FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Ciężarówki, które pomagały na budowach w PRL-u Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
idoneo1
User



Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 884
Przeczytał: 85 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Yeovil

PostWysłany: Sob 12:24, 28 Maj 2022 Powrót do góry

Kapitalne filmy!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
RDK
User



Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 112
Przeczytał: 4 tematy

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 0:42, 15 Lis 2022 Powrót do góry

Temat dotyczy pojazdów, które mogły budować Hutę Katowice i cóż... nie mam pojęcia, czy mogły.
Otóż zauważyłem niedawno dziwny pojazd i zidentyfikowałem go jako BUMAR. Szczerze, to nawet nie wiedziałem, że robili dźwigi, zawsze mi się ta firma kojarzyła z wojskiem.
Trudno znaleźć cokolwiek na ich temat, więc postanowiłem tutaj rzucić temat, ktoś może wie coś więcej, choćby lata produkcji. Znalazłem 2 typy dźwigu Bumar-Łabędy:
Hydros DST 0401 Większy 4 osiowy z giętą szybą przednią, jakby z Autosana [link widoczny dla zalogowanych]
oraz mniejszy, DUT 0502, 3 osiowy z szybą dzieloną z płaskich kawałków. [link widoczny dla zalogowanych]

Ktoś wie w jakich latach były produkowane, jakie miały warianty, oznaczenia?
Tak sobie po cichy marzę o takim w Kultowych ciężarówkach Razz

Image

A tutaj historia dźwigów samojezdnych na podwoziach znanych nam ciężarówek PRLu [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez RDK dnia Pią 1:32, 18 Lis 2022, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
sprzewo
User



Dołączył: 21 Gru 2012
Posty: 2693
Przeczytał: 79 tematów

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Zielonka

PostWysłany: Nie 20:46, 29 Wrz 2024 Powrót do góry

Odkopuję troszkę temat. Trafiłem na takie zdjęcia:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Czy ktoś pomoże w rozszyfrowaniu tych zabudów? Może ktoś dysponuje innymi zdjęciami?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
emer
User



Dołączył: 20 Paź 2012
Posty: 2373
Przeczytał: 6 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 20:58, 29 Wrz 2024 Powrót do góry

Łooo, panie. Modele bazowe czekają!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
max
User



Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608
Przeczytał: 79 tematów

Pomógł: 283 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:29, 30 Wrz 2024 Powrót do góry

sprzewo napisał:
(.....) Czy ktoś pomoże w rozszyfrowaniu tych zabudów? Może ktoś dysponuje innymi zdjęciami?

Fajne zdjęcia👍
Na górnym jest betoniarka BS 41 produkcji FUB Koszalin. Zdjęcie jest o tyle ciekawe, że prawdopodobnie przedstawia jeden z pierwszych prototypów, jeszcze w wersji bez zbiornika wody. Kolejne prototypy i wersje seryjne były już w ten zbiornik zaopatrzone co pozwoliło na znaczne wydłużenie dystansu przewożonego ładunku.

BS 41 na podwoziu Żubra ze zbiornikiem wody wczesnego typu:
[link widoczny dla zalogowanych]

Późniejsza wersja BS 41 ze zbiornikiem wody nowszego typu na podwoziu Jelcza 315.
[link widoczny dla zalogowanych]

Co do betoniarki na podwoziu Stara 660, trudno stwierdzić coś jednoznacznie. Ze względu na ograniczoną nośność podwozia raczej nie będzie to zabudowa z licencyjnego programu Stettera realizowanego w HSW. Być może jest to BS 41 albo, co bardziej prawdopodobne BS 21 o mniejszej pojemności, również produkcji FUB Koszalin. Taka jak poniżej.
[link widoczny dla zalogowanych]

A jeśli ktoś szuka pomysłu na konwersje to proponuję jeszcze taką wersję Jelcza do przewozu płynnego betonu.
[link widoczny dla zalogowanych]

Lub którąś z poniższych wersji Stara 660.

Ciągnik siodłowy.
[link widoczny dla zalogowanych]

Piaskarka.
[link widoczny dla zalogowanych]

Bramowiec.
[link widoczny dla zalogowanych]

I wersja wg mnie szczególnie ciekawa, trójstronna wywrotka.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Ta wersja napędzana silnikiem S 530 (diesel) miała krótszą ramę w tylnej części podobnie jak koparka K 407 ale w zawieszeniu posiadała amortyzatory. Wywrotka oficjalnie znajdowała się w ofercie FSC ale kupno jej było niesamowicie trudne. Niemal wszystkie podwozia zaopatrzone były w silnik benzynowy S 47. Przeznaczone były dla wojska, a cywilne figurowały w planach mobilizacyjnych. Kupno wersji cywilnej z silnikiem diesla wymagało dodatkowych próśb, wniosków i szczegółowych uzasadnień. Takie to były czasy. W sumie wyprodukowano sto kilkadziesiąt takich wywrotek. Prawdopodobnie żadna nie dotrwała do naszych czasów.
Jeśli te zdjęcia kogoś zainspirują, proszę się pochwalić efektem 🙂


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon 11:40, 30 Wrz 2024, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
 
 
Regulamin