|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
idoneo1
User
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 884 Przeczytał: 85 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Yeovil
|
Wysłany:
Sob 12:24, 28 Maj 2022 |
|
Kapitalne filmy! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
RDK
User
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 112 Przeczytał: 4 tematy
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Wto 0:42, 15 Lis 2022 |
|
Temat dotyczy pojazdów, które mogły budować Hutę Katowice i cóż... nie mam pojęcia, czy mogły.
Otóż zauważyłem niedawno dziwny pojazd i zidentyfikowałem go jako BUMAR. Szczerze, to nawet nie wiedziałem, że robili dźwigi, zawsze mi się ta firma kojarzyła z wojskiem.
Trudno znaleźć cokolwiek na ich temat, więc postanowiłem tutaj rzucić temat, ktoś może wie coś więcej, choćby lata produkcji. Znalazłem 2 typy dźwigu Bumar-Łabędy:
Hydros DST 0401 Większy 4 osiowy z giętą szybą przednią, jakby z Autosana [link widoczny dla zalogowanych]
oraz mniejszy, DUT 0502, 3 osiowy z szybą dzieloną z płaskich kawałków. [link widoczny dla zalogowanych]
Ktoś wie w jakich latach były produkowane, jakie miały warianty, oznaczenia?
Tak sobie po cichy marzę o takim w Kultowych ciężarówkach
A tutaj historia dźwigów samojezdnych na podwoziach znanych nam ciężarówek PRLu [link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez RDK dnia Pią 1:32, 18 Lis 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
sprzewo
User
Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2693 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 46 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka
|
Wysłany:
Nie 20:46, 29 Wrz 2024 |
|
Odkopuję troszkę temat. Trafiłem na takie zdjęcia:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Czy ktoś pomoże w rozszyfrowaniu tych zabudów? Może ktoś dysponuje innymi zdjęciami? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
emer
User
Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2373 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 60 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Nie 20:58, 29 Wrz 2024 |
|
Łooo, panie. Modele bazowe czekają! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 10:29, 30 Wrz 2024 |
|
sprzewo napisał: |
(.....) Czy ktoś pomoże w rozszyfrowaniu tych zabudów? Może ktoś dysponuje innymi zdjęciami? |
Fajne zdjęcia👍
Na górnym jest betoniarka BS 41 produkcji FUB Koszalin. Zdjęcie jest o tyle ciekawe, że prawdopodobnie przedstawia jeden z pierwszych prototypów, jeszcze w wersji bez zbiornika wody. Kolejne prototypy i wersje seryjne były już w ten zbiornik zaopatrzone co pozwoliło na znaczne wydłużenie dystansu przewożonego ładunku.
BS 41 na podwoziu Żubra ze zbiornikiem wody wczesnego typu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Późniejsza wersja BS 41 ze zbiornikiem wody nowszego typu na podwoziu Jelcza 315.
[link widoczny dla zalogowanych]
Co do betoniarki na podwoziu Stara 660, trudno stwierdzić coś jednoznacznie. Ze względu na ograniczoną nośność podwozia raczej nie będzie to zabudowa z licencyjnego programu Stettera realizowanego w HSW. Być może jest to BS 41 albo, co bardziej prawdopodobne BS 21 o mniejszej pojemności, również produkcji FUB Koszalin. Taka jak poniżej.
[link widoczny dla zalogowanych]
A jeśli ktoś szuka pomysłu na konwersje to proponuję jeszcze taką wersję Jelcza do przewozu płynnego betonu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Lub którąś z poniższych wersji Stara 660.
Ciągnik siodłowy.
[link widoczny dla zalogowanych]
Piaskarka.
[link widoczny dla zalogowanych]
Bramowiec.
[link widoczny dla zalogowanych]
I wersja wg mnie szczególnie ciekawa, trójstronna wywrotka.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ta wersja napędzana silnikiem S 530 (diesel) miała krótszą ramę w tylnej części podobnie jak koparka K 407 ale w zawieszeniu posiadała amortyzatory. Wywrotka oficjalnie znajdowała się w ofercie FSC ale kupno jej było niesamowicie trudne. Niemal wszystkie podwozia zaopatrzone były w silnik benzynowy S 47. Przeznaczone były dla wojska, a cywilne figurowały w planach mobilizacyjnych. Kupno wersji cywilnej z silnikiem diesla wymagało dodatkowych próśb, wniosków i szczegółowych uzasadnień. Takie to były czasy. W sumie wyprodukowano sto kilkadziesiąt takich wywrotek. Prawdopodobnie żadna nie dotrwała do naszych czasów.
Jeśli te zdjęcia kogoś zainspirują, proszę się pochwalić efektem 🙂 |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 11:40, 30 Wrz 2024, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|