|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 15:27, 17 Kwi 2021 |
|
Bardzo dziękuję kolegom za powyższe linki na YouTube i za informację o filmie pana Janusza Kidawy. Obejrzę z dużym zainteresowaniem. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Sob 15:48, 17 Kwi 2021 |
|
@max: potwierdzam. Byly takie czterosiowe wywrotki Steyr. Ja liczyłem ich sześć. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Sob 16:54, 17 Kwi 2021 |
|
Jeszcze jeden taki temat dotyczacy kolorów. W zapowiedziach jest Jelcz W 640. Do tej pory mialem wrazenie, ze nic nie powinno mnie zaskoczyc i dobranie kolorow do Kraza traktowalem w sposob oczywisty. Ale teraz po Krazie odnoszę wrażenie że ktoś kto odpowiada za wydawane modele wcale nie dba o to żeby model odpowiadal
rzeczywistości. Być może było tak, że ktoś zaproponował aby wydać Kraza w kolorze ciemnozielonym lub piaskowym ale ktoś inny, kto nie ma o tym żadnego pojęcia ale odpowiada za sprzedaz stwierdzil że lepiej sprzedawałyby sie wlasnie takie kolory i tak zdecydowano. Tak samo moze byc z Jelczem W 640. Dzisiaj obejrzalem sobie swietnie wykonany model tego pojazdu w wersji kartonowej "Orlik". Cale podwozie jest w kolorze czerwonym choć moim zdaniem powinno być pomarańczowe. Ja dodam od siebie że wersje testowe, próbne, które trafiały do HK od 1974 roku miały podwozia i zderzaki w kolorze popielatym. Ale jesli to bedzie wersja z 1977 roku to mam nadzieję że nadwozie będzie miało kolor stonowanego żółtego (niejaskrawe) z podwoziem ciemnopomaranczowym. Czy w przypadku W640 o takim modelu marzycie? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
W126
User
Dołączył: 03 Lut 2021
Posty: 2226 Przeczytał: 72 tematy
Pomógł: 170 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 17:53, 17 Kwi 2021 |
|
Jest w sieci na przykład takie zdjęcie
Zawsze mnie zastanawiało, czy kiper i podwozie są w tym samochodzie czerwone, a zdjęcie trochę wypłowiało, czy to jest jednak ciemnopomarańczowy. Najbardziej odpowiada mi właśnie taka kolorystyka tej ciężarówki, chociaż nie obraziłbym się nawet, gdyby kiper i zderzaki były szare, jak tutaj [link widoczny dla zalogowanych]
Mam z kolei pytanie o trochę inne malowanie tej wywrotki. Czy taka kolorystyka jak w filmie poniżej występowała w PRLu, czy to jest samochód przemalowany później?
https://www.youtube.com/watch?v=usWtrAI3Yrc&ab_channel=KochamyPLMotoryzacj%C4%99 |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
marakas
User
Dołączył: 17 Mar 2013
Posty: 433 Przeczytał: 5 tematów
Pomógł: 30 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 19:05, 17 Kwi 2021 |
|
max napisał: |
Wiesław Dymny był autorem tekstu tytułowej piosenki - tez świetnej.
Do premiery filmu niestety nie dożył, zmarł nagle kilka miesięcy wcześniej.
|
Dymny oczywiście grał też w tym filmie. Z Pietrzakiem ładnie odstawili tam scenę komisji powołanej w sprawie niewłaściwego użytkowania sauny.
Co do śmierci też nie wiadomo czy mu tam ktoś czasem nie pomógł. Smutni panowie z pewnego resortu nie przepadali za tym artystą.
A co do filmów. To polecam serial ,,Ślad na ziemi,, też kręcony na budowie Huty Katowice. Jeden odcinek ,,Rzeżba z betonu,, jest szczególnie mocno ciężarówkowy. Buczkowski jeździ tam betoniarką Berliet. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Sob 21:21, 17 Kwi 2021 |
|
Tak, scena z Pietrzakiem niezła 😁. Cały film jest świetny.
Co do śmierci W. Dymnego, sensacje na ten temat pojawiły się dużo później. Dymny nie był ani zbyt uciążliwy ani groźny dla systemu, ludzie dużo bardziej niewygodni funkcjonowali w PRL-u lat 70tych bez większych problemów. Wtedy przeważała opinia (również w środowisku artystycznym), że serce nie wytrzymało trudów bardzo intensywnego życia... Jak było, pewnie się już nie dowiemy ale nie doszukiwałbym się tu sensacji. Ludzie niewygodni częściej zaczęli umierać dopiero w latach 80tych, za czasów Jaruzelskiego i Kiszczaka.
"Ślad na ziemi" też ciekawy i też o budowie Huty chociaż to serial o nieco wyraźniejszym "smrodku dydaktycznym" 😉. Jako źródło wiedzy o pojazdach z tamtych czasów bardzo wartościowy.
Jeśli chodzi o kolory Jelcza 640 to opierając się tylko na własnej pamięci mogę w pełni potwierdzić słowa kolegi SE 2647.
Pierwsze Jelcze 640 JS miały podwozia, w tym przedni zderzak i obręcze kół malowane w kolorze szarym - tak jak Steyr'y 1490. Kabina i kiper lakierowane były w stonowanym kolorze żółto pomarańczowym, coś ala bahama yellow, podobnym do koloru kabiny Steyr'a 1490. Miałem wrażenie, że te pierwsze Jelcze różniły się od Steyrow tylko polską kabiną. W późniejszym czasie udział polskich podzespołów rósł, zastosowano m.in. polski licencyjny silnik Leyland SW680 z doładowaniem. Późniejsze egzemplarze miały podwozia pomarańczowe (nie czerwone!).
A ten Jelcz z linkowanego filmiku to już egzemplarz po przejściach. Kolory nie są oryginalne.
Bardzo ciekawa sprawa z tymi czterosiowymi Steyr'ami.
Kolego SE 2647, czy wiesz jeszcze coś wiecej na ten temat? |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Sob 21:44, 17 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Sob 21:43, 17 Kwi 2021 |
|
Gdzie można obejrzeć ten serial "Ślad na ziemi"? Od 20-tu lat szukam, poluję, nie mogę znaleźć. Może mniej ze względu na samochody a bardziej na osobę pana Andrzeja Szypulskiego. Współtwórca m.in. "Stawki większej niż życie" oraz ,,"Życie na gorąco". Duet Safjan Szypulski pod pseudonimem Andrzej Zbych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Sob 21:52, 17 Kwi 2021 |
|
Szkoda, że nikt z Was nie skorzystał do tej pory w archiwów np. katowickiego Ośrodka Telewizyjnego.
Można tam znaleźć odpowiedź prawie na wszystkie zadane do tej pory pytania w tym wątku, w temacie opisującym powstawanie Huty Katowice.
Zachęcam do korzystania z dostępnych zasobów historycznych.
Placówki muzealne znajdujące się w miastach, znajdujących się w pobliżu Huty też posiadają w swych zbiorach wiele dokumentów, które mogą stanowić dobry materiał dokumentujący typy pojazdów i ich ilość, która używana była podczas budowy kombinatu.
Pozdrawiam.
Dzidek. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Raf
Moderator
Dołączył: 08 Sie 2012
Posty: 2057 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 174 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Oszczepowice k. Brzęczewa
|
Wysłany:
Sob 22:07, 17 Kwi 2021 |
|
Dzidek napisał: |
Szkoda, że nikt z Was nie skorzystał do tej pory w archiwów np. katowickiego Ośrodka Telewizyjnego.
|
To zabrzmiało jak by to było pstryknięcie palcami ...a nikt nie pstryknął
To jak już zacząłeś - to może poradź jak ktoś np. z Pomorza może sobie z takiego archiwum skorzystać... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mafo
Moderator
Dołączył: 24 Cze 2020
Posty: 3495 Przeczytał: 59 tematów
Pomógł: 83 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kutno
|
Wysłany:
Sob 22:15, 17 Kwi 2021 |
|
Raf napisał: |
Dzidek napisał: |
Szkoda, że nikt z Was nie skorzystał do tej pory w archiwów np. katowickiego Ośrodka Telewizyjnego.
|
To jak już zacząłeś - to może poradź jak ktoś np. z Pomorza może sobie z takiego archiwum skorzystać... |
Przecież to proste. Skoro kolega Dzidekma dostęp do tych materiałów, a tak sądzę, skoro napisał, że można skorzystać z archiwów, to niech nam przekaże co tam jest dostępne i wtedy będziemy wszyscy wiedzieć. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Dzidek
User
Dołączył: 19 Paź 2010
Posty: 481 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 42 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Katowice
|
Wysłany:
Sob 22:20, 17 Kwi 2021 |
|
To nie jest niestety jak pstryknięcie palcem.
Od ponad czterdziestu lat poruszam się w interesujących mnie sprawach po zasobach różnych archiwów.
Od prawie kilkunastu lat dostęp do tego typu zasobów jest ułatwiony, bo istnieje Internet.
Jednak do większości zbiorów dotrzeć trzeba pisząc prośby o udostępnienie.
Często trzeba osobiście dojechać do konkretnego archiwum i negocjować.
Część zbiorów niekiedy udostępniana jest płatnie.
Zawsze pozostaje dylemat, czy pozyskanie pewnych informacji warte jest poniesionych kosztów.
Ale to już zupełnie inna bajka. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Skuderia
User
Dołączył: 05 Mar 2014
Posty: 1625 Przeczytał: 59 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Corleone
|
Wysłany:
Sob 22:27, 17 Kwi 2021 |
|
Znalazlem odcinek 3 na YT
https://youtu.be/qJ0YX5SZXko
Mozna tez pobrac z chomikuj.pl wszystkie 7 odcinkow zgranych z kanalu Kino Polska. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Skuderia dnia Sob 22:40, 17 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
BUSSING
User
Dołączył: 20 Paź 2019
Posty: 852 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 28 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany:
Nie 4:32, 18 Kwi 2021 |
|
Bardzo dziękuję Skuderia.👍
Obejrzę ten serial z dużym zainteresowaniem i przyjemnością |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Nie 10:37, 18 Kwi 2021 |
|
Bardzo trafnie opisal malaturę Jelczy 640 kolegą @max za co mu serdecznie dziekuje. Idealna ściąga dla managerów z DeA! Do października mnóstwo czasu, wiec wykorzystajcie ten czas owocnie.
Jednak pozwole sobie na male sprostowanie.
Widoczny w linku @W126 a egzemplarz pochodzi prawdopodobnie z 1976 lub 1977. Po czym tak twierdze? Fotografie te widziałem w tych latach w Młodym Techniku i Motorze. Niestety w obu przypadkach były czarno-białe. Kluczem do rozszyfrowanie daty produkcji tych Jelczy są przednie kierunkowskazy. W pierwszych latach produkcji stosowano klosze z tylnych kierunkowskazów Fiata 125 tak jak w serii Jelcz 300. Po ukazaniu się wersji Fiata MR 125 w 1975 (choć nie przestano ich produkowac- Autosan H9) zaczęto stosować światła z tramwajów Konstal 105( kierunek i postoj). Dopiero w końcu produkcji około 1980 (koniec nastąpił w 1981) stosowano te nieco zaokraglone kierunkowskazy znane z przedniej ściany Autosonow H9. Zwróćcie też uwagę na rodzaj Kipra: były przynajmniej dwa rodzaje.
Odnośnie czterosiowych Steyrow. Wszystkie były zarejestrowane tzw. jeden po drugim, więc łatwo było je policzyć.
@W126. Pytałeś o malowanie Jelczy 640. Byly wszystkie tak jak w opisie @ max
PS. @max poczytałem sobie Twoje inne posty dotyczące autobusów PRL. Jesteś rzeczywiście "kopalnią wiedzy". Mam wielki szacunek dla Ciebie i innych uzytkownikow,ktorych serdecznie pozdrawiam. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2608 Przeczytał: 79 tematów
Pomógł: 283 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Nie 12:58, 18 Kwi 2021 |
|
Z tą "kopalnią wiedzy" nie przesadzaj 😉.
Mam świadomość, że wielu rzeczy nie wiem a jeszcze w innych mam wątpliwości. Ale dzięki za dobre słowo 😊.
Na forum są osoby z dużą wiedzą od których można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy.
A wracając do tych czteroosiowych Steyr'ów, widziałem dwa z nich w latach 70 tych. Wydaje mi się, że miały stare szescioznakowe rejestracje, a na przednich osiach chyba trilexy (?). Co do tego ostatniego nie jestem pewien, mogłem się zasugerować takimi wywrotkami, widzianymi w Austrii. Spotkałem się też z opinią, że były w Polsce tylko na testach. Ale z tego co napisałeś wynika, że miały polskie rejestracje, pamiętasz może z jakiego miasta? Lub w jakim przedsiębiorstwie jeździly? Im więcej danych, tym łatwiej będzie pozyskać konkretne, obiektywne informacje.
Bo, jak już napisał Dzidek, korzystanie z archiwów, nie jest ani proste, ani (czasem) tanie. Wiem bo korzystam od lat. Dostęp do archiwum nie gwarantuje też prostego dostępu do wiedzy, którą można się podzielić z kolegami na forum.
Natomiast co do kierunkowskazów w Jelczach 640, sprawa wygląda nieco inaczej. Dotyczy to zresztą całej rodziny Jelczy 420/640. Początkowo samochody te wyposażane były w prostokątne austriackie reflektory przednie, takie same jakie były w Steyr'ach. Te reflektory miały zintegrowane w kloszu światła pozycyjne stąd pojedyncze, pomarańczowe światło kierunkowskazu przedniego. Tak, jak napisałeś był to tylny kierunkowskaz z PF 125p sprzed liftingu. Ten sam kierunkowskaz montowany był też w Jelczach rodziny 300. W procesie polonizacji austriackie reflektory zastąpione zostały zdwojonymi okrągłymi reflektorami, podobnie jak kierunkowskazy pochodzącymi z licencyjnego PF 125p. I wtedy pojawiła się konieczność zastosowania dodatkowego światła pozycyjnego bo okrągłe fiatowskie reflektory były go pozbawione.
Wtedy zastosowano zintegrowane światła (kierunkowskaz + pozycyjne), pochodzące z Fiata 124, które produkowane były w Polsce jako jeden z wielu elementów dodatkowych pozyskanych niedpłatnie przy okazji zakupu licencji na PF 125p. W takie światła w różnych konfiguracjach kolorystycznych wyposażane były tramwaje Konstal 105N, wysyłano je też do ZSRR, gdzie montowane były w Ladach WAZ 2101, takie tylne lampy miał też prototypowy kabriolet PF 125p przedstawiony w 1974 roku. Pisaliśmy już o tym przy innej okazji.
Te światła ostatecznie zostały później zastąpione przez znacznie estetyczniejsze zespolone światła (pozycyjne + migacz) z Autosana.
Tak to mniej-więcej wyglądało chronologicznie, chociaż zdarzały się też inne kombinacje oświetlenia, a data publikacji poszczególnych zdjęć też nie zawsze odpowiadała dacie ich wykonania. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Nie 19:59, 18 Kwi 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|