r Milicja Obywatelska
ImageWillys MA
Image Willys MA Legionowo 1947r Milicja Obywatelska

ImageBantam BRC 40
Image Ford GP
ImageFord GP

Z uwagi na to, że zdolności Forda do masowej produkcji samochodów były znane, podczas gdy konkurencyjny Willys-Overland był niewielką firmą, QMC zamierzał początkowo umieścić u Forda następne zamówienie na 16.000 samochodów terenowych[3]. Ostatecznie jednak armia amerykańska wybrała jako typowy samochód terenowy konstrukcję zakładów Willys-Overland, głównie z powodu lepszego silnika. Stała się ona następnie bazą do opracowania standardowego jeepa Willys MB. Jednakże, rozwiązanie płaskiej maski Forda z reflektorami pod maską, oraz umiejscowienie zbiornika paliwa pod siedzeniem, zostały zaadaptowane do standardowego modelu jeepa Willys MB[1]. Główną różnicą wizualną Fordów GP w stosunku do późniejszych standardowych jeepów był niższy profil maski, dzięki niższemu silnikowi, oraz zaokrąglone w tylnej części błotniki przednie. Wczesne serie jeepów Willys MB miały podobną do Forda GP kratę osłaniającą chłodnicę spawaną z pionowych płaskowników, chociaż pozbawioną poziomej poprzeczki (później została ona zastąpiona atrapą tłoczoną z blachy).

W miejsce modelu GP, od końca 1941 Ford rozpoczął wielkoseryjną produkcję standardowego jeepa Willys MB, oznaczonego jako Ford GPW (W od Willys).
Ford GP wszedł początkowo przede wszystkim na wyposażenie sił zbrojnych USA. 33 samochody wyprodukowano na eksport dla Brazylii, 1150 dla Chin i 270 na zamówienie brytyjskie. Z chwilą uruchomienia masowej produkcji jeepów standardowego modelu, większość amerykańskich Fordów GP została jednak przekazana innym armiom alianckim, głównie do Wielkiej Brytanii i ZSRR[7]. Do grudnia 1941 r. 700 Fordów GP dostarczono Holandii do Holenderskich Indii Wschodnich (KNIL), gdzie były używane głównie przez szwadrony kawalerii zmotoryzowanej. Zaaprobowano dostawę dalszych 300, lecz nie doszło do tego przed atakiem japońskim. Część samochodów holenderskich została następnie zdobyta przez Japonię[8]. Według rosyjskich publikacji, do ZSRR dostarczono aż 3350 Fordów GP[9], co jest niespójne z dostępnymi danymi odnośnie do produkcji.

Niewielka liczba Fordów GP była używana w Polsce przez instytucje państwowe krótko po II wojnie światowej[10].

Zdjęcia z Prl Forda GP na razie nie mam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 11:42, 12 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Krzysztof
User



Dołączył: 16 Sty 2011
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 27 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon 16:21, 13 Mar 2023 Powrót do góry

Dodam tylko,że broszurkę z serii Typy Broni i Uzbrojenia dot. Jeepa wydał /też w wersji audiobooku/ mój kuzyn. TBi U nr 331 z 2020 r.gdzie szczegółowo opisano historię powstania tego p[ojazdu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 12:24, 14 Mar 2023 Powrót do góry

Ford GP
Znalazłem foto Forda GP w PRL. Był rzadkim samochodem uzywanym w Prl ale był.

Image Ford GP Ćwiczenia ORMO w Prl 1946r

foto z ksiązki

Image Ford GP foto porównawcze
Główna różnica wyglądowa z boku po czym można go poznać to zaokrąglony błotnik o kącie większym niż kąt prosty. Podobny błotnik miał Bantam BRC 40 ale o kącie prostym, foto we wcześniejszym moim poście.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:56, 17 Mar 2023 Powrót do góry

Mercedes -Benz Unimog 401


ImageMercedes-Benz Unimog 401 w Prl
ImageMercedes-Benz Unimog 401 w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]


https://www.youtube.com/watch?v=pmVRY1HuAAs

Przy okazji foto z Zamościa
Image pogotowie Zamość


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Pią 20:06, 17 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 20:23, 19 Mar 2023 Powrót do góry

Mercedes-Benz L-4500



ImageMercedes-Benz L-4500 w Prl

[link widoczny dla zalogowanych]


Mercedes -Benz L 4500 to ciężka ciężarówka marki Mercedes-Benz. Był produkowany przez Daimler-Benz w latach 1939 – 1944 w zakładach Mercedes-Benz w Gaggenau [1] oraz w latach 1944 – 1945 przez firmę Saurer. Pojazd jest ciężarówką z długą maską i był oferowany jako ciężarówka z napędem na tylne koła ( L 4500 S ) oraz jako ciężarówka z napędem na wszystkie koła ( L 4500 A ). Niemiecki Wehrmacht używał L 4500 z opancerzonymi kabinami jako Flaks podczas II wojny światowej. Ze względu na brak materiału produkcyjnego w 1943 r. kabinę zastąpiono uproszczoną, znormalizowaną kabiną Wehrmachtu, a błotniki uproszczonymi skrzydłami.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 20:26, 19 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:59, 22 Mar 2023 Powrót do góry

Image
Image
Image PZInż. 153c foto porównawcze
Image PZInż. 153c foto porównawcze
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]



Image
Image


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
andy ns
User



Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 3635
Przeczytał: 49 tematów

Pomógł: 86 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: małopolska

PostWysłany: Śro 21:12, 22 Mar 2023 Powrót do góry

Golfpolo, patrząc na te wszystkie zdjęcia z wczesnego okresu powojennego
można naprawdę "zbudować" olbrzymią kolekcję pojazdów używanych w PRL-u.
I to bardzo ciekawą.
Pokazuj dalej Ok!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:12, 23 Mar 2023 Powrót do góry

Dzięki andy ns za docenienie

PZinż 153c ( lkw typ unklar)

Odniosę się do mojego poprzedniego postu o tej tajemniczej cięzarówce z Olkusza.

Wyciągając wnioski z dostępnych na dzień dzisiejszy wiadomości i zdjęć
na pewno podwozia do tych cięzarówek znajdowały się w Warszawie, ale czy to były podwozia Saurera zakupione przez Polskę czy skonstrułowane u nas nie wiadomo. Zdania są podzielone. Co widać na zdęciu poniżej tych podwozi było co najmniej 6 szt.
Złożono te samochody prawdopodobnie pod nadzorem Niemców z części które juz znajdowały się w halach produkcyjnych.

ImageWidoczne 6 podwozi PZInż 153c


ImageCiężarówki PZInż. na terenie Steyr-Daimler-Puch Waffen Fabrik WARSCHAU

Jak na tak tajemniczy samochód zdjęć jest stosunkowo sporo.
Najważniejsze i pewne jest to że jedna cięzarówka PZinż 153c ( lkw typ unklar)jakimś cudem przetrwała zawieruchę wojenną i była używana w Prl w Olkuszu.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Golfpolo dnia Nie 9:24, 26 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608
Przeczytał: 78 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:09, 23 Mar 2023 Powrót do góry

PZInż 153C to były podwozia Saurer 3CT1D na których w PZInż miano budować ciężarówki z kabiną w układzie COE. O ile wiadomo, tych podwozi co najmniej sześć przejęli Niemcy.
Oznaczenie 153C było wewnętrznym oznaczeniem podwozia a nie docelowego pojazdu chociaż dzisiaj się tak o tych pojazdach mówi z braku innej identyfikacji. W produkcji seryjnej oznaczenie 153C prawdopodobnie zostałoby zmienione bo dla samochodów ciężarowych w PZInż zarezerwowano ciąg liczbowy 7xx (vide 703, 713). Te przejęte przez Niemców zostały następnie skarosowane w Ursusie w oparciu o..., i tu nie wiadomo czy dokumentację udostępnioną PZInż przez Saurera (licencyjną?) czy autorską PZInż.
W niemieckiej dokumentacji te samochody określa się typem podwozia 153C z dopiskiem: samochód ciężarowy nieustalonego typu (niem. Lkw Typ unklar). Nieustalony bo jak napisałem wyżej nie było jeszcze fabrycznego oznaczenia typu, jedynym roboczym wyróżnikiem było podwozie.
To tyle 🙂
Fajnie, że przypomniałeś o tych pojazdach. To ciekawa historia i niemal zapomniana. Dzięki👍


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez max dnia Czw 14:11, 23 Mar 2023, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:16, 23 Mar 2023 Powrót do góry

Dzięki max ale to co napisałeś już było napisane w moich dwóch poprzednich postach lub linku odkrywcy zatem nic nowego. Smile Nowością jest odkrycie zdjęc
powojennych tej cięzarówki PZinż 153c ( lkw typ unklar) w Olkuszu.
Jak widać na fotkach że się zachowała i pracowała przy budowie dróg.

Image

Na tym zdjęciu widać że jest w miarę w dobrym stanie a na drugim poniżej
już po jakimś wypadku Widać że jest wyklepana reflektor zamocowany wyżej
drzwi brak mozliwe, że moze pogniecione lub komuś przeszkadzały Laughing

Image


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:48, 25 Mar 2023 Powrót do góry

Phanomen Granit 25

Poniemiecki Phänomen Granit 25 z przyczepą gaśniczą na motopompę. Zdjęcie wykonane przed ówczesnym posterunkiem milicji w Łąkorzu. 1946 r.

ImagePhanomen Granit 25 w Łąkorzu

Image Inny Phanomen Granit 25 w Prl
[link widoczny dla zalogowanych]

Chciałem przedstawić jeszcze trakior dla mnie a może i innych osób bardzo ważny
Swego czasu prowadziłem temat o traktorach w Prl Na jakiejś zagranicznej stronie znalazłem wiadomość że w 1946r USA podarowała Polsce 50 traktorów Empire 88 Wcześniej nigdy nie słyszałem o takim ciągniku Na polskich stronach nie znalazłem żadnej wzmianki
ani żadnego dowodu na to,Nie tak dawno szukając innych rzeczy w różnych żródłach znalazłem zdjęcie tego ciągnika w Prl.Dla mnie jest to super zdjęcie tak żadkiego traktora w Prl

ImageEmpire 88 w Prl okolice Warmii i Mazur
[link widoczny dla zalogowanych]

ImageEmpire 88 foto porównawcze
opis i linki na temat tego traktora na pierwszej stronie poniżej
http://www.motoshowminatura.fora.pl/gadamy-o-samochodach,35/traktory-w-prl,15879.html


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Golfpolo
User



Dołączył: 24 Sty 2013
Posty: 1097
Przeczytał: 80 tematów

Pomógł: 140 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:13, 27 Mar 2023 Powrót do góry

Mercedes L 3000F
ImageMercedes L 3000F w Prl Brzeziny Ślązkie
[link widoczny dla zalogowanych]
ImageMercedes L 3000F w Prl Konin

[link widoczny dla zalogowanych]

Parę nowych zdjęć pojazdów które już były omawiane od znajomego
ImageMagirus 1959r Prl
ImagePanhard Movic PKS
ImagePanhard Movic PKS


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin