Autor |
Wiadomość |
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 13:24, 17 Maj 2021 |
|
SE 2647 napisał: |
(.....) Jak pamiętasz wczesniejsze Jelcze 315 z kabiną K01 nie byly produkowane w wersji samowyladowawczej.(.....) |
Jelcze 315 nigdy nie były wyposażane w kabiny KO1 ani nawet w ich wersje rozwojowe KO1-A. Od początku produkcji w styczniu 1968 r Jelcze 315 wyposażane były w kabiny typu 407, a od stycznia 1971 r pod oznaczeniem 315M w kabiny typu 113. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Pon 13:56, 17 Maj 2021 |
|
Bardzo dziękuję za odpowiedzi! |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Pon 14:40, 17 Maj 2021 |
|
Tak, oczywiście chodzi o kabine typu 407.
Przepraszam. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Śro 14:40, 19 Maj 2021 |
|
Betonomieszarki / gruszki samochodowe montowane na STAR-ach.
Koledzy mam parę pytań do znawców tematu:
- ko był producentem gruszki MS-2 i jej zmodernizowanej wersji (napęd hydrauliczny) MSH-2 Montowanej na STAR 20/21/25;
- czy były istotne różnice w stosunku do gruszek PBH-21 produkcji FAMABA Głogów;
- ko był producentem i typ gruszki (inny kształt) montowanych na STAR 28/29 i chyba nawet 200.
Problem poważny i pilny... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 78 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 20:26, 19 Maj 2021 |
|
Producentem MS-2, MSH-2 była Głogowska Fabryka Maszyn Budowlanych. Wtedy jeszcze nie nazywała się FAMABA. PBH-21 to ich wersja rozwojowa również tego samego producenta, montowana na "krótkim" Starze 25.
Z przechylanym pojemnikiem o pojemność użytkowej mieszalnika - 1,8 m3
Pojemność geometryczna - 2,6 m3.
Napęd hydrauliczny.
Masa zabudowy - 1,5 tony.
Betoniarki BS-21 na podwoziu Stara 28 produkowała Fabryka Urządzeń Budowlanych (FUB) Koszalin.
Pojemność zasypowa 2,5 m3, geometryczna 4,2 m3.
Pojemnik nieuchylny, napęd hydrauliczny.
Masa zabudowy - 1,4 tony. |
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
solaris
User
Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 126 Przeczytał: 32 tematy
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju
|
Wysłany:
Nie 22:02, 30 Maj 2021 PRZENIESIONY Pon 17:03, 31 Maj 2021 |
|
pavellz napisał: |
A tak z innej beczki - czy czasem prawdziwa Tatra nie powinna mieć klapy nad tym kołem wyciągarki? |
W latach ' 80 czasem w zastępstwie miałem okazję jechać taką Tatrą 813. Tatrą woziłem elementy z fabryki domów FADOM które ulokowane były w Żorach oraz Jastrzębie-Bzie.
Woziło się elementy bloków , szkół na nowo powstające osiedla w Żorach , Jastrzębiu ,Cieszynie Katowicach Łaziskach Ģórnych oraz wiele innych miejsc.
Zauważyłem w tym modelu wiele szczegółów których nie uwzględniono, jak wycięcie w zderzakach na stopy przydatne do czyszczenia przedniej szyby itp
Oczywiście kolega trafnie zauważył że klapa nad wyciagarką były
Zauważyłem brak dużego zbiornika na paliwo do webasta.
Zbiornik znajdował się od strony pasażera za kabiną .
Między kabiną , a skrzynią ładunkową.
Wlew ukośnie montowany , a zbiornik zaraz pod szybą.
Brakuje trzeciego balastu betonowego przy rurze wydechowej.
Siedzenia oraz maska silnika w tej Tatrze były czarne.
Z tyłu oparcie kanapy było podnoszone i robione było łóżko.
Mogły spać 2 osoby jedną pod drugą.
W kabinie przy podsufitce była manetka do obsługi szperacza dachowego
Oczywiście model za te pieniądze pięknie wykonany wyzwala u mnie emocje. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
JarekS
Moderator
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5662 Przeczytał: 94 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
|
Wysłany:
Pon 9:08, 31 Maj 2021 PRZENIESIONY Pon 17:04, 31 Maj 2021 |
|
solaris napisał: |
W latach ' 80 czasem w zastępstwie miałem okazję jechać taką Tatrą 813. Tatrą woziłem elementy z fabryki domów FADOM które ulokowane były w Żorach oraz Jastrzębie-Bzie.
Woziło się elementy bloków , szkół na nowo powstające osiedla w Żorach , Jastrzębiu ,Cieszynie Katowicach Łaziskach Ģórnych oraz wiele innych miejsc. |
Kurde, jeździłeś pod moim blokiem! W Cieszynie na Skrajnej
Fascynowały mnie te zestawy, jeżdżące pod moim balkonem
Pamiętam, że razem z Tatrami, jeździły też Steyr'y ciągniki siodłowe z naczepami dwuosiowymi - naczepy miały skrętne osie. Kojarzysz może, co to były za naczepy?
Pamiętasz jaki to był dokładnie typ przyczepy do Tatry - P402, P403, P404 czy może P251?
Pozdrawiam. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
solaris
User
Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 126 Przeczytał: 32 tematy
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju
|
Wysłany:
Pon 11:13, 31 Maj 2021 PRZENIESIONY Pon 17:05, 31 Maj 2021 |
|
Jarku na temat naczep rozmawiałem na PW z max'em .
Niestety ale takich zestawów że skrętną tylną osią na mojej bazie nie było . Mieliśmy tylko jednego lub 2 Steyr'y ze zwykłą 2 lub 3 osiową niskopodłogówką.
Tatry 813 ciągnęlý u nas przyczepy 16 kołowe ( 8 kołowy wózek z przodu i z tyłu z silnikiem spalinowym na górze ) - 40 tonowe firmy ZREMB
Wiem że w Katowicach Tatry ciągnęły 60 tonowe przyczepy .
Na jednym wózku było 12 kół
Obsługiwały chyba FADOM w Świętochłowicach |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
JarekS
Moderator
Dołączył: 11 Lis 2010
Posty: 5662 Przeczytał: 94 tematy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Cieszyn
|
Wysłany:
Pon 11:53, 31 Maj 2021 PRZENIESIONY Pon 17:05, 31 Maj 2021 |
|
Dzięki solaris za info.
Pamiętam przyczepy 16 kołowe, tych 24 kołowych nie widziałem nigdy na na oczy. Skoro mówisz, że były to 40-to tonowe, to musiały być to przyczepy serii P-402/3/4. P-251 była nieco mniejsza (krótsza i węższa), ale konstrukcyjnie bardzo podobna do P402.
Do naszego modelu trochę bardziej pasuje P-251, gdyby ktoś chciał budować. P402, zbudowana zgodnie z wymiarami, przytłoczy sam model Tatry.
Pozdrawiam. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez JarekS dnia Pon 17:11, 31 Maj 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3495 Przeczytał: 59 tematów
Pomógł: 83 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Wto 9:33, 01 Cze 2021 |
|
solaris napisał: |
Zauważyłem brak dużego zbiornika na paliwo do webasta.
Zbiornik znajdował się od strony pasażera za kabiną .
Między kabiną , a skrzynią ładunkową.
Wlew ukośnie montowany , a zbiornik zaraz pod szybą.
Brakuje trzeciego balastu betonowego przy rurze wydechowej. |
A czy masz może zdjęcia jak dokładnie wyglądał zbiornik paliwa do webasto oraz jak duży i w którym dokładnie miejscu był ten balast trzeci? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mafo dnia Wto 9:33, 01 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
solaris
User
Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 126 Przeczytał: 32 tematy
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju
|
Wysłany:
Śro 9:24, 02 Cze 2021 |
|
mafo - Prezentowany model ma tylko miejsce na 3 balast.
Trzeci balast powinien znajdować się między dwoma istniejącymi w modelu tam skąd wychodzi komin rury wydechowej.
Trzeci balast miał półokrągłe wycięcie na komin.
Zazwyczaj Tatry 813 jeżdziły bez tego trzeciego balastu.
Dlaczego ?
Komin na samym dole jest połączony z wylotu dwóch kolektorów wydechowych ( z lewej i prawej strony silnika ).
Dodatkowo skierowanie w tym miejscu spalin do komina ku górze ,
powodowało że że miejce te było bardzo narażone na przepalanie i tak dość grubej rury komina na tym miejscu.
Aby to naprawić trzeba było wyciągnąć 3 balast.
Balast że względu na wagę ( trudno mi dziś powiedzieć ile ważył , ale myślę że gdzieś około 1 tony ) trzeba było użyć dżwig u lub suwnicę na warsztacie.
Balasty miały wystające metalowe zaczepy po 2 szt .
Na balastach w modelu nie są zaznaczone.
Po usunięciu balastu wkraczali mechanicy i spawacz do przepalonego komina .
Awarie tego typu były dość częste i nikt po wyciągnięciu tego balastu nie zaprzątał sobie głowy aby go znowu zakładać.
Także żadna Tatra która była w ruchu nie posiadała tego trzeciego balastu.
Myślę że Tatra która była wzorem dla naszego modelu także go nie miała i wydawca nawet nie zdawał sobie chyba sprawy że tam czegoś może brakować. |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
Edekyogi
User
Dołączył: 05 Paź 2011
Posty: 611 Przeczytał: 6 tematów
Pomógł: 64 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Pią 21:41, 04 Cze 2021 |
|
ZREMB P-600 + T813TP
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Edekyogi dnia Pią 22:24, 04 Cze 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
solaris
User
Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 126 Przeczytał: 32 tematy
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawłowice / k Jastrzębia -Zdroju
|
Wysłany:
Sob 7:52, 05 Cze 2021 |
|
Rozmawiałem z kolegą starszym ode mnie.
Kojarzy przyczepy P-600 które były ciągnione przez niemieckie ciągniki Faun'y
Zestawy były w firmie produkujące jakieś turbiny w Katowicach
Nazwy dokładnie nie pamięta. ELEKTROMONTAŻ lub ELEKTROBUD
Może komuś przydatna będzie taka informacja |
Post został pochwalony 1 raz
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Pon 16:40, 04 Paź 2021 |
|
Za kilka tygodni kolejny klasyk i mam w tym momencie na myśli Jelcza 640 SW.
Jelcz SW 640 może nas wprowadzić w ciekawy rozdział samochodów ciężkich. Ponieważ podwozie Jelcza bylo identyczne ze Steyrem 1490 (6 razy 4) to byc moze na tej bazie zobaczymy wlasnie Steyera wywrotke, ktora wystepowala w Transbudach wielu innych regionach naszego kraju? Oczywiście nie byla to liczba znaczaca w porownaniu z bylym wojewodztwem katowickim, ale pojazd jak najbardziej zasluguje na miano kultowego.
Innym nieco osobliwym modelem Steyera byl model w ukladzie 6 razy 6, który byl stosowany głównie na placach budowy Huty Katowice. Byly to pojazdy wyposażone w "ozebrowane" kipry tylnozsypowe typu ,"koleba". Pojazdy te mialy napedzane wszystkie kola i znaczaco różniły wysokością, dlatego też wysoko zawieszona kabina byla nielada wyzwaniem dla mniej sprawnych kierowców.
W tym wypadku podwozie i uklad zamontowanych w niej elementów nie będzie kompatybilny z wersją 6 razy 4 Jelcza i Steyera.
Czy bylaby jakas szansa na taką wersje Steyera? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Silesion
User
Dołączył: 20 Sty 2022
Posty: 108 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 11:24, 28 Maj 2022 |
|
Ciekawy (dla oka) reportaż o rozwoju komunikacji drogowej i samochodowej na Śląsku w latach 70.
https://www.youtube.com/watch?v=9bI_MF89GUM
Cały materiał (22 min) [link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez Silesion dnia Sob 11:24, 28 Maj 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|