|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
SE 2647
User
Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 239 Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Będzin
|
Wysłany:
Śro 11:59, 08 Cze 2022 |
|
Ja pamiętam te samochody z branży energetycznej, tak jak pisał @Max. Prawdopodobnie do naszego kraju sprowadzano tylko pojazdy bez zabudowy. U nas powstawały specjalistyczne zabudowy do nich. Czy ktoś potrafi opisać te zabudowy?
Być może były też sprowadzane w innej zabudowie?
Prawdę mówiąc spodziewałem się innej zabudowy aniżeli w kolejnym numerze serii "Kultowe ciężarówki..."
Może w przyszłości pojawi się z polską specjalisty6czna zabudową.
Moim zdaniem Bucegi SR 113, to drugi po paszowozie model, który nie był eksploatowany w PRL w takiej zabudowie. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 13:09, 08 Cze 2022 |
|
Tak napisałem, że pamiętam te samochody z energetyki, gazownictwa i innych przedsiębiorstw.
I tu chciałbym dopisać kilka słów wyjaśnienia.
Pisałem w odniesieniu do zapowiedzi modelu SR 113 Bucegi ale temat nie dawał mi spokoju i muszę tę poprzednią wypowiedź skorygować.
SR 113 był samochodem ciężarowym średniej kategorii wagowej i ładowności 5 ton. Czy w tej postaci był sprowadzany do Polski - nie pamiętam.
Natomiast z całą pewnością do Polski importowano samochody o niższej ładowności 2,5 t i napędzie 4x4. Nosiły symbol SR 132 i miały nazwę Carpati. Zewnętrznie nie różniły się od SR 113, miały taką samą kabinę ale nieco krótsze podwozie i jak już napisałem, napęd na wszystkie koła. Użytkowane były m.in. w energetyce, budownictwie i innych przedsiębiorstwach gdzie potrzebny był napęd 4x4.
Te samochody sprowadzane były w wersjach skrzyniowych (na pewno) a być może również w innych lub jako podwozia do zabudowy. W energetyce na części skrzyń ładunkowych zabudowywano np. kabiny brygadowe własnej konstrukcji.
Poniżej zdjęcie SR 132 w typowej wersji skrzyniowej z plandeką. Pochodzi z filmu "Brunet wieczorową porą" 🙂
[link widoczny dla zalogowanych]
I jeszcze jedno z "Czterdziestolatka".
Tutaj widoczny fragment zabudowy brygadowej.
[link widoczny dla zalogowanych]
A tutaj w kadrze z filmu "Droga" między Jelczami widoczny jest przód albo SR 113 Bucegi albo SR 131/132 Carpati. W każdym razie nie wygląda żeby miał napęd na przedni most 😉
[link widoczny dla zalogowanych]
To na razie tyle. Mam jeszcze jakieś zdjęcia tych samochodów ale dostęp do nich będę miał za około 3 tygodnie. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 13:37, 08 Cze 2022, w całości zmieniany 2 razy
|
|
|
|
gryngol
User
Dołączył: 26 Lis 2014
Posty: 1851 Przeczytał: 50 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
|
Wysłany:
Śro 14:11, 08 Cze 2022 |
|
Człowiek tyle razy te filmy oglądał, a nie dostrzegł tych samochodów. Brawo za celne oko i cenne wskazówki gdzie szukać |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Kazik353
User
Dołączył: 26 Wrz 2012
Posty: 799 Przeczytał: 86 tematów
Pomógł: 26 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
|
Wysłany:
Śro 16:24, 08 Cze 2022 |
|
Z tego co jest napisane na tym forum do Polski trafiło 500 szt. ciężarówek marki Bucegi.
[link widoczny dla zalogowanych]
Był nawet wrzucony filmik z YouTuba, ale niestety jest już nie dostępny. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Piotrek_EPKK
User
Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 6313 Przeczytał: 124 tematy
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
|
Wysłany:
Śro 17:17, 08 Cze 2022 |
|
No i pięknie, wszystko jasne! Czuje się w temacie mądrzejszy, dzięki max |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
max
User
Dołączył: 10 Lip 2011
Posty: 2612 Przeczytał: 87 tematów
Pomógł: 284 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 17:20, 08 Cze 2022 |
|
Do Polski trafiło ponad 500 rumuńskich ciężarówek marki SR (Steagul Rosu - Czerwony Sztandar) ale większość to były SR 132 Carpati o ładowności 2,5 t i napędzie 4x4. Prawdopodobnie były też Carpati SR 131, ładowność 3 t, napęd 4x2.
Co do SR 113 Bucegi, nie jestem pewien ile i czy w ogóle trafiły do Polski. Ale pewnie z czasem i to się wyjaśni 🙂
Dzisiaj taka ilość wydaje się wręcz śladowa ale wówczas samochodów było znacznie mniej i rumuńskie ciężarówki stały się normalnym składnikiem krajobrazu 😉
Co do SR 132, to były całkiem niezłe pojazdy z dobrymi silnikami i o dość dużej dzielności terenowej. I w latach 60/70 ich jakość była jeszcze zupełnie przyzwoita. Słaby serwis i brak części zamiennych spowodował, że ich import nie był kontynuowany i dość szybko zniknęły z pola widzenia. |
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez max dnia Śro 17:27, 08 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|